مسئول کنترل کیفیت کیست؟ (اختیارات و مسئولیت‌های نیروی متخصص در این سمت)

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مسئول کنترل کیفیت

کیفیت یکی از ویژگی‌های مهم در ارزیابی و تعیین ارزش انواع کالاهای تولیدی محسوب می‌شود. بنابراین، اغلب کارخانه‌ها برای اینکه محصولات و خدماتی پرطرفدار داشته باشند، معمولا در تمامی مراحل تولید محصولات خود، به مساله کیفیت توجهی ویژه دارند. به همین جهت، در کنار سایر بخش‌های فعال شرکت‌ها و کارخانه‌ها، قسمتی نیز تحت عنوان کنترل کیفیت راه‌اندازی شده است که وظایف و اقدامات آن، تحت نظارت یک سرپرست و با حضور چند نیروی متخصص انجام می‌شود. یکی از این افراد، مسئول کنترل کیفیت است که باید متناسب با قوانین و سیاست‌های کارخانه مورد نظر و استانداردهای موجود، تمامی روند ساخت و عرضه یک محصول را کنترل و نظارت کند. از این رو شخصی که به این سمت برگزیده می‌شود، فارغ از تجربه و مهارت لازم، برای ارائه نتایجی کارآمد، باید از دانش تخصصی این حوزه نیز برخوردار باشد.

پیرو این مطالب، در مقاله حاضر قصد داریم توضیحاتی اجمالی و در عین حال مفید، درباره این نوع موقعیت شغلی و همچنین اختیارات و مهارت‌های مورد نیاز آن شرح دهیم اما پیش از آن، بهتر است یک توضیح مختصر جهت آشنایی بیشتر شما از واژه کیفیت و همینطور مفهوم کنترل کیفیت نیز ارائه دهیم.

یک نکته مهم که از ابتدا باید درباره آن آگاهی داشته باشید، این است که مسئول کنترل کیفیت به واسطه قرارداد استخدام ، به خدمت گرفته می‌شود.

به طور معمول برای به خدمت گرفتن این نیروی متخصص از قرارداد مدیر کنترل کیفیت بهره می‌برند.

در سمت شغلی مسئول کنترل کیفیت ، منظور از کیفیت چیست؟

کیفیت به معنای دقیق کلمه، یعنی تعیین ارزش و اعتبار برای خدمات یا محصولاتی مطابق با استانداردهایی که تعریف شده است. در واقع، باید گفت که کیفیت، یک واژه نسبی محسوب می‌شود که معمولا به عنوان معیاری جهت تشخیص سودمند بودن یک کالا یا محصول برای خریدار به کار می‌رود. به عبارت دیگر، هنگامی که فروشنده یا تولید کننده خدمات خود را با تضمین به فروش می‌رساند، یعنی ویژگی کیفیت را برای محصولات خود در نظر گرفته است و کیفیت محصولات و خدمات خود را ضمانت می‌کند.

کنترل کیفیت یا QC چیست؟

QC یا کنترل کیفیت ، به معنای ارزیابی و تحلیل دقیق یک محصول یا کالا، مطابق با قوانین و اصول تعهد شده به خریداران آن است. به عبارتی دیگر، بازرس یا کارشناس این حوزه، باید با دقتی زیاد، فرآیند تولید محصولات را نظارت کند و در صورت مشاهده هر نوع عیب و نقصی در نحوه ساخت آن، سریعا تولید را متوقف و با تشخیص درست و ارائه راهکار صحیح، عیوب مربوطه را برطرف کند. بنابراین، مهمترین وظیفه کنترل کیفیت، سنجش هر نوع کالا و محصولی در حین تولید از طریق آزمون و خطا است که در نتیجه، عرضه خدماتی مرغوب و اصل، متناسب با استاندارد‌های مربوطه را به دنبال دارد.

مسئول کنترل کیفیت کیست ؟

مسئول کنترل کیفی یا QC یکی از اصلی‌ترین پرسنل هر نوع شرکت و کارخانه تولیدی است که خدماتی نظیر برنامه ریزی و ارائه استراتژی هدفمند، وقت، هزینه و پذیرفتن تعهدات لازم جهت ارائه یک کیفیت استاندارد و مطلوب را به عهده می‌گیرد. در صورت بهره بردن اصولی از خدمات او، نتایج سودمندی برای کارگاه یا کارخانه مورد نظر ایجاد می‌شود.

شرح وظایف مسئول کنترل کیفیت صنایع غذایی

اختیارات افراد فعال در این حیطه، مطابق با مقررات و اصول داخلی کارگاهی که در آن فعالیت دارند و با توجه به استانداردهای موجود، با یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی، مسئول کنترل کیفی تحت امر سرپرست بخش فنی مهندسی، باید وظایف و مسئولیت‌های محول شده را به‌گونه‌ای انجام دهد که مطابق با شاخص‌های استاندارد، نتایج سودمند و رضایت بخشی را به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطالب، با جزئیات بیشتری، شرح وظایف مسئول کنترل کیفیت صنایع غذایی را برای شما تدوین خواهیم کرد.

مسئولیت‌ها و اختیاراتی که تمامی بازرس‌های کنترل کیفی از جمله صنایع غذایی، باید به طور صحیح و دقیق انجام دهند را در ادامه بیان خواهیم کرد.

مصاحبه و آموزش

مسئول کنترل کیفیت باید بتواند در صورت نیاز کارخانه، نیروهای ماهر و دارای تخصص در زمینه تشخیص و ارزیابی کیفیت را برای بخش تولید، استخدام کند. در واقع مسئول کنترل کیفیت در زمان محاسبه و گزینش این اشخاص حضور خواهد داشت. لازم است که متناسب با قوانین داخلی کارخانه، با متقاضیان مصاحبه‌هایی انجام شود. در ادامه، در صورت تایید و پذیرش این اشخاص، مسئول کنترل کیفیت علاوه بر روشن کردن مسئولیت‌های هر یک از آن‌ها، باید به هر فردی نیز متناسب با وظایف او، آموزش‌های لازم را ارائه دهد.

بازرسی و ارزیابی به موقع توسط مسئول کنترل کیفیت

یکی از اختیارات یا مسئولیت‌های مهمی‌ که مسئول کنترل کیفیت کارخانه ، بر عهده دارد، آزمایش و تحلیل زود هنگام محصولات است. به عبارتی دیگر، ناظر کیفی، باید پیرو دستورالعمل‌ها و طرح‌هایی که ارائه شده است، به صورت منظم و به ‌‌‌‌موقع، کالاهایی را که در مرحله تولید هستند، مورد آزمایش و ارزیابی قرار دهد.

اندازه گیری و بررسی ابزار آلات مورد استفاده

یکی دیگر از برنامه های محول شده به مسئول کیفی، ارزیابی، اندازه گیری قابلیت های ابزارها و امکاناتی است که معمولا در روند تولید کالاها و محصولات قرار می‌گیرد. مسئول مورد نظر باید از ابزار آلات نیز بازرسی و ارزیابی به عمل آورد.

تهیه و ثبت گزارش از روند تولید محصولات و نظارت و کنترل تجهیزات

از جمله دیگر وظایف مسئول کنترل کیفیت کارخانه این است که از تمامی مراحل نحوه ساخت و عرضه کالاها، گزارشاتی ثبت کند تا بعد از تحلیل و بررسی سرپرستان ارشد، روند تولید محصولات در صورت نیاز با استراتژی‌های کارآمدتری، ادامه پیدا کند.

از دیگر وظایف مسئول کیفی، کنترل و نظارت بر امکانات و ابزارهای مورد استفاده در واحد تولید است که باید تا پیش از زمان استفاده از آن‌ها، توسط ناظر کیفی، کنترل و نظارت شوند. البته ابزار و تجهیزات آزمایشگاه نیز باید توسط مسئول کنترل کیفیت کارخانه ، برای بررسی و اندازه‌گیری دقیق کنترل شوند.

برخی دیگر از وظایف مسئول کنترل کیفیت

در ادامه به برخی دیگر از وظایف و مسئولیت‌های مسئول کنترل کیفیت اشاره می‌کنیم:

  1. تجزیه و تحلیل میزان کیفیت محصولات ورودی و خروجی
  2. بازرسی جامع و دوره‌ای تمامی مراحل ساخت محصولات و در صورت نیاز، ایجاد استراتژی‌های کاربردی در راستای بهبود روند تولید؛
  3. آزمایش و بررسی مواد اولیه و همچنین محصول نهایی؛
  4. مطالعه و تحقیق در زمینه استاندارد‌های نظارت، پیش طرح‌های نمونه‌گیری و فراهم کردن بستری مناسب برای بهره بردن از این موارد؛
  5. ایجاد نموداری تحلیلی از فرآیند ساخت کالاها، مطابق با نتایج کنترلی به دست آمده؛
  6. دستور توقف خط تولید به محض مشاهده هرگونه نقص یا اشتباهی در فرآیند تولید و در صورت لزوم، توصیه راهکارهای کاربردی؛
  7. بررسی و تطابق میزان کارایی دستگاه‌ها و ماشین آلات واحد تولید با استانداردهای تایید شده؛
  8. انجام دادن آزمایشات لازم بر روی محصولات متناسب با شاخص‌های مربوطه؛
  9. مراقبت از تمامی تجهیزات و ابزار آلات آزمایشگاه؛
  10. اجراء کردن مراحل گرفتن آمار و کنترل آن؛
  11. ارزیابی و تحلیل عملکرد نیروهای تحت امر.

مسئول کنترل کیفیت صنایع غذایی

یکی از سمت‌های شغلی فعال در کارخانه صنایع غذایی، ناظر کیفی یا مسئول کنترل کیفیت نام دارد که معمولا توسط بخش فنی-مهندسی کارخانه انتخاب می‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که فعالیت این بخش، در میزان عملکرد مطلوب یک کارخانه و کیفیت محصولات او نقش مهمی خواهد داشت. در واقع، نحوه کارکرد و اقدامات مسئول این بخش می‌تواند در ارزش کیفی محصولات کارخانه، بسیار موثر باشد. بنابراین، افرادی که در این شغل، فعال هستند باید از توانایی‌ها و مهارت‌های بالایی برخوردار باشند. به عنوان مثال، شخصی که به عنوان مسئول کنترل کیفیت صنایع غذایی انتخاب می‌شود، لازم است فارغ از تخصص و تجربه مربوطه، باید از توانایی‌ها و مهارت‌های مرتبطی نیز برخوردار باشد.

از اقداماتی که مسئول کنترل کیفیت صنایع غذایی بر عهده دارد

  1. مصاحبه، آموزش، ارزیابی و راهنمایی نیروهای واحد تولید؛
  2. نظارت و کنترل فرآیند ساخت محصولات؛
  3. کنترل و نظارت بر ایمنی و کیفیت دستگاه‌های مورد استفاده در بخش تولید؛
  4. مراقبت از تجهیزاتی که در اختیار او قرار گرفته است؛
  5. نظارت دقیق بر انجام شدن صحیح آزمایشات محصولات.

اطلاعاتی که برای امضای قرارداد به آن نیاز دارید

تمامی نکات و مطالب بالا، می‌تواند برای اشخاصی که در حوزه مورد نظر فعالیت می‌کنند مفید و کاربردی باشد. در واقع، موفقیت در هر زمینه‌ای مستلزم دانش و اطلاعات در آن حیطه است. مطالعه و انجام کار به صورت اصولی، باعث موفقیت عده‌ای می‌شود. به همین جهت، توصیه می‌کنیم برای اینکه به عملکرد دلخواه خود برسید، حتما قبل از هر اقدامی، درباره آن حوزه مطالعات و تحقیقاتی دقیق انجام دهید.

بدون شک برای شما مهم است که درباره شرایط حقوقی و قانونی این سمت شغلی و شرایط امضای صحیح قرارداد آن، اطلاعات جامعی داشته باشید. برای آگاهی از این موارد، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. در یک گفتگوی اختصاصی با مشاوران و وکلای مجموعه، می‌توانید به سرعت به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید. علاوه بر استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، این امکان را دارید که تنظیم قرارداد برای این سمت شغلی را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات