قرارداد فروش یخچال ساده و صنعتی و نکات حقوقی مهم آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/23
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش یخچال

قرارداد فروش یخچال در واقع یک نوع قرارداد فروش کالا است که مطابق با قواعد و ضوابط قرارداد بیع ، میان فروشنده و خریدار تنظیم می‌شود. معامله یخچال، از جمله معاملات متداولی است که در صنف لوازم خانگی کاربرد زیادی دارد و هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین، بخش قابل توجهی از قراردادهای خرید و فروش یخچال، مربوط به معامله یخچال‌های صنعتی است. یخچال‌ها از کاربردی‌ترین و اساسی‌ترین لوازم خانگی و همچنین از کاربردی‌ترین دستگاه‌های صنعتی هستند که با توجه به کارایی و قابلیت‌هایی که دارند، ارزش نقدی زیادی نیز خواهند داشت. به این صورت که برای تهیه یک یخچال، نیاز به صرف هزینه زیادی است. به همین دلیل است که شرکت‌های تولید کننده یخچال، تلاش می‌کنند که خدمات مناسبی را برای این کالا ارائه دهند.

همانطور که توضیح دادیم، برای تهیه یخچال – از هر نوعی که باشد – مجبور خواهید شد که مبلغ بسیار زیادی را پرداخت کنید. به همین دلیل است که هم فروشنده و هم خریدار، تمایل دارند که مدرک و سند معتبری از خرید خود در اختیار داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه اختلاف یا مشکل، بتوانند با استناد به آن قرارداد، حقوق خود را مطالبه کنند. مبایعه نامه یخچال ، همان سند معتبری است که در هنگام خرید یخچال میان خریدار و فروشنده امضا می‌شود. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم که درباره نمونه قرارداد خرید یخچال و نکات مهم مربوط به آن توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

شناخت قرارداد فروش یخچال

نمونه قرارداد فروش یخچال در واقع یک مبایعه نامه و قرارداد خرید کالا است. یعنی قراردادی است که برای انجام معامله بیع یا خرید و فروش میان طرفین تنظیم و امضا می‌شود. این قرارداد از قواعد و ضوابط مربوط به عقد بیع تبعیت می‌کند. عقد بیع، از عقود معینی است که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد. در ماده 338 قانون مدنی آمده است که بیع، تملیک عین به عوض معلوم است. در این تعریف، عین، هر مالی است که مشخص باشد و قصد معامله آن را داشته باشند. برای مثال در قرارداد فروش یخچال ، یخچال عین است و اگر مالکیت آن در ازای بها یا عوض مشخصی به شخص دیگری منتقل شود، در واقع معامله بیع انجام شده است.

با استناد به این تعریف، هر چیزی که به فروش می‌رسد، حکم معامله بیع یا خرید و فروش را دارد. این مساله بسیار مهم است که شما از معامله‌ای که انجام می‌دهید، حتما یک مبایعه نامه در اختیار داشته باشید. نمونه قرارداد فروش یخچال یا همان مبایعه نامه یخچال ، به شما این امکان را می‌دهد که تمام شروط، تعهدات، ضمانت‌ها و ویژگی‌های‌ مال مورد معامله و همچنین بسیاری دیگر از ویژگی‌های معامله مورد نظرتان را در یک سند معتبر جمع آوری کنید. تهیه این سند یا مبایعه نامه، مدرکی معتبر در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند از حقوق شما محافظت کند.

نمونه قرارداد خرید یخچال با ایجاب و قبول انجام می‌شود. یعنی اینکه ابتدا باید شخصی تقاضای خود را برای خرید یخچال بیان کند. سپس با موافقت فروشنده، معامله میان طرفین انجام می‌شود. این قرارداد با رضایت و توافق طرفین تنظیم خواهد شد و با خواست آن‌ها امضا می‌شود.

معین و لازم بودن قرارداد

نمونه قرارداد فروش یخچال یک عقد معین است. یعنی اینکه قانون مدنی به صراحت درباره آن صحبت می‌کند و برای این عقد، شروط، قواعد و ضوابط خاصی را بیان کرده است که در هنگام نوشتن قرارداد باید به آن‌ها توجه کنیم. بنابراین، بهتر است که نمونه قرارداد خرید یخچال شما را شخصی تنظیم کند که نسبت به مسائل حقوقی و قانونی آگاه باشد. برای مثال، شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

اگر مالک یخچال‌ها هستید یا اگر شرکت یا کارخانه شما به صورت اختصاصی در زمینه تولید انواع یخچال فعالیت می‌کند، برایتان مناسب است که یک قرارداد اختصاصی مختص به معاملات خود داشته باشید تا به تمام شروطی که مد نظر دارید، اشاره کند.

ویژگی دیگر مبایعه نامه یخچال ، لازم بودن آن است. به این معنی که خریدار و فروشنده ملزم هستند که به معامله‌ای که انجام شده است پایبند باشند و نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. البته فسخ قرارداد در شرایطی که در قانون مطرح شده است، امکان پذیر خواهد بود. علاوه براین، خریدار و فروشنده نیز می‌توانند با توافق یکدیگر شروط مشخصی را برای فسخ این قرارداد در نظر بگیرند.

سه رکن اصلی نمونه قرارداد فروش یخچال

برای نوشتن نمونه قرارداد فروش یخچال و انجام معامله بیع، لازم است که حتما سه رکن، حضور داشته باشد. این سه رکن عبارتند از متعاملین، ثمن و مبیع . در ادامه درباره هر کدام از این ارکان، توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

متعاملین مبایعه نامه یخچال

متعاملین در این قرارداد، خریدار و فروشنده هستند. در اصطلاح، مالک یخچال‌ها را بایع و اشخاصی که تمایل دارند یخچال‌ها را خریداری کنند، مشتری می‌نامند. متعاملین باید دارای اهلیت باشند. یعنی باید صلاحیت قانونی برای انجام معامله را داشته باشند. منظور از صلاحیت قانونی برای انجام معامله نیز این است که طرفین عاقل، بالغ و رشید و به اموال و دارایی خود دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است که متعاملین باید با توافق، رضایت و خواست یکدیگر این معامله را انجام دهند.

در ابتدای متن نمونه قرارداد فروش یخچال ، اطلاعات و مشخصات هویتی هر کدام از طرفین به دقت نوشته شود. این کار، متعاملین این معامله را مشخص می‌کند و معین خواهد کرد که مسئولیت معامله خرید و فروش یخچال به عهده چه شخصی خواهد بود.

تعیین ثمن در قرارداد فروش یخچال

ثمن قرارداد فروش یخچال در واقع مبلغی است که برای خرید و فروش یخچال میان طرفین رد و بدل می‌شود. این مبلغ از طرف خریدار به فروشنده پرداخت خواهد شد و در ازای آن، فروشنده نیز مالکیت یخچال را به خریدار منتقل می‌کند. ثمن قرارداد باید مطابق با ارزش واقعی مال تعیین شود. البته طرفین می‌توانند با آگاهی از ارزش واقعی یک مال، مبلغی کمتر یا بیشتر برای آن در نظر بگیرند. در نهایت، لازم است مبلغی که برای خرید یخچال در نظر گرفته شده است، در متن قرارداد به صورت مکتوب نوشته شود.

علاوه بر مقدار ثمن قرارداد، شیوه پرداخت آن نیز اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید در متن نمونه قرارداد خرید یخچال به صورت مکتوب توضیح دهید که ثمن قرارداد به چه شیوه‌ای پرداخت می‌شود. برای مثال می‌توانید توضیح دهید که مبلغ قرارداد به صورت اقساطی پرداخت خواهد شد یا اینکه تمام مبلغ قرارداد یکباره تسویه می‌شود.

مبیع در نمونه قرارداد فروش یخچال

مبیع همان مال یا کالایی است که میان خریدار و فروشنده معامله خواهد شد. یعنی یخچالی که از طرف فروشنده به خریدار فروخته می‌شود، مبیع این قرارداد خواهد بود. در واقع، انجام این معامله برای انتقال مالکیت مبیع است. بنابراین، مبیع باید معین باشد. یعنی دقیقا باید مشخص شود که چه کالایی فروخته خواهد شد. به همین دلیل باید در متن قرارداد به دقت درباره ویژگی‌ها و اوصاف مبیع توضیح دهید و مبیع را معرفی کنید.

تعیین مدت برای این قرارداد

زمان نگارش محتوای متن قرارداد فروش یخچال، دقیقا مشخص کنید که یخچال مورد معامله در چه تاریخی به خریدار تحویل داده می‌شود. اگر سفارش خرید یخچال انتخابی شما شرایطی دارد که زمان امضای قرارداد با زمان تحویل یخچال متفاوت است، باید زمان تحویل دادن یخچال را به صراحت در متن قرارداد بنویسید. علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم برای تحویل دادن یخچال در موعد معین، ضمانت در نظر بگیرید. به این صورت که اگر فروشنده در تاریخی که تعیین کرده‌ است، یخچال را به شما تحویل نداد، به ازای هر روز تاخیر، ملزم به پرداخت جریمه شود.

پیش از امضای قرارداد، یخچال‌ها را وارسی کنید!

چه در معامله خرید یخچال و چه در انواع معاملات دیگری که قصد دارید کالایی را خریداری کنید، لازم است که در زمان تحویل کالا حتما آن را به طور کامل وارسی کنید تا اگر ایراد یا مشکلی وجود داشت، بتوانید در خصوص مرجوع کردن یخچال یا اطلاع دادن به فروشنده تصمیم بگیرید. وارسی کالایی که خریداری می‌کند، اهمیت زیادی دارد. زیرا در مواقعی، عدم وارسی کالای خریداری شده، دردسرها یا خسارت و زیان زیادی را به خریدار وارد کرده است.

وارسی یخچال‌ها به خصوص در معامله و قرارداد خرید کالای دست دوم ، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

پیشنهاد ما

نوشتن قرارداد و تنظیم مبایعه نامه باید به دقت انجام شود. به خصوص در مواقعی که کالای مورد معامله ارزش زیادی داشته باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود که برای انجام معاملات خود حتما از قراردادهای اختصاصی استفاده کنید. برای این منظور به راحتی می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. علاوه براین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که درباره نکات حقوقی مربوط به این قرارداد اطلاعات مفیدی کسب کنید. برای این منظور نیز می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد خرید دستگاه (نقدی)

برای معامله یک دستگاه به صورت نقدی، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد خرید دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید دستگاه

قرارداد خرید اقساطی دستگاه

با استفاده از این نمونه قرارداد، خرید دستگاه را به صورت اقساطی انجام دهید.

نمونه قرارداد خرید اقساطی دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید اقساطی دستگاه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات