اصول طلایی موفقیت و وظایف یک مدیر رستوران چیست؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر رستوران

یکی از مکان‌های جذاب و تفریحی در هر جامعه و هر کشور، رستوران‌هایی هستند که به واسطه عرضه غذاهای متنوع و خوشمزه روزانه، افراد فراوانی را به خود جذب می‌کنند. نحوه ارائه خدمات و همچنین چگونگی رفتار و تعامل کارکنان یک رستوران با یکدیگر، می‌تواند در اعتبار و تعداد مشتریان آن مکان تاثیرات عمیقی داشته باشد. از این رو افرادی که در رستوران‌ها اشتغال دارند، مخصوصا شخصی که به عنوان مدیر رستوران مشغول به کار است، در قبال موقعیت و جایگاه عمومی آن رستوران مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سنگین و مهمی بر عهده خواهند داشت که در صورت برخورداری از دانش، تجربه و تخصص‌های لازم می‌توانند آن مسئولیت‌ها را به درستی اجرا کنند.

البته قبل از اینکه به شرح کار شغل مدیریت رستوران بپردازیم، بهتر است بدانید این فرصت شغلی، یکی از مشاغل مهم و پر درآمد محسوب می‌شود که اگر شاغلین آن از تجربه و مهارت کافی برخودار باشند، قطعا در کوتاه مدت به جایگاهی مطلوب خواهند رسید.

هدف از تحریر مقاله حاضر ارائه کلیاتی درباره مسئول هدایت و رهبری محیط یک رستوران است که در واقع، شامل توانایی‌ها و دانش‌های مورد نیاز، مدارک، تحصیلات، و وظایف مدیریت رستوران می‌شود. از این رو جهت افزایش آگاهی خود درباره این موقعیت شغلی، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

البته یادآوری این نکته لازم است که قرارداد مدیر رستوران معمولا قراردادی رسمی و مبتنی بر موازین اداره کار محسوب می‌شود. آگاهی از نکات حقوقی این شغل می‌تواند در انتخاب و همچنین در موفقیت این شاغلین، نقشی موثر ایفا کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله مربوط به استخدام مدیر را مطالعه کنید. لازم به ذکر است که این قرارداد، از انواع قرارداد کار محسوب می‌شود.

شرح کلی فرصت شغلی مدیر رستوران

رستوران یک محیط تفریحی و اجتماعی است که در آن افرادی با سلایق و فرهنگ‌های مختلف رفت و آمد دارند. این مشتریان تمایل دارند که خدماتی با کیفیت و در استاندارد مطلوب دریافت کنند. بدون شک کیفیت مطلوب خدمات و به دنبال آن رضایت مشتریان، از مهمترین عواملی هستند که در شهرت و اعتبار یک رستوران تاثیر به سزایی خواهند داشت. به همین جهت، فردی که مسئولیت رهبری و نظارت بر کلیه فعالیت‌های یک رستوران را بر عهده دارد، باید به دانش و مهارت‌های مدیریتی مسلط باشد و بتواند شرایط را برای ارائه هرچه بهتر خدمات، مهیا کند.

به صورت کلی، وظیفه مدیر رستوران این است که تمام کارکرد‌های در حال انجام اعم از چگونگی فعالیت نیروها، نحوه تهیه و توزیع غذاها، بهداشت محیط، رفتار و آداب معاشرت پرسنل با مشتریان، رسیدگی به امور مالی، اداری و همینطور بررسی و ارزیابی نظرات و نیازهای مشتریان را تحت نظارت و مدیریت خود قرار دهد.

همچنین مدیر اجرایی رستوران باید این قابلیت و توانایی را داشته باشد که مطابق شناخت خود از سلیقه‌‌های مختلف مشتریان،‌ خدمات غذایی رستوران را برنامه‌ ریزی کند. شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین وظیفه مدیر رستوران این است که با تکیه بر مهارت‌های خود، طرح‌هایی را برای مدیریت رستوران پیاده کند که در نهایت، به ارائه خدماتی با کیفیت منجر شود. رستوران‌ داری اگرچه شغلی دشوار و سخت است اما اگر یک مدیر حرفه‌ای برای آن انتخاب کنید، نتیجه مطلوبی کسب خواهید کرد.

مسئولیت‌ها و وظایف مدیریت رستوران

مدیر اجرایی یکی از عناصر مهم رستوران شناخته می‌شود و به همین جهت برخلاف تصور عده‌ای، نسبت به سایر کارکنان فعال‌تر است و باید در طول روز به صورت مداوم و مستمر از نحوه فعالیت و عملکرد پرسنل، بازدید کند. به عبارت دیگر، وظایف مدیر رستوران این است که کیفیت خدمات ارائه شده را به صورت دقیق و جزئی بررسی کند، فعالیت و عملکرد نیروها را تحت نظارت و رهبری صحیح قرار دهد و در نتیجه، برنامه‌‌‌‌‌ هایی را اجرا کند که پیشرفت و توسعه رستوران را به دنبال داشته باشد. در زیر برخی از کاربردی‌ترین وظایف مدیریت رستوران را تفصیل خواهیم کرد.

وظایف یک مدیر رستوران چیست؟

اگر بخواهیم وظایف مدیریت رستوران را به صورت دقیق بیان کنیم می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مصاحبه و استخدام نیروهای ماهر و متخصص برای بخش‌های مختلف اعم از آشپزخانه، سالن، نظافت و غیره؛
  2. تدوین و تهیه‌ منو‌های غذا؛
  3. انجام تبلیغات به روش‌های نوین و به روز، جهت نشان دادن کیفیت خدمات و برند سازی رستوران؛
  4. ارزیابی و بررسی کارکرد و مهارت‌‌های نیروها؛
  5. ایجاد روحیه و انگیزه لازم در کارکنان جهت ارتقاء و بهبود سطح کیفی خدمات؛
  6. دیگر وظیفه مدیر رستوران را می‌توان انجام اقدامی نظیر برگزار کردن آموزش‌های لازم برای پرسنل دانست؛
  7. نظارت بر ساعات حضور و غیاب کارکنان و همچنین مدیریت و ارزیابی شیفت‌های کاری آنان؛
  8. کنترل و مدیریت صحیح و بهینه امور مالی رستوران اعم از هزینه‌ها و درآمدها؛
  9. بررسی و مطمئن شدن از اجرا کردن دستور العمل‌ها و چهارچوب‌های تعریف شده مثل رعایت نکات ایمنی و بهداشت توسط پرسنل؛
  10. یکی دیگر از وظایف مدیر رستوران این است که امکانات رفاهی و مناسبی برای مشتریان و همچنین کارکنان خود فراهم کند.

تحصیلات و مدارک مورد نیاز

رستوران‌ داری یکی از مشاغلی است که امروزه افراد زیادی در آن اشتغال دارند اما صرفا داشتن سرمایه و فعالیت در این حرفه، برای موفقیت کافی نیست. از این رو افراد علاقمند به شغل مدیریت رستوران، لازم است از که دانش و تجربه‌های زیادی برخوردار باشند. علاقمندان باید تحصیلاتی مرتبط داشته باشند. البته دوره‌های آموزشی زیادی در آموزشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود که افراد می‌توانند با شرکت در آن‌ها مهارت‌‌های لازم را کسب کنند. همچنین گذراندن دوره‌های کارآموزی و شاغل شدن در سمت‌های پایین‌تر نیز می‌تواند تجربه و توانایی مدیریت را در افراد ارتقاء دهد.

ویژگی‌های ضروری و لازم برای یک مدیر رستوران

شخص که تصمیم دارد یک محیط اجتماعی و شلوغ همچون رستوران را مدیریت و رهبری کند، علاوه بر دانش‌ و تخصص مربوط به این حوزه، باید از توانمندی‌های لازم و مناسبی نیز برخوردار باشد. توانایی‌هایی که برخورداری از آن‌ها قطعا تا حدود زیادی به صحیح اجرا شدن وظایف مدیر رستوران کمک می‌کند. با این اوصاف، ویژگی‌های ضروری و مورد نیاز یک مدیر اجرایی رستوران شامل این بند‌ها می‌شود:

  1. مهارت ارتباطی قوی در برقرار کردن ارتباط و جذب مشتریان؛
  2. دارای خلاقیت و مهارت در ایده پردازی برای دکوراسیون رستوران و ایجاد یک فضای جذاب؛
  3. برخوردار بودن از روحیه تیمی و انگیزشی؛
  4. قادر به تحلیل و محاسبه امور مالی و بودجه؛
  5. مهارت در تدوین و سازماندهی برنامه‌های هدفمند و کارآمد؛
  6. کنترل و نظارت بر چگونگی فعالیت نیروها و همچنین خدمات ارائه شده؛
  7. برخورداری از رفتاری محترمانه و توام با خوش‌ رویی در برخورد با پرسنل و مشتریان؛
  8. توانایی رهبری و نظارت بر مواردی نظیر بهداشت، امنیت و سلامت محیط رستوران؛
  9. قادر به کنترل و مدیریت بهینه موقعیت‌های حساس و بحرانی.

دستمزدی که مدیر رستوران دریافت می‌کند چقدر است؟

دستمزد مدیران رستوران بر اساس معیارهایی همچون میزان توانایی و مهارت‌‌های افراد، دانش و تحصیلات، تجربه و سوابق و همچنین قوانین و مقررات رستورانی که در آن فعالیت می‌کنند، تعیین می‌شود. بنابراین، شاغلین این حوزه در صورتی که از مهارت‌ها و توانایی‌های قابل توجهی برخوردار باشند، می‌توانند به درآمد مطلوبی دست یابند.

اگرچه به طور معمول مبلغی که برای حق الزحمه مدیر رستوران در نظر گرفته می‌شود با توافق طرفین خواهد بود اما از آنجایی که قرارداد همکاری با مدیر رستوران یکی از انواع قرارداد استخدام رستوران (روی لینک بزنید) محسوب می‌شود و از قانون کار تبعیت می‌کند، باید الزامات حقوقی و قانونی این نوع توافق را رعایت کند. برای آشنایی با ماهیت این نوع قرارداد، لازم است مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

در نظر داشته باشید

شغل مدیریت رستوران همانند هر نوع فرصت شغلی دیگر، نیازمند آگاهی، دانش، تجربه و مهارت‌های مخصوص است. علاوه بر این موارد، فعالیت در هر محیط کاری از جمله شغل مذکور، در وهله اول نیازمند شناخت دقیق از محیط، مقررات داخلی آن و همچنین نوع قراردادی است که بین طرفین منعقد می‌شود. از این رو افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه یا اشخاصی که قصد استخدام کارپذیر را دارند، لازم است از مسائل حقوقی حوزه کار خود نیز مطلع شوند. این مساله به این دلیل مهم است که از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد و طرفین می‌توانند با آگاهی از حقوقی که از آن برخوردار هستند، با یکدیگر شروع به همکاری کنند.

برای آگاهی از حقوقی که در این رابطه کاری از آن برخوردار خواهید بود، می‌توانید با یک مشاور حقوقی متخصص گفتگو کنید. برای این منظور درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم. از طرف دیگر، می‌توانید برای تهیه و نوشتن یک قرارداد جامع و کامل از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد مدیر رستوران

با زدن روی عکس زیر، قرارداد کامل استخدام مدیر رستوران را دریافت کنید.

نمونه قرارداد مدیر رستوران
دریافت نمونه قرارداد مدیر رستوران
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات