بهره بردن از خدمات پشتیبان سایت و مهار‌تهایی برای موفقیت در این حرفه!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/01
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پشتیبان سایت

با توسعه و رشد کسب و کارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، تخصص‌ها و مهارت‌های خاصی نیز به تناسب میزان اهمیت و تاثیری که در نتایج مطلوب این شرکت‌ها دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از این تخصص‌های مهم، پشتیبان سایت نام دارد که در حال حاضر، هر شرکت و سازمان دارای کسب و کار آنلاینی، بی‌شک برای موفقیت کار خود از این نیروی متخصص بهره خواهد برد چرا که یک سازمان، هر چقدر که در فروش و ارائه خدمات خود موفق باشد، باز این احتمال وجود دارد که در طول روند کاری سایت، مشکلات و اختلالاتی ایجاد شود.

بنابراین، کاربرد یک پشتیبان در همه سایت‌ها به خصوص سایت‌های فروشگاهی، امری ضروری است و برخلاف تصور برخی، وجود این حرفه در رشد و گسترش فضای دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحلیل ضرورت وجود پشتیبان فضای یک وب سایت بپردازیم.

برای فعالیت در این موقعیت شغلی، نیاز دارید که از قرارداد پشتیبانی وب سایت استفاده کنید. این قرارداد به طور معمول به صورت یک قرارداد کار تهیه و تنظیم می‌شود و به واسطه آن، نیروی کار متخصص توسط کارفرما استخدام خواهد شد. البته امکان تنظیم این قرارداد به صورت یک قرارداد پیمانکاری نیز وجود دارد. باید به این مساله اشاره کنیم که نوع قرارداد میان طرفین، به واسطه توافقات و شیوه همکاری آن‌ها مشخص می‌شود.

پشتیبانی وب سایت چیست ؟

امروزه، اغلب شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری، خدمات و محصولات خود را از طریق فضای وب و اینترنت در دسترس عموم مردم قرار می‌دهند. بنابراین این شیوه کسب درآمد نیز برای کسب نتایج مورد نظر، به تخصص‌ها و مهارت‌های مربوطه نیاز دارد. به عنوان مثال، وقتی شما تصمیم می‌گیرید با ایجاد یک سایت، محصولات و خدمات خود را به دیگران عرضه کنید، به تدریج برای ارائه بهتر خدمات خود، به یک سری اقدامات از جمله گرفتن پشتیبانی ماهر جهت بررسی و نظارت سازنده بر سایت خود نیاز خواهید داشت.

در واقع، بهره بردن از یک پشتیبان کارآمد و حرفه‌ای، نیمی از راه را برای شما هموار خواهد کرد چرا که او وظیفه دارد تمام داده‌های فضای وب سایت شما اعم از امور فنی، محتوایی و موارد دیگر را کنترل و رهبری کند که همین امر در نتیجه، رشد و موفقیت کسب و کار شما را به دنبال خواهد داشت.

وظایف پشتیبان سایت چیست ؟

برای اینکه خدمات یک وب سایت به خوبی در اختیار کاربران آن قرار گیرد، پشتیبان سایت وظایف و مسئولیت‌های متعددی به عهده دارد که انجام صحیح هر یک از این وظایف، می‌تواند نقشی چشمگیر در عملکرد بهینه آن وب سایت داشته باشد. به عبارتی دیگر، این نحوه فعالیت و کارکرد پشتیبان است که موجب می‌شود یک کسب و کار دیجیتالی، نسبت به سایر رقبای خود، پیشرفتی منحصر به فرد داشته باشد.

در واقع، پشتیبان، مسئولیت‌هایی نظیر رهبری، مراقبت و به روز رسانی محتواهای سایت، پاسخگویی به سوالات کاربران، طراحی و اضافه کردن قسمت‌های جدید و نوین به وب و برطرف کردن مشکلات سروری، مخصوصا هنگام ترافیک سایت را برعهده دارد. فعالیت یک پشتیبان وب، به‌گونه‌ای است که باید به طور مکرر در وب سایت فعال باشد. در ادامه، به صورت جزئی‌تر، مسئولیت‌های یک پشتیبان وب سایت را شرح خواهیم داد.

تحلیل و ارزیابی فضای وب به عهده پشتیبان سایت است

پشتیبان باید محتوا‌های سایت اعم از فایل‌ها، پروژه‌ها، نظرات و پیشنهادات کاربران را ارزیابی و در صورت لزوم به تیم فنی سایت انتقال دهد. همینطور، از تمامی فعالیت‌های انجام شده در سایت گزارشات لازم را ثبت کند و همچنین، اکانت‌های موجود در وب سایت را بررسی و در صورت نیاز مورد ویرایش قرار دهد.

رهبری و نظارت بر کارکرد زیر ساخت‌ها

یک پشتیبان حرفه‌ای باید علاوه بر راه‌ اندازی هاست‌، باید برای دسترسی آسان کاربران به فضای وب سایت، میان پایگاه‌های داده‌ و مولفه‌های دیگر سایت ارتباط برقرار کند، سرورهای خبری و ایمیلی را هدایت و همینطور محتواهای سایت را به‌گونه‌ای رهبری کند که باعث ارائه یک عملکرد بهینه و در نتیجه، جذب و عضویت کاربران جدید شود.

پشتیبانی مداوم، ارزیابی، تولید و به روز رسانی محتوا از اختیارت پشتیبان سایت

فردی که قصد دارد از طریق فضای اینترنت، کسب و کار خود را توسعه دهد، باید بداند که سایت برای داشتن یک عملکرد کارآمد، به یک پشتیبانی حرفه‌ای و مستمر نیز احتیاج دارد. به عبارتی دیگر، پشتیبان سایت باید به طور منظم، فضای سایت مربوطه را مورد ارزیابی قرار دهد و متناسب با نیاز‌های روز، طرح‌ها و برنامه‌های مناسب و مدرنی را در آن اجراء کند. اگر آن سایت، از اعتبار و موفقیتی چشمگیر برخوردار باشد قطعا لازم است که از پشتیبانی و حفاظتی عمیق‌تر بهره‌مند شود.

پشتیبان سایت ، مسئول است که برای به روز کردن یا تحول در چیدمان محتواهای سایت، از طریق کد نویسی، صفحات جدیدی را طراحی و اضافه کند. همچنین باید قبل از بارگذاری مولفه‌های مدنظر، با استفاده از استاندارهای گرافیکی خلاقانه، ساختار آن ها را متناسب با فضای سایت خود مناسب و جذاب، جلوه دهد.

برقراری امنیت برای محتواها

مسئول پشتیبانی از سایت، موظف است با بهره بردن از ابزارهایی همچون؛ هاستینگ وب، رابی، جاوا اسکریپت، (زبان‌های برنامه نویسی)، جوملا، وردپرس، (سیستم‌های هدایت محتوا)، گوگل تگ منیجر، سرچ کنسول (نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل وب) و سایر ابزار‌‌ها، از محتواها و فضای سایت خود محافظت کند.

مهارت‌های لازم برای یک پشتیبان سایت

فردی که به عنوان پشتیبان یک کسب و کار انتخاب می‌شود، قطعا باید به دانش‌ها و مهارت‌های مخصوص این حوزه مسلط باشد چرا که فضای کاری اینترنت برخلاف مشاغل سنتی، دارای حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های زیادی است که کوچک‌ترین غفلت یا اشتباه می‌تواند تاثیرات نامطلوبی در نتیجه کار داشته باشد. بنابراین افراد فعال در این حیطه، موظف هستند به تمامی تخصص‌های لازم در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تسلط کافی داشته باشند. با این حال،‌ به طور کلی، مهارت‌هایی که لازمه موفقیت هر پشتیبانی سایت است عبارتند از:

  1. تسلط به دانش کلامی و روحیه اجتماعی جهت برقرار کردن یک تعامل سازنده با کاربران؛
  2. توانایی تدوین و ارائه خدمات لازم و منحصر به فرد به کارفرمایان شرکت و همچنین کاربران وب؛
  3. مسلط به فضای وب، اینترنت، ورد، اکسل، پاور پوینت و موارد دیگر؛
  4. برخوردار بودن از دانش‌ سئو، کامپیوتر، دیجیتال مارکتینگ؛
  5. شناخت و تسلط به نرم‌ افزار و سخت‌ افزارهایی همچون، ورد پرس، خدمات دامنه، سرور، طراحی سایت و موارد دیگر؛
  6. آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی؛
  7. مسلط به دانش‌های پروتکل‌های اینترنتی و سرویس‌های وب.

اهمیت حضور پشتیبان سایت در مجموعه شما

به جرات می‌توان گفت پیشرفت و موفقیت یک کسب و کار آنلاین تا حدود زیادی منوط به نحوه فعالیت و عملکرد پشتیبان آن است. در واقع پشتیبان یک سایت نقشی حیاتی در میزان موفقیت آن خواهد داشت. به عنوان مثال، بهره بردن از یک پشتیبان حرفه‌ای، مزایای نظیر شناخته شدن سایت (از طریق بهینه کردن صحیح و درست محتواهای وب)، افزایش تعامل و جذب کابران، تامین امنیت سایت و موارد متعدد دیگر را به دنبال دارد.

پیشنهاد می‌کنیم

همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم، پشتیبان سایت، یکی از حرفه‌های بسیار حیاتی در یک کسب و کار آنلاین است که وجود آن نقش مهمی در عملکرد نهایی سایت خواهد داشت. از این رو افزایش آگاهی در این حوزه باعث می‌شود که شما در صورت نیاز، با آگاهی بیشتر در این حرفه مشغول شوید و همچنین فعالیت و عملکردی مطلوب داشته باشید. البته استخدام در این موقعیت شغلی نیازمند توافقی مطمئن است.

در رکلا این شرایط نیز برای شما فراهم است که در صورت لزوم از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی یا از خدماتی دیگر همچون تنظیم قرارداد اختصاصی بهره‌مند شوید. در نظر داشته باشید که فعالیت در هر حوزه کاری اگر با آگاهی و اطلاعات همراه باشد، مطمئنا موفقیت در آن قطعی خواهد بود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای شروع هر کار و فعالیتی، ابتدا در آن زمینه تحقیق، بررسی و مشاوره‌ لازم را دریافت کنید.

قرارداد پشتیبان سایت

برای همکاری با پشتیبان سایت، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد پشتیبان سایت
دانلود نمونه قرارداد پشتیبان سایت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات