نمونه قرارداد جعاله املاک و نکات مهم متن نمونه قرارداد جعاله مشاور املاک

-
بروزرسانی:1402/02/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله املاک

قرارداد جعاله املاک از جمله قراردادهای پرکاربرد امروزی به شمار می‌آید.

امروزه با توجه به وضعیت املاک در کشور و نیاز پیوسته مردم به اجاره یا خریداری خانه و زمین، حجم قابل توجهی از مراجعه به مشاوران املاک را شاهد هستیم.

این مشاوران با راهنمایی رساندن و ارائه اطلاعات مفید در زمینه خرید و فروش ملک، می‌توانند در حفظ زمان و سرمایه مشتریان خود سهیم باشند و در این میان، حق الزحمه‌ای را نیز برای خود دریافت کنند.

اما گاهی اوقات، مشتری یا خریدار خانه، نمونه قرارداد جعاله املاک را با شخص مشاور املاک امضاء می‌کند و از او می‌خواهد تا با توجه به مشخصاتی که در قرارداد ارائه می‌دهد، خانه‌‌ای را به صورت مستقیم از فروشنده آن، خریداری کند.

در یک نگاه کلی، عقد جعاله با توجه به ماده 561 قانون مدنی عبارت است از «انجام دادن عملی سفارش شده توسط شخص دیگر و دریافت حق الزحمه یا کمیسیون پس از به اتمام رساندن کار.»

در نتیجه، مشاور املاک یا سایر افرادی که طرف متن قرارداد جعاله املاک قرار می‌گیرند، با خریداری خانه، زمین، ویلا و … حق الزحمه‌ای را مطابق ماده567 قانون مدنی دریافت می‌کنند.

در ادامه نکات مهم حاکم بر فرم قرارداد جعاله مشاور املاک را بررسی می‌کنیم و وظایف و تعهدات هریک از طرفین قرارداد مربوطه را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

خرید خانه بدون دردسر!

در بسیاری از اوقات در کوچه‌ها یا خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم که مردم برای پیدا شدن اشیاء گمشده خود، آگهی‌هایی را تنظیم می‌کنند. آن‌ها برای پیدا شدن اشیاء خود توسط سایر افراد، حاضرند پاداش یا مژدگانی نیز به ایشان پرداخت کنند.

همین انجام دادن کار و دریافت پاداش از شخص درخواست کننده، ماهیت جعاله و تنظیم قراردادهای مربوط به آن مانند قرارداد جعاله املاک را نشان می‌دهد.

در نمونه قرارداد جعاله املاک نیز شما از یک متخصص یا مشاور املاک درخواست می‌کنید که خانه‌ای را با توجه به دستورات و خواسته‌های شما خریداری کند.

این خرید با توجه به اینکه توسط یک متخصص انجام می‌شود و این متخصص دارای مهارت‌هایی همچون ارتباط موثر، فن بیان، تجربه در خرید و فروش ملک و… است می‌تواند برای شما کم‌ترین دردسر و دغدغه را به همراه داشته باشد.

قرارداد جعاله مشاور املاک از نوع جعاله عام است یا خاص؟

بهتر است قبل از پاسخ به این سوال، جعاله عام و خاص را تعریف کنیم:

منظور از جعاله عام این است که شما انجام کاری را درخواست کنید بدون آنکه برای شما مهم باشد که چه کسی اقدامات مربوط به کار شما را به اتمام می‌رساند.

به عبارت دیگر در اینجا، بیشتر به انجام رساندن کار برای شخص درخواست کننده مهم است و شخصی که کار را انجام می‌دهد و نوع حرفه و تخصص او چندان اهمیت ندارد.

در فرض بالا، پیدا کردن اشیاء گم شده، نوعی جعاله عام است، چراکه مالک اشیاء به هر کسی که شی مربوطه را پیدا کند پاداش می‌دهد و برای او مهم نیست که چه کسی و با چه تخصصی آن را پیدا می‌کند.

در مقابل، منظور از جعاله خاص این است که درخواست کننده، برای انجام کارخود متخصص مجربی را تعیین می‌کند و از او می‌خواهد که اقدامات مربوطه را انجام دهد.

درواقع در جعاله خاص، درخواست کننده، به دنبال شخص خاصی می‌گردد تا مسئولیت انجام کار را به او واگذار کند و در نهایت نیز حق الزحمه او را پرداخت کند.

در نتیجه متوجه می‌شویم که نمونه قرارداد جعاله املاک زیر مجموعه جعاله خاص قرار می‌گیرد و افراد برای خریداری ملک، بهترین متخصصان یا مشاوران املاک را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس انجام اقدامات لازم در زمینه خرید را به آنان واگذار می‌کنند.

نمونه قرارداد جعاله املاک

ارکان اصلی متن قرارداد جعاله املاک چیست؟

ارکان این دسته از قراردادها با توجه به ماده 562 قانون مدنی ایران تعیین می‌شوند.

در واقع مهم‌ترین ارکانی که باید در قرارداد جعاله املاک مورد اشاره قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

  1. جاعل؛
  2. عامل؛
  3. جُعل.

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم:

جاعل در قرارداد جعاله املاک

به شخصی که انجام کاری را از شخص دیگر درخواست می‌کند، جاعل گفته می‌شود. در اینجا مشتری با پرداخت حق الزحمه، مشاور املاک یا متخصص در زمینه ملک را برای خریداری ملک مورد نظر خود، مامور می‌کند.

ویژگی‌های جاعل

  1. جاعل باید عاقل، بالغ و رشید باشد. (براساس ماده 211 قانون مدنی)؛
  2. جاعل باید حق تصرف در اموال خود را داشته باشد، به عبارت دیگر برخورداری از اهلیت استیفاء (حق استفاده) برای او شرط است. (براساس ماده 958 قانون مدنی)؛
  3. جاعل باید با رضایت تام و همچنین اختیار کامل فرم قرارداد جعاله مشاور املاک را امضاء کند و هرگونه جبر و سلب اختیار از جاعل، موجب بطلان قرارداد مربوطه خواهد شد. (براساس ماده 191 قانون مدنی).

عامل در قرارداد جعاله املاک

عامل به شخصی گفته می‌شود که درخواست جاعل را به انجام می‌رساند و پس از اتمام کار از جاعل، حق الزحمه یا جُعل دریافت می‌کند. در

متن قرارداد جعاله مشاور املاک ، مشاور املاک یا شخصی که به صورت تخصصی در حیطه خرید و فروش املاک مشغول به کار است به عنوان عامل در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی عامل

  1. مطابق کُتُب فقهی، عاملین باید توانایی لازم برای به انجام رساندن درخواست جاعل را داشته باشند، لذا در صورتی که صِغار مُمَیِز (یعنی بچه‌ای که خوب و بد را تشخیص می‌دهد) نیز توانایی انجام درخواست جاعل را داشته باشند، سپردن اقدامات به آن‌ها مشکلی نخواهد داشت.
  2. با توجه به ماده 568 قانون مدنی، عامل می‌تواند یک شخص یا بیشتر باشد. بنابراین در صورت همکاری گروهی از عاملین با یکدیگر، حق الزحمه‌ای که از سوی جاعل پرداخت می‌شود، به نسبت مقدار عملی که انجام داده‌اند، میان آن‌ها تقسیم خواهد شد.
  3. عاملین با توجه به ماده 561 قانون مدنی، می‌توانند شخص معین یا نامعین باشند.

جُعل در قرارداد جعاله املاک

چنانچه اشاره شد، جعل به حق الزحمه‌ای گفته می‌شود که پس از انجام اقدامات درخواست شده از سوی جاعل، مطابق ماده 567 قانون مدنی به عامل پرداخت می‌شود.

علاوه بر ماده 567 که در رابطه با زمان پرداخت جعل سخن گفته است، ماده 563 قانون مدنی نیز به جزئیات مربوط به جعل پرداختی از سوی جاعل اشاره دارد.

جعل می‌تواند وجه نقد یا یک مال مشخص باشد. حتی این امکان نیز وجود دارد که طرفین قرارداد، انجام شدن امور خاص یا تعهد به انجام کاری را به عنوان حق الزحمه یا جعل در نظر بگیرند. نکته مهم در این خصوص این است که باید دقیقا و با صراحت در متن قرارداد درباره شیوه‌ای که توافق کرده‌اید، توضیح دهید. یعنی دقیقا باید مشخص باشد که حق الزحمه عامل از انجام موضوع این قرارداد چیست و چگونه به او پرداخت خواهد شد.

نگارش نمونه قرارداد جعاله املاک

در ادامه این نوشتار، به مهمترین نکات مربوط به تنظیم قرارداد جعاله اشاره می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت، مشخصات کامل مربوط به جاعل و عامل بررسی می‌شود و در قرارداد جعاله املاک ذکر می‌شود.

از جمله مشخصات اشخاص حقیقی طرف قرارداد شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، اقامتگاه، محل سکونت یا مرکز مهم امور، شماره تماس، نام پدر و… می‌باشد.

از طرف دیگر، در صورتی که یکی از طرفین قرارداد جعاله املاک شخص حقوقی حقوق خصوصی باشد، مشخصاتی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری شرکت (ماده 590 قانون تجارت) ، تلفن، نام و سمت نماینده و… در فرم قرارداد جعاله مشاور املاک نوشته خواهد شد.

مورد جعاله یا موضوع قرارداد

منظور از مورد جعاله، همان عملی است که جاعل از عامل درخواست دارد تا آن را انجام دهد و در مقابل، جعل دریافت کند. در نمونه قرارداد جعاله مشاور املاک ، مورد جعاله خرید یا فروش ملک به بهترین قیمت و با در نظر گرفتن سفارشات جاعل توسط عامل می‌باشد.

در این بخش از قرارداد، جزئیات مرتبط با اقدامات درخواست شده از شخص عامل نوشته می‌شود و به عبارتی، وظیفه اصلی عامل در این قسمت نوشته می‌شود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد جعاله ملک رکلا است که در بانک قرارداد نیز موجود می‌باشد.

نمونه قرارداد جعاله املاک

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد را تنظیم کرده است. برای جستجو و تهیه این قرارداد باید به بخش نمونه قرارداد سایت رکلا بروید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این منظور، خدمات تنظیم قرارداد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

علاوه براین، این امکان را خواهید داشت که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در یک مکالمه تلفنی در خصوص مسائل حقوقی مورد نظر خود، مشاوره و راهنمایی بگیرید.

دریافت نمونه قرارداد جعاله فروش ملک

اگر قرار است فروش ملک یا املاک شخص خاصی را به عهده بگیرید از این قرارداد استفاده کنید و میان شما و مالکِ ملک تنظیم و امضا شود.

نمونه قرارداد جعاله فروش ملک
دریافت نمونه قرارداد جعاله فروش ملک

دانلود نمونه قرارداد جعاله خرید ملک

ممکن است قرار باشد که برای یک خریدار، ملک مناسب پیدا کنید. اگر چنین است این قرارداد را بین خودتان و خریدار ملک تنظیم و امضا کنید.

نمونه قرارداد جعاله خرید ملک
دانلود نمونه قرارداد جعاله خرید ملک
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
کتایون نیکو
thumb_up_alt
من خانه‌ای خریدم وکالت هم دارم حالا چکار کنم خانه به نام من شود؟
23:21
10 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر ملک دارای سابقه ثبت در دفاتر اسناد رسمی و دارای سند مالکیت است برای انتقال مالکیت به خودتان به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.
15:09
12 شهریور 1401
account_circle
الهام امیری
thumb_up_alt
سلام اگه شخص، مشاور املاک باشه و قرارداد جعاله با فروشنده تنظیم کنه و رقم توافقی به میزان چند برابر تعرفه املاک دریافت کنه تخلف کرده یا چون قرارداد جداگانه‌ای داره مشکلی نیست؟
13:38
21 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد نمی‌توان یک حکم قطعی داد. آنچه بیشتر ممکن است برای شما پیش بیاید پاره‌ای از ضوابط عمدتا اداری است که در نهایت ممکن است مسئولیت شما را در مقابل تعزیرات، با عناوینی همچون گران فروشی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، قرارداد از نظر حقوقی، دارای اشکال به نظر نمی‌رسد.
11:50
22 شهریور 1402
account_circle
احسان منصوری
thumb_up_alt
سلام. الان که فروش ملک بنده به اتمام رسیده بنگاه املاک از بنده ۱۰۰ میلیون در قالب جعاله می‌خواد در صورتیکه بنده روحم خبر نداره ازین موضوع. میگه لابلای برگه‌هایی که امضا کردی ازت فرم جعاله رو امضا گرفتم. آیا بنده سرم کلاه رفته؟
07:15
18 مهر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اثبات وقوع عملیات کلاهبرداری، نیازمند محقق شدن عناصر قانونی آن است. در موردی که شما بیان کردید، اساساً مالی از شما برده نشده است. درست است که به موجب امضای این قرارداد جعاله، عملا بدهکار شخص عامل شناخته می‌شوید اما ایجاد قرض به معنای تحقق عملیات کلاهبرداری نیست. از سوی دیگر، انعقاد قرارداد جعاله، اگرچه ممکن است از طریق مراجعه به تعزیرات حکومتی، مصداق گران فروشی باشد اما امکان استناد به مفاد آن، از طریق طرح دعوا در مراجع حقوقی نیز وجود دارد.
11:12
19 مهر 1402