نمونه لایحه دفاعیه در پرونده سرقت تعزیری و نحوه تنظیم این لایحه کاربردی!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1399/08/17
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه سرقت تعزیری

لایحه دفاعیه سرقت تعزیری یکی از انواع مهم لایحه دادگاه است. سرقت تعزیری سرقتی است که در قانون برای آن مجازاتی مشخص شده است. سرقت به معنی ربودن و دزدیدن مال متعلق به دیگری است. مجازات سرقت تعزیری شلاق و حبس است. در صورتی که سرقت تعزیری در شب واقع شده باشد یا تعداد سارقین 2 نفر یا بیش‌تر باشد و یکی از آن‌ها سلاح پنهان داشته باشد مجازات آن‌ها شدید می‌شود.

سرقت تعزیری، تجاوز به اموال مردم است. از آنجایی که مال مردم مورد حمایت قانونگذار است با سارق برخورد می‌شود و برای او حبس و شلاق تعزیری در نظر گرفته خواهد شد.

سرقت شامل موارد متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کسانی اشاره کرد که مدیر هتل و مسافرخانه و امثال آن هستند و به دلیل موقعیتی که دارند، اموال مردم در دسترس آن‌ها است. اگر تمام یا قسمتی از مال مردم را بردارند این سرقت است و مجازات حبس و شلاق تعزیری در انتظارشان است.

جرم سرقت از جرائم غیر قابل گذشت است و در صورتی که شاکی رضایت دهد و سارق مال مسروقه را به او پس دهد، باز هم سارق به دلیل اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم تعزیر می‌شود.

چند نکته قبل از اصل بحث!

در صورتی که لایحه دفاعیه سرقت تعزیری را برای دفاع از فردی تنظیم می‌کنیم که به او اتهام سرقت وارد شده است باید برای رفع اتهام سرقت، شواهدی مبنی بر عدم سرقت ارائه کنیم. فرد باید برای رفع اتهام سرقت از خود مشخص کند که در ساعت اتفاق افتادن دزدی در کجا بوده است و اگر بتواند برای ادعای خود شاهد بیاورد شرایط بهتری را رقم می‌زند. فردی که متهم به سرقت شده ممکن است قبلا مال را از صاحب آن عاریه گرفته و صاحب مال به قصد آسیب زدن به آبروی او ادعا کند که فرد سارق است. متهم می‌تواند عاریه گرفتن مال را از طریق شاهدی که آنجا بوده یا در صورتی که رسیدی برای دریافت این مال داده، به دادگاه ارائه کند.

اگر شخص متهم به سرقت، مالی را از کیف شاکی برداشته که متعلق به خودش بوده (مثلا: یک انگشتر طلا که نزد شاکی بوده و در واقع متعلق به خود شخص متهم به سرقت است) در اینجا سارق می‌تواند با ارائه فاکتور خرید آن مال، از خود رفع اتهام کند.

سرقت جرمی است که باید برای انجام آن سوءنیت وجود داشته باشد. در صورتی که فرد متهم به سرقت به علت عواملی مثل مستی یا در خواب مرتکب سرقت شود، باید بتواند این موضوع را به دادگاه ثابت کند، تا از اتهام سرقت تبرئه شود. این‌ها مواردی است که می‌توانید در لایحه دفاعیه سرقت مطرح کنید.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری

اگر نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری درست و با استناد به آیات و روایات و مواد قانونی راجع به موضوع لایحه تنظیم شود، در دادگاه می‌تواند به اثبات ادعای فرد بسیار کمک کند.

در صورتی که شاکی یا وکیل او لایحه را تنظیم می‌کنند باید به طور کامل درباره اتفاقاتی که افتاده توضیح دهند. شاکی باید درباره چگونگی سرقت اموالش در لایحه بنویسد و تقاضای خود را مبنی بر تعقیب متهم به دادگاه ارائه دهد.

در طرف دیگر، اگر متهم بخواهد برای اثبات بی گناهی خود نمونه لایحه دفاعیه در پرونده سرقت تعزیری

بنویسد، باید تمام مواردی که ممکن است از او رفع اتهام کند را به طور کامل و صحیح در لایحه قید کند.

در صورتی که متهم به سرقت تعزیری بتواند ثابت کند که هدفش سرقت نبوده و در زمان سرقت فاقد هوشیاری بوده است، این موارد می‌تواند از عوامل تخفیف مجازات باشد.

لایحه دفاعیه در پرونده سرقت تعزیری

نحوه نوشتن نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری

فردی که نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری می‌نویسد باید نام و مشخصات خود را بنویسد و درباره موضوع لایحه توضیحات کافی را ذکر کند.

برای نوشتن یک لایحه قانونی می‌توانیم با استفاده از مواد قانونی و آیات و روایات و قواعد فقهی مناسب آن موضوع، درخواست خود مبنی بر پس گرفتن مال و مجازات سارق را مطرح کنیم. البته نکات این لایحه با لایحه سرقت حدی متفاوت است.

مواد قانونی مناسب نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری

در این بخش، ماد‌ه‌های قانونی مناسبی که برای این لایحه کاربرد دارد را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم:

ماده 651 قانون مجازات اسلامی

این ماده شرایطی را بیان می‌کند که مجازات سرقت تعزیری را تشدید می‌کند و مجازات مرتکب آن از 5 تا20 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق است.

اگر سرقت در شب باشد و تعداد سارقین 2 نفر یا بیشتر باشند و یکی از آن‌ها سلاح داشته باشند (چه گرم و چه سرد) و اگر سارقین از دیوار بالارفته و حرز را بشکنند و قفل را باز کنند و در صورتی که سارق با لباس مسخدمین دولت باشد و در ضمن سرقت به دیگری آسیب برساند و کسی را تهدید کند، این عوامل مجازات فرد را تشدید می‌کند.

اگر سرقت تعزیری فاقد این شرایط باشد مجازات کمتری برای آن در نظر گرفته می‌شود.

ماده 652قانون مجازات اسلامی

سرقت مقرون به آزار را بیان کرده است و بیان شده است که اگر سارق مسلح باشد به حبس از 3 ماه تا 10 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده 654 قانون مجازات اسلامی

درباره سرقت در شب توضیح داده است که اگر سارقین 2 نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آن‌ها سلاح داشته باشد، جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از 5 سال تا 15 سال و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

قواعد فقهی مناسب این لایحه

قواعد فقهی در واقع عصاره یک یا چند روایات یا آیه قرآنی است که با وجود کوتاه بودن آن‌ها، مفاهیم عمیق حقوقی را به همراه دارد.(چیزی مثل ضرب المثل‌ها)

قاعده حرمه مال المومن کحرمه دمه

یعنی مال مومن مانند خون او محترم است.

قاعده اکل مال بالباطل

این قاعده می‌گوید اموال یکدیگر را به ناحق نخورید مگر اینکه بر اساس تجارتی رضایت آمیز باشد.

قاعده اضطرار

در حال اضطرار هر حرامی حلال می‌شود.

با توجه به این قاعده، اگر سارق به دلیل اضطرار مجبور به دزدی شود با شرح اضطرار خود در نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری می‌تواند از خود رفع اتهام کند.

آیات مناسب نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری

شما می‌توانید در متن لایحه دفاعیه سرقت تعزیری به یک یا چند مورد از آیات زیر اشاره کنید. اما در این مورد زیاده روی نکنید و بیشتر بر روی دلایل و مدارک خود تمرکز کنید.

آیه 75 سوره یوسف

«گفتند: جزای آن کس ‌که این جام در رحل او پیدا شود، آن است که هم او را به بندگی برگیرند که ما، (دزدان) و ستمکاران را چنین به کیفر می‌رسانیم.»

آیه 81 سوره یوسف

«شما نزد پدر باز شوید و بگویید که فرزندت سرقت کرد و ما جز بر آنچه دانستیم گواهی ندادیم.»

روایات متناسب با نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری

در خصوص ذکر روایات نیز فقط در صورت لزوم در متن لایحه دفاعیه سرقت تعزیری اشاره شود:

پیامبر اکرم درباره سرقت می‌فرماید:

دزد در حالی که دزدی می‌کند مسلمان نیست.

پیامبر اسلام درباره سارق می‌فرماید:

سارقی سرقت نمی‌کند، مگر اینکه از روزی او کم می‌شود.

دلایل و مدارک مناسب برای نمونه لایحه سرقت تعزیری

فردی که نمونه لایحه دفاعیه سرقت تعزیری را تنظیم می‌کند باید با ارائه مدارک و اسناد، صحبت و ادعای خود را ثابت کند. در واقع وظیفه اثبات ادعا به عهده کسی است که مدعی سرقت از اموال خود است. بدون شک، نداشتن دلیل کافی کار شما را در این مورد بسیار سخت خواهد کرد و متن لایحه دفاعیه سرقت تعزیری یک متن حقوقی و قابل دفاع نخواهد بود.

رای وحدت رویه هیات دیوان عالی کشور ردیف 37/99 15.7.99

مطابق این رای وحدت رویه، هر کدام از سارقان به میزان مالی که برده است، مسئول رد اموال مسروقه است و اگر مشخص نباشد هر کدام چه میزان مال ربوده‌اند. اصل تساوی برقرار است. یعنی به میزان مساوی مسئولیت دارند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تماس روی اینجا بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(11 نظر)
account_circle
مختاری
thumb_up_alt
دو نفر از انبار من سرقت کردند و از من قالب فلزی و کابل و مقداری طیور سرقت شد که من از طریق کارت عابر بانک یکی از سارقین که در حیاط افتاده بود آن‌ها را شناسایی کردم و از طریق قانون دستگیرشون کردیم. موقع دستگیری یکی از آن‌ها، از حیاط خانه ایشون تعداد نسبتا زیادی علف ماریجوانا کشف شد که بعد از چند بار مراجعه نزد بازپرس، سارقین ماریجووانا رو به گردن من انداختند که اعتراف کردن ما داخل انبار ایشون رفتیم و فقط از اونجا ماریجووانا دزدیدیم. حالا بعد یه مدت برای من ابلاغیه صادر شده است که برای دفاع از اتهام انتسابی حاضر شوم. حالا سوال من اینه که آیا حق من ضایع میشه و اون ماریجووانا رو به گردن من میندازند؟ من باید چیکار کنم؟ لطفا راهنماییم بکنید.
08:16
03 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این مورد نگران نباشید. دعوت جهت دادرسی لزوما به معنای مسئولیت کیفری شما نیست. بلکه تنها زمانی موضوع جدی تر خواهد شد که کیفرخواست صادر شود. لذا توصیه می‌کنیم ضمن حفظ خونسردی، حتما به محل مذکور در ابلاغیه مراجعه کنید و دفاع لازم را صورت دهید. اگر لایحه نیز ضمیمه شود، قطعا میزان موفقیت شما در رد اتهام انتسابی بیشتر خواهد شد.
15:47
04 اسفند 1399
account_circle
علی غفوریان
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. ببخشید چند وقت پیش یکی از دوستانم تماس گرفت که او را به محلی برسانم. وقتی به درب منزل او رسیدم. گفت صندوق ماشین را بزن و من غافل از اینکه مال دزدی داخل صندوق می‌گذارد به راه خود ادامه دادم. در راه ماشین ما خراب شد و معطل شدیم و گشت رسید و خواست که داخل صندوق را مشاهده کند و اموال دزدی که شامل موتور کولر و سیم بود را مشاهده کرد. هر سه ما به همراه ماشین بنده بازداشت شدیم و آن دو نفر اموال را انکار می‌کنند و می‌گویند مال من است. الان با فیش حقوقی بیرون آمدم. می‌خواهم یک لایحه دفاع بنویسم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
12:48
04 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در خصوص اتفاق پیش آمده متاسفیم. در این مورد با توجه به تخصصی بودن تنظیم لایحه، لطفا از منوی سایت روی تنظیم لایحه بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. وکیل پایه یک دادگستری با شما تماس خواهند داشت و جزئیات همکاری بیان می‌شود.
19:45
12 فروردین 1400
account_circle
حیدریان
thumb_up_alt
سلام. من در یک شرکت راه سازی مشغول به کار بودم و عنوان کار من، سرویس کار ماشین آلات است. حالا مقداری وسایل ناپدید شده است رییس شرکت از من با عنوان خیانت در امانت شکایت کرده است. در صورتی که شغل من کاملا متفاوت بوده است.
16:12
25 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اثبات ادعای خیانت در امانت شما به عهده کارفرما است. اگر دلیلی مبنی بر ارتکاب این جرم توسط شما دارند باید به دادگاه ارائه کنند. در غیر این صورت، احتمالاً محکوم خواهند شد.
17:21
26 خرداد 1400
account_circle
اللهیاری
thumb_up_alt
سلام همسر بنده از من به جرم سرقت از منزل و طلا شکایت کرده و نوشته فاکتور خرید هم با خودم بردم. چکار کنم؟
07:28
10 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ایشان به عنوان مدعی، باید ادعای خود را ثابت کند. اما شما نیز از شهادت شهود و سایر دلایل موجود برای دفاع از خودتان استفاده کنید.
18:28
11 آبان 1400
account_circle
حسین نعمت جو
thumb_up_alt
جلو در خونمون داخل خودرو خواب بودم که متوجه ورود شخصی به خودرو شدم ولی نفهمیدم که میخواد سرقت کنه گفت مواظب باش نخواب و غیره به کمک او ماشینم که روشن نمیشد را هول دادیم و من تا یه مسیری رسوندمش و ساک خودش رو جا گذاشت. ضمنا چند تا عینک داشت و شماره تلفن داد که عینک خواستی زنگ بزن. زمانی که ساک رو برای تحویل بردم گفت منو برسون در راه گفت سوپر مارکت یه آبمیوه بگیر و وقتی پیاده شدم خودرو را سرقت کرد و من زنگ زدم بهش که میگفت برات میارم و پیامک داد که امانت بردم و شب میارم بعد دو روز پیداش کردم و پلیس از خونش با زور و دستبند گرفتنش. حالا گفته من امانت بردم پیامک هم دادم. آیا میتونه بگه که سرقت نکرده؟
09:37
01 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ایشان مرتکب عمل مجرمانه سرقت شده است و اثبات امانت بودن خودرو نیز به عهده ایشان خواهد بود که در مورد سوال شما، به نظر می‌رسد اثبات امانت بودن خودرو توسط ایشان دشوار است.
13:47
02 آذر 1400
account_circle
رضا حسنی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. من مدت یک سال هستش که توی یک شرکت کار می‌کنم. توی این مدت به بهانه‌های مختلف برای دادن پول ما رو پیچوندن. حالا بعد یک سال وقتی برای گرفتن حقوق رفتم شرکت به من اتهام دزدی زدن و با داشتن رابطه در کلانتری و آگاهی ما رو بی گناه بازداشت کردن و بعد از گذاشتن سند الان دادگاهی دارم و دارن برام پاپوش درست میکنن. اگر کمکی میتونید به بنده بکنید ممنون میشم
23:34
25 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اثبات ادعا به عهده ایشان است اما شما نیز می‌توانید با یک لایحه کامل و حضور شهود و مطلعین از خودتان دفاع کنید. امیدواریم این موضوع در نهایت به نفع شخص بی‌گناه ختم شود.
12:33
27 بهمن 1400
account_circle
وحید ابوالشمس اصغری
thumb_up_alt
ضمن عرض ادب و احترام. اینجانب مدت یک سال و نیم هستش که در یک برج مشغول کار هستم (به عنوان استاد کناف کار). طی این مدت مقداری کابل از ساختمان سرقت شده که دیروز اومدن مقداری از روکش سیم‌ها رو از سقف واحد محل اقامت ما پیدا کردن. در صورتی که مطمئنم خودشون اینجا جاسازی کرده بودن. در ضمن مهندس ناظر اینجا چند بار به من گفت یا یک نفر رو به عنوان سارق معرفی کن یا ما از خودت شکایت می‌کنیم که من گفتم من نمیتونم الکی به کسی تهمت بزنم که از من شکایت کردن که شب بازداشت بودم. صبح رفتم دادگاه. دادیار محترم بعد از چند سوال و جواب آزادم کرد. سوالم اینه که می‌تونم از این‌ها شکایت کنم مبنی بر اینکه این‌ها مالی رو در محل اقامت من جاساز کردن جهت تهمت زدن و محکوم کردن من؟
13:43
17 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. این امکان برای شما وجود دارد که علیه آن‌ها طرح دعوا کنید. اما همانطور که آن‌ها باید در خصوص ادعای خودشان، علیه شما اقامه دلیل و مدرک کنند شما نیز باید علیه آن‌ها مدرک ارائه دهید. در مجموع، اثبات هر اتهامی، نیازمند ارائه مدارک است.
13:05
18 خرداد 1401
account_circle
نعمتی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. بنده چند وقت پیش گوشی پسر خالم خونمون جا موند و بنده هم خریت کردم و ندادم بهش و دستم موند و سیم کارت انداختم داخلش و الان برام احضاریه دادگاه اومده و بنده نرفتم و باز احضاریه اومده که ظرف مدت ۵ روز برای دفاع از اتهام انتسابی باید حاضر شوید میشه راهنمایی کنید چکار کنم و آخرش چی میشه؟ در ضمن من گوشی رو برگردوندم.
08:18
24 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر ایشان علیه شما طرح دعوا کرده است باید عدم سرقت خود را اثبات کنید. باید نبود سو نیت را به اثبات برسانید.
12:15
25 خرداد 1401
account_circle
مرشد
thumb_up_alt
سلام دوست من اومده دزدی به جای ٤ تكه طلا و ساعت و لوازم مارک، ٢ تكه طلا رو اعتراف كرده من چجوری بايد ثابت كنم بیشتره؟
10:19
01 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از طریق دلایلی مانند شهادت شهود و سایر قرائنی که می‌توانید به آن‌ها استناد کنید، ادعای شما در نظر قاضی محترم، موجه جلوه می‌کند.
15:26
02 شهریور 1401
account_circle
حمید اردلانی
thumb_up_alt
سلام بنده متهم به سرقت یک موتور سیکلت شدم مبنای اتهام و شکایت از من، عبور من ۳ روز بعد از سرقت موتور چند کوچه آن طرف تر از محل سرقت فقط به صرف داشتن نیسان آبی و کشیدن چادر روی بار بود در حالی که بارنامه دارم و بار متعلق به مخابرات ایران هست و نماینده مخابرات در قزوین بار تحویل گرفتن. دو ساعت بعد عبور من از دوربین مذکور، تیپ و بدنه نیسان سارق با نیسان من متفاوت بود. چراغ‌ها، بدنه، سپر عقب در کل تیپ ماشین سارق با ماشین من متفاوت بود. من نیسان مدل پایین دارم مال سارق مدل بالاست. تنها اشتراک، آبی بودن و چادر داشتن ماشین من و سارق است. پلاک زمان عبور من مکان عبور من با سارق یکی نیست چطور پیگیری کنم و هزینه وکالت چقدر میشه؟
15:57
09 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ما به شما توصیه می‌کنیم که آرامش خود را حفظ کنید. اثبات اینکه شما سارق خودرو یا موتور سیکلت خاصی هستید به عهده مدعی است. شما ابتدا به دادسرا خواهید رفت و در آنجا دفاعیات خود را مطرح می‌کنید. بهتر است یک لایحه دفاعیه نیز تنظیم شود. فعلا در این مرحله، تنظیم لایحه دفاعیه را به یک وکیل بسپارید و چنانچه پرونده شما به دادگاه رفت، آن زمان نسبت به گرفتن وکیل اقدام شود. در خصوص تنظیم این لایحه، می‌توانید از همکارانم در رکلا، کمک بگیرید.
16:31
10 آبان 1402