ارتقای مهارت در کار ؛ یک رویکرد استراتژیک برای کسب موفقیت بیشتر

-
بروزرسانی:1401/08/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مهارت در کار

شغل، جزء لاینفک زندگی انسان‌ها به شمار می‌آید. در واقع کار، فارغ از اهمیتی که در تامین نیازهای مالی و رفاهی افراد دارد، در ایجاد هویت، استقلال، توسعه فردی و اجتماعی اشخاص بسیار تاثیرگذار است اما با توجه به تغییرات سریع و پیچیدگی‌های دنیای امروز، برای اینکه بتوانید در کارتان دوام بیاورید و به عبارت دیگر، شما را کنار نگذارند، باید برای ارتقای مهارت در کار خود وقت بگذارید. حتی اگر فردی تحصیل کرده نیز باشید، برای سازگاری با تغییرات، همواره باید با یادگیری مهارت‌های جدید، اطلاعاتتان را به روز نگه دارید تا پیشرفت در شغلتان حاصل شود.

آگاهی از اهمیت موضوع این مقاله نه تنها برای کارمندان بلکه برای تمام اشخاصی است که به واسطه امضای قرارداد کار ، به خدمت گرفته می‌شوند، ضروری و کاربردی است. کسب مهارت‌های شغلی بیشتر، به شما کمک می‌کند که بتوانید جایگاه شغلی خود را حفظ کنید یا حتی آن جایگاه را ارتقا دهید.

آشنایی با مفاهیم مهارت در کار و ارتقای مهارت کاری

مهارت در کار ، به توانایی انجام عملی می‌گویند که بتوانید آن را در زمانی کوتاه و توام با کیفیت مطلوب به سرانجام برسانید. طوری که کمترین میزان خطا را داشته باشید. در این مواقع، گفته می‌شود شما در آن کار، مهارت یا توانایی دارید. یک فرآیند کلی برای کسب مهارت در کار به این صورت است که بدانید در ابتدا قصد یادگیری چه مهارتی را دارید. سپس، منابع یا راهکارهای صحیحی را برای آموزش به کار بگیرید. در آخر، با تمرین و تکرار، آن قابلیت را در خود ایجاد و نهادینه کنید. اگر در حرفه‌ای مشخص، مهارت داشته باشید، از طریق آن می‌توانید درآمد کسب کنید و به آرامش و رفاه دست یابید.

ارتقای مهارت در کار و مزایای آن

ارتقای مهارت کاری به این معنا است که پیوسته به دنبال یادگیری و کسب مهارت‌ها یا توانایی‌های جدید باشید تا سازمانتان به موفقیت مدنظر خود در آینده دست یابد. در واقع، کمک کنید تا سازمان، مزیت رقابتی خود را حفظ کند و عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد.

زمانی که کارمندان در شغل خود توانایی‌های‌ لازم را کسب کنند، می‌توانند به عنوان یک فرد ارزشمند و با کارایی بالا در سازمان ظاهر شوند. این امر، مزیت‌هایی برای آن‌ها و همچنین مزیت‌هایی برای سازمان به همراه خواهد داشت. در ادامه به موارد مهم آن اشاره می‌کنیم:

  1. ترفیع رتبه و به دنبال آن، افزایش حقوق کارکنان؛
  2. رضایت شغلی کارکنان؛
  3. رشد فردی؛
  4. بهره وری بیشتر؛
  5. افزایش انگیزه؛
  6. رزومه قوی‌تر فرد؛
  7. نشان دادن وفاداری و متعهد بودن به سازمان ؛
  8. افزایش روحیه کارکنان؛
  9. کاهش نظارت بر افراد به دلیل ارائه آموزش‌ها و توانایی‌های لازم به آن‌ها.

روش‌های موثر برای افزایش مهارت کاری

ارتقای توانایی، یک عامل مهم برای کسب موفقیت و پیشرفت در محیط کار به شمار می‌آید. هرچند، سازمان‌ها موظف هستند بستری فراهم کنند که در آن، کارمندان علاوه بر انجام وظایفشان، همزمان مهارت‌های جدیدی بیاموزند اما در اکثر مواقع، چنین امکاناتی در شرکت مهیا نیست و سازمان، بودجه‌ای برای کسب آموزش و یادگیری توانایی‌های‌ مورد نیاز، در اختیار کارمندان قرار نمی‌دهد. بنابراین، خودتان باید به عنوان یک کارمند مستعد و مسئولیت‌پذیر، با کمک روش‌های موثر، زمینه را برای ارتقای جایگاه شغلی‌ خود و رسیدن به یک موقعیت شایسته فراهم کنید. در این قسمت به راهکارهای کارآمد برای افزایش مهارت در کار می‌پردازیم.

چند راهکار تاثیرگذار

  1. شناخت کافی از خود با هدف آگاهی از نقاط ضعف و قوتتان؛
  2. استخدام شدن در یک سازمان حرفه‌ای به منظور دسترسی به منابع آموزشی موثر و اساتید با تجربه؛
  3. مطالعه کتاب و مقالات مرتبط با حرفه‌ خود؛
  4. شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی؛
  5. استفاده بهینه از منابع سازمانتان، ولو با وجود محدودیت‌های بسیار؛
  6. حضور داوطلبانه در پروژه‌های مهم به منظور کسب توانایی‌های جدید؛
  7. یادگیری توانایی‌های موثر از مربیان با تجربه و انتقال آموخته‌هایتان به فرد دیگری با هدف کسب مهارت‌های بیشتر؛
  8. برقراری ارتباط موثر با افراد موجود در بخش‌های مختلف و تلاش برای یادگیری دانسته‌های آن‌ها.

راهکارهایی برای تقویت مهارت در کار تیمی

مهارت‌ کار تیمی، از جمله‌ قابلیت‌های مهمی است که اعضای تیم باید از آن برخوردار باشند. در واقع، این مهارت، شامل ویژگی‌هایی است که به واسطه آن‌ها‌، تک تکِ اعضاء، قادر خواهند بود ارتباط موثری با یکدیگر برقرار کنند و به نحوی در تیم، ارزش آفرین باشند. بازخورد نهایی این نوع مهارت، دستیابی به اهداف سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

تقویت مهارت در کار تیمی به معنای استفاده حداکثری علمی و عملی از قابلیت‌های افراد در یک گروه است تا از این طریق، پیشبرد اهداف مدنظر سازمان محقق شود. به راهکارهای زیر مبنی بر تقویت مهارت در فعالیت گروهی که مدیر باید مدنظر قرار دهد، توجه کنید:

  1. استخدام افراد کاربلد و متناسب با نقش مربوطه؛
  2. تعیین اهداف به صورت واضح و مشخص برای اعضای تیم؛
  3. آشنایی کامل افراد با نقش‌ها و مسئولیت‌هایشان به منظور نقش آفرینی موثر آ‌ن‌ها؛
  4. حمایت و پشتیبانی همه منظوره از اعضاء؛
  5. پذیرش ایده‌های خلاقانه افراد به منظور تشویق، افزایش انگیزه و احساس تعلق در آن‌ها؛
  6. برقراری ارتباط موثر و دوستانه با هریک از اعضاء، با هدف ترغیب آن‌ها به در میان گذاشتن مشکلات، ایده‌ها و غیره؛
  7. ساماندهی کارها به منظور انجام با کیفیت امور در زمان مشخصی؛
  8. سازگاری با موانع و مشکلات پیش رو.

روش‌هایی موثر برای ارتقای مهارت در کار پزشکی

ماهیت شغل پزشکان به گونه‌ای است که با جان انسان‌ها در ارتباط هستند. پزشکان به واسطه حرفه خود، موظف هستند هنگام مواجهه با فرد بیمار، پس از تشخیص نوع بیماری آن‌ها، اقدامات لازم برای درمان و احیای سلامتی افراد را انجام دهند. بنابراین، مسئولیت خطیری بر عهده دارند و به همین دلیل، باید از توانایی‌های زیادی در خصوص طبابت برخوردار باشند.

آن‌ها بخشی از مهارت‌های ضروری و مورد نیاز خود را در حین تحصیل، دوره‌های انترنی یا رزیدنتی کسب می‌کنند اما به منظور بهبود عملکرد خود و به تبع آن، جذب بیماران بیشتر، لازم است توانایی‌های بیشتری را در خارج از این چهارچوب فرا بگیرند. در ادامه به گام‌های مهم برای ارتقای مهارت در کار پزشکی اشاراتی خواهیم داشت:

  1. بهره‌مندی از تجربیات پزشکان پیشکسوت؛
  2. تمرین گوش دادن فعال به بیماران و همدلی با آن‌ها؛
  3. شرکت در دوره‌های آموزشی به منظور دانش افزایی و به روز نگه داشتن اطلاعاتتان؛
  4. تلاش مستمر برای پیشرفت در کار؛
  5. ارتباطات مفید با همکاران جهت بحث و تبادل نظر در مورد مسائل شغلی.

ضرورت ارتقای مهارت در کار معلمان

در بین تمام نظام‌های آموزشی، مدرسه، نقش اساسی در تعلیم و تربیت افراد بر عهده دارد. از طرفی، معلمان، الگوهای با نفوذ و موثری هستند که عملکرد آن‌ها روی رشد و موفقیت دانش آموزان تاثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین، برای دستیابی به یک جامعه مطلوب، به معلمانی فعال، نواندیش و کارآمد نیاز است تا افرادی مفید به جامعه تحویل داده شوند.

در سال‌های اخیر، شیوه‌های نوین تدریس، جایگزین روش‌های منسوخ قدیمی شده‌اند. همین امر باعث شد که سرپرستان آموزشی، کلاس‌ها و دوره‌هایی را برای به روز رسانی دانسته‌ها و مهارت‌های معلمان برگزار کنند تا به این منظور، بستر مناسبی برای بهبود کیفیت آموزشی فراهم شود. از این رو، ارتقای توانایی‌های معلمان چه قبل و چه در حین خدمت امری ضروری است. بیایید به راهکارهایی برای افزایش مهارت در شغل معلمان نگاهی بیندازیم:

  1. کارآموزی تحت نظر معلمان با تجربه‌تر؛
  2. برگزاری دوره‌های توجیهی، کارگاه‌های آموزشی و همچنین حضور فعال آموزگاران؛
  3. آموزش ضمن خدمت به معلمان با هدف بهبود توانایی‌ها و اجرای بهتر مسئولیت‌هایشان؛
  4. برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها.

توصیه می‌کنیم

امروزه با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، چالش‌های جدیدی به وجود آمده است که برای رفع آن‌ها باید پیوسته در حال یادگیری و ارتقای مهارت‌هایتان باشید تا پیشرفت و موفقیت شغلی عایدتان شود و به عنوان یک کارمند مسئولیت پذیر و کاردان در سازمان شناخته شوید. اگر مدیر هستید، باید افراد علاقمند به یادگیری را استخدام کنید، همچنین، بستر مناسبی برای افزایش مهارت فراهم سازید زیرا این کار در رشد و توسعه سازمان شما تاثیر بسزایی می‌گذارد.

علاوه بر رعایت این مسئله، نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید، آگاهی از ابعاد حقوقی شغلتان و تنظیم یک قرارداد کاری مناسب است. در این راستا پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت رکلا مراجعه کنید و از خدمات این تیم حقوقی، از قبیل مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد کار موقت

برای گرفتن این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات