اهمیت تعهد سازمانی کارکنان در میزان موفقیت و بهره وری سازمان

-
بروزرسانی:1401/06/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تعهد سازمانی

در هر سازمان، یکی از الزامات لازم برای تامین منابع انسانی، صرفا استخدام نیروی باهوش و با تجربه نیست بلکه به کارگیری افرادی با انگیزه و متعهد به کار از ارکان مهم فرآیند استخدام به حساب می‌آید. موفقیت هر سازمانی در گرو این است که کارکنانش نسبت به آن، نوعی تعهد یا پایبندی داشته باشند و همواره از تلاش دست برندارند زیرا به واسطه تعهد سازمانی کارکنان ، دستیابی به اهداف آن سازمان میسر می‌شود. در این مقاله به این نوع از تعهد و تاثیر تعهد سازمانی کارکنان بر روی پیشرفت و موفقیت سازمان می‌ پردازیم.

به طور معمول، پرسنل یک سازمان به واسطه انواع قرارداد استخدام ، به خدمت گرفته شده‌اند. به همین دلیل، مدیریت می‌تواند در خصوص اصول اخلاقی مورد نظر خود، در متن قرارداد آن‌ها، مواردی را بیان کند. برای آشنایی با چهارچوب قراردادی که با نیروی کار انسانی امضا می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

تعهد سازمانی کارکنان چیست؟

میزان وابستگی عاطفی مثبت افراد به سازمان را تعهد سازمانی می‌گویند. این وابستگی عاطفی ناشی از باور شدید فرد به سازمان، پذیرش اهداف و ارزش‌های آن است. کارمندان یا پرسنل پایبند در سازمان به دلیل حس خرسندی که از محیط کار دارند، نقش مهمی در نیل به اهداف و بهره ‌وری سازمان ایفا می‌کنند. در هر موقعیت کاری اگر مدیر یا کارفرما بخواهد میزان پایبندی افراد به آن محیط را بسنجد، باید رفتار و راندمان روزانه آن‌ها را زیر نظر بگیرد.

در این خصوص، می‌توان حضور طولانی مدت در سازمان و اشتیاق زیاد ایشان برای حداکثر بهره‌ وری را در نظر گرفت. به عبارتی دیگر، اگر فردی به شدت به شرکت پایبند باشد، آرزو دارد که در آن شرکت باقی بماند. همچنین اهداف و ارزش‌های خود را با ارزش‌های سازمان همسان سازی می‌کند و در واقع، از آن سازمان به عنوان یک رزومه برای معرفی خود بهره می‌گیرد.

تعهد سازمانی چند نوع است؟

هر فردی، بنا به دلایلی در یک شرکت یا سازمان مورد نظر ماندگار می‌شود. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که برخی از افراد به دلیل علایق فردی یا هم راستا بودن اهدافشان با اهداف سازمان، به سازمان پایبند باشند یا اینکه در دیگر افراد، این پایبندی به دلیل ترس از دست دادن کار ایجاد شود. برخی نیز به دلیل مسئولیت پذیری نسبت به شرکت یا مدیر خود، به آن شرکت پایبند می‌مانند. جان مایر و ناتالی آلن، سه مدل، تعهد در سازمان را مورد بررسی قرار داده‌اند که به دلایل پایبندی کارمندان به سازمان اشاره دارد. در ادامه به ابعاد تعهد سازمانی کارکنان اشاره می‌کنیم.

ابعاد تعهد سازمانی چیست؟

  1. تعهد عاطفی: فردی که به سازمان مورد نظر و کار خود، وابستگی شدید عاطفی دارد، درگیر تعهد عاطفی می‌شود. در واقع این نوع از پایبندی ناشی از این مساله خواهد بود که فرد به کار خود بسیار علاقه مند بوده و احساس خرسندی داشته باشد. البته این مدل با میزان تجربه کارمند، ارتباط مستقیم دارد. یعنی هرچه فرد در کار خود خبره‌تر باشد، وابستگی عاطفی او به محل کارش نیز بیشتر است. این نوع پایبندی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر تاثیری که بر روی تعهد سازمانی مستمر دارد، باعث می‌شود افراد با استعداد به سازمان جذب شوند.
  2. تعهد استمرار: این نوع از تعهدات، زمانی اتفاق می‌افتند که فرد همه جوانب را در نظر می‌گیرد و سپس به این نتیجه می‌رسد که در شرکت بماند چرا که ترک سازمان، هزینه‌های زیادی را برای ایشان در بر دارد. این هزینه‌ها صرفا مادی نیستند و گاهی اوقات می‌تواند از جنس نگرانی در خصوص از دست دادن مهارت‌ها یا جایگاه فرد باشد.
  3. تعهد هنجاری: به عنوان آخرین مورد از ابعاد تعهد سازمانی کارکنان ، کارمندی که از خصیصه وفاداری یا مردم‌ داری برخوردار است، حتی اگر در شرایط کاری نامناسبی قرار داشته باشد، به سازمان پایبند می‌ماند و مسئولانه به انجام وظایف خود می‌پردازد. در این نوع از پایبندی، فرد خود را به حضور در سازمان ملزم می‌داند و به عنوان یک وظیفه به این موضوع نگاه می‌کند تا سازمان به موفقیت برسد.

ترفندهایی برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان

یکی از چالش‌هایی که مدیران در سازمان با آن مواجه هستند، بهره گیری از کارمندان پایبند است چرا که آن‌ها به افرادی در سازمان احتیاج دارند که حتی در شرایط ناپایدار و پر فراز و نشیب کاری نیز تلاش کنند و با دلسوزی و مسئولانه به انجام وظایف خود بپردازند. یک راهکار این است که در هنگام مصاحبه استخدام ، از افراد آگاه، فعال و پایبند به سازمان بهره بگیرید. همچنین می‌توانید با ارائه راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به افزایش تعهد سازمانی کارکنان بپردازید:

اشاره به راهکارهای مهم در این خصوص

  1. ترتیب دادن برنامه تفریحی خارج از محل کار با هدف آشنایی و مشارکت اعضاء با یکدیگر و به منظور افزایش بهره ‌وری سازمان؛
  2. احترام به کارمندان و انعطاف پذیری در روابط؛
  3. ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه فردی کارمندان، ارتقای سطح مهارت و دانش آن‌ها؛
  4. تأیید و تشویق کارکرد پرسنل؛
  5. بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های جدید؛
  6. انتقال اهداف و انتظارات مشخص به کارمندان؛
  7. جلوگیری از درگیری پرسنل و ایجاد امنیت در محل کار؛
  8. تشویق افراد به انجام کار تیمی و با ارزش جلوه دادن آن.

ارائه روش‌هایی برای بهبود تعهد سازمانی

مسلم است که هر چه میزان تعهد در سازمان بیشتر باشد، مواردی از جمله کارکرد بهتر، حداکثر سود، ماندگاری کارکنان، خرسندی مشتری و غیره به وقوع خواهد پیوست. در این قسمت به مواردی می‌پردازیم که به توسعه پایبندی در سازمان کمک می‌کنند:

  1. ترویج فرهنگ کار تیمی؛
  2. به اشتراک گذاشتن خواسته‌ها و انتظاراتتان با کارمندان؛
  3. برخورداری از صداقت برای جلب اعتماد کارکنان؛
  4. ارائه انتقاد سازنده به افراد با هدف انجام صحیح کارها؛
  5. تقسیم بندی وظایف با در نظر گرفتن میزان توانایی هر فرد.

اهمیت تعهد سازمانی کارکنان و رابطه‌ این مساله با موفقیت

با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمانی، منابع انسانی آن به شمار می‌رود. هدف هر سازمان، دسترسی به بهترین کارایی ممکن است و این مهم از طریق نیروی انسانی محقق می‌شود. افراد پایبند، به ارزش‌ها و اهداف سازمان واقف‌تر هستند، به صورت فعالانه به ایفای نقش خود می‌پردازند و به فکر خروج از سازمان و یافتن کار جدید نیستند.

در حقیقت، آن‌ها اهداف سازمان را سر لوحه کار خود قرار می‌دهند و از این طریق، علاوه بر اینکه به پیشرفت و توسعه فردی خود می‌پردازند، میزان بهره‌‌وری و موفقیت سازمان را افزایش می‌دهند. بنابراین مدیران نباید از تاثیر تعهد سازمانی کارکنان غافل باشند و لازم است به صورت پیوسته با انجام راهکارهایی، سطح تعهد سازمانی اعضاء را افزایش دهند. در ادامه به دلایلی می‌پردازیم که اهمیت تعهد سازمانی کارکنان را برایتان شفاف‌تر می‌کند:

دلایل مهم در این خصوص

  1. افزایش بهره وری در سازمان و بهبود کارکرد افراد؛
  2. وفاداری کارمندان و عدم غیبت از کار؛
  3. توسعه کسب و کار؛
  4. موفقیت‌های مالی و افزایش بهره‌وری سازمان؛
  5. افزایش مشارکت در کار؛
  6. وفق شدن با تغییرات سازمان؛
  7. راضی بودن از کار؛
  8. برخورداری از نظم؛
  9. حفاظت از اموال شرکت.

در نظر داشته باشید

وجود کارمندان راضی و پایبند، از بهترین سرمایه‌های سازمان به شمار می‌آید زیرا موفقیت سازمان، تا حد زیادی به میزان پایبندی کارکنان و تعهد سازمانی آن‌ها وابسته است. از این رو، تقویت احساس تعهد پذیری در بین کارکنان برای پیشرفت سازمان و دوام حیات آن اجتناب ناپذیر خواهد بود. در نتیجه توجه به نیازها و ارزش‌گذاری برای افرادی که نسبت به سازمان، وفاداری و از خود گذشتگی دارند، امری مهم تلقی می‌شود و کارفرمایان نیز باید به این مهم، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کارفرما و کارمند باید پیش از شروع همکاری، علاوه بر دانستن نکات فوق، از تعهدات حرفه مورد نظر خود مطلع باشند. در خصوص این مساله می‌توانید به وب سایت رکلا مراجعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال حقوقی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره بگیرید. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت عقد قرارداد میان طرفین، تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید.

قرارداد کار موقت

قراردادی که سازمان برای استخدام پرسنل خود به آن نیاز دارد.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات