قرارداد مشاوره معدن چیست و کارفرما و مشاور چه توقعی از هم دارند؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره معدن

مطابق با اظهار نظر کارشناسان، وجود مهندسین مشاور معدن برای توسعه بخشیدن به معدن کشور بسیار دارای اهمیت است. می‌توان گفت که ارائه مشاوره در زمینه کشف، استخراج و بهره‌ برداری از معادن در تخصص افرادی است که در رشته زمین شناسی یا مهندسی معدن تحصیل کرده‌اند و در این زمینه از تجربه و مهارت کافی نیز برخوردار هستند. کشف، استخراج و بهره برداری از معادن بدون نظارت و راهنمایی‌های یک مشاور متخصص در این حوزه امکان پذیر نخواهد شد. بنابراین، تمام اشخاصی که قصد فعالیت یا سرمایه گذاری در حوزه معادن را دارند، باید یک یا چند مشاور متخصص و با تجربه را در کنار خودشان داشته باشند. قرارداد مشاوره معدن یکی از انواع قراردادهای مشاوره است که به واسطه توافق میان دریافت کننده و ارائه دهنده خدمات مشاوره تحقق پیدا می‌کند.

توافق نامه‌ای که برای ارائه یا دریافت مشاوره در خصوص بهره برداری از معادن تنظیم می‌شود، یک قرارداد معتبر است که از اصول و ضوابط قانون مدنی و دیگر قوانین مرتبط تبعیت می‌کند.

اصل آزادی قراردادها یکی از اصول پذیرفته شده در قانون مدنی است. ماده 10 قانون نیز به پذیرش اصل آزادی قراردادها اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین، توافق نامه میان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره‌ای نیز با توجه به اصل آزادی قراردادها و مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود.

در مقاله حاضر با شرایط تنظیم و اجرای قراردادی که برای ارائه مشاوره در زمینه معادن تنظیم شده است، آشنا می‌شویم. این توافق نامه، یک قرارداد خدمات مشاوره ای است و در چهارچوب این نوع قرارداد تهیه و تنظیم می‌شود.

آیا اشخاص حقوقی می‌توانند قرارداد مشاوره معدن را امضا کنند؟

همان گونه که گفتیم، این قرارداد به واسطه توافق میان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات تحقق پیدا می‌کند. علاوه بر اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی نیز می‌توانند این توافق نامه را به عنوان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره امضا کنند. بنابراین، شرکت‌های مهندسی و صنعتی نیز می‌توانند یکی از طرفین این توافق نامه باشند.

در هر حال باید به این نکه توجه داشته باشیم که معلوم و مشخص بودن طرفین این توافق نامه، از مهمترین شرایط صحت، نفوذ و اعتبار قانونی آن است. به همین دلیل، بهتر است که یکی از بندهای این توافق نامه را به تعیین مشخصات و اطلاعات طرفین آن اختصاص بدهیم.

مشخصات ضروری طرفین برای امضای قرارداد

نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن همراه و ثابت از جمله مشخصات مربوط به اشخاص حقیقی است که باید در این توافق نامه نوشته شود.

نام تجاری، شماره ثبت و آدرس محل اقامت نیز از مهمترین مشخصات شرکت‌هایی است که این توافق نامه را به عنوان دریافت کننده یا ارائه کننده خدمات مشاوره‌ای تنظیم کرده‌اند. فردی که نمونه قرارداد مشاوره معدنی را به نمایندگی از شرکت امضا می‌کند، باید مشخصات فوق الذکر را نیز در آن بنویسد.

همچنین، نمونه قرارداد مشاوره معدنی در صورتی معتبر است که توسط دریافت کننده و ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای امضا شده باشد.

چگونگی شرح و تعریف موضوع در قرارداد مشاوره معدن

موضوع نمونه قرارداد مشاوره معدنی در واقع یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده آن است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که هدف اصلی از تنظیم و امضای این توافق نامه ، انجام شدن موضوع آن خواهد بود. از سوی دیگر موضوع این توافق نامه، شرح وظایف مشاور معدن و انتظاراتی که دریافت کننده خدمات از او دارد را نیز مشخص می‌کند. به همین دلیل، شرح و تعریف دقیق موضوع این توافق نامه بسیار دارای اهمیت است زیرا مشاور در صورتی می‌تواند به تمام وظایف خود عمل کند که کاملاً از انتظارات و موضوعات مد نظر دریافت کننده خدمات آگاه شده باشد. بنابراین، ممکن است که عدم شرح و تعریف کامل موضوع این توافق نامه باعث بروز اختلاف میان طرفین آن شود. به همین دلیل، بهتر است که یکی از اولین ماده‌های قرارداد مشاوره معدن به شرح و تعریف موضوع آن اختصاص داده شود.

تعیین محل انجام کار نیز یکی از مسائل مهمی است که در هنگام تنظیم و امضای این توافق نامه باید درباره آن تعیین تکلیف شود. منظور از محل انجام کار، مکانی است که مشاور برای ارائه خدمات مشاوره‌ای درباره کشف، بهره برداری و استخراج از معادن باید در آنجا حاضر شود.

نحوه و شرایط تمدید مدت در قرارداد مشاوره معدن

مدت قرارداد مشاوره معدن را باید بازه زمانی محدود و مشخصی بدانیم که برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه کشف، استخراج و بهره برداری از معادن تعیین می‌شود. مدت ارائه خدمات به توافق میان دریافت کننده و ارائه کننده خدمات مشاوره بستگی دارد. پایان یافتن مدت این توافق نامه باعث منحل شدن آن و قطع همکاری میان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره معادن می‌شود.

در خصوص نحوه تمدید مدت این توافق نامه باید بگوییم که این مساله به توافق میان طرفین آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، تمدید مدت این قرارداد با توافق میان طرفین آن امکان پذیر می‌شود.

همچنین، تعیین شرایط تمدید مدت این توافق نامه نیز به توافق میان طرفین آن بستگی خواهد داشت. بنابراین، طرفین در هنگام امضای این توافق نامه می‌توانند شرایط تمدید مدت آن را نیز پیش بینی کنند.

تعهدات فرعی طرفین قرارداد مشاوره معدن چگونه اجرا می‌شوند؟

تعهد اصلی مشاور، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه کشف، بهره برداری و استخراج از معادن است. پرداخت حق الزحمه مشاور نیز اصلی‌ترین و مهمترین تعهد شخصی است که این قرارداد را به عنوان دریافت کننده خدمات امضا می‌کند.

منظور از تعهدات فرعی، مسائل و جزئیات مربوط به اجرای قرارداد مشاوره معدن است که طرفین درباره اجرای آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. تعهدات فرعی که به واسطه توافق میان طرفین این توافق نامه تعیین شده نیز مانند تعهدات اصلی آن لازم الاجرا هستند. اگر یکی از طرفین این توافق نامه به تعهدات فرعی خود عمل نکند یا در انجام آن‌ها تاخیر داشته باشد، به پرداخت خسارت ناشی از عدم حسن انجام تعهد ملزم می‌شود.

همچین طرفین قرارداد مشاوره معدن می‌توانند در خصوص تعیین وجه التزام نیز با یکدیگر توافق کنند. وجه التزام، مبلغی است که در توافق نامه به عنوان جریمه عدم حسن اجرای تعهدات تعیین می‌شود. بنابراین، اگر هر یک از طرفین این توافق نامه به تعهدات خود عمل نکرد باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه قراردادی پرداخت کند. لازم به ذکر است که تعیین مبلغ وجه التزام و شرایط پرداخت آن نیز به توافق میان طرفین این قرارداد بستگی دارد.

قرارداد مشاوره معدن چگونه منحل می‌شود؟

اصاله اللزوم، یکی از مهمترین اصول پذیرفته شده در قانون مدنی است که در اصطلاح به آن، اصل لازم بودن قراردادها نیز می‌گویند. مطابق با این اصل، تمام قراردادها، لازم الاجرا و غیر قابل انحلال هستند مگر در مواردی که جایز الفسخ بودن قراردادی به صورت قطعی و مسلم برای ما ثابت می‌شود. فسخ قراردادهای لازم در صورتی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار اجازه داده باشد. می‌توان گفت؛ فسخ و اقاله از مهمترین مواردی هستند که فسخ قراردادهای لازم را امکان پذیر می‌کنند.

فسخ قرارداد به معنای انحلال یک توافق نامه لازم الاجرا با اراده یکی از طرفین آن است. قانونگذار به طرفین قراردادهای لازم الاجرا اجازه داده است که شرایط فسخ آن‌ها را به نفع خودشان پیش بینی کنند. بنابراین طرفین در هنگام تنظیم و امضای قرارداد مشاوره معدن نیز می‌‌توانند شرایط فسخ آن را به نفع خودشان پیش بینی کنند.

اقاله قرارداد نیز به معنای انحلال یک قرارداد لازم با تراضی و توافق طرفین آن است. ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات نیز می‌توانند قرارداد مشاوره معدن را با تراضی و توافق یکدیگر اقاله کنند.

توصیه حقوقی مهم!

قراردادی که میان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره معدن تنظیم شده به منزله سندی است که توافق میان آن‌ها را به اثبات می‌رساند. تنظیم مکتوب این قرارداد، مزایای زیادی را برای هر یک از طرفین آن به دنبال خواهد داشت. از جمله مزایای تنظیم این قرارداد، کاهش احتمال بروز اختلاف میان کارفرما و کارپذیر است. بنابراین، این قرارداد باید به صورت دقیق و همه جانبه تنظیم شود.

خدمات تنظیم قرارداد رکلا به شما امکان می‌دهد که این قرارداد را به صورت اختصاصی و مطابق با قوانین مربوطه تنظیم کنید.

برای آشنایی با شرایط و ضوابط تنظیم و اجرای این قرارداد نیز می‌توانید از راهنمایی‌های کارشناسان حقوقی حاضر در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا استفاده کنید.

قرارداد مشاوره

برای دانلود این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات