نمونه اجاره نامه املاک به همراه نکاتی که باید در نمونه قرارداد اجاره املاک نوشته شود!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اجاره نامه املاک

اجاره نامه املاک از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است که به طور مستقل درباره اجاره ساختمان، آپارتمان، زمین، واحد مسکونی یا تجاری یا ملک اداری تنظیم و نوشته می‌شود. همچنین این قرارداد سندی است که میان صاحب ملک و شخصی که تقاضای اجاره آن را دارد تنظیم می‌شود. طرف اول موجر و طرف دوم مستاجر نامیده می‌شوند. بر اساس این قرارداد و با توجه به شرایط و ضوابط خاصی که در ادامه توضیح می‌دهیم، ملک مورد نظر برای مدت مشخص و در ازای پرداخت اجاره بها در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مستاجر به طور موقت مالک منافع عین مستاجره می‌شود.

اگر تمایل به اجاره کردن یک ملک دارید، یا می‌خواهید برای کسب درآمد از ملک خود استفاده کنید و آن را اجاره بدهید، لازم است که از اطلاعاتی درباره ماهیت فرم اجاره نامه املاک برخوردار باشید و بدانید که این قرارداد به چه صورت تنظیم می‌شود. اطلاع از محتوای نمونه اجاره نامه املاک به شما این امکان را می‌دهد که از حقوق خود به عنوان مستاجر یا موجر آگاهی داشته باشید. در ادامه این مطلب، نمونه قرارداد اجاره املاک را در ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که به سوالات احتمالی در رابطه با اجاره ملک پاسخ بدهیم.

نمونه اجاره نامه املاک چیست؟

نمونه اجاره نامه املاک چه به صورت دستی نوشته شود، چه در بنگاه‎‌های املاک تنظیم شود یک سند معتبر قانونی است که رابطه میان موجر و مستاجر را مشخص می‌کند. این قرارداد نشان می‌دهد که ملکی از جانب یک شخص به شخص دیگر اجاره داده شده است. در متن نمونه قرارداد اجاره املاک از طرفین قرارداد، زمان، اجاره بها، شرایط و تعهدات، حدود اختیارات و بسیاری از موارد دیگر صحبت شده است که باید و نبایدهای پیمان اجاره را مشخص می‌کند. طرفین موظف هستند که براساس این قرارداد عمل کنند و هرگونه کوتاهی و عدم وفای به‌عهد از طرف موجر یا مستاجر تخلف محسوب می‌شود و با استناد به نمونه اجاره نامه املاک می‌توان از شخص متخلف شکایت کرد.

در این قرارداد برای هر یک از طرفین اختیارات و تعهداتی وجود دارد. همچنین مفاد این قرارداد از حقوق هر دو طرف براساس قانون حمایت و محافظت می‌کند. بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که تنظیم نمونه قرارداد اجاره املاک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چه موجر باشید و چه مستاجر لازم است که پیش از تحویل دادن یا تحویل گرفتن ملک به صورت مکتوب، قرارداد اجاره را ثبت کنید.

نمونه فرم اجاره نامه املاک از نگاه قانون

قراردادهای اجاره براساس قانون مدنی نوشته و تنظیم می‌شوند. قانون مدنی درباره عقد اجاره در ماده 466 اینگونه توضیح می‌دهد:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

عقد اجاره از جمله عقودی است که در متن قانون مدنی به طور صریح و مشخص به آن اشاره شده است. به همین دلیل اجاره در گروه قراردادهای معین قرار می‌گیرد. از طرف دیگر اجاره عقدی لازم است. یعنی طرفین نمی‌توانند یک طرفه آن را فسخ کنند یا در هر زمان که بخواهند تصمیم به اتمام آن بگیرند. طرفین ملزم هستند که تا پایان مدت اجاره به قرارداد پایبند باشند.

نمونه قرارداد اجاره املاک

قانون روابط موجر و مستاجر

علاوه بر قانون مدنی که درباره عقد اجاره صحبت کرده است، در سال 1356 قانون روابط موجر و مستاجر برای نظارت و بهبود رابطه میان موجرین و مستاجرین تصویب شد. این قانون یک بار در سال 1362 و یک بار در سال 1376 مجددا بررسی و اصلاح شد. در هر اصلاح سعی شده است که با توجه به شرایط روز دغدغه‌های جدید طرفین قرارداد اجاره مورد توجه قرار گیرد. برای آنکه نمونه اجاره نامه املاک مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 باشد، باید سه نکته مهم را در تنظیم آن رعایت کنیم:

  1. برگه اجاره نامه املاک دارای مدت معین باشد. مدت قرارداد تعیین شده و در قرارداد نوشته شود.
  2. برگه اجاره نامه املاک در دو نسخه تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار گیرد.
  3. برگه اجاره نامه املاک به امضاء طرفین برسد و بعد از آن دو شاهد عاقل و بالغ آن را امضا کنند.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه اجاره نامه املاک

نوشتن اجاره نامه و نمونه اجاره نامه املاک به رعایت مجموعه‌ای از نکات در متن قرارداد مربوط می‌شود. طرفین در فرم خام نمونه اجاره نامه املاک در خصوص ابعاد مختلف قرارداد اجاره به توافق می‌رسند و سپس این توافقات را در متن قرارداد ثبت می‌کنند. به عنوان مثال در قسمتی از قرارداد خود باید مشخص کنید که ملکی که اجاره می‌دهید چه نوع ملکی است؟ ملک مسکونی، ملک تجاری یا ملک اداری؟! مشخص شدن نوع ملک در تنظیم متن قرارداد بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر این در ادامه به سایر بخش‌های قرارداد نیز اشاره می‌کنیم که آوردن آن‌ها در متن قرارداد توسط هر یک از طرفین ضروری است.

مدت نمونه اجاره نامه املاک

همانطور که در شرایط قانون روابط موجر و مستاجر نیز آمده است، تعیین زمان اجاره نامه املاک از مهم‌ترین بخش‌های یک قرارداد است. شما در این بخش با اشاره مستقیم به روز، ماه و سال، تاریخ دقیق شروع و اتمام قرارداد اجاره را مشخص می‌کنید. در زمان شروع قرارداد، موجر موظف به تحویل ملک به مستاجر است و در انتها نیز مستاجر باید عین چیزی که تحویل گرفته را به موجر بازگرداند. البته می‌توانید در این بخش تعیین کنید که آیا امکان تمدید وجود دارد یا خیر. همچنین در صورت توافق طرفین، می‌توانید برای مدت طولانی‌تر یا کمتر از یک سال نیز قرارداد تنظیم کنید اما آنچه که به طور معمول اتفاق می‌افتد، تنظیم قرارداد برای یک سال است. تنظیم قرارداد چند ساله معمولا برای املاک با کاربری تجاری انجام می‌شود.

مبلغ یا اجاره بها در نمونه اجاره نامه املاک

از دیگر ارکان عقد اجاره ، تعیین اجاره بها است. همانطور که در تعریف عقد اجاره آمده است، قرارداد اجاره به شرط پرداخت اجاره بها توسط مستاجر تنظیم می‌شود و در حقیقت، اجاره بها آن منفعتی است که از اجاره دادن ملک نصیب موجر می‌شود. بنابراین لازم است که پیش از تنظیم این قرارداد، طرفین درباره مبلغ اجاره به توافق برسند و مبلغ توافق شده را در متن قرارداد ثبت کنند.

اجازه تخریب یا ساخت و ساز در نمونه اجاره نامه املاک

گاهی پیش می‌آید که ملک یا زمینی را برای بهره وری تجاری یا حتی مسکونی اجاره می‌کنند و از موجر می‌خواهند که اجازه انجام تغییرات در ملک را به آن‌ها بدهد. موجر در این بخش از قرارداد، مشخص می‌کند که مستاجر چه اختیاراتی دارد و تا چه حدی می‌تواند عمل کند. ممکن است موجر اجازه تخریب جزئی یا ساخت و ساز جزئی را به مستاجر بدهد. در انتها نیز می‌تواند ملک را با تغییرات تحویل بگیرد یا شرط کند که در زمان تحویل، ملک به همان حالت اول بازگردانده شود.

تعهدات و شرایط طرفین در نمونه اجاره نامه املاک

در بخش تعهدات و شرایط، درباره حقوق متقابل موجر و مستاجر صحبت می‌شود. هرآنچه که طرفین باید به آن عمل کنند در این بخش از قرارداد نوشته خواهد شد. تکالیفی که به‌ عهده طرفین است باید توسط آن‌ها رعایت و اجرا شوند. در صورت عدم انجام تعهدات و وظایف و یا هرگونه کوتاهی در رسیدگی به مسئولیت‌های قراردادی، طرفین می‌توانند از یکدیگر شکایت کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد اجاره را تنظیم کرده است. به صفحه نمونه قرارداد بروید و وارد فهرست این قراردادها شوید. شما همچنین می‌توانید تنظیم اجاره نامه املاک خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی متون نارنجی رنگ قبل بزنید.

دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

اگر آپارتمان در مقابل اجاره بها به انضمام پول پیش (قرض الحسنه) اجاره داده می‌شود قرارداد اجاره مناسب برای شما همین قرارداد است.

نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه

با کمک این قرارداد، می‌توانید خانه را اجاره دهید یا اجاره کنید و به انضمام اجاره بها، پول پیش یا ودیعه نیاز توسط موجر دریافت شود.

نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه

دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره مغازه

برای دسترسی به نسخه جدیدی از قرارداد اجاره مغازه به همراه پول پیش (قرض الحسنه / ودیعه) از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد رهن و اجاره مغازه
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره مغازه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات