برقراری امنیت در محیط کار، مخصوصا در محیطهایی با احتمال بیشتر وقوع خطر، برای کارکنان اهمیت به سزایی دارد. از این رو غالب محیطهای کاری برای اینکه از سلامت نیروهای خود مطمئن باشند، در طول کار خود همواره از مشاور ایمنی ، بهره میبرند. به کارگیری نیروی متخصص برای این شغل در بسیاری از کسب و کارها الزامی است چرا که حضور در این متخصصان از وقوع و بروز مشکلات جبران ناپذیر زیادی جلوگیری خواهد کرد. در واقع، وجود و نظارت افراد حرفه امنیت در محلهای کار، نقش قابل توجهی در سلامت جسمی و فیزیکی کارکنان آن محیط خواهد داشت. با این اوصاف، در مقاله حاضر، هدف ارائه نکات و اصولی کاربردی و مهم درباره اهمیت و عملکرد مشاوره ایمنی ، در موقعیتهای مختلف کاری است.
اگر علاقهمند به فعالیت در این حوزه هستید، لازم است که درباره نکات قانونی و ابعاد حقوقی قرارداد مشاوره ایمنی نیز اطلاعات دقیقی داشته باشید. این قرارداد ، توافق نامهای برای همکاری مشاور متخصص و کارفرما است که شروط و تعهدات هر دو طرف به صورت مکتوب در آن ثبت میشود. لازم به یادآوری است که این قرارداد در گروه انواع قرارداد مشاوره قرار میگیرد.
معمولا در هر کار و شغلی، دشواریهایی وجود دارد اما در برخی مشاغل علاوه بر سختیهای مربوط به حوزه کاری، احتمال وقوع ناگهانی حوادث برای کارکنان نیز زیاد است. از این رو در اغلب محیطها بر اساس مصوبات وزارت کار، مدیران باید امنیت لازم را برای کارکنان خود فراهم کند. در اینجا ایمنی یعنی تامین امنیت و حفاظت جان منابع انسانی به روشهای موجودی که برای آن در نظر گرفتهاند. روشهای حفظ ایمنی محیط، متناسب با شرایط هر موقعیت شغلی یا حرفه تدوین شده است. به بیان دیگر، رعایت نکات ایمنی در محیط کار از بروز حوادثی همچون بیماری ، جراحت، صدمه دیدن، خسارات ناشی از نقص امکانات و تجهیزات، مرگ و موارد متعدد دیگر جلوگیری میکند.
مشاوره ایمنی یعنی کسی که در این سمت، متناسب با محیط و نوع فعالیت یک سازمان و تحت نظارت مسئول آن شرکت، عملکرد و کارکرد نیروها را برای برقراری شرایط ایمنی بیشتر در کار، بررسی میکند. در واقع، شاغلین در این حرفه، وظیفه دارند که زیر نظر کارفرمای خود، نکات و اصول امنیتی و حفاظتی را به کارکنان هشدار دهند. شایان توجه است که مشاوران امنیت سلامت نیروها، باید گزارشات فعالیتهای خود را به سازمان حفاظت فنی و بهداشت وزارت کار ارائه دهند. البته مطابق با قوانین محل کار موظف هستند که به کارفرمایان نیز پاسخگو باشند.
شخصی که به عنوان مشاور، مسئولیت ایمنی یک ساختمان را قبول میکند وظیفه دارد که طبق درخواستهای کارفرمای خود، امنیت و بهداشت محیط را برای کارکنان فراهم کند. به عبارتی دیگر، مشاور ایمنی ساختمان ، تحت امر مدیر مربوطه، شرایط و بستر مناسب را برای فعالیت بهتر نیروها ایجاد میکند. او موظف است که در تمام مراحل کار، حضوری متناوب داشته باشد و در صورت لزوم، تذکرات و راهنماییهای ایمنی مورد نیاز را به نیروها ارائه دهد.
تمام محیطهای کسب و کار اعم از کارخانهها و کارگاههای تولیدات صنعتی و سنتی، به دلیل وجود موادهای قابل اشتعال و احتراق زا، همواره در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. از این رو یک مشاوره ایمنی آتش نشانی ، وظیفه دارد که در محل کار نکات حفاظتی درباره خطرات ناشی از آتش سوزی را به کارکنان هشدار دهد. در واقع، برنامههای امنیتی و بهداشتی متناسبی برای کارکنان تنظیم کند. بنابراین موارد زیر از جمله مسئولیتهایی هستند که مشاوران حوزه امنیت در حوزه آتش نشانی باید به نیروهای کارخانه یا کارگاه مربوطه متذکر شوند:
مشاوران امنیت و سلامت، اهمیت زیادی در کیفیت عملکرد یک محیط تولیدی دارند. در واقع، اشخاصی که به عنوان مشاور ایمنی و بهداشت ، در یک کارخانه فعالیت میکنند، با راهنماییها و راهکارهای بهینه خود مانع از وقوع بسیاری از اتفاقات ناخوشایند میشوند. با این حال اگر بخواهیم به صورت جزئیتر مسئولیتهای یک مشاوره ایمنی و بهداشت را شرح دهیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مشاور ایمنی برق نیز همچون سایر مشاوران امنیتی کارگاه های تولیدی، در راستای تامین امنیت و سلامت نیروهای محل مورد نظر، باید مسئولیتهایی را اجرایی کند. از جمله اینکه به صورت مستمر، سیستمهای فنی و الکتریکی کارگاه را بررسی و ارزیابی کند و از میزان ایمنی و سلامت آنها مطمئن شود، در محیطهای خطرزا، رعایت اصول ایمنی را به کارکنان یادآور شوند، بر روند کار تاسیسات برقی نظارت و کنترل دقیق داشته باشند و در صورت نیاز، گزارشات لازم را مدیران کارگاه ارائه دهند.
شرکت مشاوره ایمنی با مخفف HSE (ایمنی، بهداشت، زیست محیط) نیز شناخته میشود. شرکت ایمنی به طور کلی در جهت تامین و تضمین امنیت جانی و مالی نیروهای محیط یک کارگاه یا موسسات تولیدی شکل گرفته است. در واقع، انجام بررسی، ارزیابی، ارائه نکات و به طور کلی عملکرد این شرکتهایی ایمنی، نتایج قابل توجهی را به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
یک مشاور سلامت و امنیت جانی، بر اساس محیطی که در آن فعالیت دارد، موظف است مقررات و نکات متناسبی را برای حفظ جان و سلامت نیروها تدوین کند. به عبارت دیگر، مسئول مربوطه باید تمام محیط کار را به صورت دقیق ارزیابی و بررسی کند و در صورت لزوم، با مشورت و مشارکت مدیر کارگاه برنامههای حفاظتی متناسب را تدوین کند. به بیان واضحتر شرح وظایف مشاور ایمنی عبارتند از؛
افرادی که تحت عنوان مشاور در حوزه امنیت و بهداشت محیطهای تولیدی فعالیت میکنند، دارای مسئولیتهای سنگین و حساسی هستند. از این رو باید در زمینه مورد نظر دانش و مهارتهای حرفهای داشته باشند چرا که کوچکترین اشتباه یا سهل انگاری میتواند موجب پیامدهای ناگواری شود. همچنین لازم است که شاغلین این حرفه درباره نکات حقوقی حوزه کاری خود نیز از آگاهی کافی برخوردار باشند.
برای کسب آگاهی در این خصوص با متخصصان و کارشناسان ما گفتگو کنید. برای این منظور میتوانید به سهولت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید تا در بازه زمانی معین، با شما تماس بگیریم. از طرف دیگر، برای شروع به فعالیت در این حوزه، نیازمند قراردادی هستید که به خوبی شرایط و حقوق شما را دربر بگیرد. برای این منظور نیز میتوانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را ثبت کنید. مشاوران و کارشناسان ما با شما ارتباط میگیرند.
قرارداد مشاوره
با تهیه و امضای این قرارداد، میتوانید در خصوص دریافت یا ارائه خدمات مشاوره، با یکدیگر قرارداد داشته باشید.