نمونه قرارداد کار داروخانه و نکات مهم در مورد قرارداد استخدام داروخانه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار داروخانه

قرارداد کار داروخانه یکی از انواع قرارداد کار است که داروخانه برای به خدمت گرفتن پرسنل خود از آن استفاده می‌کند. داروخانه‌ها برای ارائه خدمات نیازمند نیروی کار متخصص و غیر متخصص هستند. جایگاه‌های شغلی داروخانه، این اجازه را می‌دهد که تعدادی پرسنل برای هر بخش جذب شود. جذب این پرسنل به وسیله نمونه قرارداد کار در داروخانه میسر می‌شود. استخدام نیرو برای داروخانه، به سمت شغلی مورد نظر بستگی دارد. تکنسین داروخانه وظیفه نسخه خوانی و پاسخ دادن به سوالات مردم درباره نحوه استفاده از دارو را به عهده دارد و باید دارای تحصیلات مرتبط با داروسازی باشد. هر نیرویی که در داروخانه کار کند، چه متخصص باشد و چه غیر متخصص، باید با یک قرارداد استخدام مشخص شود. قرارداد کاری داروخانه نیز چگونگی فعالیت پرسنل داروخانه و نحوه صحیح اجرای قرارداد را توضیح می‌دهد.

نمونه قرارداد کار داروخانه چیست؟

فرم قرارداد کار داروخانه ، متن مکتوبی است که ارتباط کاری مدیریت یا مالک داروخانه و پرسنل را مشخص می‌کند. قرارداد استخدام داروخانه ، نوعی قرارداد کاری قانونی است. با پشتوانه این قرارداد، در صورت لزوم برای اثبات پیوند کاری یا برای رسیدگی به شکایات و اختلافات احتمالی، می‌توان به اداره کار مراجعه کرد. متن نمونه قرارداد کار داروخانه ، همان سند معتبری است که می‌توانید در اداره کار به آن استناد کنید. مدیریت داروخانه یا مالک آن، به طور کلی می‌تواند برای تمامی پرسنلی که استخدام می‌کند از این قرارداد استفاده کند. نمونه قرارداد کار در داروخانه از به خدمت گرفته شدن برای کار در داروخانه صحبت می‌کند. در متن این قرارداد، درباره ماهیت شغلی، سمت مورد نظر، چگونگی انجام کار، مسئولیت‌ها و وظایف، تعهدات، حقوق و مزایا و بسیاری موارد دیگر صحبت می‌شود.

انواع نمونه قرارداد استخدام داروخانه

اگر بخواهیم این قرارداد را به انواعی تقسیم کنیم، می‌توانیم از دو جنبه این کار را انجام دهیم. یک دسته بندی قرارداد کاری داروخانه براساس موضوع قرارداد است. برای مثال:

  1. فرم قرارداد کار داروخانه با نیروی پذیرش
  2. قرارداد صندوقدار
  3. قرارداد کاری داروخانه برای نسخه خوان

علت دیگری که موجب تنوع در قرارداد استخدام داروخانه می‌شود، نوع قرارداد کار است. برای توضیح بیشتر باید بگوییم که نمونه قرارداد کار داروخانه یک قرارداد کار محسوب می‌شود. قرارداد کار نیز به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  1. قرارداد دائم
  2. قرارداد کار موقت
  3. قرارداد موضوع معین

در این دسته‌ بندی، مدت قرارداد یکی از فاکتورهای اصلی تفاوت در نوع قرارداد است. علاوه بر انواعی که پیش‌تر گفتیم، بسیاری از کارفرماها در ابتدای کار و پیش از عقد قرارداد اصلی، از قرارداد کار آزمایشی یا آموزشی استفاده می‌کنند. ممکن است داروخانه از شما بخواهد که به مدت دو هفته الی یک ماه، به صورت آزمایشی در داروخانه مشغول شوید. در طول این یک ماه، مدیر، شخص مورد نظر را بررسی کرده و کارهایش را در نظر می‌گیرد. اگر مورد تایید قرار گرفت، قرارداد اصلی با او تنظیم می‌شود. در نوع دیگری از قرارداد، ممکن است سِمَت شغلی مورد نظر، نیازمند آموزش یا گذراندن دوره خاصی باشد. در این شرایط نیز داروخانه مدت مشخصی را برای آموزش تعیین می‌کند و انتهای دوره آموزشی، مالک داروخانه تصمیم می‌گیرد که متقاضی را تایید کند یا نکند. بعد از تایید نهایی، نمونه قرارداد کار داروخانه میان طرفین امضا می‌شود.

اهمیت کارت بهداشت و سلامت

مراکز و مشاغلی که به صورت مستقیم با بهداشت، درمان و خوراک مردم و کودکان در ارتباط هستند باید به مسائل بهداشتی بیش از پیش اهمیت دهند. از موارد مهم و لازم این است که تمامی پرسنل، کارت بهداشت یا کارت سلامت داشته باشند. برای اخذ کارت سلامت نیز شخص مورد نظر باید آزمایش‌هایی را انجام بدهد. کارت سلامت یا بهداشت، از جمله مدارکی است که در نمونه قرارداد کار داروخانه ضمیمه می‌شود.

قرارداد استخدام داروخانه

نمونه قرارداد کار داروخانه از نگاه قانون

نمونه قرارداد کار در داروخانه نوعی از قرارداد کار است. متن قرارداد کاری داروخانه براساس قانون کار نوشته می‌شود. قانون کار در ماده 7 درباره قرارداد کار توضیح می‌دهد:

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

در تعریف فوق، قرارداد کار با دو اصطلاح کارفرما و کارگر تعریف شده است. این دو اصطلاح، اصطلاحاتی عمومی هستند که تقریبا تمامی روابط کاری را تعریف می‌کند. علاوه بر این، ماده‌های 2 و 3 قانون کار به ترتیب کارگر و کارفرما را تعریف کرده است.

ماده 2 قانون کار: «کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

ماده 3 قانون کار: «کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.»

تعهدات پرسنل در قرارداد استخدام داروخانه

با اشاره به این موضوع که هر سمت شغلی، وظایف مختص به خود را دارد، شروط عمومی برای این قرارداد را بیان می‌کنیم. برای مثال شغل نسخه خوانی و صندوق داری داروخانه، شرح وظایف بسیار متفاوتی دارند ولی هر دو، برای استخدام شدن، باید قرارداد کار را امضا کنند. به همین دلیل در این بخش صرفاً به شرایط عمومی و مشترک پرسنل داروخانه می‌پردازیم:

  1. پرسنل باید سر ساعت مشخص در داروخانه حضور داشته باشند.
  2. پرسنل باید آزمایش بیماری‌های واگیردار و آزمایش‌های مربوط به کارت سلامت را داده باشند و کارت سلامت داشته باشند.
  3. پرسنل مربوط به هر بخش باید تحصیلات مرتبط داشته باشند یا دوره‌های مربوطه را گذرانده باشند.
  4. پرسنل باید در جهت سلامت مردم و منافع داروخانه، در انجام کار حسن نیت داشته باشند.
  5. اشتباهات فردی در نسخه خوانی، انجام محاسبات مالی و پرداخت‌ها، فروش و راهنمایی مشتریان، به عهده شخص خاطی است و باید پاسخگوی خطای خود باشد.
  6. پرسنل باید با خوشرویی و صبوری و دقت به سوالات مراجعان پاسخ دهند و آن‌ها را در تهیه دارو یا محصول بهداشتی مورد نظرشان هدایت کنند.
  7. فن بیان، آداب معاشرت خوب و خوشرویی از ویژگی‌هایی است هر متصدی داروخانه‌ای به آن نیاز دارد.

مدت نمونه قرارداد کار داروخانه

از مهمترین بخش‌های یک قرارداد، تعیین مدت آن است. بازه زمانی مشخص شده برای استخدام، نشان می‌دهد که شخص از چه روزی تا چه روزی تعهد دارد که مسئولیت‌های محوله را انجام دهد. لازم است در این بخش، تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد نوشته شود. اگر قرارداد دائم را انتخاب کرده باشید، نیروی استخدام شده را با یک تعهد طولانی مدت در اختیار خواهید داشت. در قراردادهای دائم، پایان قرارداد با بازنشستگی فرد همراه خواهد بود. اگر استخدام موقت یا استخدام برای کار معین در نظرتان باشد، لازم است که به تاریخ دقیق اشاره شود.

حق السعی در نمونه قرارداد کار داروخانه

قانون کار درباره حق السعی می‌گوید:

«مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیر نقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.»

حق السعی یا حقوق، مبلغی است که در ازای کار پرسنل به آن‌ها پرداخت می‌شود. اداره کار، هر سال با توجه به نرخ تورم، مبلغی را به عنوان حقوق پایه در نظر می‌گیرد. کارفرما موظف است این مقدار تعیین شده را به پرسنل خود بپردازد. البته مواردی مانند سابقه کار، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، حق اولاد، اضافه کاری و غیره از مواردی است که باعث افزایش میزان حقوق یا مزایای پرسنل می‌شود.

توصیه می‌کنیم حتما مشخصات شماره کارت بانکی یا حساب پرسنل را در متن قرارداد بنویسید و مبالغ قرارداد را فقط به همان حساب پرداخت کنید تا از هرگونه اختلاف بعدی و طرح ادعا جلوگیری شود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از قرارداد پرسنل داروخانه است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده و در بخش نمونه قرارداد وب سایت قرار دارد.

نمونه قرارداد پرسنل داروخانه

حق بیمه

ماده 148 قانون کار، کارفرما را موظف می‌کند که تمامی پرسنل خود را بیمه کند. در این حکم تفاوتی میان انواع قراردادهای کار وجود ندارد. پرسنل به هر طریقی که در اختیار کارفرما باشد، باید بیمه شود.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کار داروخانه

مرجع حل اختلاف در این قرارداد و به طور کلی در همه قراردادهای کار، اداره کار است. بنابراین اگر در جریان قرارداد به مشکل یا خطایی برخورد کردید، به تنها جایی که باید مراجعه کنید، اداره کار است. اگر پرسنل داروخانه هستید و در خصوص مسائلی مانند بیمه، حقوق، مزایا یا دیگر مسائل مربوط به روابط استخدامی شکایتی دارید، باید در اداره کار مطرح کنید. این مرجع به دعاوی مربوط به روابط استخدامی میان کارفرما و کارگر/کارمند رسیدگی می‌کند و مطابق قانون، میان آن‌ها رای می‌دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد استخدام داروخانه خود را به ما بسپارید. برای این منظور به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

همچنین نمونه قرارداد کار در داروخانه را نیز می‌توانید در بانک قرارداد رکلا جستجو و تهیه کنید. برای دسترسی سریع‌تر به این نمونه قرارداد نیز می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید.

ضمن آنکه شما می‌توانید از وکیل پایه یک دادگستری و مشاوران ارشد حقوقی رکلا نیز، در خصوص مسائل حقوقی که در نظر دارید، مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید.

قرارداد کار داروخانه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پرسنل داروخانه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(5 نظر)
account_circle
سما اختری
thumb_up_alt
درود. مدت دو سال در داروخانه کار می‌کنم و در این مدت، بیمه نشدم. مادرم یک چک ضمانت به مدیر داروخانه داد. قراردادی ندارم. لطفا بفرمایید آیا حق بیمه شدن دارم؟
00:35
25 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت شما بخیر. در صورتی که قراردادی بین شما و کارفرما تنظیم نشده است، رابطه شما و کارفرما، رابطه کاری دائمی است. ضمن اینکه شما از روی اول دارای بیمه هستید و باید پرداخت شود.
14:07
20 آذر 1399
account_circle
امیرعلی ناظمی
thumb_up_alt
با سلام. آیا داروخانه ساعت کاری مشخصی دارد؟ باید چند ساعت کار کرد؟
22:48
07 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. همه چیز مطابق با قانون کار است. مازاد بر ساعات کار قانونی، اضافه کار محسوب خواهد شد. ضمن آنکه کار متناوب نیز، شرایط مالی متفاوتی خواهد داشت.
14:25
09 آبان 1400
account_circle
زهرا خرم دال
thumb_up_alt
سلام. من به مدت ۱۸۰ ساعت کارآموزی انجام دادم و اینکه گفتن باید سه ماه کلا کار کنی به عنوان کارآموز، بعد حقوق بدیم آیا این طبق قانونه؟
23:40
28 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر روابط شما مطابق با قانون کار است چنین روشی صحیح نیست و باید از روز اول برای شما بیمه در نظر گرفته شود و حقوق دریافت کنید.
14:23
30 خرداد 1401
account_circle
فایزه محمدی
thumb_up_alt
سلام حقوق یک نسخه خوان و otc روزی ۱۰ ساعت طبق وزارت کار چقدر است؟ و اینکه حقوق ربطی به مجرب بودن شخص دارد؟
15:07
17 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که قرارداد مطابق با قانون کار تنظیم شده است دست کم باید پایه حقوق و مزایا مطابق با مصوبه شورای عالی کار در سال جاری برای شما لحاظ شود. در مجموع، دو ساعت نیز اضافه کار دارید که این مبلغ نیز به مجموع مبالغ قرارداد شما افزوده خواهد شد.
13:04
18 تیر 1401
account_circle
MR MAHDI
thumb_up_alt
خیلی از دیدن راهنمایی شما درباره مشورت به دیگران خوشحال شدم. نظراتی که در کامنت‌های همکارانم نوشتید دلگرم کننده است. بنده حدود 5 ماه در داروخانه شبانه کار کردم و گفتند که 3ماه باید کارآموز باشی و گفتند تا 2 ماه بعد از این و اوایل سال جدید داروخانه ما نیرو می‌گیرد. بعد از 2 ماه گفتند استخدام نداریم و طی این مدت بیمه نداشتم و حقوق نمی‌گرفتم و با اینکه یک پسر مجرد بودم، یک دختر قبل از من و یکی هم بعد از من با معرفی یک دکتر داروساز و همکارم استخدام شدند. از آموزشگاه معتبر هم مدرک گرفتم. از این بابت خیلی ناراحتم خانواده‌ام با مدیر داروخانه صحبت کردند ولی به قول خود عمل نکردند.
12:33
06 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از اتفاقاتی که در آن داروخانه برای شما افتاده است متاسفیم. اما باید بدانید که شما در حال انجام کار برای یک کارفرما بوده‌اید و عملا رابطه استخدامی و کاری میان شما و آن کارفرما، جاری بوده است. بر همین اساس، حتی اگر قرارداد کار هم نداشته باشید می‌توانید علیه آن کارفرما طرح دعوا و کلیه حقوق و مزایای خود را از ایشان مطالبه کنید. به شما توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به اداره کار منطقه مراجعه و علیه کارفرما، طرح دعوا کنید. برای شما آرزوی موفقیت داریم.
16:40
07 مرداد 1402