پیش از انتخاب شغل سرایدار مدرسه این نکات را بخوانید!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سرایدار مدرسه

هر محیط مسکونی، تجاری و سازمانی برای برطرف کردن نیاز‌های خدماتی و سایر امور روزانه مجموعه خود، معمولا یک سرایدار استخدام می‌کند. مدارس یکی از محیط‌های آموزشی هستند که از این مساله مستثنی نخواهند بود. سرایدار مدرسه نسبت به سرایدار‌های محیط‌های دیگر، مسئولیت‌های متعدد و گوناگونی به عهده دارد و تنها موظف به نگهبانی از فضای مدارس نیست. از این رو باید متناسب با نیاز مدیران و اقتضای شرایط، وظایف مشخصی را انجام دهند. اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به عنوان معتمدان مدارس نیز شناخته می‌شوند.

در واقع، مدیران مربوطه هنگام استخدام سرایدار، شرایط، سابقه، نحوه رفتار و منش فرد مورد نظر را به دقت ارزیابی و بررسی می‌کنند. از این رو سرایدار یک مدرسه، در اغلب مواقع، مسئولیت‌های بسیار زیادی به عهده دارد و به نوعی، معتمد تمامی کارکنان و حتی دانش‌ آموزان است. با توجه به کلیات تحریر یافته، تصمیم داریم در این مقاله، شرحی از حدود اختیارات و وظایف سرایدار در مدرسه را برای شما ارائه دهیم. لازم به ذکر است که این موقعیت شغلی، به واسطه امضای قرارداد کار میان سرایدار و کارفرما برقرار می‌شود.

به چه کسی سرایدار مدرسه می‌گویند؟

یک شخص مشغول در حیطه سرایداری معمولا با توجه به محیطی که در آن کار می‌کند وظیفه‌های متفاوتی دارد. با این وجود، سرایداران مدارس در اغلب مواقع، مسئولیت‌های مشابه بر عهده خواهند داشت. مسئولیت‌هایی نظیر نظافت محیط، تامین وسایل و امکانات دفتر آموزشی، رسیدگی به زیبا سازی فضای مدرسه و موارد مرتبط دیگر که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد. بنابراین، سرایدار یعنی کسی که بر اساس مقررات و قوانین محل کار خود، وظیفه دارد مسئولیت‌های معین در حوزه اختیارات خود را به درستی اجرا کند.

یک سرایدار مدرسه، علاوه بر تامین نیاز‌های اولیه کارکنان و دانش‌ آموزان و خدمات دهی به آن‌ها، موظف است بر اموال مدرسه نیز نظارت داشته باشد و از آن‌ها محافظت کند. از این رو نمی‌تواند واحد آموزشی را سهل‌ انگارانه ترک کند. این مساله به اندازه‌ای مهم است که حتی در مواقعی که سرایدار مرخصی گرفته باشد، شخص مورد اعتمادی به جای او در واحد آموزشی حضور پیدا می‌کند.

وظایف سرایدار مدرسه چیست؟

با وجود اینکه در مطالب فوق تا حدودی کلیات وظایف سرایدار در مدرسه را ارائه کردیم اما برای اینکه شناخت عمیق‌تری نسبت به این حوزه کسب کنید، به صورت جزئی‌تر شرح کار سرایدار یک مدرسه را توصیف خواهیم کرد. در واقع، یک سرایدار با توجه به قرارداد استخدام خود و تعهداتی که مستلزم رعایت آن‌ها است موظف می‌شود تمام مسئولیت‌ها و نیازهای جانبی محیط یک مدرسه را برطرف و همچنین بر انجام صحیح آن نظارت کند.

از این رو این شخص از جمله افرادی است که به دلیل مسئولیت‌های متعدد خود به صورت مکرر در مدرسه حضور دارد. به عنوان مثال، انجام وظایف سرایدار مدرسه ابتدایی با توجه به این که محل کار او، محل اجتماع و حضور کودکان کم سن است، سختی‌هایی خواهد داشت و به این ترتیب، مسئولیت‌های سرایدار نیز سنگین‌تر خواهد بود. به این صورت که در قبال محیط مدرسه و کادر آموزش، وظایف متعددی به عهده می‌گیرد. فارغ از این موارد، سرایدار باید درباره چگونگی رفتار با دانش‌ آموزان نیز آموزش دیده باشد.

ویژگی‌های مورد نیاز برای یک سرایدار مدرسه

شاغلین این حوزه با سخت‌ گیری، تحلیل و ارزیابی‌های شخصیتی دقیق انتخاب می‌شوند. همچنین برگزیدگان باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند. متقاضیان این شغل، در صورتی پذیرش می‌شوند که بتوانند در برقراری تعامل با کارکنان و دانش‌ آموزان به خوبی عمل کنند. برای مثال فردی که به عنوان سرایدار یک مدرسه ابتدایی انتخاب می‌شود؛ اگر دارای روحیه‌ای شاد و صبور نباشد قطعا فرد مناسبی برای این سمت شغلی نخواهد بود. از مهمترین قابلیت‌های یک سرایدار می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. برخوردار بودن از قدرت تحمل و روحیه انعطاف پذیر؛
  2. برطرف کردن نیاز‌ها و مشکلات احتمالی برای کودکان در تایم استراحت؛
  3. برخورداری از قدرت استفاده از وسایل ایمنی نظیر کپسول‌های آتش‌ نشانی در مواقع لزوم؛
  4. مهارت برقراری ارتباط با کادر آموزش و دانش‌ آموزان؛
  5. توانایی لازم در حفظ و نگهداری از فضاهای سبز مدرسه؛
  6. برخوردار بودن از قدرت بدنی لازم جهت جا به جا کردن وسایل و امکانات؛
  7. تسلط به مهارت‌های فنی جانبی برای تعمیر یا برطرف کردن عیوب فنی تجهیزات.

حقوق و مزایای این موقعیت شغلی

قراردادی که با سرایداران مدرسه امضا می‌شود، قراردادی مبنی بر قانون کار است. از این رو حقوق و مزایای این افراد نیز بر اساس پایه حقوق معین اداره کار پرداخت می‌شود. با این حال، مدیران برخی مدارس ممکن است به جهت توانایی‌ها یا حسن اخلاق و رفتار سرایدار خود، پاداش‌ها و امتیازاتی را برای او در نظر بگیرند.

شرح وظایف سرایدار مدارس شبانه روزی

تمام سرایداران مدارس شبانه‌ روزی، بر اساس مقررات واحد آموزشی مورد نظر، مسئولیت‌هایی به عهده دارند. از جمله اینکه این اشخاص باید به طور مستمر در دسترس باشند؛ محیط‌‌ آموزشی را مرتب و منظم کنند؛ از نظر ایمنی فضای مدرسه را بررسی و در صورت مشاهده اتفاقات مشکوک، به مدیر یا ارگان‌‌های مربوطه گزارش دهند. از دیگر شرح وظایف سرایدار مدرسه شبانه روزی این است که در مواجه با کادر آموزشی، رفتاری محترمانه و خوشایند داشته باشد و همچنین در انجام تدارکات لازم برای استفاده از امکانات و تجهیزات آموزشی به آن‌ها کمک کند.

البته مسئولیت‌های سرایدار مدرسه بر اساس محل کار خود به چند دسته تقسیم می‌شود. در واقع وظایف سرایدار یک محیط آموزشی با توجه به اینکه با افراد زیادی تعامل دارد، بسیار متعدد است. با این حال، می‌توان کلیات زیر را به عنوان شرح وظایف سرایدار مدارس شبانه روزی برشمرد:

  1. فراهم کردن امکانات و همچنین آماده کردن محیط متناسب برای جلسات (نظیر انجمن مربیان، اولیاء‌ و مراسم‌های مختلف)؛
  2. پذیرایی از مربیان و کادر آموزش؛
  3. بدرقه کردن دانش‌ آموزان (ابتدایی) و همچنین مطمئن شدن از رفتن تمام دانش آموزان؛
  4. بررسی و ارزیابی امکانات آموزشی و در صورت لزوم ارائه گزارشات لازم به مدیر؛
  5. برقرار کردن امنیت محیط و جلوگیری از افراد متفرقه؛
  6. جمع‌ آوری و خارج کردن زباله‌ها و مواد بازیافتی؛
  7. حفاظت و مراقبت شبانه روزی از تمام امکانات مدرسه؛
  8. نظافت کلاس‌ها و دیگر محیط‌ها؛
  9. حاضر شدن در مدرسه قبل از دانش‌ آموزان و معلمان
  10. آماده کردن شرایط و امکانات مورد نیاز برای برگزاری کلاس درس؛
  11. ارائه گزارش به مدیر در صورت مشاهده مشکل یا اتفاقی در محیط مدرسه.

سخن آخر، ارائه مباحث حقوقی این حرفه

در مطالب فوق، تلاش کردیم تا از ابعاد مختلفی به موقعیت شغلی سرایدار مدرسه بپردازیم. با این حال، باز هم توصیه می‌کنیم که اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید حتما درباره آن تحقیق کنید. همچنین مهم است که درباره حقوقی که به واسطه این قرارداد از آن بهره‌مند هستید، اطلاعات جامعی در اختیار داشته باشید. برای این منظور استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما کارآمد خواهد بود. علاوه براین، اگر در نظر دارید که شرایط خاصی در متن قرارداد شما مطرح شود، مناسب است که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید. با استفاده از این خدمات، می‌توانید مسئولیت نگارش قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد کار موقت

برای استخدام نیروی کار انسانی، لازم است که از فرم قرارداد کار استفاده شود. با زدن روی تصویر زیر می‌توانید یک نسخه از قرارداد کار موقت را تهیه کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات