تمام شرایط و مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب املاک و تمدید آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پروانه کسب املاک

مدیر املاک به کسی گفته می‌شود که در حوزه بازار املاک و مسکن از دانش و دیدگاه تخصصی برخوردار است و می‌تواند به متقاضیان این بازار، مشاوره تخصصی ارائه دهد. به صورت کلی می‌توان گفت که مدیران املاک فرآیند خریدن و فروختن یا رهن و اجاره را برای متقاضیان تسهیل می‌کنند. مدیران املاکی موفق هستند که در زمینه معاملات املاک از اطلاعات حقوقی و تجربه کافی برخوردار باشند. مشاوره املاک در دنیا به عنوان یک شغل مهم شناخته می‌شود. در حال حاضر نیز با توجه رشد عرضه و تقاضا در بازار املاک ، به دفاتر مشاوره املاک تخصصی نیاز بیشتری وجود دارد. دریافت پروانه کسب املاک ، یکی از شرایط لازم برای تاسیس دفتر مشاوره املاک است.

به عبارت دیگر، کسانی که قصد راه‌اندازی آژانس املاک و مستغلات را دارند باید پروانه آژانس املاک را از مرجع مربوطه دریافت کنند. این پروانه توسط اتحادیه مدیران املاک، پلیس اماکن و مجامع امور اصناف تولیدی و توزیعی وزارت بازرگانی صادر می‌شود. این اجازه نامه یکی از انواع پروانه کسب برای راه اندازی یک کسب و پیشه است.

صدور این پروانه، دارای شرایط، تشریفات و مراحل اداری است که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آیا دریافت این پروانه برای تاسیس دفاتر املاک ضروری است؟

مشاوره املاک، جزء پردرآمدترین روش‌های کسب درآمد به شمار می‎‌آید. با این حال باید به این نکته توجه داشته باشیم، بهای خدماتی که یک مدیر املاک به مراجعین خود ارائه داده، باید با توجه به نرخی تعیین شده باشد که توسط اتحادیه این صنف، مشخص و اعلام می‌شود.

مدیران املاک زمانی زیر مجموعه صنف املاک قرار می‌گیرند که از قوانین آن تبعیت کنند و بهای خدمات ارائه شده را با توجه به تعرفه‌هایی که این صنف اعلام کرده، تعیین کرده باشند. همچنین، مشاوره املاکی تحت حمایت صنف املاک قرار می‌گیرد که پروانه کسب برای تاسیس دفاتر مشاوره املاک را دریافت کند. تصویر پروانه کسب باید در محل فعالیت مدیر املاک نصب شود.

لزوم گرفتن اجازه نامه

لازم به ذکر است که نصب این پروانه در محل فعالیت مدیر املاک، باعث افزایش اعتماد مراجعه کنندگان خواهد شد. همچنین مشاوره املاکی که دارای پروانه کسب است، می‌تواند اختلافات خود با مراجعه کنندگان را از طریق دفتر اتحادیه صنف املاک، حل و فصل کند.

یک نکته مهم: شما می‌توانید با شریک تجاری خود، یک قرارداد شراکت در مشاور املاک امضا کنید یا این امکان را دارید که با امضای قرارداد اجاره مشاورین املاک ، مکانی را برای شروع فعالیت در این شغل اجاره کنید اما نکته دارای اهمیت این است که تا پیش از دریافت پروانه کسب املاک ، فعالیت شما قانونی و معتبر نیست. بنابراین، اخذ این پروانه اهمیت و ضرورت زیادی دارد.

مرجع صدور پروانه کسب املاک کدام است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تاسیس دفاتر املاک، بسیار راحت و ساده است و تمام اشخاص از عهده انجام آن برمی‌آیند اما باید بدانیم که تاسیس این دفاتر به دریافت پروانه تخصصی مشاوره املاک نیاز دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرجع اصلی صدور پروانه کسب است. اتحادیه اصناف نیز زیر مجموعه این وزارت خانه محسوب می‌شوند. این وزارت خانه، رسیدگی به درخواست‌های پروانه کسب را به اتحادیه‌های اصناف زیر مجموعه خود واگذار کرده است. بنابراین، می‌توان گفت که برای دریافت پروانه کسب باید به اتحادیه مشاوره املاک مراجعه کنیم. امروزه، فرآیند ثبت نام و دریافت پروانه کسب مشاوره املاک از طریق وب سایت اتحادیه آن انجام می‌شود.

اتحادیه املاک از ابتدای دهه 40 شمسی در کشور فعال بوده است و به امور اصناف مربوط به فعالان بازار می‌پردازد. این اتحادیه، بعد از انقلاب، زیر مجموعه وزارت بازرگانی بود اما هم اکنون زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند.

مراحل مقدماتی برای این اقدام

متقاضی دریافت این پروانه باید به سامانه اصناف مراجعه و تقاضای خود را ثبت کند. پس از ثبت تقاضا، یک کد رهگیری در اختیار متقاضی گذاشته می‌شود. متقاضی، حداکثر ظرف سه ماه از ثبت تقاضا باید مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه کرده باشد و اسکن این مدارک را از طریق سامانه اصناف ارسال کند.

بررسی شرایط ثبت نام پروانه کسب املاک

در ادامه، مراحل و شرایط اخذ پروانه کسب املاک را بررسی می‌کنیم:

  1. ارائه درخواست کتبی توسط متقاضی؛
  2. ثبت درخواست و ارائه رسید یا کد رهگیری به متقاضی؛
  3. بازدید از محل تاسیس دفتر توسط گروه بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش از سوی اتحادیه؛
  4. بررسی در خواست متقاضی پروانه کسب در جلسه هیئت مدیره و ارائه پاسخ کتبی به او.

شرایط دریافت پروانه کسب املاک چیست؟

کسانی که متقاضی دریافت این پروانه هستند باید از یک سری شرایط اولیه برخوردار باشند. در ادامه، شرایط ثبت نام پروانه کسب املاک را بررسی می‌کنیم:

  1. حداقل سن متقاضی تاسیس این دفاتر باید 18 سال تمام شمسی باشد؛
  2. داشتن مدرک دیپلم؛
  3. متاهل بودن؛
  4. تاییدیه حضور مستمر در دوره‌های آموزشی به مدت شش ماه؛
  5. گذراندن یک دوره 45 روزه نزد مدیران و الگوهای ارائه شده از سوی اماکن.

نکته مهم

برخورداری از صلاحیت فنی، داشتن تحصیلات دانشگاهی، شرکت در دوره‌های آموزشی، استفاده از کارشناسان حقوقی و فنی، ایجاد چارت تشکیلاتی، محل مناسب، حوزه فعالیت و سابقه اشتغال، از جمله معیارهای موثر برای ارزیابی دفاتر مشاوره املاک و رتبه بندی آن‌ها هستند. مدیران املاک براساس معیارهای فوق الذکر به مدیر درجه یک و مدیر درجه دو تقسیم می‌شوند.

لازم به ذکر است که خانم‌ها نیز می‌توانند نسبت به دریافت این پروانه اقدام کنند.

مدارک لازم جهت صدور پروانه کسب املاک

متقاضی، پس از ثبت درخواست باید مدارک لازم برای گرفتن پروانه کسب املاک را به اتحادیه مربوطه تقدیم کند:

  1. ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه (اعم از رسمی یا عادی) که به نام متقاضی باشد؛
  2. گواهی پایان خدمت، معافیت دائم، اشتغال به تحصیل یا دفترچه آماده به خدمت (برای متقاضیان مرد)؛
  3. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
  4. ارائه گواهی مبنی بر عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی.
  5. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه؛
  6. اصل و کپی کارت ملی به صورت دو برگ پشت و رو؛
  7. اصل و تصویر گذرنامه، پروانه اشتغال و اقامت معتبر (در صورتی که متقاضی جزء اتباع خارجه باشد)؛
  8. تاییدیه کد پستی از سوی اداره پست منطقه؛
  9. کپی مدرک تحصیلی؛
  10. 12 قطعه عکس پرسنلی جدید؛
  11. فیش پرداخت هزینه لازم برای صدور پروانه کسب.

شرایط تمدید پروانه کسب املاک چیست؟

قانون اصناف کشور مصوب 1382 است و در خصوص قواعد و مقررات مربوط به سازمان، وظایف، اختیارات و حقوق افراد در صنف‌های مختلف تعیین تکلیف می‌کند. یکی از مسائل مورد بحث در این قانون، شرایط صدور و تمدید پروانه کسب است. مطابق با ماده 5 این قانون، پروانه کسب باید هر ده سال یکبار تمدید شود. بنابراین، مدیران دفاتر املاک ملزم هستند که پروانه کسب خود را هر ده سال یکبار تمدید کنند.

هم اکنون سامانه ایران اصناف (Iranianasnaf.ir) ، با هدف نظارت بر فعالیت‌های اصناف مختلف تاسیس شده است. متقاضیان تمدید پروانه مشاوره املاک باید از طریق این سامانه اقدام کنند. مدارک و شرایط تمدید پروانه کسب املاک را در ادامه بیان خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز

  1. اصل پروانه قبلی؛
  2. دو قطعه عکس؛
  3. تاییدیه پستی؛
  4. گواهی اداره مالیاتی مربوطه مبنی بر پرداخت تمام بدهی قطعی شده؛
  5. سایر مدارک لازم.

نحوه استعلام پروانه کسب املاک

معاملات انجام شده توسط دفاتر املاک در صورتی معتبر هستند که این دفاتر دارای پروانه کسب باشند. معاملات انجام گرفته توسط دفاتری که پروانه کسب آن‌ها باطل شده نیز فاقد اعتبار قانونی است.

به همین دلیل، اتحادیه مدیران املاک امکان اخذ استعلام پروانه کسب املاک را برای مراجعه کنندگان فراهم می‌کند. همچنین، مدیران املاک موظف هستند که پروانه کسب خود را به گونه‌ای قرار بدهند که مراجعه کنندگان نیز بتوانند آن را ببینند. مراجعه کنندگان به روش‌های زیر می‌توانند از پروانه کسب دفاتر مدیر املاک استعلام بگیرند:

  1. مدیر املاک دارای کارت مخصوص مدیران املاک باشد و صحت اطلاعات مندرج در این کارت از طریق سامانه آنلاین اتاق اصناف تایید شده باشد؛
  2. قرارداد تنظیم شده توسط مدیر املاک دارای کد رهگیری باشد؛
  3. اطلاعات مدیر املاک، توسط سایت معاملات املاک کشور تایید شود.

آیا خانم‌ها نیز می‌توانند برای دریافت پروانه املاک اقدام کنند؟

سوالاتی با موضوع امکان اخذ پروانه املاک توسط خانم‌ها، از سوالات متداولی هستند که در زمینه دریافت پروانه کسب املاک پرسیده می‌شوند. در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که محدودیتی برای دریافت پروانه توسط خانم‌ها مطرح نشده است. بنابراین، خانم‌ها نیز می‌توانند برای دریافت این پروانه اقدام کنند.

اهمیت تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

خدمات تنظیم انواع قرارداد و مشاوره حقوقی، از مهمترین خدمات ارائه شده توسط گروه حقوقی رکلا هستند.

خدمات تنظیم قرارداد ، به طرفین قراردادهای تجاری و غیر تجاری امکان می‌دهد که قرارداد مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

همچنین، طرفین قراردادهای تجاری و غیر تجاری این امکان را دارند که سوالات حقوقی خودشان را با کارشناسان حقوقی در میان بگذارند. برای این منظور، کافی است که درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

قرارداد مشارکت در مشاور املاک

آژانس املاک خود را با امضای این قرارداد، به صورت شراکتی راه اندازی کنید.

نمونه قرارداد مشارکت در مشاور املاک
دانلود نمونه قرارداد مشارکت در مشاور املاک

قرارداد استخدام مشاور املاک (استخدامی با پورسانت)

استخدام مشاوران املاک خود را با امضای این قرارداد مکتوب کنید.

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک
دانلود نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات