نمونه قرارداد خرید رستوران و نکات مهم در مورد مبایعه نامه رستوران

-
بروزرسانی:1401/06/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید رستوران

قرارداد خرید رستوران یکی از انواع قرارداد فروش ملک است. با توجه به رشد و صنعتی شدن شهرها و مصرف غذاهای رستورانی، قرارداد خرید و فروش رستوران نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ اما چگونه می‌توانیم این قرارداد را با رعایت مواد قانونی بنویسیم؟ در ادامه متن حاضر به شما پاسخ خواهیم داد.

نوع نمونه قرارداد خرید رستوران

قرارداد خرید و فروش رستوران از جمله عقودی است که طبق توافق و تراضی طرفین و مطابق قانون مدنی منعقد می‌شود. این قراردادها و به تبع آن، نمونه قرارداد خرید رستوران تا زمانی که طرفین بر مبنای اختیارات قانونی آن را فسخ نکنند یا آن را با توافق و رضایت یکدیگر از اعتبار ساقط نکنند، همچنان به عنوان یک قرارداد لازم الاجرا پابرجا هستند.

قولنامه رستوران

گاهی فرد تمایل به امضای قرارداد فروش رستوران دارد اما نمی‌تواند وجه معامله را بپردازد و نیاز به زمان دارد. در این حالت با تنظیم یک قولنامه رستوران ، از فروشنده قول می‌گیرد که آن را به کسی نفروشند و پس از مدتی، اقدام به پرداخت اقساط خود می کند. اگرچه در حال حاضر در عرف و در معاملات میان مردم، قولنامه در معنای مبایعه نامه استفاده می‌شود. یعنی محتوای متن قولنامه، به معامله خرید و فروش رستوران اشاره دارد و به واسطه امضای آن، مالکیت ملک رستوران به خریدار منتقل می‌شود. بنابراین، قولنامه‌ای که میان طرفین امضا خواهد شد، سند معتبری است که توافق میان خریدار و فروشنده را مشخص می‌کند.

مبایعه نامه رستوران

زمانی که فردی مبایعه نامه رستوران را تنظیم می‌کند، در حقیقت به این معنی است که یک سند معتبر قانونی را با فروشنده تنظیم کرده و می‌تواند اقساط خود را از همان زمان پرداخت کند. برای تنظیم مبایعه نامه رستوران نیازی نیست که حتما افراد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و می‌توانند یک مبایعه نامه دستی داشته باشند. در نظر داشته باشید که ملاک اصلی برای معتبر و نافذ بودن مبایعه نامه، رعایت شروط قانونی برای صحت قرارداد است.

قرارداد فروش رستوران

اشخاص طرف معامله در بحث نمونه قرارداد خرید رستوران

طرفین قرارداد می‌توانند از اشخاص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (ادارات و شرکت‌هایی که برای تامین هدف مشخص به وجود آمده‌اند) باشند و منع قانونی در این مورد وجود ندارد. اگر طرف معامله شخص حقوقی است، حتما باید نمایندگی امضا کننده قرارداد اثبات شود و نام و سمت او را در متن قرارداد بنویسید. از طرف دیگر اگر با فردی معامله می‌کنید که از جانب قانون و به دلیل سن غیر قانونی یا نقص عقلی از معامله منع شده است، حتما نام ولی یا قَیِّم او را نیز در متن قرارداد ذکر کنید.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید رستوران

طبق قوانین حاکم بر انجام معاملات خرید و فروش و به تبعیت از آن، در این قرارداد باید بخش‌های زیر وجود داشته باشد:

مشخصات طرفین

در تکمیل این قسمت نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس را بنویسید یا اگر یکی از طرفین یا هردوی آن‌ها شخص حقوقی است، نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت نماینده در این قسمت نوشته شود.

موضوع مورد معامله

زمانی که این بخش از قرارداد را تکمیل می‌کنید، حتما آدرس، متراژ، نوع کاربری، کد پستی و شماره پلاک رستوران را بنویسید. فروشنده موظف است که رستوران را در زمان تعیین شده به خریدار تحویل دهد. اگر خریدار آن را به وصف از فروشنده خریده باشد و پس از رویت متوجه شود که با اوصاف ذکر شده متفاوت است، می‌تواند آن را به همان شکل بپذیرد یا قرارداد خرید رستوران را فسخ کند. فروشنده موظف است آن چه را که طبق عرف، جزئی از بنا است به خریدار تحویل دهد. انشعابات گاز، برق و آب پس از امضای نمونه قرارداد خرید رستوران به خریدار تحویل داده می‌شود.

اگر قبل از اینکه خریدار رستوران را تحویل بگیرد، بدون این که فروشنده مقصر باشد رستوران آسیب ببیند به طوری که از نظر عرف، خرابی باعث عدم کارایی رستوران باشد مثلا تخریب بر اثر زلزله، قرارداد خرید رستوران از نظر حقوقی از اعتبار ساقط شده و فروشنده باید وجهی را که از خریدار دریافت کرده است به خریدار بازگرداند. در زمان تنظیم نمونه قرارداد خرید رستوران به خاطر داشته باشید که این بخش به منزله تعهد فروشنده در قبال خریدار است و در صورت کوتاهی از انجام تعهدات، خریدار می‌تواند بر مبنای اختیارات قانونی خود عمل نماید.

ثمن معامله و نحوه پرداخت

این بخش از نمونه قرارداد خرید رستوران ، به معنی تعهد خریدار در مقابل فروشنده است و طبق توافق کامل دو طرف نوشته می‌شود. فروشنده می‌تواند وجه المعامله را به صورت نقد و اقساط از خریدار دریافت کند. تاریخ، مبلغ، تعداد اقساط و شماره چک را در این قسمت بنویسید. خریدار موظف است که ثمن معامله را به همان شکلی که در نمونه قرارداد فروش رستوران نوشته شده است به فروشنده تحویل دهد. اگر خریدار پس از مدتی از پرداخت مابقی اقساط خود ناتوان شود، فروشنده می‌تواند از تحویل رستوران به او خودداری کنند یا ملک را پس بگیرد. اگر خریدار توانایی پرداخت داشته باشد اما به هر دلیلی مبلغ را به فروشنده تحویل ندهد، وی می‌تواند از اختیارات خود استفاده کرده و از مرجع حل اختلاف بخواهد که او را ملزم به پرداخت کند.

از نظر رابطه پرداخت ثمن و تحویل رستوران در متن نمونه قرارداد خرید رستوران ، می‌توان سه نوع قرارداد بیع را در نظر گرفت:

بیع نقد: زمانی است که خریدار در همان لحظه امضای نمونه قرارداد خرید رستوران ، وجه معامله را به خریدار تحویل می‌دهد.

عقد نسیه: زمانی است که خریدار رستوران را تحویل می‌گیرد و پس از مدتی که در متن قرارداد نوشته شده است وجه معامله را به فروشنده تحویل می‌دهد.

عقد سلم یا سلف: در این حالت، خریدار وجه معامله را طبق قرارداد خرید رستوران و فوری می‌پردازد و پس از مدتی، رستوران را از فروشنده تحویل می‌گیرد.

مرجع حل اختلاف

به طور معمول، طرفین معامله قبل از انعقاد نمونه قرارداد خرید رستوران ، مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود تعیین می‌کنند که نام آن مرجع نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود اما اگر به هر دلیلی، طرفین مرجعی را تعیین نکنند می‌توانند به دادگاه‌های صالح مراجعه کنند؛ یعنی دادگاه محل رستوران. اگر طرفین برای خسارت احتمالی، مبلغی را در قرارداد تعیین کنند و آن خسارت اتفاق بیفتد، مرجع حل اختلاف نمی‌تواند مبلغ دیگری را تعیین کند.

تعداد نسخه‌های قرارداد خرید رستوران

در خصوص تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد فروش رستوران عدد خاصی از سوی قانون گذار مشخص نشده است و کاملا به توافق دو طرف بستگی دارد. نکته مهم این است که تمام نسخه‌ها باید مطابق یکدیگر تکمیل شوند و حتما از عبارت (تمامی نسخه‌ها متحد الشکل هستند) در پایان آن‌ها استفاده کنید. بهتر است جهت رسمیت بخشیدن بیشتر به قرارداد، علاوه بر امضا طرفین، اثر انگشت آن‌ها نیز در پایین تمامی برگه‌های قرارداد ثبت شود.

دو نکته نهایی

  1. اگر خریدار رستوران را به شرط مساحت معین با فروشنده معامله کرده باشد و پس از مدتی مشخص شود که از متراژ تعیین شده کمتر یا بیشتر است، در حالت اول خریدار و در حالت دوم فروشنده می‌تواند قرارداد فروش رستوران را فسخ کند. (ماده 355 قانون مدنی)
  2. اگر در متن قرارداد، عبارت «کافه اختیارات سلب می‌شود» نوشته شده باشد، طرفین این قرارداد دیگر نمی‌توانند از اختیارات قانونی برای فسخ قرارداد استفاده کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک قبل بزنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. برای دریافت این خدمات نیز، کافی است که با زدن روی لینک قبل، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد فروش رستوران (نقدی)

اگر برای معامله فروش یک رستوران به صورت نقدی، به قرارداد نیاز دارید، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد فروش رستوران (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش رستوران (نقدی)

قرارداد فروش اقساطی رستوران

با توافق طرفین معامله، فروش یک رستوران به صورت اقساطی نیز، امکان پذیر است. اگر متن قرارداد آن را نیاز دارید، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی رستوران
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی رستوران
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات