قرارداد پارتیشن را چگونه بنویسیم؟ + آشنایی کامل با قرارداد خرید و نصب پارتیشن

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پارتیشن

در تعریف پارتیشن آمده است که این کلمه به معنای تقسیم بندی و جداسازی است. به همین ترتیب، عبارت پارتیشن بندی نیز به منظور جداسازی فضا به کار برده می‌شود. در واقع پارتیشن بندی، عملیاتی است که به موجب آن، شما می‌توانید فضای خانه یا محیط اداری را به شیوه کارآمدتری تفکیک کنید و با اجرای یک طراحی مناسب، شرایط را برای استفاده بهتر از محیط فراهم کنید. قرارداد پارتیشن یک قرارداد کاربردی و مهم است که با استفاده از آن، می‌توانید مسئولیت پارتیشن بندی را به یک پیمانکار بسپارید. این قرارداد، در واقع یک قرارداد پیمانکاری است. زیرا شما با سپردن مسئولیت پارتیشن بندی به پیمانکار، متعهد می‌شوید که مبلغی را به عنوان حق الزحمه به او پرداخت کنید.

شرکت‌ها، کارگاه‌ها یا حتی اشخاص حقیقی بسیار زیادی هستند که در زمینه پارتیشن بندی فعالیت می‌کنند و به مراجعه کنندگان خود، خدمات پارتیشن بندی اداری یا خانگی را ارائه می‌دهند. اگر تمایل دارید که عملیات پارتیشن بندی را برای فضای خانه یا محل کار انجام دهید، می‌توانید با این اشخاص، نمونه قرارداد پارتیشن بندی امضا کنید. در متن این قرارداد، در رابطه با شرایطی که برای انجام این پروژه مدنظر طرفین است، به صورت مفصل توضیح داده می‌شود. در ادامه در خصوص این قرارداد توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

قرارداد پارتیشن چگونه قراردادی است؟

همانطور که توضیح دادیم، نمونه قرارداد پارتیشن بندی یک قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. موضوع این قرارداد، انجام عملیات پارتیشن بندی خواهد بود و طرفین می‌توانند برای انجام آن شروط و تعهداتی را در نظر بگیرند. برای مثال، اطلاعات و توضیحاتی درباره نوع و جنس پارتیشن‌ها، طراحی آن‌ها، چگونگی اجرا، مدت انجام قرارداد، میزان حق الزحمه و بسیاری موارد مهم دیگر، از بخش‌های مهم نمونه قرارداد پارتیشن بندی هستند که محتوای این قرارداد را تشکیل می‌دهند. لازم است که در متن قرارداد، این اطلاعات به طور دقیق توضیح داده شوند.

قرارداد پارتیشن به خواست و رضایت پیمانکار و سفارش دهنده پارتیشن‌ها امضا می‌شود و برای اجرای صحیح آن، لازم است که طرفین شرایط صحت قرارداد را رعایت کنند. یعنی اینکه موضوع قرارداد آن‌ها، معین و مشخص باشد و همینطور این موضوع دارای مشروعیت باشد. علاوه براین، لازم است که طرفین صلاحیت قانونی امضای قرارداد را داشته باشند. با رعایت قواعد مندرج در قانون مدنی، اشخاص می‎‌توانند درباره انجام این قرارداد و انواع قراردادهای خصوصی دیگر نیز با یکدیگر توافق کنند.

موضوع قرارداد پارتیشن

از مهمترین مواردی که باید در هنگام نوشتن قرارداد به آن توجه داشته باشیم، ارائه توضیح دقیق در خصوص موضوع قرارداد است. زیرا موضوع قرارداد می‌تواند به صورت مستقیم روی محتوا و دیگر بخش‌های این توافق تاثیر داشته باشد. علاوه براین، باید پروژه مورد نظرمان را به صورت کاملا معین و مشخص، توضیح دهیم. برای مثال، قرارداد پارتیشن ، عنوان معینی نیست. این عنوان مشخص نمی‌کند که دقیقا قرار است چه اقداماتی انجام شود و موضوع قرارداد چه چیزی خواهد بود. بنابراین بهتر است که از یک عنوان دقیق‌تر استفاده شود.

برای مثال، ممکن است که شما تمایل داشته باشید که شخصی مسئولیت عملیات نصب پارتیشن‌های شما را به عهده بگیرد. در این زمان، نمونه قرارداد نصب پارتیشن برای شما مناسب خواهد بود. در ادامه، ممکن است در یک پروژه دیگر از پیمانکار بخواهید که مسئولیت انتخاب و خرید پارتیشن‌ها را نیز به عهده بگیرد. بدون شک در چنین شرایطی، بهتر است که عنوان این توافق « قرارداد خرید و نصب پارتیشن » باشد.

توضیحات کامل در بخش موضوع قرارداد ضروری است!

همانطور که توضیح داده شد، در دو عنوان « نمونه قرارداد نصب پارتیشن » و « قرارداد خرید و نصب پارتیشن »، موضوع و پروژه پارتیشن بندی که قرار است انجام شود تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود حتما به صورت مفصل درباره موضوع قرارداد توضیح دهید. زیرا در روند انجام پروژه و بعد از اتمام آن، با توجه به موضوع قرارداد، می‌توانید از پیمانکار مطالبه گری کنید.

با این حال بسیاری از کارگاه‌ها یا شرکت‌ها هستند که به صورت اختصاصی مجموعه‌ای از خدمات را برای قرارداد خرید و نصب پارتیشن ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها برای انجام پارتیشن بندی، به شما مشاوره می‌دهند؛ با توجه به نیازتان پارتیشن بندی مناسب شما را طراحی می‌کنند و مسئولیت ساخت و اجرای آن را نیز به عهده می‌گیرند. در چنین مواردی لازم است که در یک نمونه قرارداد نصب پارتیشن به صورت دقیق درباره تمام خدماتی که ارائه می‌شود و حق الزحمه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، توضیحات دقیقی بیان شود.

ماهیت قرارداد خرید و نصب پارتیشن

یک مساله مهم که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که در حقیقت، ماهیت قرارداد خرید و نصب پارتیشن را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. بخشی از موضوع این قرارداد به عملیات خرید پارتیشن‌ها اشاره می‌کند و بخش دیگر آن، مربوط به نصب و اجرای پارتیشن بندی است. در واقع می‌توانیم بگوییم که مرحله خرید پارتیشن‌ها یک قرارداد بیع است که یکی از انواع قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود. شما می‌توانید خرید پارتیشن‌ها را در یک قرارداد و نصب آن را در قرارداد دیگری توافق کنید یا اینکه تمام مراحل انجام پروژه پارتیشن بندی را در یک قرارداد بنویسید.

در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنید تا به طور دقیق درباره تمام ابعاد این توافق آگاه شوید. دریافت مشاوره، برای تنظیم انواع قرارداد ، بسیار کمک کننده خواهد بود.

اشاره به اسناد و مدارک در قرارداد پارتیشن

در متن نمونه قرارداد نصب پارتیشن حتما درباره اسناد و مدارک قراردادتان بنویسید. اسناد و مدارکی که شما برای انجام این توافق در اختیار دارید، اسنادی هستند که رابطه میان شما و پیمانکار را مشخص می‌کنند و همچنین معین خواهند کرد که پروژه پارتیشن بندی با چه معیارهایی انجام خواهد شد. متن قرارداد، نقشه و مشخصات فنی، استعلام بهای مصالح، تجهیزات لازم و موارد مهم دیگر، از جمله اسناد و مدارکی هستند که می‌توانید در این بخش از قرارداد به آن اشاره کنید.

مبلغ قرارداد پارتیشن چقدر است؟

منظور از مبلغ قرارداد پارتیشن، مبلغی است که بابت بهای پارتیشن‌های مورد معامله و حق الزحمه نصب آن‌ها به پیمانکار پرداخت می‌شود. تعیین بها پارتیشن و مبلغ حق الزحمه پیمانکار برای ارائه خدمات طراحی، ساخت و نصب پارتیشن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، مهمترین ملاک برای تعیین این مبلغ، توافق طرفین قرارداد است. به همین دلیل، لازم است که کارفرما و پیمانکار پیش از امضای قرارداد، با یکدیگر مذاکره و گفتگو کنند و در نهایت بعد از توافق درباره مبلغ قرارداد، آن مبلغ و شرح هزینه‌های دیگر برای انجام این پروژه را در قرارداد بنویسند.

علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه، دو طرف این قرارداد می‌توانند درباره چگونگی پرداخت این مبلغ نیز شروطی تعیین کنند. برای مثال پیمانکار و کارفرما می‌توانند اینطور شرط کنند که مبلغ قرارداد به صورت مرحله‌ای و متناسب با میزان پیشرفت پروژه پرداخت شود.

مشخصات اجرا را به دقت بنویسید!

درست است که در بخش اسناد و مدارک، مشخصات فنی پروژه اعلام می‌شود اما نیاز است که مشخصات اجرای پارتیشن بندی را نیز در متن قرارداد ذکر کنید. برای مثال می‌توانید بنویسید که ارتفاع پارتیشن‌ها تا سقف چند متر خواهد بود و در هر بخش از چه نوع پارتیشن استفاده کنند. تعداد و میزان شیشه‌ها، روکش دیواری پارتیشن‌ها، سقف کاذب، پرده و بسیاری موارد دیگر، از جمله مسائلی هستند که شما می‌توانید درباره ابعاد و اندازه و جنس آن‌ها توافق کنید و در متن قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید قرارداد دلخواه خودتان را داشته باشید و با پیمانکار به شیوه‌ای که تمایل دارید توافق کنید. در این میان، چه فرد باشید و چه شرکت، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد ثبت کنید و همچنین از شرایط و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. از تیم حقوقی رکلا بخواهید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

با امضای این نمونه قرارداد، می‌توانید برای انجام یک پروژه پیمانی تصمیم بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات