همه چیز درباره اجاره به شرط تملیک به زبان ساده

-
بروزرسانی:1401/07/28
زمان مطالعه: 4 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره به شرط تملیک قراردادی است که به کمک آن میتوان خانه ، خودرو یا هر وسیله ی دیگری را اجاره کرد و پس از گذشت مدتی مالک آن گردید. این نوع قرارداد ، این امکان را برای شما فراهم میسازد که اگر در حال حاضر توان مالی خرید مال مورد نظر خودتان را ندارید، دست کم در آینده ای دور یا نزدیک مالک آن مال شوید.

قرارداد اجاره به شرط مالکیت میتواند بین همه ی افراد و شرکت ها اعم از خصوصی و دولتی تنظیم شود اما آن چه که در عمل اتفاق می افتد آن است که این سبک قرارداد بیشتر بین بانک ها و افراد یا شرکت های خصوصی امضاء می گردد.
در واقع این قرارداد ترکیبی از قرارداد خرید و فروش و قرارداد اجاره است. به بیان ساده تر، یک قرارداد اجاره و قرارداد خرید و فروش در دل متن قرار دارد. اگر شرایطی که در متن قرارداد برای مالکیت مال مشخص شده است توسط مستأجر انجام یا رعایت شود ، قرارداد اجاره به قرارداد خرید و فروش تبدیل می شود و در نتیجه اجاره نشین از آن زمان به عنوان مالک مال محسوب می گردد.

چند نکته مهم و نیازمند توجه

  1. این نوع قرارداد، قرارداد لازم است. بدین معنا که هیچ کدام از طرف های قرارداد نمی توانند آن را با میل خود فسخ کنند و فسخ قرارداد تنها در صورتی که امکان پذیر است که یکی از شرایط ذکر شده انجام نگرفته باشد.
  2. از آن جایی که قرارداد اجاره به همراه تملیک تا پایان مدت آن به عنوان قرارداد اجاره محسوب می شود لذا از نظر شرایط و قواعد تابع قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستأجر میباشد.

اجاره به شرط تملیک

 

حقوق و وظایف طرفین

در این مورد نظر دو طرف قرارداد اهمیت دارد و بسته به این که هر کدام از آن ها به چه چیزی اهمیت بیشتری می دهند شرایط متفاوت میباشد. پس هر قرارداد ، شرایطی دارد که برای دو طرف اهمیت دارد و آن ها ترجیح می دهند شرایط را در متن قرارداد به عنوان شروط خود قید نمایند.
از قرارداد اجاره به شرط تملیک می توان برای اجاره دادن هر مالی از جمله خانه ، آپارتمان ، زمین ، خودرو ، موتورسیکلت و … استفاده نمود و در این خصوص هیچ محدودیتی در نوع مال وجود ندارد.

چه شرایطی را می توان در متن قرارداد اجاره به شرط تملیک قرار داد؟

می خواهیم این بخش را به زبان ساده و غیر حقوقی بیان کنیم. همچنان با ما همراه باشید.

گاهی ممکن است در قرارداد اجاره به شرط تملیک قید شده باشد که اگر مستأجر تمامی اقساط قرارداد را به طور منظم و بدون تأخیر پرداخت نماید، مال به صورت فوری و بدون نیاز به انجام عمل دیگری به مالکیت مستأجر در بیاید. یعنی مال به صورت خودکار به مستأجر منتقل خواهد شد.
اما در اکثر اوقات این‌گونه نیست و اجاره دهنده شرط می کند که حتی اگر مستأجر تمامی اجاره ها را سر موعد و بدون تأخیر پرداخت نماید باز هم، مال به صورت فوری به فرد منتقل نشود بلکه مستأجر موظف باشد وظایف دیگری ، که در متن قرارداد شرط شده است انجام دهد و پس از انجام تمامی آن شروط، صاحب مال موضوع اجاره شود. در واقع، در این حالت، انتقال مالکیت به صورت خودکار انجام نخواهد شد و مالکیت با اقدام بعدی موجر به مستاجر منتقل می‌شود.

آیا قرارداد لیزینگی خودرو همان قرارداد اجاره به شرط تملیک است؟

پاسخ مثبت است. تعبیر دیگری که در خصوص قرارداد اجاره خودرو به شرط مالکیت استفاده می‌شود قرارداد لیزینگی خودرو می باشد. بنابراین هیچ تفاوتی میان این دو عنوان وجود ندارد و هر دو به یک نوع قرارداد اشاره دارند. این نوع قرارداد که برای معامله خودرو استفاده می‌شود، روشی کاربردی برای اشخاصی است که توانایی پرداخت یکباره تمام مبلغ خودرو را ندارند و می‌خواهند مبلغ آن را به مرور و طی زمانبندی مشخص پرداخت کنند. برای آگاهی از ابعاد حقوقی این قرارداد و کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو بزنید و این مقاله را مطالعه کنید.

خدمات کاربردی تیم حقوقی رکلا

از جمله خدمات حقوقی کاربردی که می‌توانید به واسطه حضور در سایت رکلا از آن بهره‌مند شوید، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی هستند. این خدمات توسط مشاوران حقوقی مجرب و وکلای با سابقه ارائه می‌شوند. شما می‌توانید نوشتن قراردادهایتان را به تیم رکلا بسپارید و سوالات حقوقی خود را از متخصصان ما بپرسید.

ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(9 نظر)
account_circle
اکبر تقدس
thumb_up_alt

ممنون از مطلب خوبتون .شرایط فسخ توافقی به چه صورت هست؟باید چیزی نوشته شه که توافقا فسخ شده قرارداد؟

10:27
31 شهریور 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

مانند هر قرارداد دیگری در اجاره به شرط تملیک نیز از آنجا که یک قرارداد لازم میباشد، شرایط فسخ قرارداد بایستی در متن آن مشخص شده باشد و در این خصوص با لحاظ دیگر مندرجات قرارداد محدودیتی وجود ندارد.

12:36
12 مهر 1398
account_circle
علی
thumb_up_alt

آیا در اجاره به شرط تملیک در صورتی که خوردو توقیف به دلیل عدم پرداخت اقساط باشد وشخص دیگری در زمان توقیف از پارکینگ خارج کرده مستاجر میتواند از آن شخص اجرت مثل بگیرد

18:22
24 فروردین 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

مستاجر به عنوان مالک منافع خودرو، چنین حقی خواهد داشت.

19:22
24 فروردین 1399
account_circle
علوی
thumb_up_alt

با سلام
بنده در شهریور ۹۸ یک دستگاه خودروی پراید بصورت اجاره به شرط تملیک بصورت تمام قسط خریدم پس از واریز ۵ قسط موجر با تبانی با نمایشگاه مدارک و قولنامه اجاره به شرط تملیک رو از دست من در آورد و ادعا کرد که صرف اجاره بود پس از گذشت هفت ماه و شکایتهای مکرر ایشان و بنده وقتی دیدن نمیتونن اونجوری ادعاشونو ثابت کنن قرار دادی که بینمون بوده رو به دادگاه بردند و به علت عدم واریز اقساط خواستار فسخ قرارداد شدند و دادگاه حقوقی با رای غیابی حکم رو به نفع ایشان صادر کرده است.
در حالیکه در اظهاراتشون در دادسرا و کلانتری ادعاهای متضاد قرارداد و انکار قرارداد اجاره به شرط تملیک رو داشتن و اینکه در پیامک‌هایی که به ایشان دادم که شماره کارت بانکی بدهند برای واریز اقساط، شماره کارت ندادند و گفتند که شماره حسابمو مسدود کردم.
اگه میشه راهنمایی کنید
با تشکر

02:26
30 مهر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. عدم حضور شما در دادگاه به نفع شما نیست. چنانچه رای غیابی صادر شده است درخواست واخواهی کنید و سپس با حضور در دادگاه به دلایلی که فرمودید اشاره کنید. اما چیزی که قطعی است لزوم حضور شما در دادگاه برای دفاع از خودتان است. شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه دفاعیه خودتون رو به ما بسپارید.

11:21
01 آبان 1399
account_circle
رامین
thumb_up_alt

سلام بنده یه ماشین به دوستم اجاره به شرط تملیک دادم. چکهاش رو پاس نکرد و ماشین رو برگشت داد و من مبلغ پیش پرداخت رو بهشون برگرداندم متاسفانه فسخ ننوشتیم الان به جرم خیانت شکایت کردن البته به صراحت در قولنامه ذکر شده که بدون حکم می‌توان ماشین را برگرداند چک‌ها هم کاملا به صورت واضح در وجه و بابت اجاره نوشته شدن لطفا راهنمایی کنید.

20:18
06 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

شما رسید پیش پرداخت را در دست دارید. هر دلیل دیگری را هم که دلالت بر انتقال پیش پرداخت و فسخ قرارداد است تامین کنید و در مرجع رسیدگی کننده به قاضی تقدیم کنید.

16:01
09 آبان 1399
account_circle
حسن محمودی
thumb_up_alt
باسلام. بنده یک دستگاه نیسان از شرکت پگاه اجاره به شرط تملیک گرفتم. بعد دوسال بخاطر کوچ به شهرستان، ماشین را تحویل شرکت دادم حالا نه پول پیش من را می‌دهند و نه اجاره دوسال که داده‌ام پس داده می‌شود. لطفا راهنمایی‌ام کنید.
13:16
23 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لازم است در این مورد، متن قرارداد اجاره به شرط تملیک شما مطالعه شود و سپس اظهارنظر کنیم. زیرا در متن قرارداد، حدود اختیارات و تعهدات طرفین به صورت کامل مشروح است.
14:36
24 مهر 1400
account_circle
یاسر خلیلی
thumb_up_alt
باسلام. سال ۹۶ یک موتور اجاره به شرط تملیک در ۴ قسط خریدم. اصل مبلغ ۳۲۰۰ بوده. بنده مدتی با تاخیر ۴۲۰۰ پول به این نمایندگی دادم و بعد از چند ماه موتور رو فروختم. حالا بعد از ۴ سال شکایت فروش مال غیر کرده. سوالم اینه آیا مرور زمان شامل باطل شدن قرارداد ۴ ماهه نمیشه؟ با اینکه من پول رو کامل دادم آیا این قرارداد الان نافذه؟ اونم بعد ۴ سال؟
14:07
22 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کاربر گرامی! اظهار نظر در مورد این موضوع نیازمند بررسی اصل قرارداد است. آیا آن قرارداد را در اختیار دارید؟ اگر چنین است لطفا در بخش تنظیم قرارداد، قرارداد خود را جهت بررسی قرار دهید تا همکارانم با شما تماس بگیرند.
12:47
23 آبان 1400
account_circle
مهشاد درویشی
thumb_up_alt
سلام و درود. در تاریخ 1400/03/03 خودرو اجاره به شرط تملیک با ٣٥ میلیون پیش پرداخت و ١٢ فقره چک خریدم که بعد از پرداخت ٩ فقره چک، ماشین توقیف شد. متوجه شدیم چند فقره شکایت از صاحب پلاک شده. ماشین منبع کسب درآمد هست. در حکم توقیف اومده اگه خودرو اجاره به شرط تملیک داره توقیف نشه. اجاره نامه دستنویس هست. در قرارداد فقط یک بند فسخ هست که در صورت عدم پرداخت اقساط، معامله فسخ هست. چیکار باید بکنم؟ (درخواست فسخ و استرداد ثمن معامله رو بدم یا اقساط رو پرداخت کنم و ادعای مالکیت؟)
13:53
25 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد لازم است متن قرارداد مطالعه شود و بدانیم شیوه انتقال مالکیت به شما به چه صورت است. برای مثال باید بدانیم که آیا این قرارداد به صورت کلی مسبب انتقال مالکیت به شما شده است یا در آینده خواهد شد. لذا در این مورد، درخواست بررسی قرارداد را در بخش مرتبط با آن در وب سایت ثبت کنید تا همکارانم با شما تماس بگیرند.
11:57
26 اسفند 1400
account_circle
هیوا رامتین
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر من سوال داشتم. اگر در مبایعنامه خرید و فروش خودرو در زیر آن نوشته شود: «اجاره به شرط تملیک» خودرو رو می‌تونیم صاحب بشیم. یه دوستی یه خودرو را خریداری کرده یه ۵۰ میلیون نقدی داده الباقی چک کارمندی داده کارمند بهش بدهکار بوده الان چک وصول نشده ۳ ماه ازش میگذره فروشنده خودرو مراجعه کرده به دادگاه میگه به شرط اجاره تملیک دادم می‌تونه خودرو را صاحب بشه؟
13:58
31 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در میان محتوای قرارداد و عنوان آن، محتوا ارجحیت دارد. البته لازم است متن قرارداد شما را کاملا مطالعه کنیم و سپس اظهار نظر قطعی شود.
15:15
01 شهریور 1401
account_circle
علی بهرامی
thumb_up_alt
عرض ادب. در قرارداد به شرط تملیک خودرو آیا مبایعه نامه جدا هم نیاز هست یا فقط همان قرارداد اجاره به شرط تملیک کافیست؟
12:30
28 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کافی است اما شما می‌توانید در متن قرارداد اجاره به نحو دیگر نیز عمل کنید. با این توضیح که می‌توانید قید کنید در صورت محقق شدن تمام شرایط قرارداد، موجر موظف است نهایتا ظرف مدت مشخصی، نسبت به همکاری با مستاجر به منظور تنظیم قرارداد بیع یا همان مبایعه نامه اقدام کند.
13:39
29 آذر 1401