لایحه سرقت گوشی و چند نکته مهم درباره این نوع لایحه!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/06/20
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه سرقت گوشی

شکایت از سرقت گوشی یکی از پرونده‌های بسیار مهم در دادسرا و دادگاه‌ است. امروزه اشخاص زیادی به دلیل سرقت گوشی خود به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند. این اشخاص پس ‌از به سرقت رفتن گوشی خود، برای مسدود کردن سیم‌ کارت و استرداد گوشی، شکایت تنظیم می‌کنند. آن‌ها با تنظیم شکایت و نوشتن نمونه لایحه سرقت گوشی که یکی از انواع لایحه سرقت است، از قاضی تقاضا می‌کنند که به شکایت آ‌ن‌ها رسیدگی کند و در این خصوص حکم عادلانه‌ای دهد. لایحه سرقت گوشی از انواع لایحه دفاعیه سرقت تعزیری است که قانون برای آن مجازات تعیین کرده است.

سرقت گوشی موضوعی است که در همه شهرها به میزان زیادی رو به‌ افزایش است. همه‌ روزه پرونده‌های بسیار زیادی در مورد سرقت گوشی در کوچه و خیابان، به دادسرا و دادگاه فرستاده می‌شود. صاحب گوشی با طرح شکایت در دادسرا و پس ‌از آن با مراجعه به دادگاه، برای احیای حق خود و مجازات مجرم، نمونه لایحه سرقت گوشی را تنظیم می‌کند.

لایحه سرقت گوشی در خیابان

گاهی ممکن است سرقت توسط دو نفر یا بیشتر که به همراه خود سلاح دارند و در کوچه و خیابان انجام شود. در این حالت اگر این سرقت مشمول جرم محاربه نباشد، باعث تشدید مجازات سارقین می‌شود. چنانچه سرقت گوشی با استفاده از سلاح سرد و در یک محل عمومی باشد و باعث رعب و وحشت مردم شود، ممکن است از مصادیق جرم محاربه باشد. یعنی عنوان مجرمانه شدیدتری خواهد داشت.

بیشترین سرقت گوشی در کوچه و خیابان و با استفاده از موتور سیکلت انجام می‌شود. برای مثال، شخصی که در حال صحبت کردن است یا گوشی تلفن را در کیف خود و در سمت خیابان قرار داده است، در معرض خطر سرقت گوشی قرار می‌گیرد. در این شرایط اگر گوشی او دزدیده شود، می‌تواند با مراجعه به دادسرا و نوشتن دادخواست، رسیدگی به این جرم و تعقیب متهم را درخواست ‌کند.

در این مرحله می‌تواند با استفاده از شهادت شهود و ارائه شماره شهر نامه موتورسیکلت، سرقت گوشی خود را گزارش دهد. اگر قرار مجرمیت متهم در دادسرا صادر شود، پرونده به همراه کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه ارسال می‌شود. در این حالت، شاکی با تنظیم نمونه لایحه سرقت گوشی مجازات مجرم و رد مال را از قاضی تقاضا می‌کند. دادگاه با بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر خواهد کرد. در واقع، آنچه در تصمیم دادگاه موثر خواهد بود دلایل و مدارک طرفین است و بر مبنای دفاعیات انجام شده، تصمیم مقتضی صادر خواهد شد.

چند نکته مهم

جرم سرقت گوشی یک جرم غیر قابل گذشت است. یعنی حتی اگر شاکی از شکایت خود انصراف دهد، این جرم از لحاظ جنبه عمومی پیگیری می‌شود. سرقت به ‌معنای ربودن اموال یک شخص دیگر است. یعنی اگر یک شخص، گوشی خود را نزد شخص دیگر به امانت قرار دهد و آن شخص بدون اطلاع امین آن را بردارد، این مورد سرقت محسوب نمی‌شود.

نمی‌توانیم به علت روشن بودن سیم کارت در گوشی یک شخص، او را سارق بدانیم، زیرا ممکن است شخص بدون آگاهی از مسروقه بودن سیم کارت آن را تهیه کرده باشد. بنابراین در نظر قاضی، صرف فعال و روشن‌ بودن سیم کارت در گوشی مسروقه، علت اثبات‌ کننده جرم سرقت علیه متصرف گوشی نیست. حتی ممکن است شخصی بدون اطلاع از مسروقه بودن یک گوشی، آن را خریداری کند. در این حالات نیز ایشان سارق محسوب نمی‌شوند. بنابراین اگر با اتهام سرقت گوشی در دادگاه حاضر شود، می‌تواند از نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی استفاده کند.

شرکای سرقت به صورت مساوی مسئولیت کیفری یا قانونی دارند. یعنی هر دو نفری که با استفاده از موتورسیکلت و چاقو، شخصی را در خیابان تهدید می‌کنند و گوشی او را به سرقت می‌برند، به ‌طور مساوی محاکمه خواهند شد.

رفع اتهام سرقت با نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی

شخصی که متهم به سرقت گوشی ‌است، باید بتواند از خودش دفاع کند. این شخص باید اثبات کند که اتهام سرقت گوشی، درباره او صحت ندارد و او مرتکب این جرم نشده ‌است. وجود هر نوع از اموال منقول مانند گوشی در اموال شخص دیگر، موجب نمی‌شود که با یقین بتوانیم او را سارق بدانیم. یعنی اگر یک گوشی متعلق به شخص دیگر، در کیف شخص ثالث پیدا شود، نمی‌توان با قاطعیت ایشان را سارق نامید. بلکه باید به این شخص، برای رفع اتهام و دفاع از خودش فرصت داد. متهم باید بتواند ثابت کند که در زمان به سرقت رفتن گوشی، در یک محل خاص بوده‌ است.

برای مثال؛ در یک سالن ورزشی، یک گوشی به سرقت می‌رود. بعد از چند ساعت، این گوشی در بین وسایل یکی از ورزشکاران پیدا می‌شود. در این حالت، صاحب وسایل باید ثابت کند که در تمام مدت به سرقت رفتن گوشی، در حال تمرین بوده ‌است و این موضوع، یک توطئه علیه او است. در این حالت، متصدی، مربی و سایر ورزشکاران سالن می‌توانند درباره این ‌موضوع، به نفع او شهادت دهند.

تصور کنید که یک شخص، یک گوشی تلفن‌ همراه را از شخص دیگر خریداری می‌کند، اما به دلیل اینکه صاحب آن، مفقودی یا سرقت گوشی را قبلاً در مراجع ذی صلاح اعلام کرده ‌است، به ‌محض روشن و فعال شدن سیم‌کارت، محل زندگی خریدار برای پلیس معین می‌شود. در این حالت، این شخص باید بتواند ثابت کند از مسروقه بودن گوشی بی ‌اطلاع بوده است. او با ارائه دلایل و مدارک خرید مانند؛ رسید پرداخت مبلغ موبایل یا معرفی شاهدان و نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی می‌تواند ثابت کند که از جریان سرقت گوشی بی‌اطلاع بوده ‌است. در صورتی‌ که قاضی اظهارات و دلایل این شخص را قابل ‌قبول بداند حکم برائت او را صادر می‌کند.

اسناد و دلایل مرتبط به نمونه لایحه سرقت گوشی

سرقت گوشی یکی از مسائل مهمی است که اثبات آن به‌ دشواری انجام می‌شود زیرا سارق با تعویض سیم‌کارت و غیرفعال کردن ردیاب گوشی می‌تواند تشخیص سرقتی بودن آن را دشوار کند. شخصی که ادعا می‌کند گوشی او به ‌سرقت ‌رفته، باید با استفاده از اسناد و دلایل مناسب ثابت کند که این سرقت توسط متهم انجام ‌شده است.

برای مثال اگر فیلم یا عکسی از زمان و حادثه سرقت گوشی، وجود دارد، این‌ موضوع می‌تواند به علم قاضی درباره این‌ پرونده کمک کند. همچنین شهادت شهود در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد. این شخص باید بتواند همراه با نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی ، سند خرید گوشی، شهادت شهود و فاکتور خرید را به دادگاه ارائه دهد.

دریافت مشاوره درباره این لایحه

تیم حقوقی رکلا، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری و درخواست تنظیم لایحه را به مجموع خدمات خود اضافه کرده است. برای استفاده از هریک از آن خدمات، روی متن‌های نارنجی رنگ قبل بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
میلاد زارع
thumb_up_alt
سلام یک مغاز دار با من حساب کتاب داشت. من نصف پولش رو دادم. نصفش موند. ایشون گوشی منو گرفت بعد چهار روز داد پاسگاه. منم رفتم شکایتش کردم این جرمش چی میشه؟ ممنون.
22:21
20 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. باید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیاوریم. ممکن است مشمول هیچ جرمی نباشد و ممکن است شامل عناوین مجرمانه‌ای همچون خیانت در امانت یا سرقت باشد. نمی‌توان جز با دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه تعامل میان شما و ایشان در این خصوص اظهار نظر کرد.
13:02
21 آذر 1400
account_circle
میربشیر قاسم زاده
thumb_up_alt
سلام چند وقت پیش برای من ابلاغیه آمد از دادسرای نیابت ناحیه ۲۳ تهران و من رفتم اما شعبه ۶ بسته بود و روز بعد هم رفتم که منشی شعبه گفت قاضی نداریم برو دفعه بعد که ابلاغیه آمد بیا. بعد از دو هفته قرار جلب برای همین پرونده از دادسرای اصفهان آمد که من به دادسرای ناحیه ۲۳ تهران رفتم و ابلاغیه‌ها رو نشان دادم که گفت دوباره برای اونجا نامه می‌زنند و به من خبر می‌دهند که برم توضیح بدم اما امروز از دادسرای اصفهان ابلاغیه آمد که روز نوزدهم برج ۱۰ اونجا باشم ممنون می‌شم راهنمای کنید من نمیدونم چی کار کنم جرم من انداختن سیم کارت در گوشی دزدی هست که من چند تا سیم کارت دست شخصی دارم که خودش هم با من آمده بود که قبول داشت سیم کارت‌ها رو من دادم.
01:45
27 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر فعلا برای شما ابلاغیه برای حضور با درج علت حضور نیامده است نگران نباشید. پیش از موعد حضور هم حتما یک لایحه دقیق توسط یک متخصص این حوزه تنظیم شود. هم لایحه را ببرید و هم در آنجا حضور داشته باشید.
09:52
27 آذر 1402
account_circle
عیسی فیروزه
thumb_up_alt
با سلام خدمت شما. شغل بنده پیک موتوری رستوران هست. من دو ماه پیش یک عدد گوشی e12 در گوشه خیابان پیدا کردم و با اینکه می‌دانستم با گذاشتن سیم کارت ردگیری می‌شود این کار را انجام دادم. بعد از چند روز از کلانتری تماسی دریافت کردم که این گوشی سرقتی هستش و من هم بلافاصله گوشی را به کلانتری منتقل کردم. حالا صاحب گوشی موبایل از دست من شاکی شده و احضاریه الکترونیکی دریافت کردم. ممنون میشم بنده را راهنمایی بفرمایید. با تشکر.
12:47
10 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
متاسفانه کار خودتان را بسیار سخت کرده‌اید و اثبات خلاف واقع بودن این موضوع، ظاهرا بیشتر به عهده خود شما است تا ایشان. زیرا آنچه از احوال این اتفاق به ذهن می‌رسد، اتهام شما را برجسته نشان می‌دهد. باید یک لایحه قوی تنظیم کنید و در تمام مراحل رسیدگی، حضور داشته باشید.
16:18
12 اسفند 1402