معرفی مدیر شبکه های اجتماعی و بررسی مسئولیت او در پیشرفت یک کسب و کار آنلاین

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر شبکه های اجتماعی

زندگی‌های امروزی به شدت تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و در واقع، اغلب افراد بخش زیادی از وقت خود را در رسانه‌ها و فضای مجازی صرف می‌کنند. به همین دلیل، اکثر شرکت‌ها نیز امکان فروش و عرضه محصولات خود از طریق شبکه‌های اجتماعی را میسر کرده‌اند. این اقدام به آن‌ها کمک می‌کند که علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی و صرفه جویی در وقت، از درآمد و موقعیت مالی مطلوبی نیز برخوردار شوند. عمده کسب و کارهایی که به صورت آنلاین فعالیت دارند را اشخاصی تحت عنوان مدیر شبکه های اجتماعی هدایت و مدیریت می‌کنند.

کار اصلی کارشناسان رسانه‌های اجتماعی را می‌توان به طور کلی، انجام اقداماتی نظیر بررسی، نظارت، تحلیل و مدیریت محتواهای انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی برشمرد که در نتیجه باعث افزایش اعتبار شرکت مورد نظر و معتبر شدن برند آن محصولات می‌شوند. با توجه به توضیحات مذکور، در این مقاله تصمیم داریم ویژگی‌ها، چالش‌ها و همچنین شرح وظایف مدیر شبکه های اجتماعی را به صورت دقیق تحلیل و ارائه کنیم.

مدیران شبکه‌های اجتماعی اغلب به واسطه امضای یک قرارداد استخدام به خدمت گرفته می‌شوند. برای مثال، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله قرارداد ادمین اینستاگرام را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله اطلاعات کاربردی و مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟

مدیر یا کارشناس شبکه‌های مجازی و آنلاین به فردی گفته می‌شود که وظیفه هدایت دقیق و کاربردی تمام فعالیت‌های قابل انجام در پلتفرم‌های مختلفی مانند اینستاگرام ، فیسبوک، پینترست، توییتر، یوتیوب و غیره را بر عهده دارد. با این حال، اگر بخواهیم به صورت خلاصه وظایف مدیر شبکه های اجتماعی را شرح دهیم، می‌توان به مواردی نظیر پاسخگویی به نظرات، پیام‌ها و انتقادات کاربران، تحلیل و تجزیه محتواهای قبل از انتشار، نظارت بر کارکردهای سایر اعضای تیم، بررسی فعالیت‌های سایر کسب و کارهای مشابه، تحقیق و شناسایی نیازها و خواسته‌های مخاطبین، به کارگیری راهکارهای مناسب جهت عرضه بهتر خدمات اشاره کرد. در ادامه، جزئیات بیشتری از مسئولیت‌های شاغلین سمت شغلی مذکور را ارائه می‌کنیم.

ویژگی‌های مورد نیاز مدیر شبکه های اجتماعی

افرادی که در سِمَت کارشناس اجتماعی فعالیت می‌کنند با توجه به شرایط کاری خود باید به صورت مداوم آنلاین باشند. از این رو فارغ از داشتن دانش کافی برای چگونگی برقراری ارتباط با مخاطبان، لازم است که از مهارت‌های فنی و فردی دیگری نیز برخوردار باشند تا بتوانند مسئولیت‌های خود را به شیوه‌ای کارآمد اجرا کنند. بنابراین می‌توان گفت لازمه موفقیت در این حرفه، آشنایی با مهمترین وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی و قابلیت‌هایی است که فعالان این حوزه باید کاملا به آن‌‌ها مسلط باشند. تعدادی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز این اشخاص را در ادامه شرح می‌دهیم.

مهارت در نگارش محتوای متنی، از ویژگی‌های مورد نیاز مدیر شبکه های اجتماعی

به طور معمول بخشی از محتواهای هر پلتفرم اجتماعی، محتوای متنی است. یک متن ساده و حرفه‌ای می‌تواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. از این رو کارشناسان باید حتما متن‌هایی که توسط تیم نویسندگی نگارش می‌شوند را از لحاظ سادگی، تناسب ساختاری، تیتر و عنوان، مقدمه و چکیده، به صورت دقیق مورد تحلیل قرار دهند تا در نتیجه یک محتوای موثر و منسجم را منتشر کنند.

ضرورت برخورداری از خلاقیت و نوآوری و طراحی و تدوین برنامه کاربردی

قطعا یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت یک کسب و کار آنلاین، به کارگیری برنامه‌های خلاقانه و نوین است. از این رو فردی که در سمت مدیریت رسانه‌های مجازی فعالیت می‌کند باید تا جای ممکن، راهکارها و روش‌هایی را به کار گیرد که در نهایت بتواند کاربران را به مشتریان دائمی خدمات خود تبدیل کند.

از دیگر توانمندی‌های لازم برای مدیر شبکه های اجتماعی ، توانایی طراحی و تدوین برنامه‌های کاربردی است. یکی از اساسی‌ترین مسئولیت‌هایی که کارشناسان شبکه‌های اجتماعی بر عهده دارند این است که بتوانند برنامه و استراتژی‌ هدفمند و مناسبی برای مدیریت شبکه مورد نظر خود تدوین کنند. به همین جهت، لازمه داشتن این ویژگی، شناخت دقیق اهداف و شاخص‌های مدیران ارشد، آشنایی با الگوریتم‌های پلتفرم انتخاب شده و همچنین نیازهای مخاطبین هدف است.

توانایی بهینه سازی محتوا‌ و استفاده از تکنیک‌های مورد نیاز

هر یک از شبکه‌های اجتماعی دارای ابزارها و اصول خاصی هستند که یک کارشناس شبکه اجتماعی باید حتما به کلیه آن‌ها کاملا مسلط باشد. به عنوان مثال، کسب و کاری که از طریق وب سایت فعالیت می‌کند لازم است که مدیر و ادمین آن به دانش سئو، نحوه بهینه سازی محتوا، چگونگی جستجو و انتخاب کلید واژه و سایر اصول مورد نیاز این پلتفرم شناخت و تسلط کافی داشته باشد. به همین ترتیب، کسب و کار فعال در فضای اینستاگرام به تکنیک‌های مختص آن فضا نیاز دارد تا بتواند مخاطبانی فعال جذب کند. مدیران شبکه‌های اجتماعی باید بستر شبکه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند را بشناسند.

چند مهارت و توانایی ضروری دیگر برای این شغل

  1. برخوردار بودن از قدرت تحلیل، رهبری و هدایت بهینه شبکه اجتماعی در حال استفاده؛
  2. توانایی برقرار کردن ارتباط مناسب و سازنده با کاربران و مخاطبان؛
  3. آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های جدید رسانه‌های اجتماعی؛
  4. مهارت کافی و مناسب جهت پاسخگویی به نحوه واکنش مخاطبان به محتواها؛
  5. توانایی جستجو و تحقیق سریع و مفید برای دریافت اطلاعات مورد نیاز؛
  6. شناخت و تسلط به ترند‌های دیجیتالی نوین؛
  7. آشنایی کلی با نرم افزار مربوطه و شبکه‌ مجازی مورد نیاز.

چگونه می‌توان مدیر شبکه های اجتماعی شد؟

افرادی که علاقمند هستند به صورت حرفه‌ای در سمت کارشناس شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند لازم است که اقداماتی نظیر موارد زیر را انجام دهند:

  1. کسب تجربه و مهارت کافی برای طراحی و تدوین برنامه‌های بازاریابی مناسب؛
  2. اخذ مدارک و گواهی‌های معتبر حرفه دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های مجازی؛
  3. انتشار محتواها و تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی شخصی؛
  4. دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی مرتبط و برقراری ارتباط موثر با آن‌ها؛
  5. یاد گرفتن آموزش‌های لازم جهت چگونگی استفاده از رسانه‌ها و همچنین نحوه تجزیه و تحلیل محتواها؛
  6. داشتن روزمه کامل و مناسب به صورت آنلاین.

میزان درآمد مدیر شبکه های اجتماعی چقدر است؟

ادمین‌های رسانه‌های اجتماعی در مقایسه با سایر مشاغل، ضمن اینکه بازار کار خوبی دارند از حقوق و مزایای ایده آلی نیز برخوردار هستند. به عبارت دیگر، از آنجا که کارشناسان شبکه‌های مجازی، یکی از عوامل موثر و مهم در میزان رشد و توسعه یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند. از این رو افراد فعال در سمت مذکور، اگر به مهارت‌های لازم این حرفه کاملا مسلط باشند و همچنین بتوانند این توانایی‌ها را به صورت کارآمد مورد استفاده قرار دهند قطعا درآمد و جایگاه شغلی مناسبی خواهند داشت.

شرح وظایف مدیر شبکه های اجتماعی

امروزه رسانه‌های اجتماعی برای عرضه و فروش محصولات و خدمات، به یک وسیله کاربردی و مفید تبدیل شده‌اند. از این رو صاحبان کسب و کار برای اینکه بتوانند خدمات خود را به نحو مطلوبی ارائه دهند باید حتما از دانش متخصصین حوزه شبکه‌های اجتماعی بهره ببرند. این متخصصین معمولا به عنوان مدیر یا کارشناس رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند. بر این اساس افرادی که در سمت مذکور فعالیت می‌کنند دارای مسئولیت‌های متعددی هستند. البته با توجه به محیط، شرایط و ماهیت کار، خدمات یا محصولی که آن را تبلیغ می‌کنند، ممکن است مسئولیت‌های متفاوتی داشته باشند. حال، جهت آشنایی اجمالی شما در ادامه کلیاتی از شرح وظایف مدیر شبکه های اجتماعی را ارائه خواهیم کرد.

از دیگر مسئولیت‌ها و وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی

  1. طراحی و تولید محتوا به منظور ایجاد تعامل، افزایش ترافیک کاربران و تبلیغات مطلوب و کارآمد؛
  2. منتشر کردن محتواها در شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف؛
  3. تدوین کمپین برندینگ برای معرفی و شناخته شدن محصولات؛
  4. پاسخگویی به نظرات، سوالات و بازخورد‌های کاربران؛
  5. ایجاد تعامل با کاربران و سایر شبکه‌های همکار؛
  6. تدوین راهکارها، تبلیغات و کمپین‌های حرفه‌ای و موثر، جهت شناخته و معتبر شدن برند شرکت؛
  7. تحلیل و ارزیابی محتواها از طریق ارزیابی میزان تعاملات کاربران؛
  8. برنامه‌ ریزی و طراحی تقویم محتوایی برای کلیه شبکه‌ها؛
  9. ارتباط و مشارکت با گرافیست‌ها برای ارائه طرح‌های بصری با کیفیت؛
  10. شناسایی و تحلیل برنامه‌ها و روش‌های نادرست؛
  11. پیروی از دستورالعمل‌های تعیین شده؛
  12. کاربرد روش‌ها و تکنیک‌های موثر نظیر بهره بردن از ویدیو‌های کوتاه و مفید؛
  13. ثبات داشتن در استفاده از برند خود و همچنین برقراری ارتباط با شبکه‌ها و کانال‌های هم صنف؛
  14. و در پایان تحقیق و مطالعه مستمر درباره چگونگی رهبری و هدایت رسانه‌های اجتماعی جهت داشتن عملکردی نوین و به روز از دیگر وظایف مدیر شبکه های اجتماعی محسوب می‌شود.

توصیه حقوقی رکلا

امروزه شبکه‌های اجتماعی از جمله فرصت‌های منحصر به فرد و مناسبی هستند که هر نوع کسب و کاری می‌تواند با استفاده از آن‌ها به موفقیت‌‌های شغلی و مالی مطلوبی دست یابد. البته در صورتی که حتما از اصول و فنون بسترهای مورد نظر پیروی یا در صورت لزوم، از دانش و مهارت افراد متخصص و کارشناس این پلتفرم‌ها استفاده کنند. البته آگاهی از نکات حقوقی سمت مدیر شبکه های اجتماعی که متناسب با توسعه سریع شبکه‌ها، روز به روز مهم‌تر می‌شود برای کارفرمایان و کارپذیران بسیار دارای اهمیت است.

از این رو در وب سایت رکلا این امکان برای شما فراهم شده است که اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با تیم حقوقی رکلا به دست آورید. همچنین این امکان نیز وجود دارد که در صورت لزوم، درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را ثبت کنید. در آخر پیشنهاد می‌کنیم اگر درباره مطالب فوق، نظر یا پرسشی دارید در قسمت نظرات آن را شرح دهید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات