قرارداد پرسنل رستوران یکی از انواع قرارداد کار موقت است. رستورانها از مجموعههایی هستند که وظیفه تهیه و توزیع مواد غذایی را در سطح گستردهای از جامعه به عهده دارند و برای جذب پرسنل خود باید پیرو ضوابط و شرایط قانونی باشند. در حقیقت قرارداد پرسنل رستوران یک قرارداد کاری بین دو نفر یعنی شخص کارفرما و پرسنل رستوران میباشد. هدف از تنظیم این قرارداد نیز کسب رضایت طرفین و همچنین بیان وظایف و مسئولیتهای هر یک از آنها میباشد.
در تنظیم نمونه قرارداد پرسنل رستوران مواردی وجود دارد که بهتر است طرفین نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشند. تنظیم قراردادی که دارای صحت قانونی باشد، برای کارفرما و پرسنل بسیار مهم است. این نوع قرارداد باعث میشود طرفین نسبت به مسئولیتها و تعهدات خود آگاهی لازم را داشته باشند. در واقع تنظیم قراردادی که از شرایط ذکر شده برخوردار باشد، باعث به وجود آمدن هماهنگی و اتحاد میان پرسنل و کارفرما یا صاحب رستوران میشود. این هماهنگی منجر به جلب رضایت مشتریان، افزایش تعداد آنها، بالارفتن کیفیت محصولات رستوران و مواد غذایی و به طور کلی موفقیت و محبوبیت رستوران میشود.
برای تنظیم قرارداد پرسنل رستوران ، رعایت تمامی موارد ذکر شده در قانون الزامی است و عدم رعایت این موارد تخلف محسوب میشود و در نتیجه پیگیری قانونی مراجع ذی صلاح را به دنبال دارد. مشروعیت و معین بودن موضوع قرارداد از جمله شرایط صحت قرارداد است.
در این قرارداد، موقت یا غیر موقت بودن، نوع و محل کار، ساعات کاری پرسنل، مشخصات دقیق طرفین، حق بیمه کارگر و کارفرما، حقوق و مزایای پرسنل و… ذکر میشود. همچنین توجه داشته باشید که مشخصات پرسنل شامل نام و نام خانوادگی، محل تولد، شماره شناسنامه، آدرس محل زندگی، میزان تحصیلات و غیره است.
برای تنظیم قرارداد پرسنل رستوران باید موقت یا غیرموقت بودن زمان قرارداد تعیین شود. امروزه با توجه به افزایش تقاضای کار در سطح جامعه، کارفرمایان برای جذب نیرو دامنه انتخاب گستردهای دارند و در اغلب موارد قرارداد موقت را ترجیح میدهند. مدت قرارداد موقت باید در متن نمونه قرارداد رستوران با پرسنل ذکر شود.
با این وجود قراردادهای دائم یا غیر موقت نیز میان کارفرمایان و افراد متقاضی کار تنظیم میشود و در نتیجه میتوانیم شاهد تنظیم هر کدام از این قراردادها باشیم.
نمونه قرارداد رستوران با پرسنل همانند سایر قراردادهای کار بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران تنظیم میشود. قانونگذار در ماده هفتم این قانون، قرارداد کار را چنین تعریف میکند: قراردادی کتبی یا شفاهی که پرسنل در قبال دریافت دستمزد به صورت موقت یا غیر موقت برای کارفرما اقدامات لازم را انجام میدهند.
به افرادی که وقت و انرژی خود را در اختیار کارفرما قرار میدهند، پرسنل گفته میشود.
میزان زمانی که پرسنل براساس نمونه قرارداد پرسنل رستوران ، وقت یا انرژی خود را در اختیار کارفرما قرار میدهند را ساعات کاری مینامند. ساعت کار پرسنل در طول شبانهروز نباید از 8 ساعت عبور کند. همچنین افزایش ساعات کاری پرسنل در صورتی ممکن است که مجموع ساعات کاری در طول هفته از 44 ساعت بیشتر نشود.
علاوه بر این، به این نکته نیز توجه داشته باشید که اضافه کاری پرسنل در صورت توافق آنها انجام خواهد شد. همچنین پرداخت 40% مازاد بر دستمزد هر ساعت کار به صورت عادی توسط کارفرما الزامی است.
معمولا دستمزد پرسنل براساس مبلغ اعلام شده از سوی اداره کار پرداخت میشود اما افزایش این مبلغ با توجه به حجم و سختی کار و با توافق طرفین منع قانونی ندارد و امکانپذیر است.
همچنین کارفرمای قرارداد پرسنل رستوران میتواند در مناسبتهای خاص یا برای افزایش روحیه پرسنل رستوران، برای آنها مبلغی را به عنوان اضافه حقوق یا عیدی درنظر گیرد.
شرایط کار زنان و نوجوانان به دلیل توانایی جسمی پایینتر آنها نسبت به مردان متفاوت است. جامعه نیز در مواجهه با کار زنان و نوجوانان حساسیتهای خاص خود را دارد و توجه بیشتری به شرایط کاری آنها دارد.
وظایفی که به پرسنل زن و نوجوان در رستوران واگذار میشود باید با توجه به تواناییهای آنها باشد.
قانونگذار در مواد 75 و 83، انجام هر گونه کار اضافی، کار در شب، کارهای سخت و طاقت فرسا، حمل بار با دست و بدون وسایل مکانیکی را برای زنان و نوجوانان ممنوع دانسته است.
پرسنل نوجوان طرف قرارداد پرسنل رستوران باید بیشتر از 15 سال سن داشته باشند. نوجوانان در سنین 15 تا 18 سال برای کار در رستوران باید تحت آزمایشات پزشکی تامین اجتماعی قرار گیرند. به کارگیری و جذب پرسنل نوجوان زیر 15 سال ممنوع است و پیگیری قانونی را به همراه دارد.
براساس ماده 82 پرسنل نوجوان میتوانند نیم ساعت کمتر از دیگر پرسنل کار کنند که استفاده از این امتیاز به توافق میان طرفین نمونه قرارداد پرسنل رستوران بستگی دارد.
همچنین قانون برای پرسنل زن در دوران بارداری نیز مزایایی را در نظر گرفته است. 90 روز مرخصی که زنان باردار در حین کار میتوانند از آن استفاده کنند و بهتر است حد الامکان 45 روز از این مرخصی پس از زایمان استفاده شود.
دستمزد پرسنل زن در این دوره مرخصی به او پرداخت میشود و این مرخصی با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق او محسوب میشود.
شما میتوانید در مجله حقوقی رکلا، مقالاتی با عناوین شرایط کار زنان در حقوق ایران و همچنین شرایط کار نوجوانان در قانون کار را مطالعه کنید. با زدن روی هر عبارت، به مقاله اختصاصی آن وارد میشوید. مطالعه این مقالات به بسیاری از سوالات شما در این خصوص، پاسخ خواهد داد.
کارفرما برای اطمینان از مهارتها و مسئولیت پذیری پرسنل تازه وارد، ممکن است مدتی پرسنل را به صورت آزمایشی به کار گیرد. دوره آزمایشی از لحاظ عرفی و قانونی امری طبیعی است. اما پرسنل در این دوره نیز دستمزد دریافت میکنند. همچنین مدت این دوره باید در نمونه قرارداد پرسنل رستوران ذکر شود.
در طول این دوره هر یک از طرفین میتواند بدون اطلاع و بیآنکه الزامی به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را خاتمه دهد. اگر کارفرما قطع کننده رابطه کاری باشد ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و اگر کارگر رابطه را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.
ممکن است درباره قرارداد آزمایشی ، سوالات بیشتری داشته باشید یا در رابطه با چگونگی استفاده از این قرارداد، ابهاماتی در ذهن شما باشد. به همین منظور، پیشنهاد میکنیم مقالهای که به صورت اختصاصی درباره قرارداد کار آزمایشی نوشته و در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله به سوالات شما درباره این قرارداد و قواعد و اصول مربوط به آن، پاسخ میدهد. برای رفتن به صفحه مقاله، روی عبارت مشخص شده بزنید.
شما میتوانید تنظیم قرارداد پرسنل رستوران خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین میتوانید مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس میگیریم و راجع به جزئیات این قرارداد صحبت خواهیم کرد.
از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد پرسنل رستوران را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.