سرمایه گذاری موفق در ایران به این چند اصل مهم وابسته است!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سرمایه گذاری موفق

یکی از راه‌های افزایش پول در تمام جوامع امروزی، سرمایه گذاری در چندین حوزه اقتصادی است. به عبارت دیگر، در سراسر کشورهای دنیا، اغلب افراد تصمیم دارند که از طریق تبدیل پول خود به دارایی‌های با ارزش، سرمایه‌ خود را چند برابر کنند. گرچه این روش، یکی از سودمند‌ترین روش‌هایی است که اغلب ثروتمندان دنیا هم از آن بهره برده‌اند اما در صورتی که فرد با اصول و دانش سرمایه گذاری آشنایی کافی نداشته باشد، علاوه بر اینکه سودی دریافت نخواهد کرد، به احتمال بسیار زیاد، مقدار پول سرمایه گذاری کرده خود را هم از دست خواهد داد. بنابراین اگر می‌خواهید یک سرمایه گذاری موفق داشته باشید، باید قبل از هر اقدامی از اصول و قواعد آن مطلع باشید.

در ادامه این مقاله درباره این موضوع و ابعاد مختلف آن توضیح می‌دهیم. همچنین اگر تمایل دارید که درباره قرارداد سرمایه گذاری اطلاعات بیشتری داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله‌ای که با همین عنوان در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است را مطالعه کنید.

یک نکته مهم که می‌توانیم به عنوان پیشنهادی کاربردی از آن نام ببریم، اهمیت و لزوم استفاده از قرارداد مشاوره سرمایه گذاری است. شما با استفاده از این قرارداد، می‌توانید با مشاوران موفق در این حوزه گفتگو داشته باشید تا شما را در راستای اهدافی که در نظر دارید، راهنمایی کنند.

سرمایه گذاری به معنای دقیق کلمه!

سرمایه گذاری در واقع، یعنی فرد مقداری از نقدینگی خود را از طریق خرید کالا‌های ارزشمندی نظیر؛ مسکن، اتومبیل، زمین، طلا، سهام صندوق‌های سپرده گذاری، گواهی سپرده و موارد دیگر پس انداز می‌کند اما موفقیت در آن، در صورتی امکان پذیر است که فرد دانش و تخصص کافی این نوع پس انداز را داشته باشد چرا که در غیر این صورت، ممکن است با شکست رو به رو شود. به عبارتی، فراگیری دانش و اصول سرمایه گذاری ، می‌تواند یک نقشه راه مطمئن جهت موفقیت شما در این حوزه باشد.

دانش کافی؛ از اصول مهم سرمایه گذاری موفق

بدون شک، یکی از عوامل موفقیت در هر زمینه‌ای داشتن دانش مربوط به آن حوزه است چرا که شناخت کافی باعث می‌شود شما با آگاهی بیشتر و همچنین بعد از بررسی تمامی جوانب، فعالیت خود را آغاز کنید که در نتیجه احتمال شکست و عدم موفقیت شما نیز به حداقل خواهد رسید. بنابراین اگر تصمیم دارید در یکی از بازارهای اقتصادی پس انداز کنید، مطمئن باشید که در صورت داشتن شناخت کافی از اصول آن، یک سرمايه گذاري موفق را تجربه خواهید کرد.

با شناخت کافی از اصول سرمایه گذاری موفق ، اقدام کنید!

افرادی که معمولا در تجربه‌های سرمایه گذاری خود با شکست مواجه می‌شوند، بدون هیچگونه شناخت قبلی یا داشتن هدف مشخص و روشن، تنها با پیشنهاد دوستان یا آشنایان خود برای سرمایه گذاری در یک حوزه اقتصادی اقدام می‌کنند و در نتیجه، بعد از مدتی کوتاه، به دلایلی مانند: «صبر نداشتن»؛ «پول قرض گرفتن جهت سرمایه گذاری»؛ «بدون شناخت وارد یک سرمایه گذاری سنگین و پیچیده شدن» و موارد دیگر، همان سرمایه اولیه خود را نیز از دست می‌دهند.

با توجه به این موارد، باید تاکید کنیم که اگر به فعالیت در حوزه سرمایه گذاری تمایل دارید، مناسب است که این فعالیت‌ها را بعد از مطالعه و تحقیق کافی آغاز کنید. لازم است که در ابتدا از خود بپرسید که «هدف من از این نوع پس انداز چیست؟» و همچنین از خود سوال کنید که «با توجه به شرایط مالی که دارم، سرمایه گذاری بلند مدت بهتر است یا کوتاه مدت؟». با کسب پاسخ این سوالات، این امکان را خواهید داشت که با آگاهی کامل‌تری فعالیت خود را در زمینه سرمایه گذاری آغاز کنید و برای انجام یک سرمايه گذاري موفق ، اطمینان بیشتری خواهید داشت.

ارزیابی قدرت خطر پذیری؛ یکی از عوامل سرمایه گذاری موفق

مسلما هر شخصی که قصد دارد در یکی از بازار‌های اقتصادی سرمایه گذاری کند، باید احتمال زیان و خسارت را نیز در نظر بگیرد زیرا سرمایه گذاری همواره یک نوع پس انداز ریسک پذیر محسوب می‌شود که ممکن است سرمایه گذار، نه تنها به ثروت دلخواه دست نیابد، بلکه زیان‌هایی نیز به او تحمیل شود. از این رو شما باید هنگام اخذ چنین تصمیمی، تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

بررسی خصوصیات خود و سوالاتی که باید از خود بپرسید، در ارزیابی قدرت خطر پذیری شما اهمیت زیادی دارد. در ادامه به چند سوال مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  1. آیا می‌توانید در مواقع بحرانی خود را به خوبی مدیریت و کنترل کنید؟
  2. آیا فردی هستید که از هیجانات و ریسک کردن بدون در نظر گرفتن عواقب آن لذت می‌برید؟
  3. از نظر اقتصادی و روانی آمادگی چنین ریسک پذیری را دارید؟

متناسب با میزان دارایی خود عمل کنید

برخی افراد تنها با اکتفا کردن به شنیده‌ها و دیده‌ها و بدون اینکه حداقل شناختی راجع به سرمایه گذاری داشته باشند یا اینکه متوجه شرایط مالی خود باشند، برای فعالیت در این حوزه تصمیم می‌گیرند. در حالیکه یکی از اصول سرمایه گذاری موفق این است که مازاد هزینه‌های زندگی را متناسب با میزان توانایی مالی خود در یکی از بازارهای اقتصادی سرمایه گذاری کنید. به عبارت دیگر، هر فردی که می‌خواهد یک سرمایه گذاری موفق داشته باشد، باید ابتدا میزان دارایی، نقدینگی ، بدهی، هزینه‌های روزمره، هزینه‌های سنگین و همچنین مخارج مربوط به فرزندان خود را بررسی کند و سپس با احتساب این موارد، برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرد.

ارزیابی دقیق حوزه‌های سرمایه گذاری موفق

از دیگر اصول سرمایه گذاری این است که تمامی زمینه‌های قابل پس انداز از جمله؛ بازار طلا، صندوق سرمایه گذاری، سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی، سبد اختصاصی و غیره را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید تا با به دست آوردن آگاهی و دانش کافی، یک سرمایه گذاری رضایت بخش داشته باشید.

تعامل با افراد با تجربه؛ یکی دیگر از اصول سرمایه گذاری موفق

مطمئنا معاشرت و ارتباط با افرادی که سال‌های متمادی در حوزه سرمایه گذاری فعالیت دارند، در میزان موفقیت سپرده گذاری شما تاثیر به سزایی خواهد داشت. به همین جهت اگر قصد دارید یک سپرده گذاری بلند مدت و سودمند داشته باشید، بهتر است حتما از ابتدا با افراد با تجربه و موفق ارتباطی صمیمانه و دوستانه برقرار کنید.

تمام دارایی خود را در یک سبد قرار ندهید!

متنوع و پراکنده کردن سرمایه در واقع یک روش بهینه و مطمئن است که کسب سود بالایی را به دنبال دارد. از این رو یکی دیگر از اصول سرمایه گذاری موفق این است که شما تمام نقدینگی خود را در یک حوزه متمرکز نکنید. به عبارت دیگر، بعد از مشخص شدن اهداف و همینطور میزان خطر پذیری خود، تمامی عرصه‌های قابل پس انداز را نیز مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهید و سپس متناسب با شرایط مالی و نقدینگی خود، در چندین حوزه به سرمایه گذاری بپردازید.

سرمایه گذاری موفق در ایران مشمول چه مواردی است ؟

سرمایه گذاری در ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا اندکی دشوار و در مواقعی ناممکن است. در واقع، سرمایه گذاری موفق در ایران تا حدود زیادی به وضعیت اقتصادی و نرخ تورم موجود، سیاست‌های پولی دولت و همچنین میزان نوسان در قیمت طلا و سکه بستگی دارد. اگرچه سرمایه گذاری در زمینه اتومبیل و مسکن سود زیادی به همراه دارد اما از آنجا که قیمت این نوع دارایی‌ها بسیار زیاد است، بنابراین تنها قشر خاصی در ایران می‌توانند در این حوزه پس انداز کنند.

در انتها به یاد داشته باشید؛

توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک فعالیت اقتصادی پیچیده و پر ریسک محسوب می‌شود که موفقیت در آن نیازمند دانش، مهارت و تخصص کافی در این حوزه است. بنابراین قبل از هر اقدامی، همانطور که در بالا نیز ذکر شد، دانش و اصول مربوط به آن را به طور دقیق فرا بگیرید. همچنین لازم به ذکر است که فعالیت در این حوزه، به شرایط مالی مناسب، استراتژی درست و اصولی و همینطور قدرت ریسک پذیری بالا نیازمند است که به تفصیل در این مقاله توضیح داده شد. ضمنا در رکلا می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی در این راستا و همچنین در صورت نیاز، از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز برخوردار شوید.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات