بررسی انواع مختلف قرارداد مشاوره روانشناسی و شرایط آن‌ها

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره روانشناسی

قرارداد مشاوره روانشناسی یکی از متداول‌ترین نوع قرارداد دریافت خدمات مشاوره است. علم روانشناسی ابعاد گوناگونی از زندگی بشر و به خصوص زندگی اجتماعی انسان‌ها را مورد بررسی و توجه، قرار داده است و برای هر کدام از حوزه‌های تخصصی روانشناسی، متدهای درمانی خاصی را در نظر دارد. علاوه بر بحث درمان، مشاوره‌های روانشناسی، تاثیر بسیار مثبتی در راستای افزایش کارآیی مجموعه‌ها و اشخاص داشته‌اند. اهمیت و تاثیرگذاری این علم به اندازه‌ای است که نه تنها نمی‌شود آن را انکار کرد، بلکه باید بپذیریم که یکی از مهمترین خدمات در جوامع مختلف، خدمات روانشناسی است.

مطالعات روانشناسی نشان داده است که انسان عصر امروز از پیش از انعقاد نطفه تا زمان مرگ به خدمات رواشناسی نیاز دارد. بدون شک، دستیابی به روان سالم و به دنبال آن، ایجاد یک جامعه با ذهن و روانی سالم، نیازمند مراقبت‌های بهداشت روانی است. روانشناسان به عنوان عاملان یاد دهی و درمان، در ابعاد گسترده خدمات رسانی می‌کنند. همکاری و توافق با این اشخاص، نیازمند تهیه یک توافق نظام‌مند در قالب یک قرارداد است که منافع هر دو طرف قرارداد را در نظر داشته باشد. نمونه قرارداد مشاوره روانشناسی قراردادی است که امکان همکاری روانشناسان متخصص را با متقاضیان دریافت خدمات روانشناسی فراهم می‌کند.

قرارداد مشاوره روانشناسی برای چه اشخاصی کاربرد دارد؟

می‌دانیم که در سطح شهر، کلینیک‌های روانشناسی و مراکز مشاوره متعددی وجود دارد که می‌توانید برای گفتگو با یک روانشناس به آنجا مراجعه کنید. علاوه بر مراکز مشاوره متعدد، بسیاری از روانشناسان کلینیک اختصاصی خود را دارند و می‌توانید با خواست خود، به هر کدام از روانشناسانی که مناسب می‌دانید، مراجعه کنید. شیوه مراجعه به روانشناسان نیز به این صورت است که در ابتدا یا در انتهای مراجعه، هزینه جلسه روانشناسی پرداخت می‌شود. این شیوه از همکاری، در واقع یک قرارداد شفاهی است. حال سوال پیش می‌آید که منظور نمونه قرارداد مشاوره روانشناسی چگونه قراردادی است و این قرارداد توسط چه اشخاصی استفاده می‌شود؟

در پاسخ باید بگوییم که نمونه قرارداد مشاور روانشناسی ، قراردادی است که به واسطه آن، می‌توانید با یک روانشناس گفتگو کنید یا به شیوه‌های دیگری، از خدمات مشاوره او بهره مند شوید. ممکن است یکی از بستگان شما دارای یک اختلال روانی آزار دهنده باشد و لازم بدانید که به صورت اختصاصی با یک روانشناس گفتگو کند یا ممکن است به هر دلیلی تمایل داشته باشید که برای طول 6 ماه تا یک سال از خدمات روانشناسی استفاده کند، در این شرایط، می‌توانید این نوع رابطه را با استفاده از نمونه قرارداد خدمات مشاوره روانشناسی به صورت مکتوب ثبت کنید.

از دیگر اشخاصی که تمایل دارند از نمونه قرارداد مشاوره روانشناسی استفاده کنند، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف هستند که باور دارند استفاده از خدمات روانشناسی می‌تواند موجب افزایش کارآیی مجموعه آن‌ها باشد.

قرارداد مشاوره روانشناسی چگونه توافقی است؟

نمونه قرارداد مشاور روانشناسی یک توافق میان روانشناس و اشخاصی است که تمایل دارند از خدمات مشاوره او استفاده کنند. زمانی که شما یک روانشناس را برای رسیدگی به مساله شخصی یا حتی مسائل بازار کار و صنعت انتخاب می‌کنید، لازم است که برای همکاری با او مذاکراتی انجام دهید. بعد از توافقات نهایی، همکاری شما شروع می‌شود. شما نیاز دارید که نتایج توافقات را در قالب یک سند قانونی ثبت کنید. ثبت مکتوب توافقات، منجر به تهیه قرارداد مشاوره روانشناسی خواهد شد.

محتوای متن نمونه قرارداد خدمات مشاوره روانشناسی حاوی جزئیات و کلیات توافق میان شما و روانشناس است. براساس این قرارداد، شما خدماتی دریافت می‌کنید و در ازای آن، حق الزحمه‌ مشاور را پرداخت خواهید کرد. این قرارداد، مطابق با شرایط طرفین، توافقات آن‌ها و قانون مدنی تنظیم می‌شود و به محض امضا شدن توسط طرفین، لازم اجرا خواهد بود. این قرارداد را می‌توانیم از انواع قراردادهای خرید خدمات در نظر بگیریم زیرا توافقی که انجام شده است، به منظور دریافت خدمات مشاوره، راهنمایی و در مواقع لازم، بررسی، ارزیابی و درمان خواهد بود. در ادامه مقاله، درباره این موارد، بیشتر توضیح می‌دهیم.

انواع موضوع قرارداد

با شنیدن عنوان نمونه قرارداد مشاور روانشناسی ، اینطور به نظر می‌رسد که طرفین تمایل دارند برای برقراری جلسات منظم روانشناسی با یکدیگر توافق نامه امضا کنند اما در حقیقت، خدمات روانشناسی، به خصوص روانشناسی صنعتی، به اندازه‌ای گسترده است که تنظیم انواع قراردادها با موضوعات مختلف امکان پذیر خواهد بود.

تصور کنید که تمایل دارید یک روانشناس، اوضاع عمومی سلامت روان پرسنل شما را بررسی کند و با استفاده از داده‌هایی که به دست می‌آورد، شما را در بهبود و افزایش سلامت روان پرسنل راهنمایی کند. شما می‌توانید با این اقدام، میزان وفاداری پرسنل به مجموعه، اشتیاق به کار و انگیزه پیشرفت آن‌ها را ارزیابی کنید و با استفاده از این داده‌ها و اطلاعات، شرایطی را مهیا کنید که در نهایت به رشد و پیشرفت مجموعه شما منجر شود. بنابراین، در این شرایط موضوع قرارداد شما با روانشناس، تحقیق، ارزیابی و ارائه راهکار است.

از طرف دیگر، ممکن است شما یک روانشناس را برای مجموعه خود استخدام کنید تا خودتان و پرسنل بتوانند از خدمات روانشناسی بهره‌مند شوند. ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که برای تاثیرگذاری بیشتر و انجام معاملات موفق‌تر، نیازمند یادگیری متدهای خاص روانشناسی هستید. شما می‌توانید در زمینه یادگیری مهارت‌های فردی برای حضور در جلسات و مذاکرات مختلف، از یک روانشناس کمک بگیرید. همانطور که ملاحظه می‌کنید، شما می‌توانید قرارداد مشاوره روانشناسی را با موضوعات متنوعی تنظیم کنید و محدودیتی برای شیوه‌های مختلف همکاری وجود ندارد.

انواع قرارداد

در بخش قبل توضیح دادیم که شما می‌توانید این قرارداد را برای موضوعات متنوعی تنظیم کنید. در ادامه باید بگوییم که هر کدام از شرایط همکاری با روانشناس، دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که شما را ملزم خواهد کرد که از قرارداد مرتبط با آن شرایط استفاده کنید. با توجه به ویژگی‌های خاص قرارداد مشاوره روانشناسی ، شما برای ثبت این همکاری، می‌توانید از انواع قرارداد پیمانکاری تک نفره ، قرارداد استخدام و قرارداد مشاوره ساعتی بهره ببرید.

زمانی که تمایل دارید در رابطه با موضوع مورد نظرتان، ساعاتی را از خدمات روانشناسی استفاده کنید، می‌توانید با روانشناس به صورت ساعتی قرارداد تنظیم کنید. در این شیوه از همکاری، به ازای هر ساعت مشاوره، مبلغی در نظر گرفته می‌شود و شما در مجموع، بابت ساعاتی که با روانشناس گفتگو داشته‌اید، مستلزم پرداخت حق الزحمه خواهید بود.

اگر تمایل داشته باشید که ارزیابی و بررسی مورد خاصی را به روانشناس صنعتی بسپارید، می‌توانید با استناد به قانون مدنی و ماده 10 و 190 این قانون، یک قرارداد پیمانی تنظیم کنید. در این قرارداد، شما در ازای انجام شدن موضوع پروژه، حق الزحمه‌ای را در نظر می‌گیرید که ممکن است به صورت مرحله‌ای یا یکباره پرداخت شود.

و در مورد دیگر، اگر تمایل دارید که یک روانشناس را استخدام کنید، لازم است که با استفاده از قرارداد استخدام و قوانین مرتبط با آن، توافق نامه را تهیه و امضا کنید.

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات در نمونه قرارداد مشاوره روانشناسی

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های متداول مراجعان در خصوص مراجعه به روانشناسان، بیان اسرار و اطلاعات محرمانه است. معمولا مردم تمایلی ندارند که اطلاعات محرمانه خود را نزد اشخاص دیگر مطرح کنند یا اینکه از بیان اسرار محرمانه خود هراس دارند و می‌ترسند که اطلاعات آن‌ها نزد اشخاص دیگر یا به صورت عمومی فاش شوند.

در ابتدا باید بگوییم که مساله حفاظت از اسرار مراجعان، از اصول مهم روانشناسی و از مهمترین تعهدات اخلاقی یک روانشناس است. با این حال، برای اطمینان بیشتر، می‌توانید با روانشناس قرارداد محرمانگی و عدم افشای اطلاعات تنظیم کنید. به این صورت که از او بخواهید تمام اطلاعاتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و در جلسات روانشناسی در اختیار او قرار داده می‌شوند و تمام اطلاعاتی که از بررسی‌ها، تحقیقات و حضور در مجموعه به دست می‌آورد، باید نزد او محفوظ باشند.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاوره روانشناسی یک قرارداد بسیار مهم برای اشخاص و موسسات مختلف است. با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانید از ابعاد حقوقی و قانونی این قرارداد آگاه باشید. همچنین می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، با توجه به شرایطی که در نظر دارید، یک قرارداد خدمات مشاوره روانشناسی اختصاصی تنظیم کنید.

قرارداد مشاوره

برای تهیه نمونه خام قرارداد ارائه خدمات مشاوره، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
دکتر پروا
thumb_up_alt
سلام من یک دکتر روانشناس هستم یک قرارداد مناسب برای کار با مُراجع می‌خواهم که در آن قید شود حق شکایت ندارند.
20:32
24 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع بیشتر در قالب برائت نامه و اذن نامه موضوعیت دارد. در هر حال، همکارانم با شما تماس خواهند داشت.
12:00
25 اسفند 1400