آیا قرارداد صافکاری خودرو یک توافق پیمانی است؟ (به همراه مواد قانونی ناظر بر آن)

-
بروزرسانی:1402/01/31
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد صافکاری

نمونه قرارداد صافکاری خودرو ،‌ برای انجام فرآیند صافکاری انواع ماشین تنظیم و منعقد می‌شود. این موافقت نامه، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. شاید تنظیم موافقت نامه برای انجام عملیات صافکاری، آن چنان رایج نباشد اما به خاطر داشته باشید که عدم تنظیم موافقت نامه، تنها موجبات بروز اختلافات را فراهم می‌کند. حال برای تنظیم و انعقاد این قرارداد، باید به کدام نکات حقوقی توجه داشت؟ در ادامه این مقاله، ابتدا با بررسی موافقت نامه حاضر، شرایط تنظیم آن را بیان خواهیم کرد.

امضای قرارداد صافکاری ماشین ، چه مزیتی را برای اشخاص به همراه دارد؟

اولین مزیت انعقاد قرارداد بازسازی خودرو ، تنظیم روابط طرفین است زیرا این موافقت نامه، کلیه تعهدات مشتری و صافکار را در بر می‌گیرد و بر حقوق و منافع آن‌ها تاکید می‌ورزد. این امر سبب آن می‌شود که اشخاص با آرامش خاطر بیشتری بتوانند همکاری خود را با یکدیگر ادامه دهند. یکی دیگر از مزایای انعقاد این موافقت نامه، مستند بودن آن است. به عبارتی دیگر، شما قادر خواهید بود که این موافقت نامه را به عنوان یک سند قانونی در نظر بگیرید. پس در صورت نیاز، این موافقت نامه در محاکم صالح، از اعتبار قانونی لازم برخوردار خواهد بود.

توجه داشته باشید که اگر چه تنظیم موافقت نامه‌های شفاهی امری رایج است اما این نوع توافقات معضلات خود را به همراه خواهند داشت زیرا در موافقت نامه‌های پیمانکاری شفاهی، احتمال فراموشی و تحریف توافقات بسیار زیاد است. این موضوع باعث می‌شود که فرآیند اثبات حقوق و تعهدات نیز دشوار شود. به طوری که در بسیاری از مواقع، آثار ناشی از توافقات شفاهی به اثبات نخواهند رسید. پس هم کارفرما و هم پیمانکار، باید برای تضمین هر چه بیشتر حقوق خود، موافقت نامه فوق را تنظیم و امضا کنند. شما می‌توانید این قرارداد را به صورت یک قرارداد پیمان فردی نیز تنظیم کنید.

چرا نمونه قرارداد صافکاری خودرو ، به عنوان یک موافقت نامه پیمانکاری قلمداد می‌شود؟

فرآیند صافکاری خودرو،‌ امری تخصصی است. بنابراین این امکان برای شما وجود ندارد که برای بازسازی ماشین، خودتان اقدامات مرتبط با صافکاری را انجام دهید. در این مواقع شما باید به متخصصان ماهر این حوزه مراجعه کنید. اشخاص صافکار با دریافت مبلغ مشخصی، متعهد به انجام اقدامات لازم بر روی ماشین شما خواهند شد. بنابراین موافقت نامه صافکاری، به عنوان یک موافقت نامه پیمانکاری است که به موجب آن کلیه شرایط حاکم بر انجام چنین پروسه‌ای تعیین و تکلیف می‌شود.

کدام مواد قانونی، بر تواقفات کارفرما و پیمانکار در نمونه قرارداد صافکاری خودرو نظارت دارد؟

در یک پاسخ اجمالی باید بیان کرد که در نظام حقوقی حاکم بر موافقت نامه‌ها،‌ چهارچوب خاصی برای نمونه قرارداد صافکاری یافت نمی‌شود. البته این موضوع به این معنا نیست که این موافقت نامه از وجه قانونی برخوردار نیست. بلکه ماهیت نامعین موافقت نامه حاضر، آن را تا حد زیادی تابع اراده منعقدکنندگان آن می‌کند.

در زمینه توضیح ماهیت نامعین این قرارداد ، باید اشاره داشت که به طور کلی در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، دو دسته از انواع موافقت نامه وجود دارد. دسته اول، قراردادهای معین هستند. این دسته از توافقات، تحت عناوین و استاندارهای خاصی در قانون بیان شده‌اند. به همین دلیل تبعیت از شرایط منحصر به فرد این نوع قراردادها در زمان تنظیم ضروری خواهد بود. در مقابل دسته اخیر، قراردادهای نامعین وجود دارند. شرایط تنظیم و امضای قراردادهای نامعین، تابع اراده جمعی طرفین است زیرا استاندارد خاصی برای این دسته از موافقت نامه‌ها در قانون وجود ندارد.

بنابراین قانونگذار این مجوز را برای طرفین موافقت نامه‌های نامعین در نظر گرفته است که شرایط حاکم بر توافق آن‌ها را براساس رضایت خود تعیین کنند. در خصوص انجام صافکاری نیز مشتری و صافکار، تمامی جزئیات قرارداد بازسازی خودرو را مشخص خواهند کرد.

رعایت اصول قانونی؛ از مهمترین شرایط صحت نمونه قرارداد صافکاری خودرو

قانونگذار در ماده ۱۰ قانون مدنی مقرر می‌کند که اعمال اراده اشخاص در قراردادهای خصوصی، منوط به سازگاری توافقات آن‌ها با اصول قانونی است. بنابراین در قرارداد بازسازی خودرو نیز تبعیت از اصول قانونی و نیز اصول شرعی لازم و ضروری خواهد بود. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که وجود هر نوع مغایرت میان توافقات اشخاص با اصول قانونی، موافقت نامه را از لحاظ اعتباری با مشکل روبرو خواهد کرد.

مسئولیت پرداخت هزینه‌های ناشی از تامین تجهیزات با کدام یک از طرفین نمونه قرارداد صافکاری خودرو خواهد بود؟

همانطور که می‌دانید، انجام عملیات صافکاری و بازسازی خودرو، نیازمند تجهیزات یا قطعات است. در یک نگاه کلی، تامین این تجهیزات و قطعات بر عهده مشتری خواهد بود اما همانطور که بیان شد،‌ این موافقت نامه ماهیت توافقی دارد. به همین ترتیب این امکان برای مشتری و صافکار وجود دارد که در خصوص این هزینه‌ها و نحوه پرداخت آن تصمیم گیری کنند. برای مثال، طرفین می‌توانند این هزینه‌ها را در مبلغ نهایی قرارداد لحاظ کنند.

آیا مبلغ نهایی نمونه قرارداد صافکاری خودرو باید به صورت یکجا توسط مشتری پرداخت شود؟

مشتری و صافکار قادرند که در خصوص نحوه پرداخت مبلغ نهایی قرارداد صافکاری ماشین با یکدیگر توافق کنند اما در این زمینه ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پرداخت یکجا مبالغ صافکاری خودداری کنید. به طور کلی شما می‌توانید موضوع موافقت نامه را به چند مرحله تقسیم و برای هر یک از این مراحل، یک بازه زمانی پیش بینی کنید. متعاقب آن، مشتری می‌تواند با تحقق هر یک از مراحل مقرر در موافقت نامه، عملیات پرداخت را انجام دهد.

علاوه بر آن، ما به شما توصیه می‌کنیم که درصد مورد توافقی از مبلغ کلی موافقت نامه را به عنوان تضمین حسن انجام تعهدات صافکار در نظر بگیرید. این درصد پس از انجام تمام و کمال صافکاری، قابل پرداخت به پیمانکار خواهد بود. از سوی دیگر اگر پس از انجام موضوع قرارداد، عیوبی در اقدامات صافکار رخ دهد، شما می‌توانید خساراتی که به شما وارد شده است را از محل تضمین جبران کنید.

صافکار باید چه مواردی را در زمان اجرای تعهدات خود رعایت کند؟

به موجب نمونه قرارداد صافکاری ، پیمانکار باید موضوع قرارداد را بر اساس عرف صنف کاری خود انجام دهد. در واقع هر نوع تعدی یا تفریط در انجام صافکاری، برای صافکار مسئولیت ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر در چنین مواقعی، مشتری قادر است علیه اقدامات پیمانکار طرح دعوی و جبران خسارات را مطالبه کند.

از سوی دیگر، صافکار موظف است صافکاری ماشین یا ماشین‌های موضوع قرارداد را در بازه زمانی مقرر در موافقت نامه انجام و به مشتری تحویل دهد. در غیر این صورت این امکان برای مشتری یافت می‌شود که به ازای هر روز تاخیر، مبلغی را از پیمانکار دریافت کند. همچنین پیمانکار متعهد است که استاندارهای فنی و احتیاطی را در حین انجام کار رعایت کند.

در نهایت این که اگر در حین انجام صافکاری، اشخاصی تحت روابط استخدامی برای صافکار کار کنند، پیمانکار متعهد است که که حقوق و مزایای قانونی آن‌ها را بر اساس قانون کار و قانون تامین اجتماعی پرداخت کند. به عبارت دیگر، مشتری هیچ گونه مسئولیتی در مقابل این وظیفه پیمانکار بر عهده نخواهد داشت و مسئولیت وقوع هر نوع اتفاقی در این زمینه با پیمانکار خواهد بود.

دو نکته مهم برای زمان تنظیم متن قرارداد صافکاری ماشین

  1. برای توافقات خود در نمونه قرارداد صافکاری خودرو ، وجه التزام تعیین کنید! وجه التزام مبلغی است که برای تاخیر طرفین در اجرای تعهداتشان در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که شخص متخلف ملزم به پرداخت مبلغ مقرر در موافقت نامه به نفع طرف مقابل خواهد شد. در نتیجه با در نظر گرفتن وجه التزام، تا حد ممکن از وقوع دیرکرد در اجرای تعهدات طرفین کاسته می‌شود.
  2. شرایط حاکم بر فورس ماژور را در قرارداد خود مورد اشاره قرار دهید! فورس ماژور، شرایطی اضطراری هستند. در این شرایط، نقض تعهدات طرفین برای آن‌ها مسئولیتی ایجاد نخواهد کرد زیرا این شرایط، غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل خواهند بود.

چه نکاتی را باید در زمان تنظیم متن قرارداد صافکاری ماشین در نظر گرفت؟

برای توافقات خود در نمونه قرارداد صافکاری خودرو ، وجه التزام تعیین کنید!

وجه التزام مبلغی است که برای تاخیر طرفین در اجرای تعهداتشان در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که شخص متخلف ملزم به پرداخت مبلغ مقرر در موافقت نامه به نفع طرف مقابل خواهد شد. در نتیجه با در نظر گرفتن وجه التزام، تا حد ممکن از وقوع دیرکرد در اجرای تعهدات طرفین کاسته می‌شود.

شرایط حاکم بر فورس ماژور را در قرارداد خود مورد اشاره قرار دهید!

فورس ماژور، شرایطی اضطراری هستند. در این شرایط، نقض تعهدات طرفین برای آن‌ها مسئولیتی ایجاد نخواهد کرد زیرا این شرایط، غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل هستند.

تنظیم سریع این قرارداد

در موارد زیادی شاهد این مساله هستیم که تعداد زیادی از توافقات مربوط به انجام صافکاری خودرو به صورت شفاهی انجام می‌شوند و طرفین نسبت به تعهدات و شروطی که به عهده می‌گیرند، هیچ متن مکتوب یا مدرک معتبری ندارند. همین موضوع نیز دلیلی است برای اینکه شاهد مشکلات و اختلافات زیادی در این روابط باشیم. تعداد قابل توجهی از شکایاتی که هر روزه به مراجع قضایی ارائه می‌شوند، مربوط به توافقات شفاهی هستند که به درستی انجام نشده‌اند.

بنابراین، با توجه به این مسائل، می‌توانیم اینطور بگوییم که امروزه تنظیم و امضای یک قرارداد مکتوب و معتبر بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. به همین منظور، اشخاصی که در صنف صافکاری فعالیت دارند یا حتی اشخاصی که تمایل دارند صافکاری خودرو خود را به کارگاه‌های صافکاری بسپارند، خواهان این مساله هستند که حتما یک قرارداد مکتوب میان آن‌ها امضا شود.

با توجه به این نیاز، دسترسی آسان و سریع به این قرارداد، برای هر دو طرف این توافق اهمیت زیادی دارد. تیم حقوقی رکلا با ارائه امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین امکان ارائه خدمات مشاوره حقوقی به صورت تلفنی ، در تلاش است که خدمات حقوقی مورد نیاز در زمینه قراردادها را با سهولت بیشتری ارائه کند.

قرارداد صافکاری و نقاشی خودرو

اگر صافکاری و نقاشی خودرو خود را به یک مجموعه یا یک شخص می‌سپارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نمونه قرارداد صافکاری و نقاشی خودرو را امضا کنید. برای دریافت قرارداد روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد صافکاری و نقاشی خودرو
دانلود نمونه قرارداد صافکاری و نقاشی خودرو
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات