مشاور ایمنی ساختمان چه می‌کند و چه وظایفی دارد؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاور ایمنی

برقراری امنیت در محیط کار، مخصوصا در محیط‌هایی با احتمال بیشتر وقوع خطر، برای کارکنان اهمیت به سزایی دارد. از این رو غالب محیط‌های کاری برای اینکه از سلامت نیروهای خود مطمئن باشند، در طول کار خود همواره از مشاور ایمنی ، بهره می‌برند. به کارگیری نیروی متخصص برای این شغل در بسیاری از کسب و کارها الزامی است چرا که حضور در این متخصصان از وقوع و بروز مشکلات جبران ناپذیر زیادی جلوگیری خواهد کرد. در واقع، وجود و نظارت افراد حرفه امنیت در محل‌های کار، نقش قابل توجهی در سلامت جسمی و فیزیکی کارکنان آن محیط خواهد داشت. با این اوصاف، در مقاله حاضر، هدف ارائه نکات و اصولی کاربردی و مهم درباره اهمیت و عملکرد مشاوره ایمنی ، در موقعیت‌های مختلف کاری است.

اگر علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستید، لازم است که درباره نکات قانونی و ابعاد حقوقی قرارداد مشاوره ایمنی نیز اطلاعات دقیقی داشته باشید. این قرارداد ، توافق نامه‌ای برای همکاری مشاور متخصص و کارفرما است که شروط و تعهدات هر دو طرف به صورت مکتوب در آن ثبت می‌شود. لازم به یادآوری است که این قرارداد در گروه انواع قرارداد مشاوره قرار می‌گیرد.

آشنایی ابتدایی با این فرصت شغلی

معمولا در هر کار و شغلی، دشواری‌هایی وجود دارد اما در برخی مشاغل علاوه بر سختی‌های مربوط به حوزه کاری، احتمال وقوع ناگهانی حوادث برای کارکنان نیز زیاد است. از این رو در اغلب محیط‌ها بر اساس مصوبات وزارت کار، مدیران باید امنیت لازم را برای کارکنان خود فراهم کند. در اینجا ایمنی یعنی تامین امنیت و حفاظت جان منابع انسانی به روش‌های موجودی که برای آن در نظر گرفته‌اند. روش‌های حفظ ایمنی محیط، متناسب با شرایط هر موقعیت شغلی یا حرفه تدوین شده است. به بیان دیگر، رعایت نکات ایمنی در محیط کار از بروز حوادثی همچون بیماری ، جراحت، صدمه دیدن، خسارات ناشی از نقص امکانات و تجهیزات، مرگ و موارد متعدد دیگر جلوگیری می‌کند.

مشاور ایمنی کیست؟

مشاوره ایمنی یعنی کسی که در این سمت، متناسب با محیط و نوع فعالیت یک سازمان و تحت نظارت مسئول آن شرکت، عملکرد و کارکرد نیروها را برای برقراری شرایط ایمنی بیشتر در کار، بررسی می‌کند. در واقع، شاغلین در این حرفه، وظیفه دارند که زیر نظر کارفرمای خود، نکات و اصول امنیتی و حفاظتی را به کارکنان هشدار دهند. شایان توجه است که مشاوران امنیت سلامت نیروها، باید گزارشات فعالیت‌های خود را به سازمان حفاظت فنی و بهداشت وزارت کار ارائه دهند. البته مطابق با قوانین محل کار موظف هستند که به کارفرمایان نیز پاسخگو باشند.

یک مشاور ایمنی ساختمان چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد؟

شخصی که به عنوان مشاور، مسئولیت ایمنی یک ساختمان را قبول می‌کند وظیفه دارد که طبق درخواست‌های کارفرمای خود، امنیت و بهداشت محیط را برای کارکنان فراهم کند. به عبارتی دیگر، مشاور ایمنی ساختمان ، تحت امر مدیر مربوطه، شرایط و بستر مناسب را برای فعالیت بهتر نیروها ایجاد می‌کند. او موظف است که در تمام مراحل کار، حضوری متناوب داشته باشد و در صورت لزوم، تذکرات و راهنمایی‌های ایمنی مورد نیاز را به نیروها ارائه دهد.

شرح کار مشاوره ایمنی آتش نشانی

تمام محیط‌های کسب و کار اعم از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدات صنعتی و سنتی، به دلیل وجود موادهای قابل اشتعال و احتراق زا، همواره در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. از این رو یک مشاوره ایمنی آتش نشانی ، وظیفه دارد که در محل کار نکات حفاظتی درباره خطرات ناشی از آتش سوزی را به کارکنان هشدار دهد. در واقع، برنامه‌های امنیتی و بهداشتی متناسبی برای کارکنان تنظیم کند. بنابراین موارد زیر از جمله مسئولیت‌هایی هستند که مشاوران حوزه امنیت در حوزه آتش نشانی باید به نیروهای کارخانه یا کارگاه مربوطه متذکر شوند:

  1. از آنجا که برخی از زباله‌ها خاصیت آتش‌ زایی دارند از این رو یکی از نکات حفاظتی مهم این است که کارکنان همواره زباله‌های قابل اشتعال را در محفظه‌های مخصوصی قرار دهند؛
  2. مواد و منابعی که لازمه کار هستند، اگر قابلیت اشتعال دارند، باید صرفا به مقدار نیاز در محیط کار وجود داشته باشد؛
  3. کارکنان باید همواره مراقب باشند که لباس‌های آن‌ها به مواد دارای خاصیت آتش سوزی آلوده نشود؛
  4. منابع و مواد دارای قابلیت آتش سوزی، در محل‌های مخصوص نگهداری شوند؛
  5. در محیط‌هایی که احتمال آتش گرفتگی زیاد است، در راه‌های عبور و مرور اضطراری هیچگونه موانعی وجود نداشته باشد.

اهمیت مشاور ایمنی و بهداشت در بازدهی مطلوب تولیدات یک کارگاه یا کارخانه

مشاوران امنیت و سلامت، اهمیت زیادی در کیفیت عملکرد یک محیط تولیدی دارند. در واقع، اشخاصی که به عنوان مشاور ایمنی و بهداشت ، در یک کارخانه فعالیت می‌کنند، با راهنمایی‌ها و راهکار‌های بهینه خود مانع از وقوع بسیاری از اتفاقات ناخوشایند می‌شوند. با این حال اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر مسئولیت‌های یک مشاوره ایمنی و بهداشت را شرح دهیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بازرسی و ارزیابی دوره‌ای و منظم از تاسیسات محل کار، خدمات بهداشتی و تجهیزات ایمنی نیروها؛
  2. بررسی و نمونه برداری از عوامل و مواد‌های بیماری زا و زیان‌ آور کارگاه مربوطه و همچنین مقایسه با سطح استاندارد تماس نیروها با این عوامل؛
  3. تهیه و ثبت گزارشات موارد بیماری زا در محیط کار؛
  4. تدوین و ارائه برنامه‌های کاربردی جهت کاهش مواد بیماری زا در محیط؛
  5. ارائه آموزش‌های ایمنی و بهداشتی لازم به نیروها؛
  6. طراحی و چاپ موارد ایمنی و بهداشتی به صورت مقاله، کاتالوگ، پوستر و اسلاید برای آموزش بهتر کارکنان؛
  7. از جمله نکات مهم در مشاوره ایمنی و بهداشت ، اشاره به اهمیت نظارت دقیق بر معاینات دوره‌ای نیروها، طبق مصوبات وزرات بهداشت است؛
  8. و در آخر، ارائه گزارشات مربوط به فعالیت‌ مشاور ایمنی به مدیر کارگاه.

نقش مشاور ایمنی برق در محیط‌‌‌‌‌های کار

مشاور ایمنی برق نیز همچون سایر مشاوران امنیتی کارگاه های تولیدی، در راستای تامین امنیت و سلامت نیروهای محل مورد نظر، باید مسئولیت‌هایی را اجرایی کند. از جمله اینکه به صورت مستمر، سیستم‌های فنی و الکتریکی کارگاه را بررسی و ارزیابی کند و از میزان ایمنی و سلامت آن‌ها مطمئن شود، در محیط‌های خطرزا، رعایت اصول ایمنی را به کارکنان یادآور شوند، بر روند کار تاسیسات برقی نظارت و کنترل دقیق داشته باشند و در صورت نیاز، گزارشات لازم را مدیران کارگاه ارائه دهند.

آشنایی کلی با کارایی شرکت مشاوره ایمنی

شرکت مشاوره ایمنی با مخفف HSE (ایمنی، بهداشت، زیست محیط) نیز شناخته می‌شود. شرکت ایمنی به طور کلی در جهت تامین و تضمین امنیت جانی و مالی نیروهای محیط یک کارگاه یا موسسات تولیدی شکل گرفته است. در واقع، انجام بررسی، ارزیابی، ارائه نکات و به طور کلی عملکرد این شرکت‌هایی ایمنی، نتایج قابل توجهی را به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کاهش حوادث‌ مختلف در حین کار؛
  2. برطرف شدن مشکلات ایمنی و بهداشتی؛
  3. برقرار کردن یک سیستم استاندارد کارآمد و مناسب؛
  4. شناسایی به موقع عوامل خطرزا؛
  5. تدوین برنامه‌های متناسب برای برطرف کردن عوامل خطرزا؛
  6. ارائه آموزش‌های کاربردی به نیروها؛
  7. و موارد متعدد دیگر.

شرح وظایف مشاور ایمنی

یک مشاور سلامت و امنیت جانی، بر اساس محیطی که در آن ‌فعالیت دارد، موظف است مقررات و نکات متناسبی را برای حفظ جان و سلامت نیروها تدوین کند. به عبارت دیگر، مسئول مربوطه باید تمام محیط کار را به صورت دقیق ارزیابی و بررسی کند و در صورت لزوم، با مشورت و مشارکت مدیر کارگاه برنامه‌های حفاظتی متناسب را تدوین کند. به بیان واضح‌تر شرح وظایف مشاور ایمنی عبارتند از؛

  1. بررسی و تحلیل مشکلات فنی و ایمنی محیط کار و ارائه برنامه و پیشنهادات مفید به کارفرما؛
  2. ارائه گزارشات لازم ناشی از ارزیابی نواقص فنی، بهداشتی و ایمنی محیط کار به مدیر؛
  3. آموزش و توجیه کارکنان محل کار به رعایت اصول و نکات ایمنی؛
  4. مشورت با کارفرما و ارائه راهنمایی‌های ایمنی جهت دریافت نتایج مطلوب‌تر؛
  5. پیگیری و بررسی‌های لازم تاسیسات فنی کارگاه؛
  6. ثبت میزان حوادث و مشکلات پیش آمده حفاظتی؛
  7. نظارت دقیق بر عملکرد و کارکرد نیروها و تاسیسات‌.

توصیه‌های حقوقی پیش از شروع فعالیت

افرادی که تحت عنوان مشاور در حوزه امنیت و بهداشت محیط‌های تولیدی فعالیت می‌کنند، دارای مسئولیت‌های سنگین و حساسی هستند. از این رو باید در زمینه مورد نظر دانش و مهارت‌های حرفه‌ای داشته باشند چرا که کوچک‌ترین اشتباه یا سهل‌ انگاری می‌تواند موجب پیامد‌های ناگواری شود. همچنین لازم است که شاغلین این حرفه درباره نکات حقوقی حوزه کاری خود نیز از آگاهی کافی برخوردار باشند.

از مشاوران ما بپرسید!

برای کسب آگاهی در این خصوص با متخصصان و کارشناسان ما گفتگو کنید. برای این منظور می‌توانید به سهولت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید تا در بازه زمانی معین، با شما تماس بگیریم. از طرف دیگر، برای شروع به فعالیت در این حوزه، نیازمند قراردادی هستید که به خوبی شرایط و حقوق شما را دربر بگیرد. برای این منظور نیز می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را ثبت کنید. مشاوران و کارشناسان ما با شما ارتباط می‌گیرند.

قرارداد مشاوره

با تهیه و امضای این قرارداد، می‌توانید در خصوص دریافت یا ارائه خدمات مشاوره، با یکدیگر قرارداد داشته باشید.

نمونه قرارداد مشاوره
دریافت نمونه قرارداد مشاوره
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات