نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت و نکات مهمی که برای نوشتن این قرارداد نیاز دارید!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/02/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش موتور سیکلت

قرارداد فروش موتور سیکلت قراردادی است که در زمان فروش موتورسیکلت بین خریدار و فروشنده امضاء می­­‌شود. امروزه به دلیل آسان بودن عبور و مرور با موتور سیکلت در خیابان نسبت به اتومبیل و برای رهایی از ترافیک‌­­های شهری، بسیاری از افراد با موتور سیکلت در شهر تردد می‌کنند. این موضوع سبب افزایش توجه مردم به موتور سیکلت و نابسامانی در زمینه انتقال آن شده است. برای پیشگیری از هر اتفاق و دردسر قانونی لازم است که از طریق تنظیم قرارداد فروش موتور سیکلت راه سوء استفاده و کلاهبرداری سود جویان بسته شود. در قرارداد فروش موتور سیکلت مالک موتور در مقابل مبلغ مشخص و مورد توافق هر دو طرف، این وسیله نقلیه را به طرف مقابل منتقل می­­‌کند.

فرم قرارداد فروش موتور سیکلت از نگاه قانون

فرم قرارداد فروش موتور سیکلت باید مطابق با قانون نوشته شود تا مورد حمایت قانونی قرار بگیرد.

برای مثال اگر در این قرارداد، اوصافی برای موتور سیکلت ذکر شده و بعد از آن مشخص شود که فاقد این مشخصات است مطابق ماده 413 قانون مدنی اختیار فسخ قرارداد برای طرف مقابل وجود دارد.

از طرف دیگر، ممکن است موتور سیکلت موضوع قرارداد، روشن نشود و عیب فاحشی داشته باشد که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، دراین صورت با توجه به ماده 422 قانون مدنی، خریدار اختیار دارد که قرارداد را فسخ کند یا از فروشنده تقاضای خسارت کند.

اگر قبل از اینکه فروشنده موتورسیکلت را به خریدار تحویل دهد بدون تقصیر مالک، تلف شود، مطابق ماده 387 قانون مدنی، باید تمام مبلغ پرداخت شده را به خریدار برگرداند.

قرارداد فروش موتور سیکلت چه نوع قراردادی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قرارداد فروش موتور سیکلت یک قرارداد لازم است. قرارداد لازم قراردادی است که طرفین نمی­­‌توانند آن را فسخ کنند، مگر در مواردی که در قرارداد، برای خود این حق را در نظر گرفته باشند و هردو طرف آن ­­را امضاء کرده باشند. به دلیل اینکه این قرارداد یک قرارداد خرید کالا است قراردادی معوض نیز محسوب می‌شود. قرارداد معوض قراردادی است که شخص در مقابل دریافت ثمن، کالای خود را به دیگری منتقل می­‌کند.

نحوه نوشتن متن قرارداد فروش موتور سیکلت

در هر قراردادی ضروری است که مشخصات طرفین قرارداد ذکر شود. در نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت هم باید مشخصات و نشانی هر دو طرف به طور کامل و دقیق در قرارداد ثبت شود. مشخصات دو طرف شامل موارد زیر است:

نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تلفن.

موارد بالا باید در قسمت مشخصات طرفین نوشته شود. اگر خریدار و فروشنده بیش از یک نفر باشند باید نام همه آن‌ها در قرارداد ثبت شود.

از طرف دیگر، اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی است، باید نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد فروش موتور سیکلت رکلا است، توجه کنید:

قرارداد فروش موتور سیکلت

مشخصات مورد معامله در فرم قرارداد فروش موتور سیکلت

در قرارداد فروش موتور سیکلت به طور معمول یک موتورسیکلت با ویژگی‌­­ها و مشخصات مشخص به خریدار نشان داده شده است و خریدار با اطلاع از این موارد، برای مالکیت آن اقدام کرده است و قرارداد را امضاء می­­‌کند. در قسمت مشخصات موضوع قرارداد باید حداقل، مدل، شماره بدنه و شماره پلاک موتور نوشته شود.

قیمت موتور در نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت

در این قسمت از قرارداد، فروشنده و خریدار قیمتی را که با هم توافق کرده­­‌اند ثبت می­­‌کنند و مشخص می­‌شود خریدار چه مقدار از مبلغ را نقد و چه مقدار را به صورت اقساط پرداخت می­‌کند. اگر فروش موتور سیکلت به صورت قسطی باشد، باید زمان پرداخت هر قسط و ضمانت اجرای تاخیر در پرداخت آن مشخص شود. در فروش قسطی، فروشنده موظف است بعد از آخرین قسط، سند موتور سیکلت را به خریدار منتقل کند.

شرایط و تعهدات طرفین قرارداد

طرفین قرارداد باید همه شرایط خود را در قرارداد ثبت کنند تا درصورت بروز اختلاف بتوانند از طریق همین قرارداد، برای جبران خسارت اقدام کنند.

همچنین طرفین باید در قراردادی که تنظیم می­­‌کنند، زمان مراجعه به دفتر ثبت اسناد را بنویسند و فروشنده سند را به نام خریدار یا هرکسی که خریدار معرفی می­‌کند انتقال ­دهد.

دو طرف می­­‌توانند زمانی را برای فسخ قرارداد و مبلغی را نیز برای این اختیار فسخ مشخص کنند که طرفین ظرف آن مدت مشخص، اگر قرارداد را بر هم بزنند موظف هستند، مبلغ معین را به طرف مقابل پرداخت کنند. اگر این مدت مشخص تمام شود طرفین اختیار فسخ قرارداد را نخواهند داشت زیرا این قرارداد، یک قرارداد لازم است و در عقد لازم، طرفین نمی­­‌توانند آن­ را فسخ کنند، مگر آنکه چنین حقی در متن قرارداد موجود باشد.

تا قبل از تحویل موتور سیکلت به خریدار مسئولیت همه تخلفاتی که با آن انجام شده است به عهده فروشنده خواهد بود.

اگر فروشنده، موتور سیکلت را به خریدار تحویل دهد، ولی او ثمن (مبلغ) معامله را به فروشنده پرداخت نکند، فروشنده می­‌تواند موتور سیکلت را از خریدار پس بگیرد و قرارداد را فسخ کند.

فسخ قرارداد فروش موتور سیکلت

اگر در قرارداد برای طرفین اختیار فسخ در زمان و تاریخ مشخصی پیش بینی شود، دو طرف این حق را دارند که در مدت معین، قرارداد را فسخ کنند. به این حق، خیار شرط هم گفته می‌شود.

نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت

مرجع حل اختلاف در متن قرارداد فروش موتور سیکلت

خریدار و فروشنده می­­‌توانند شرط کنند که در زمان بروز اختلاف به داور مراجعه کنند و هم چنین می­‌توانند نام داور مورد توافق خودشان را در قرارداد ثبت کنند تا در صورت بروز مشکل به او مراجعه کنند و اختلافات ناشی از این قرارداد را حل و فصل کند.

البته اگر مرجع حل اختلافی در قرارداد مشخص نشده باشد، باید به دادگاه مراجع شود مگر آنکه، طرفین با توافق هم، داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند.

تعداد نسخه

یک نسخه از قرارداد به خریدار و یک نسخه به فروشنده داده می­‌شود. این قرارداد باید به امضاء و اثر انگشت طرفین و دو نفر شاهد برسد. البته حضور شاهد، شرط صحت قرارداد نخواهد بود و فقط جنبه اثباتی قرارداد را تقویت می‌کند.

دلیل توجه و اهمیت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

بیمه موتور سیکلت یک بیمه اجباری است و به بیمه گزار کمک می­کند تا در زمان تصادف بتواند خسارت ایجاد شده را پرداخت کند.

زمانی که مالک موتور مقصر باشد، از این بیمه استفاده می­شود. علت توجه به این بیمه در زمان تنظیم قرارداد این است که مشخص می­شود که فروشنده، در گذشته با موتور تصادف کرده است یا خیر.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، نمونه قولنامه موتور سیکلت را تنظیم کرده است. برای تهیه این قرارداد می‌توانید آن را در بانک قرارداد رکلا جستجو کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه نوشتن متن قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

دانلود نمونه قولنامه فروش اقساطی موتورسیکلت

اگر معامله موتورسیکلت به صورت اقساطی انجام می‌شود باید از این نوع قرارداد استفاده کنید.

نمونه قولنامه فروش اقساطی موتورسیکلت
دانلود نمونه قولنامه فروش اقساطی موتورسیکلت

دانلود نمونه قولنامه موتورسیکلت (نقدی)

اگر می‌خواهید موتورسیکلت را به صورت نقدی معامله کنید از این قرارداد استفاده شود.

نمونه قولنامه موتورسیکلت
دانلود نمونه قولنامه موتورسیکلت
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(8 نظر)
account_circle
علیرضا
thumb_up_alt
سلام بنده یه موتور خریدم به مغازه دار ۱۰ تومن پول دادم ولی بعد از خرید موتور، منصرف شدم. طرف گفت بنزین ریختم توی باک و باتری بستم و دو میلیون پول منو برنگردوند. آیا مجاز به همچین کاری است؟
10:43
18 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به طور کلی که چنین حقی وجود ندارد اما لازم است جزئیات بیشتری از واقعیت به دست بیاوریم تا بتوانیم با اطمینان قلبی بیشتری، شما را راهنمایی کنیم.
12:07
19 دی 1400
account_circle
مهدی
thumb_up_alt
سلام بنده یک موتورسیکلت خریداری کردم و در قولنامه نوشته شد «شرط بر این است که موتورسیکلت بدون هیچ عیب و ایرادی تحویل شود» ولی بعد از تسویه حساب و قبل از سند زدن متوجه روغن سوزی و ضربه خوردن شاسی موتور شدم. من درخواست فسخ کردم ولی طرف مقابل قبول نمی‌کند آیا مجاز به این کار است؟ ممنون از راهنمایی.
02:09
29 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر خیارات قانونی را در قرارداد سلب نکرده‌اید و در متن آن اعلام نشده است که شما موتور سیکلت را در سلامت و اصالت کامل دریافت کرده‌اید امکان فسخ قرارداد برای شما وجود خواهد داشت. از طریق اظهارنامه، فسخ قرارداد را اعلام کنید.
16:32
30 بهمن 1400
account_circle
رسول اسماعیلی
thumb_up_alt
سلام. من یه موتور به صورت قولنامه دستی خریدم که توش فقط مشخصات طرفین و مبلغ و تاریخ تسویه حساب نوشته شده ولی به صورت لسانی، فروشنده یک ماه ضمانت داده ولی بعد دو روز بردم مکانیک میگه روغن سوزی داره. می‌تونم معامله رو فسخ کنم؟
13:52
31 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر حق فسخ در متن قرارداد شما سلب نشده باشد می‌توانید با استناد به خیار عیب، قرارداد را فسخ کنید. در غیر این صورت، این امکان وجود نخواهد داشت.
10:34
02 خرداد 1401
account_circle
مهرشاد احتشامیان
thumb_up_alt
سلام من یه موتور سیکلت صفر از بنگاه خریدم تحت عنوان مدل ۱۴۰۰. بعد همه وسایل موتور رو بست و روشنش کرد. زدیم وانت آوردیم خونه. بعد توی خونه حین تمیز کردن موتور متوجه شدم موتور مدل ۱۳۹۹ هست. این بنگاه موتور ۲ سال پیش رو تحت عنوان موتور صفر ۱۴۰۰ به من فروخته و فقط یه فروشنامه دارم که توی اون ننوشته مدل ۱۴۰۰ یا ۱۳۹۹. حرفی از سال ساخت زده نشده. الان من چیکار کنم؟
04:02
04 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که حق فسخ قرارداد در متن آن سلب نشده باشد می‌توانید نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنید. در غیر این صورت اقدام شما به فسخ با توجه به عدم قید مشخصات سال در قرارداد، دشوار به نظر می‌رسد.
07:53
05 خرداد 1401
account_circle
فرشاد جعفری
thumb_up_alt
سلام. من روز گذشته یه موتور سیکلت خریدم به قیمت ۴۳ میلیون تومان که مبلغ ۲۴ میلیون نقد دادم و مبلغ ۱۱ میلیون رو قرار شد تا قبل از مراجعه به دفتر خانه پرداخت کنم. در ضمن یک فقره چک به مبلغ ۹ میلیون تومان به تاریخ یک ماه دیگر به فروشنده دادم. وقتی قرارداد نوشته شد، من موتور رو به یک کارشناس نشون دادم و از خرید پشیمان شدم چون موتور واقعا ایراد داشت و اون قیمت ارزش نداشت و وقتی برای عودت موتور اقدام کردم، اون فروشنده ۹ میلیون تومان حق پشیمانی گرفته و واقعا انصاف نیست، چون کلا من ۲ ساعت موتور دستم بود و بردم نشون دادم و آوردم. حالا توی اون قرارداد مبلغ ۱۵ میلیون حق پشیمونی نوشته و من اصلا دفتر خانه نرفتم و چیزی رو امضا نکردم. حالا باید چی کار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
11:25
23 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. باید قرارداد شما را بررسی کنیم. اگر در قرارداد حق فسخ گذاشته شده است و برای اعمال این حق نیز، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است امکان دریافت آن مبلغ از سوی فروشنده وجود دارد. اما در هر حال، لازم است متن قرارداد بررسی شود و با اطمینان خاطر در این خصوص اظهار نظر کنیم.
11:22
24 خرداد 1401
account_circle
اشکوری
thumb_up_alt
بنده یک موتور سیکلت رو به یک شخصی فروختم و آن شخص به خاطر هزینه‌های تعویض پلاک، حاضر به سند زدن نیست. اگر من یک کاغذ رو بین خودمون بنویسم و بعد دو نفر هم برای اون شاهد بگیرم آیا مسئولیت موتور از من ساقط میشه؟
11:56
20 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مسئولیت به صورت کامل از شما رفع نخواهد شد و بعدا ممکن است در این خصوص از حیث حقوقی یا اداری یا کیفری با مشکل رو به رو شوید.
10:48
21 تیر 1401
account_circle
محمد مهرابی
thumb_up_alt
سلام. من یک موتور سیکلت می‌خواهم خریداری کنم سند و مدارک طبق گفته فروشنده هنوز به دستش نرسیده و در نمایندگی هست. قرار شده است فقط کلید تحویل دهد و از نمایندگی سوال کنیم در مورد مدارک. چگونه عمل کنم که دچار مشکل نشوم؟
13:30
16 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ما چنین معامله‌ای را توصیه نمی‌کنیم و صرف وجود کلید در نزد شما، نمی‌تواند معامله ایمنی را رقم بزند.
14:48
16 فروردین 1402
account_circle
محمود
thumb_up_alt
با سلام. موتور بنام پدر خدا بیامرزم هست می‌خواستم بفروشم البته با هماهنگی وراث هست موتور که بنام پدرم هست الان مشتری پیدا شده چگونه می‌توانم قرارداد را بنویسم نحوه نگارش و مفادی که در قولنامه باید بنویسیم چی هستند ممنون راهنمایی بفرمایید.
06:12
23 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد لازم است تمام وراث به شما وکالت دهند و اعلام کنند که در خصوص انتقال این مال الارث، رضایت کامل وجود دارد. بعد از آن، شما می‌توانید از طریق قولنامه‌های موجود در سایت رکلا، نسبت به انتقال مالکیت موتورسیکلت به شخص دیگر اقدام کنید.
11:29
23 اسفند 1402