قرارداد آموزشگاه علمی و بررسی شرایط فرم قرارداد آموزشگاه علمی آزاد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/08/11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزشگاه علمی

آموزشگاه علمی مکانی است که در آن علوم مختلفی به متقاضیان آموزش داده می‌شود. در این آموزشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی علومی مانند ریاضی، فیزیک، زیست، شیمی و ادبیات فارسی به هنرجویان ارائه خواهد شد. کلاس‌ها و دوره‌های آموزشگاه علمی به صورت حضوری، مجازی و نیمه حضوری برگزار می‌شوند و هنرجویانی که قصد شرکت در این کلاس ها را دارند، می‌توانند با امضای یک نمونه قرارداد آموزشگاه علمی ، در آموزشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنند و از خدمات آموزشی آن بهره‌مند شوند.

نمونه قرارداد آموزشگاه علمی چیست؟

این قرارداد یک توافق دو جانبه میان آموزشگاه علمی و هنرجویی است که شرکت در این کلاس‌ها را تقاضا می‌کند. قراردادی که میان آموزشگاه علمی و هنرجو تنظیم و امضا می‌شود، در واقع یک قرارداد خصوصی میان افراد است. به همین دلیل، این قرارداد را مطابق با ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تنظیم می‌کنند. این قرارداد می‌تواند به صورت یک قرارداد همکاری نیز نوشته شود.

برای مثال، مدیر یک دبیرستان می‌تواند با یک آموزشگاه علمی، فرم قرارداد آموزشگاه علمی آزاد را امضا کند. به موجب این قرارداد، مدیر دبیرستان متعهد می‌شود که مقدمات لازم برای مراجعه دانش‌آموزان به آموزشگاه علمی را فراهم کند و آموزشگاه علمی نیز تعهد می‌دهد که خدمات آموزشی خود را با تسهیلات ویژه و قیمت مناسب در اختیار دانش آموزان دبیرستان قرار دهد.

از طرف دیگر، این قرارداد را می‌توانید به صورت یک قرارداد پیمانکاری نیز تنظیم کنید. برای مثال، قراردادی که میان یک آموزشگاه علمی آزاد کامپیوتر و یک شرکت سهامی عام تنظیم شده است، می‌تواند یک قرارداد پیمانی باشد که به موجب آن، آموزشگاه کامپیوتر متعهد شود به مدت سه ماه مهارت‌های icdl را به کارمندان شرکت سهامی عام آموزش دهد. در این مثال، آموزشگاه کامپیوتر، پیمانکار قرارداد و شرکت سهامی نیز کارفرما خواهد بود.

ویژگی‌ها و نکات قرارداد آموزشگاه علمی

قرارداد آموزشگاه علمی یک نوع از قراردادهای خصوصی است. به همین دلیل تعریف این قرارداد و مشخص کردن ضوابط و قواعد حاکم بر آن، به توافق میان آموزشگاه و طرف مقابل قرارداد بستگی دارد.

این قرارداد، لازم الاجرا است. به این معنی که آموزشگاه علمی و طرف دیگر قرارداد، بعد از امضا، ملزم می‌شوند که به شروط و تعهداتی که در فرم قرارداد قید شده است، عمل کنند.

طرفین این توافق، بعد از امضا قرارداد آموزشگاه علمی ، یک سند و مدرک معتبر در اختیار دارند که هر کدام از آن‌ها در صورت بروز اختلاف یا اشکال، می‌توانند بر علیه دیگری به این سند استناد کنند.

معرفی طرفین قرارداد آموزشگاه علمی

مشخصات آموزشگاه، شماره تلفن و آدرس آن باید در فرم قرارداد نوشته شود.

هنرجویی که برای استفاده از خدمات آموزشی، این قرارداد را امضا کرده است نیز باید مشخصات هویتی، شماره تلفن و آدرس محل سکونت خود را در قرارداد قید کند. در تنظیم این قرارداد به صورت پیمانی یا توافق همکاری، نوشتن مشخصات اشخاص حقیقی یا حقوقی الزامی است.

موضوع نمونه قرارداد آموزشگاه علمی

موضوع این توافق، ارائه خدمات آموزشی و برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های علمی است که در آموزشگاه ارائه می‌شوند و هنرجو مایل است یک یا چند مورد از آن‎‌‌ها را فرا بگیرد.

خدمات آموزشی موضوع قرارداد باید معلوم، مشخص، مشروع و قانونی باشند. بنابراین درخواست ارائه آموزش ارتکاب سرقت یا ترفندهای کلاهبرداری اینترنتی، عملا منع قانونی دارد و امکان پذیر نیست.

بیان صریح و دقیق موضوع قرارداد از ملزومات تنظیم یک قرارداد صحیح است. بنابراین، لازم است که در متن قرارداد، به صراحت درباره موضوع آن توضیح داده شود.

بازه زمانی قرارداد آموزشگاه علمی

تعیین مدت این قرارداد، به موضوع آموزش و شرایط ارائه دوره آموزشی بستگی دارد. به طور کلی مدت قرارداد، بازه زمانی مشخصی است که در طول آن مدت، به هنرجویان خدمات آموزشی ارائه می‌شود و کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیز در آن زمان برگزار خواهند شد.

اگر این قرارداد را به صورت یک قرارداد همکاری یا پیمانکاری تنظیم می‌کنید، لازم است مدت ارائه خدمات آموزشگاه علمی در متن قرارداد نوشته شود. برای مثال باید در متن قرارداد قید کنند که خدمات آموزشی برای یک ترم است یا اینکه تا پایان سال تحصیلی ارائه می‌شود.

مبلغ و شیوه پرداخت آن

به مبلغی که هنرجو بابت شرکت در کلاس‌های آموزشی پرداخت می‌کند، شهریه گفته می‌شود. این مبلغ در زمان تنظیم و امضای فرم قرارداد آموزشگاه علمی آزاد به صورت نقد یا اقساط و توسط هنرجو تسویه خواهد شد.

به طور معمول در شرایطی که این قرارداد را به صورت یک قرارداد همکاری تنظیم می‌کنند، مبلغی پرداخت نمی‌شود. زیرا به موجب این همکاری، هنرجویان بیشتری به آموزشگاه علمی مراجعه می‌کنند و در ازای آن، مراجعه کنندگان نیز می‌توانند خدمات آموزشی را با شهریه مناسب‌تر دریافت کنند. فرض کنید که یک دبیرستان با یک آموزشگاه ریاضی توافق همکاری تنظیم ‌کنند و میان آن‌ها اینطور توافق ‌شود که آموزشگاه به دانش آموزان دبیرستان کارت تخفیف ‌دهد. به موجب این قرارداد، هم دانش‌آموزان بیشتری در آموزشگاه ریاضی ثبت نام می‌کنند و هم دانش آموزان این دبیرستان می‌توانند با هزینه مناسب‌تری از خدمات آموزشی بهره مند شوند.

برخلاف مورد قبل، در تنظیم قرارداد به صورت پیمانکاری، ذکر مبلغ الزامی است زیرا قراردادهای پیمانکاری معوض هستند و تعیین مبلغ برای آن‌ها، یکی از ارکان اصلی تنظیم قرارداد محسوب می‌شود.

قرارداد آموزشگاه علمی را می‌توانیم فسخ کنیم؟

قرارداد آموزشگاه علمی یک قرارداد لازم است و فسخ آن امکان پذیر نیست. اگر هنرجو به دلایل مختلفی نتواند در کلاس‎های آموزشگاه شرکت کند یا تمایلی به استفاده از خدمات آموزشی نداشته باشد، می‌تواند از شرکت در کلاس‌ها انصراف دهد. در این حالت، معمولاً تمامی مبلغ شهریه یا قسمتی از آن به هنرجو عودت داده نمی‌شود. البته طرفین می‌توانند در متن قرارداد برای انصراف هنرجو قبل از تشکیل کلاس‌ها یا در حین برگزاری آن‌ها، شروطی در نظر بگیرند. رعایت این شروط میان طرفین الزامی خواهد بود.

در تنظیم این قرارداد به صورت پیمانکاری یا همکاری، تعیین حق فسخ برای هر یک از طرفین بلامانع است. برای مثال، در توافق همکاری میان دبیرستان و آموزشگاه، طرفین می‌توانند به این شرط اشاره ‌کنند که اگر کلاس‌های آموزشگاه تا مهرماه برگزار نشود، دبیرستان حق فسخ همکاری را دارد.

پیشنهاد ما

برای همکاری با آموزشگاه‌های علمی، اولین اقدام مهم، تنظیم قرارداد مناسب است. تنظیم این قرارداد باید توسط مشاوران حقوقی یا وکلای متخصص انجام شود. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای این قرارداد، با مشاوران حقوقی گفتگو کنید. در این خصوص می‌توانید با زدن روی لینک مشاوره حقوقی تلفنی درخواست خود را ثبت کنید تا در تاریخی که در نظر می‌گیرید، با شما تماس بگیریم. علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، نوشتن قرارداد مدنظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات