نکاتی برای انجام صحیح معامله ماینر با استفاده از قرارداد فروش ماینر

-
بروزرسانی:1400/11/03
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش ماینر

ماینر، دستگاهی است که به وسیله آن امکان استخراج رمز ارزِ بیت کوین فراهم می‌شود. امروزه رمز ارزها، علی الخصوص بیت کوین، جذابیت زیادی برای قشر عمومی مردم ایجاد کرده است. در راستای استخراج بیت کوین و معامله آن در بازار ارزهای دیجیتال ، شما ابتدا باید دستگاه ماینر را فراهم کنید. یکی از روش‌های تهیه ماینر، امضای قرارداد فروش ماینر است. این قرارداد، چهارچوب حاکم بر معامله ماینر را معین می‌کند و با آثار زیادی همراه است. در این مقاله تلاش داریم که این قرارداد و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

این قرارداد را می‌توانیم در گروه انواع قرارداد بیع کالا در نظر بگیریم.

قرارداد فروش ماینر بر اساس چه نظام حقوقی قابل امضا است؟

قبل از پاسخ به این سوال، ابتدا دو هدف اساسی از امضای این قرارداد را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. به طور کلی هدف از انجام این قرارداد، انتقال و کسب مالکیت دستگاه ماینر است. به این صورت که در این قرارداد، فروشنده قصد دارد که مالکیت ماینر را انتقال دهد و در مقابل، خریدار درصدد به دست آوردن مالکیت ماینر است. با این اوصاف می‌توان بیان کرد که مبایعه نامه ماینر ، به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود که در عالم حقوقی به آن نیز بیع می‌گویند. در این قرارداد، به خریدار ماینر، مشتری و به فروشنده آن، بایع گفته می‌شود.

بنابراین برای انعقاد این قرارداد، مشتری و بایع موظف هستند کلیه احکام مقرر در موارد 338 تا 465 قانون مدنی را در باب بیع مورد رعایت و اجرا قرار دهند. در صورتی که خریدار و فروشنده ماینر، قواعد مختص به بیع را در خصوص این قرارداد رعایت نکنند، این قرارداد از درجه اعتبار خارج خواهد شد.

قواعد آمرانه و تکمیلی در قرارداد فروش ماینر

به طور کلی، دو نوع قواعد، ذیل مواد 338 الی 465 قانون مدنی یافت می‌شود.

دسته اول از این قواعد، به قواعد اَمری یا آمرانه مشهور هستند. این دسته از قواعد، در راستای تنظیم و تامین منافع عمومی یک ملت مورد پیش بینی قرار گرفته‌اند. به همین خاطر قواعد آمرانه موجود در احکام بیع، حتما باید در قرارداد فروش ماینر مورد اجرا قرار گیرند و قانونگذار شرط خلاف آن‌ها را در قرارداد نمی‌پذیرد. برای مثال در این قرارداد نمی‌توان شرط کرد که بایع، ماینر را به خریدار تسلیم نکند زیرا لزومِ تسلیم مورد معامله، به عنوان یک قاعده اَمری محسوب می‌شود.

دسته دیگر از این قواعد، قواعد تکمیلی نامیده می‌شوند. قواعد تکمیلی، به منظور تکمیل قواعد اَمری مورد پیش بینی قرار می‌گیرند. به بیان دیگر، امکان توافق علیه قواعد تکمیلی در قرارداد معامله ماینر وجود دارد. برای مثال، اگرچه نمی‌توان در زمینه تسلیم یا عدم تسلیم ماینر در این قرارداد شرط کرد اما امکان شرط خلاف در مورد زمان و نحوه تسلیم آن وجود دارد زیرا در صورتی که شرطی خلاف این امر در قرارداد وجود نداشته باشد، تسلیم ماینر باید همزمان با انعقاد قرارداد انجام شود.

باید اشاره داشت که خریدار و فروشنده ماینر، در مواردی می‌توانند اراده خود را در تعیین شرایط حاکم بر این قرارداد دخیل کنند. به این صورت که طرفین قادرند در خصوص مسائلی که تحت مواد 338 الی 465 قانون مدنی تعیین و تکلیف نشده است، شرایطی را بنا بر توافقات خود برای قرارداد در نظر بگیرند. این موضوع، از ماده 10 قانون مدنی نتیجه گیری می‌شود. این ماده نیز برای صحت اعمال اراده طرفین، شرایطی را مورد پیش بینی قرار داده است.

به این صورت که در قرارداد فروش ماینر ، خریدار و فروشنده باید اصول قانونی و شرعی را برای این دسته از شرایط مورد نظر قرار دهند. در غیر این صورت، قرارداد تنظیم شده فی ما بین آن‌ها اعتباری نخواهد داشت.

قرارداد فروش ماینر و ویژگی‌‌های اساسی آن

  1. معین بودن قرارداد: یکی از ویژگی‌های اولیه این قرارداد، معین بودن آن است زیرا این قرارداد در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، عنوان و قواعد منحصر به فردی دارد.
  2. تکمیلی بودن قرارداد: از دیگر صفات بارز این قرارداد، تکمیلی بودن آن است. به این صورت که به محض امضای قرارداد فروش ماینر ، مالکیت دستگاه ماینر به خریدار منتقل می‌شود. بنابراین مالک اصلی ماینر پس از عقد این قرارداد، خریدار خواهد بود.
  3. معوض بودن قرارداد: معوض بودن این قرارداد، به این خاطر است که خریدار وظیفه دارد در برابر کسب مالکیت دستگاه ماینر، مبلغ مورد توافقی را به فروشنده آن بپردازد.
  4. دائمی بودن این قرارداد: این قرارداد، دارای ماهیت دائمی است زیرا انتقال مالکیت ماینر از فروشنده به خریدار همیشگی خواهد بود.
  5. رضایی بودن قرارداد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قرارداد فروش ماینر ، رضایی بودن آن است زیرا انعقاد این قرارداد نیاز به تشریفات ندارد. بنابراین به محض حصول توافق فی ما بین خریدار و فروشنده مبنی بر معامله ماینر، قرارداد شکل می‌گیرد.

شروط صحت قرارداد معامله ماینر

در این قسمت، برخی از مهم‌ترین شرایط صحت انعقاد این قرارداد را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

وجود اراده خریدار و فروشنده ماینر

همانطور که بیان شد، قرارداد فروش ماینر ، به عنوان یک قرارداد رضایی محسوب می‌شود. به همین ترتیب، وجود قصد و رضایت خریدار و فروشنده ماینر در این قرارداد، از شرایط صحت آن به شمار می‌رود. به این معنا که برای اعتبار این قرارداد، اراده معتبر و واقعی طرفین باید ابراز شود. در عالم حقوقی، اراده خریدار و فروشنده، در قالب ایجاب و قبول مطرح می‌شود. ایجاب، به معنای ابراز رضایت فروشنده مبنی بر فروش ماینر و در مقابل قبول به معنای اعلام قصد مشتری برای خریداری دستگاه ماینر است.

اهلیت خریدار و فروشنده ماینر

اهلیت خریدار و فروشنده، از دیگر شرایط صحت مبایعه نامه ماینر به شمار می‌رود. به طور کلی اهلیت به معنای صلاحیتی است که قانون برای اشخاص در زمینه اعمال حقوقی در نظر می‌گیرد. در این خصوص، قانون دو نوع اهلیت را برای خریدار و فروشنده ماینر متصور است:

  1. اهلیت تمتع که به معنای صلاحیت برخورداری از حقوق است. به موجب ماده 956 قانون مدنی، همه اشخاصی که به صورت زنده متولد می‌شوند، تا زمان مرگ خود می‌توانند از کلیه حقوق برخوردار شوند؛
  2. اهلیت استیفا که به معنای صلاحیت استفاده و تصرف در حقوق برخوردار شده است. ماده 211 قانون مدنی، برخورداری اشخاص از اهلیت استیفا را به 3 عامل مشروط می‌کند. به این صورت که اشخاص باید عاقل، بالغ و رشید باشند تا از این اهلیت برخوردار شوند. در زمینه امضای قرارداد فروش ماینر ، تحقق این شرایط برای خریدار و فروشنده ضروری است. در غیر این صورت، قرارداد دچار مشکل خواهد شد.

وجود دستگاه ماینر

توجه داشته باشید که یکی از شرایط صحت این قرارداد، وجود دستگاه ماینر است. به بیان دیگر، در صورت عدم وجود ماینر، قرارداد منعقد شده برای خرید و فروش آن اعتباری نخواهد داشت.

مشروع بودن هدف از انعقاد قرارداد

در صورتی که قرارداد فروش ماینر ، برای اهداف نامشروع و غیر قانونی منعقد شود، قرارداد اعتباری نخواهد داشت. به طور کلی، اهداف از انجام انواع معاملات در متن قرارداد آن‌ها قید نمی‌شود اما در صورتی که این اهداف در قرارداد مورد اشاره قرار گیرند، باید مطابق با اصول قانونی و شرعی باشند.

مهم است که:

مهم است که حتما برای انجام این معامله یک قرارداد در اختیار داشته باشید. این قرارداد حاوی نکاتی خواهد بود که برای انجام معامله حاضر میان طرفین اهمیت زیادی دارد. علاوه بر امضای قرارداد، چگونگی تهیه و تنظیم محتوای آن نیز مهم است. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

همچنین استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای پاسخ به سوالات حقوقی شما در خصوص این قرارداد باشد. با ثبت درخواست، در کنار شما هستیم و پاسخگو خواهیم بود.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات