قرارداد اجاره پاركينگ ؛ یک قرارداد مناسب و مهم در خصوص پارکینگ ساختمان و شهرداری!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/12/14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره پارکینگ

قرارداد اجاره پارکینگ از انواع قرارداد اجاره است. به طور معمول پارکینگ‌ها را به عنوان مکانی می‌شناسیم که می‌توانیم برای توقف‌های ساعتی از آن‌ها استفاده کنیم. پارکینگ‌ها معمولا بخشی از ملک یا مکان مورد استفاده ما هستند. به بیان دیگر معمولا پارکینگ‌ها در مالکیت مجتمع‌ها و ساختمان‌ها و شهرداری هستند. پارکینگ‌های مجتمع تجاری، پارکینگ شهرداری، پارکینگ طبقاتی، پارکینک عمومی و پارکینگ آپارتمان از انواع پارکینگ‌هایی هستند که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم و تقریباً اطلاعاتی درباره آن‌ها داریم. به خوبی می‌دانیم که برای توقف‌های چند ساعته در بعضی از این پارکینگ‌ها باید مبلغی را پرداخت کنیم. شاید به نظرمان نرسیده باشد که پارکینگ‌ها به غیر از این استفاده معمول و روزمره، به شکل دیگری نیز کاربرد دارند.

نمونه قرارداد اجاره پارکینگ به نوع دیگری از کاربرد پارکینگ اشاره می‌کند. براساس این قرارداد، پارکینگ‎‌ها را می‌توانیم به عنوان مکانی کاربردی برای نگهداری و محافظت از انواع خودرو و موتور اجاره دهیم. این نوع از قرارداد، بویژه نمونه قرارداد اجاره پارکینگ شخصی به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به معاملاتی رایج تبدیل شده است. در ادامه درباره این نوع از اجاره بیشتر صحبت می‌کنیم.

اهمیت قرارداد اجاره پاركينگ

با رشد روز افزون استفاده از ماشین‌های شخصی و به طور کلی گسترش اهمیت و نقش خودرو در زندگی مردم، مسئله نگهداری و محافظت از خودرو بسیار مهم شده است. دغدغه‌ داشتن مکانی برای محافظت از انواع ماشین و موتور باعث به وجود آمدن نوعی از قرارداد به نام نمونه قرارداد اجاره پارکینگ خودرو شده است. فرم قرارداد اجاره پارکینگ ، از نگاه دیگر، روشی برای کسب درآمد نیز محسوب می‌شود. زیرا با اجاره دادن پارکینگ، اجاره بهای آن به مالک پرداخت می‌شود و به نوعی می‌توانیم بگوییم که اجاره پارکینگ شیوه‌ای از کسب و کار است. نمونه قرارداد اجاره پارکینگ ساختمان ، چه ساختمان‌های شخصی و آپارتمان‌ها و چه مجتمع‌های بزرگ، نیاز اشخاص به مکانی مناسب جهت توقف‌های طولانی مدت خودرو را برطرف کرده و از این نظر بسیار کاربردی است.

انواع نمونه قرارداد اجاره پارکینگ

قرارداد اجاره پاركينگ را می‌توانیم به انواع مختلفی تقسیم کنیم. در ادامه درباره هر کدام از انواع متن قرارداد اجاره نامه پارکینگ صحبت خواهیم کرد:

قرارداد اجاره پارکینگ شهرداری

نمونه قرارداد اجاره پارکینگ عمومی برای اجاره پارکینگ شهرداری کاربردی است. این پارکینگ‌ها، معمولا فضاهای سرپوشیده یا سربازی هستند که شهرداری برای جلوگیری از پارک‌ کردن‌های غیر اصولی و جلوگیری از شلوغی و هرج و مرج مسیرها ساخته است. شخص متقاضی می‌تواند بخشی از این پارکینگ را برای مدت مشخصی اجاره کند. معمولا افراد دارای ماشین‌های سنگین و بزرگ یا حتی برای نگهداری انواع ماشین آلات و ابزار بزرگ، بخشی از پارکینگ شهرداری را با استفاده از قرارداد اجاره پارکینگ شهرداری در اختیار می‌گیرند.

نمونه قرارداد اجاره پارکینگ طبقاتی

این قرارداد نیز مانند نمونه قرارداد اجاره پارکینگ عمومی ، برای بسیاری از موارد کاربرد خواهد داشت. نمونه قرارداد اجاره پارکینگ طبقاتی را می‌توانیم برای پارکینگ‌های طبقاتی مربوط به مجتمع‌های تجاری بزرگ نیز مشاهده کنیم. وجود نگهبان و سیستم محافظتی قوی در مجتمع تجاری مورد نظر، باعث شده است که این پارکینگ بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

قرارداد اجاره پارکینگ آپارتمان

قرارداد اجاره پارکینگ آپارتمان یا نمونه قرارداد اجاره پارکینگ شخصی قراردادی کاربردی برای رفع نیاز به پارکینگ و درآمدزایی برای مالک آن است. این نوع از قرارداد اجاره در میان مالکان واحدهای مسکونی رواج پیدا کرده است. ساده بخواهیم بگوییم، شرایطی را تصور کنید که شما دارای یک واحد مسکونی در یک مجتمع مسکونی هستید. پلاک مجتمع مسکونی متلق به واحدهای مسکونی است و هر مالک به نسبت هر تعداد واحد مسکونی که در اختیار دارد، به همان میزان، جایی مشخص در پارکینگ دارد.

گاهی پیش می‌آید که مالک آپارتمان، خودرو نداشته باشد و در عمل، از جایگاه پارکینگ خود در مجتمع مسکونی استفاده‌ای نکند. از طرف دیگر ممکن است یکی از ساکنین دو یا چند خودرو داشته باشد و نیاز داشته باشد که جایگاهی برای نگهداری و محافظت از ماشین‌هایش داشته باشد. در این شرایط قرارداد اجاره پارکینگ آپارتمان ، قراردادی است که به واسطه آن ارتباطی میان این دو طرف صورت می‌گیرد و مشکل مورد نظر برطرف می‌شود. به واسطه نمونه قرارداد اجاره پارکینگ شخصی ، نیاز شخص برای داشتن مکان مناسبی برای ماشین‌ها برطرف می‌شود و به دلیل درآمدزایی و دریافت اجاره بها، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در ادامه مطلب درباره این نوع از قرارداد بیشتر توضیح خواهیم داد.

قرارداد اجاره پارکینگ ساختمان

نمونه قرارداد اجاره پارکینگ ساختمان از نگاه قانون

نمونه قرارداد اجاره پارکینگ خودرو ، سند مکتوب و معتبری است که براساس قانون مدنی نوشتن و تنظیم می‌شود. در این قرارداد از قواعد عقد اجاره استفاده شده است. عقد اجاره از جمله عقود معین در قانون مدنی است. به این معنی که قانون مدنی به صورت صریح و مستقیم درباره عقد اجاره توضیح داده است و ماده‌هایی از قانون مدنی مربوط به نجوه اجرای عقد اجاره است. قانون مدنی در تعریف عقد اجاره می‌گوید:

اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر، مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌گویند.

همچنین در ماده 10 قانون مدنی آمده است که ممانعتی در خصوص قراردادهای خصوصی وجود ندارد. به این شرط که در تنظیم آن تمامی جوانب قانونی رعایت شده باشد و قرارداد، مخالف صریح قوانین نباشد. با استناد به این دو ماده در قانون مدنی می‌توانیم انواع قرارداد اجاره را تنظیم کنیم. براساس تعریف قانون مدنی برای عقد اجاره ، نیاز به سه رکن مورد اجاره، مستاجر و موجر است و با امضای این قرارداد، مستاجر به طور موقت و در بازه زمانی تعیین شده، مالک منافع پارکینگ می‌شود. فرم قرارداد اجاره پارکینگ سند معتبر و قانونی است که در دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌توانید به آن استناد کنید و با توجه به متن قرارداد حقوق خود را طلب کنید.

مدت اجاره

از مهمترین شروط تنظیم قرارداد به خصوص عقد اجاره، تعیین بازه زمانی اجاره است. در این بخش از قرارداد مشخص می‌کنید که پارکینگ از چه زمان تا چه زمانی در اختیار مستاجر خواهد بود. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد باید در این بخش ثبت شود. در بازه زمانی مشخص شده، مستاجر به طور موقت مالک منافع موجر یعنی پارکینگ خواهد بود و می‌تواند بنا به توضیحاتی که در قرارداد آمده است، از آن استفاده کند. با تمام شدن مدت قرارداد نیز موظف است که پارکینگ را به موجر بازگرداند.

اجاره بها و نحوه پرداخت آن

تعیین مبلغ اجاره بها رکن مهمی در تنظیم قرارداد اجاره است. اجاره بها مبلغی است که مستاجر باید در ازای در اختیار گرفتن پارکینگ به مالک و صاحب اصلی بپردازد. تعیین میزان اجاره بها، با توافق طرفین قرارداد مشخص می‌شود. به طور معمول اجاره را به صورت ماهانه محاسبه می‌کنند. یعنی تعیین می‌کنند که مستاجر در ازای هر ماه که پارکینگ را در اختیار دارد، مبلغی را به عنوان اجاره بها به موجر بپردازد. دریافت این مبلغ هر ماهه و در روز مشخصی انجام می‌شود. البته طرفین می‌توانند به شیوه‌های مختلف با هم توافق کنند و تا زمانی که توافق خلاف قوانین نباشد، مانعی وجود ندارد.

تعهدات مستاجر و موجر

  1. مستاجر متعهد شود که در بازه زمانی قرارداد در کنار استفاده از پارکینگ، آسیبی به آن نرساند؛
  2. در صورت آسیب رسیدن به پارکینگ، مستاجر باید به آن رسیدگی کند؛
  3. مستاجر باید اجاره بها را در زمان مشخص شده به موجر پرداخت کند؛
  4. مستاجر باید به گونه‌ای رفتار کند که موجب شکایت سایر مالکان پارکینگ‌های مجاور نشود؛
  5. مستاجر بدون اجازه موجر، نمی‌تواند در پارکینگ تغییری ایجاد کند.

شرایط فسخ قرارداد

این قرارداد، از جمله عقود معین و لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین موظف هستند تا پایان قرارداد در آن باقی بمانند. بنابراین طرفین نمی‌توانند بدون دلیل خاص و یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. موجر و مستاجر می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد تعیین کنند و در متن قرارداد بنویسند. برای مثال:

  1. موجر در زمان تعیین شده پارکینگ را به مستاجر تحویل ندهد؛
  2. مستاجر در زمان مشخص شده اجاره بها را پرداخت نکند؛
  3. حضور مستاجر موجب آزار و اذیت سایر مالکان آپارتمان باشد و شکایت آن‌ها را در به همراه داشته باشد؛
  4. اگر مستاجر در پارکینگ به انجام کارهای دیگری غیر از نگهداری ماشین بپردازد.

مورد اجاره در متن قرارداد اجاره نامه پارکینگ

منظور از مورد اجاره یا موضوع قرارداد، همان پارکینگی است که مستاجر تمایل دارد آن را اجاره کند. در این بخش از متن قرارداد لازم است که درباره پارکینگ مورد نظر توضیحانی ارائه شود. به این ترتیب مشخص خواهد شد که مستاجر اجازه دارد که از پارکینگ به چه منظوری استفاده کند. اطلاعات کاملی از آدرس دقیق محل پارکینگ، ابعاد و متراژ آن و دیگر امکانات یا ابزاری که در این پارکینگ وجود دارد نیز در این بخش، شرح داده می‌شوند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. با ثبت درخواست برای این بخش، تیم حقوقی رکلا به سرعت با شما ارتباط می‌گیرند و در خصوص محتوا و شروطی که برای قرارداد خود در نظر دارید، با شما گفتگو خواهند کرد.

از دیگر خدماتی که می‌توانید با حضور در رکلا از آن بهره ببرید، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. برای ثبت درخواست استفاده از این سرویس، به صفحه اختصاصی آن بروید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات