قرارداد اجاره ملک اداری ، یکی از قراردادهای رایج و شناخته شده در نظام حقوقی کشور ما محسوب میشود و جایگاه ویژهای را در میان قوانین کشور به خود اختصاص داده است. به علت تنوع و پیچیدگی اینگونه قراردادها و با بروز مشکلات و اختلافات میان روابط مالکین و مستأجرین، امروزه بیشتر پروندههای قضایی طرح شده در مراجع دارای صلاحیت، به این موضوع اختصاص یافته است.
روابط میان اشخاص در نمونه قرارداد اجاره ملک اداری ، از جمله روابطی محسوب میشود که اگر هر یک از طرفین، نسبت به قوانین و استانداردهای لازم آن، اطلاعات و آگاهیهای لازم را نداشته باشند، ممکن است خسارتهای جبران ناپذیری به آنها وارد آید که البته در این میان، مستأجرین در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
نمونه قرارداد اجاره ملک اداری چیست؟
عقد اجاره قراردادی است که میان شخص مالک و شخص مستأجر منعقد میشود و در نتیجه مستأجر مالکیت منافع عین مستأجره را به دست میآورد. اجاره دهنده را موجر و شخص اجاره کننده را مستأجر و مال مورد اجاره را نیز عین مستأجره مینامند.
به عبارت دیگر اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر در برابر مالی که به موجر میدهد، برای مدت مشخصی مالک منافع عین مستأجره میگردد و اختیار استفاده از عین مورد اجاره را دارد. اجاره انواع و اقسام مختلفی دارد که نمونه قرارداد اجاره ملک اداری ، یکی از انواع آن به حساب میآید.
وقتی شما تصمیم دارید یک شرکت یا دفتر کار را برای شروع یا رونق کسب و کار خود راه اندازی کنید، ابتدا نیاز به ملکی دارید که مجوزهای لازم اداری را از سوی شهرداری گرفته باشد. در حقیقت شما از یک ملک مسکونی نمیتوانید برای فعالیت اداری خود استفاده کنید.
در واقع ساختمانهای دولتی و تمام نهادهای مربوط به جمهوری اسلامی ایران یا هر نوع ساختمانی که مسکونی، تجاری یا صنعتی به حساب نیاید، اداری محسوب میشود. در ملک اداری اشخاص زیادی اعم از حقیقی و حقوقی در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند.
زمانی که شما تصمیم میگیرید قرارداد اجاره ملک اداری را برای تاسیس دفتر کار خود با شخص اجاره دهنده تنظیم کنید، ابتدا بهتر است اطلاعاتی راجع به آن جمعآوری کنید و تمام جوانب و شرایط آن را در نظر بگیرید. در شروع کار بهتر است بدانید که یک ملک اداری با یک ملک مسکونی کاملا متفاوت است و به دلیل نوع کاربری خود، قاعدتاً مخارج، هزینه و قیمت اجاره بالاتری نسبت به ملک مسکونی دارد.
تفاوت میان قرارداد اجاره ملک اداری و اجاره ملک تجاری
- ملک اجارهای موضوع قرارداد اجاره ملک اداری ، دارای کاربری و سند اداری میباشد. این در حالی است که ملک تجاری، دارای سند و کاربری تجاری است.
- در ملک اداری برخلاف مغازهها، فروشگاهها و سایر واحدهای تجاری، خرید و فروش انجام نمیشود و در صورتی که موضوع خرید و فروش در میان باشد، ادارات به عنوان دفاتر فروش مورد استفاده قرار میگیرند.
- ملک تجاری برخلاف ملک اداری دارای حق سرقفلی میباشد.
ملک اداری یا موقعیت اداری؟!
ملک اداری که معمولا به صورت آپارتمان مشاهده میشود، دارای مجوز اداری از سوی شهرداری میباشد و از این نوع ملک به طور رسمی و قانونی میتوان برای راه اندازی انواع دفاتر اداری استفاده کرد. این ملک دارای سند اداری میباشد و معمولا برای هر نوع دفتر کار مناسب است. از جمله مزایای این دسته از املاک، امکان نصب تابلو میباشد و چنانچه اشاره کردیم املاک اداری نسبت به املاک مسکونی قیمت بالاتری دارند.
گاهی اوقات مشاهده میکنیم که بعضی از املاک مسکونی در خیابان های شلوغ و پرتردد یا در یک خیابان اصلی قرار دارند. این گونه املاک با وجود آنکه دارای کاربری اداری نیستند و یک ملک اداری محسوب نمیشوند اما با توجه به موقعیتی که دارند، در صورت وجود شرایطی میتوان با تنظیم قرارداد اجاره ملک اداری از آنها استفاده اداری کرد و در واقع املاک با موقعیت اداری به حساب میآیند. اینگونه املاک دارای سند مسکونی میباشند و تنها بعضی از کسب و کارهای مشخص را میتوان در آنها راه اندازی کرد.
مزیت و کاربرد موقعیت اداری!
از جمله مزیتهای املاک دارای موقعیت اداری، قیمت مناسبتر آن نسبت به املاک اداری میباشد، چرا که اینگونه املاک در واقع مسکونی به حساب میآیند.
مالک یک ساختمان مسکونی با وجود موقعیت اداری میتواند یکی از دفاتر وکالت، مهندسی، روزنامه و مجله، مطب، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و… را راهاندازی کند. برای راهاندازی دفاتر ذکر شده، تنها مالک میتواند از صنف مربوطه اجازه تاسیس دفتر را دریافت کند و در نتیجه مراجعه به شهرداری و کسب مجوز از آن لازم نمیباشد.
هنگام تنظیم نمونه قرارداد اجاره ملک اداری ، باید بسیار مراقب باشید که فریب برخی از بنگاهها را نخورید؛ چرا که گاهی اوقات، به علت کمبود مشتری و متقاضی در بازار، ممکن است اطلاعات اشتباهی به شما بدهند و املاک با کاربری مسکونی را به جای کاربری اداری به شما ارائه دهند که در این صورت با شهرداری مواجه خواهید شد و این نهاد با شما برخورد جدی خواهد داشت.
قوانین حاکم بر نمونه قرارداد اجاره ملک اداری
قراردادهای اجارهای که در حال حاضر توسط اجاره دهندگان و اجاره کنندگان تنظیم میشوند، تابع قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 میباشند. در ادامه مهمترین نکاتی که با توجه به این قوانین در متن قرارداد اجاره ذکر میشوند را مورد بررسی قرار میدهیم:
- قبل از تنظیم قرارداد اجاره، بهتر است مستأجر به همراه شخص اجاره دهنده در محل حاضر شوند و تمامی موارد از جمله نشتی لولههای آب، گاز، عدم خرابی در قسمتهای مختلف ساختمان و… را به دقت بررسی کنند و تمامی مشکلات و خرابیها را در نمونه قرارداد اجاره ملک اداری ، ذکر کنند.
- مستأجر، اجازه ندارد بر خلاف موضوع نمونه قرارداد اجاره ملک اداری ، از عین اجاره استفاده کند.
- مستأجر موظف است به نحو متعارف از عین اجاره استفاده کند.
- مستأجر مکلف است اجاره بها را با توجه به موعد مقرر در متن قرارداد پرداخت کند.
- پرداخت هزینههای نگهداری از ملک مانند حق شارژ و… به عهده مستأجر میباشد.
- مالیات مربوط به مستغلات و عوارض شهرداری به عهده موجر و مالیات مربوط به مشاغل و درآمد اداری به عهده مستأجر میباشد.
سایر نکات مربوط به قرارداد اجاره ملک اداری
- تمدید نمونه قرارداد اجاره ملک اداری با توافق کتبی طرفین و قبل از انقضا مهلت اجاره امکانپذیر است.
- در صورت وارد آمدن هر گونه خسارت به ملک که ناشی از فعل شخص مستاجر باشد، ایشان ملزم به جبران خسارت میباشند.
- مستأجر وظیفه دارد هنگام تخلیه، ملک را به همان صورت که در ابتدا تحویل گرفتهاست، تحویل دهد و رسید آن را دریافت نماید.
- پرداخت هزینههای کلی قرارداد اجاره ملک اداری مانند تعمیرات اساسی و بهرهمندی از شبکه آب، برق، گاز، کولر، آسانسور و… به عهده مالک و پرداخت هزینههای جزئی و همچنین مصرفی مربوط به آب، برق، گاز، تلفن و… به عهده مستاجر خواهد بود.
- موجر وظیفه دارد هنگام تخلیه نهایی ملک و تسویه حساب، ودیعه دریافتی از موجر را استرداد کرده و رسید آن را دریافت نماید.
پیشنهاد ما
شما میتوانید تنظیم قرارداد اجاره ملک اداری را به ما بسپارید. برای این کار روی اینجا کلیک کنید.
ما همچنین انواع قرارداد اجاره را تنظیم کردهایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید.