مفهوم رضایت شغلی و تاثیر آن بر روی بهره وری سازمان

-
بروزرسانی:1401/06/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
رضایت شغلی

داشتن شغل از جمله عوامل مهم در زندگی هر فرد به شمار می‌رود و در تعیین وضعیت روانی، اجتماعی و مالی او، نقش بسزایی دارد چرا که افراد، زمان زیادی را در محل کارشان سپری می‌کنند. همانطور که مستحضر هستید، منابع انسانی، بزرگ‌ترین سرمایه هر ‌سازمان به حساب می‌آیند. همچنین بهره‌وری و بازدهی یک سازمان به وجود آن‌ها وابسته است. از این رو، مدیران موظفند، بستری برای ایجاد رضایت شغلی در کارکنان ایجاد کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که ملاک شما برای انتخاب شغل و رضایت در آن چیست؟ برای پاسخ به این سوال، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. مساله رضایت شغلی برای کارفرمایان و کارگرانی که به واسطه امضای قرارداد کار با یکدیگر مشغول به همکاری می‌شوند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

رضایت شغلی کارکنان چیست؟

رضایت شغلی در کارکنان، نوعی نگرش، بازخورد مثبت و احساس خوشایندی است که افراد بعد از بررسی همه جانبه محیط کاری خویش، نسبت به آن شغل پیدا می‌کنند و معمولا افراد زمانی در بالاترین میزان خوشنودی قرار دارند که احساس کنند شغلشان معیارهایی از قبیل امنیت شغلی بالا ، فراهم بودن فرصت مناسب برای ارتقای شغلی و تعادل در زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها را برآورده می‌کند. در واقع این اشخاص تمایل دارند بدانند که شغلشان هم راستا با اهداف و ارزش‌های مد نظر آن‌ها است و به موجب این مساله انتظارات آن‌ها را برآورده می‌کند.

لازم است بدانید که میزان خشنودی در شغل یک مفهوم نسبی است و اندازه مشخصی برای آن وجود ندارد. به طور مثال، ممکن است دو کارمند با ویژگی‌های اخلاقی متفاوت در یک موقعیت شغلی یکسان قرار بگیرند اما میزان رضایت در شغل مورد نظر برای هر کدام از آن‌ها متفاوت باشد. در واقع رضایتمندی در شغل یک مفهوم ذهنی است و میزان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به ترفیع جایگاه، درآمد، ارتباط با همکاران و افراد مافوق و موارد دیگر اشاره کرد.

عوامل موثر بر رضایت شغلی چیست؟

در ابتدا بهتر است کارفرما یا افراد مافوق با مولفه‌هایی از شغل آشنا شوند که در میزان رضایت یا عدم رضایت کارکنان تاثیر گذار است. در واقع با شناخت این مولفه‌ها، عوامل نارضایتی کارکنان شناسایی می‌شوند و اقداماتی برای بهبود و ارتقای سطح کیفی آن‌ها صورت می‌گیرد. این اجزاء، مواردی شامل میزان خشنودی از محیط کار، حقوق مکفی و متناسب با حجم کار، مزایای شغلی و شفافیت نسبت به انتظارات شغلی از افراد هستند. بنابراین میزان خشنودی در کار، ترکیبی از موارد مذکور است. از این رو مدیر یا کارفرما در سازمان موظف خواهد بود بستر مناسب و مبتنی بر عوامل مذکور ایجاد کند تا به این منظور میزان خشنودی کارکنان از شغل مورد نظر را افزایش دهد.

ذکر چند عامل مهم

بیایید به عوامل موثر بر رضایت کارکنان نگاهی بیندازیم:

  1. برقراری یک ارتباط خوب و سازنده با همکاران و بهاء دادن به ارزش‌های آن‌ها و سازمان؛
  2. فراهم کردن یک محیط کاری مطلوب و دوستانه؛
  3. تعیین حجم کاری مناسب با توانایی کارمند؛
  4. دادن مسئولیت و وظایف‌های بیشتر به منظور القای حس توانمندی و مفید بودن کارمند؛
  5. ارائه فرصت‌های تشویقی اعم از افزایش حقوق، پاداش، سفر و غیره، بابت کارکرد صحیح کارکنان؛
  6. محول کردن کارها به افراد در قالب فعالیت گروهی به منظور انجام بهتر مسئولیت‌ها و با هدف خشنودی بیشتر افراد؛
  7. ایجاد یک فرهنگ سازمانی کارا؛
  8. ایجاد رابطه مطلوب با روسای خود؛
  9. امنیت شغلی؛
  10. برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی.

رضایت شغلی کارکنان زن و مرد

نگاه جنسیتی از جمله مشکلات زنان در جامعه است. در حال حاضر با گذشت زمان و بهبود فرهنگ و مشکلات اقتصادی، زنان به عرصه کار پا نهادند و این مشکل تا حدی کاهش یافته است. در ارتباط با رضایت کارکنان زن نسبت به محیط کار، دلایل موثری وجود دارد که اولین دلیل آن، همکاران حاضر در محیط کاری هستند. همکاران حرفه‌ای، بدون تعصب جنسیتی، محترم و آرام، بستری مناسب را برای کارکنان زن فراهم می‌کنند. پاسخگویی و برخورد مطلوب و قاطع کارفرما، عامل دیگری در میزان رضایت کاری کارکنان خانم در فضای کسب و کار است.

طبق آمارهای اعلام شده، حدود ۸۰٪ زنان، آزار و اذیت جنسی را در محیط کار خود تجربه کرده‌اند. از طرفی ترک شغل توسط زنان، ناشی از این علت، حدود ۴۶٪ گزارش شده است. بنابراین، برخورد محکم و قانونی کارفرما با مشتریان یا همکاران خاطی، قطعا افزایش خوشنودی در کارکنان زن را به دنبال دارد. دلیل سوم، فرصت‌های یکسان تشویقی و کاری برای مردان و زنان است. با این کار به آن‌ها توجه بیشتری می‌شود و رضایت بیشتری دارند. میزان رضایت از حقوق و مزایای دریافتی، آخرین دلیلی است که می‌تواند در رضایت کاری شاغلین زن در جامعه نقش مهمی داشته باشد.

رضایت شغلی در سازمان‌های دولتی

رضایت کاری از جمله مباحث گسترده در زمینه رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت سازمانی به شمار می‌رود. در هر سازمانی، تامین رضایت کارکنان باید از جمله مهم‌ترین اهداف آن نهاد باشد چرا که منابع انسانی راضی، نقش مهمی در پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان دارند. در دستگاه‌های دولتی که هدفشان تامین آرامش و ارائه خدمات به مردم و تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، تامین رضایتمندی منابع انسانی بسیار اهمیت دارد. هرچه خشنودی یک کارمند از شغل‌ خود بیشتر باشد، انگیزه او برای انجام وظایفش بالاتر و به تبع آن، اثر بخش‌تر خواهد بود. خشنودی کار در بخش دولتی بستگی به عوامل زیر دارد:

  1. طبیعت یا ماهیت شغل؛
  2. شرایط شغل و میزان دشوارهای آن؛
  3. فرصت ارتقا شغلی.

تاثیر رضایت شغلی بر سازمان

رضایت، نوعی نگرش فرد نسبت به شغلش است که دو جنبه اصلی دارد. از جمله این جنبه‌ها می‌توان به وفاداری سازمانی اشاره کرد. وفاداری سازمانی دربرگیرنده حمایت و پایبندی به سازمان است همچنین، دفاع در برابر خطرات خارجی که مانع دستیابی به اهداف سازمان می‌شود. بدیهی است که هر چه شخص از شغل خود راضی‌تر داشته باشد، در بلند مدت در راستای نیل به اهداف و آرمان‌های سازمان، تلاش بیشتری خواهد کرد. جنبه دوم، کارایی شغلی است که با میزان رضایت در شغل رابطه مستقیمی دارد. این رویکرد به معنی دستیابی به اهداف سازمان است که کمیت و کیفیت آن مشخصی برای آن وجود دارد. روشن است که کارکنانی که کمترین میزان رضایت را در شغلشان دارند، کارایی مخربی نیز برای سازمان به همراه خواهند داشت.

رضایت شغلی کارکنان بیمارستان

کارکنان بیمارستان، نقش مهمی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران بر عهده دارند. این افراد به دلیل ماهیت کاری خود، حضور در بیمارستان و مواجهه با افراد بیمار، بیشتر در معرض فرسایش شغلی قرار می‌گیرند که این موضوع تاثیر عمیقی بر روی تندرستی این افراد و به تبع آن، کیفیت خدمات ارائه شده از سوی آن‌ها می‌گذارد. در واقع هر چه کارکنان بیمارستان از شغل خود راضی‌تر باشند خدمات بهتر و با کیفیت‌تری به بیماران ارائه می‌دهند که این امر، رضایت‌مندی بیماران را نیز به همراه خواهد داشت. با توجه به اهمیت نقش این افراد در جامعه، مدیران باید به مواردی بپردازند که رضایتمندی این افراد را به دنبال داشته باشد. در ادامه به سه عامل مهم در ایجاد خشنودی کارکنان بیمارستان می‌پردازیم که لازم است از سوی مدیران مورد توجه قرار بگیرد:

  1. پرورش مهارت‌ و ارتقاء آن با ایجاد محیطی آرام و توام با امنیت شغلی بالا؛
  2. ارایه راهکارهایی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کارکنان از جمله پرداخت پاداش و حقوق مناسب ارایه سیستم؛
  3. تنبیه و تشویق ایجاد امکانات رفاهی و تسهیلات مناسب.

پیشنهاد ما

رضایت در کار، احساس خوشایندی است که فرد نسبت به شغل خود دارد. کارفرمایان باید به این مهم توجه کافی داشته باشند که باید عواملی که کارمند بخاطر آن‌ها، کارکرد بالایی ندارد و از انجام کار طفره می‌رود را شناسایی کنند تا از این طریق با راهکارهای صحیح به دنبال جلب رضایت کارمندان ناراضی باشند و به این ترتیب بهره وری را در سازمان افزایش دهند.

کارمندان و کارفرمایان علاوه بر دانستن نکات فوق، باید جنبه‌‌های قانونی این موضوع را بدانند. وب سایت رکلا، مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، این بستر را برای افراد ایجاد کرده است که در صورت عدم آگاهی از هر کدام از موارد قانونی، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرند. همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد اختصاصی مورد نظرتان را با اطمینان خاطر به وکلای مجرب مجموعه رکلا بسپارید.

قرارداد کار موقت

روی تصویر پایین بزنید و برای دریافت این قرارداد اقدام کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دریافت نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات