قرارداد اجاره قالب فلزی و هر چیزی که باید درباره نمونه فرم اجاره نامه قالب فلزی بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره قالب فلزی

قرارداد اجاره قالب فلزی ، برای تهیه قالب‌های فلزی مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی، تنظیم و امضا می‌شود. این قالب‌ها که به قالب‌های بتن فلزی نیز معروف هستند، در جریان ساخت و ساز، برای شکل دهی به سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند. به این صورت که ابتدا لازم است بتن تازه، براساس نقشه مورد نظر در قالب ریخته شود. بعد از آنکه بتن در قالب‌های تهیه شده ریخته می‌شود، در اجرای ساخت و ساز، به کار گرفته خواهد شد. بتن در این قالب‌ها خشک می‌شود و به همان صورتی که در نظر سازنده‌ها است، قرار می‌گیرد.

استفاده از قالب‌ها در مراحل ساخت سازه‌های بتنی، از جمله اقدامات بسیار موثر است که سرعت، دقت، استحکام و کیفیت ساخت سازه‌های بتنی را افزایش می‌دهد. قالب‌ها در نوع و جنس‌های مختلف ساخته شده‌اند اما تجربه نشان داده است که بهترین نوع قالب بتنی، قالب فلزی است. این قالب‌ها برای استفاده در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند. یکی از راه‌های تهیه قالب‌های فلزی، استفاده از شرایط اجاره آن‌ها است. نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی در حقیقت یک قرارداد اجاره است و از قانون مدنی پیروی می‌کند. در ادامه این مطلب، درباره این قرارداد، شرایط و ویژگی‌های آن توضیح خواهیم داد.

اجاره نامه قالب فلزی چگونه قراردادی است؟

توضیح دادیم که نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی ، در حقیقت یک نوع از انواع قرارداد اجاره است که به واسطه آن، موضوع اجاره، برای مدت مشخص به شخص دیگر اجاره داده می‌شود. در این قرارداد، قالب فلزی اجاره داده می‌شود و تعهدات بر پایه قانون اجاره اشیاء است. این قرارداد میان مالک قالب فلزی و شخصی که تمایل دارد آن را اجاره کند، تنظیم خواهد شد. برای تنظیم آن، مطابق با قوانین اجاره نامه عمل می‌کنند.

براساس قانون اجاره، زمانی که شخص پیمانکار یا صاحب پروژه، تمایل دارد چندین قالب فلزی را برای اجرای پروژه ساختمانی خود در اختیار بگیرد، می‌تواند از شرایط فرم قرارداد اجاره قالب فلزی استفاده کند. این قرارداد، حق استفاده از قالب فلزی را برای مدت معین به صاحب پروژه واگذار می‌کند.

نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی یک مدرک معتبر است که طرفین با استناد به آن، می‌توانند اثبات کنند که با یکدیگر توافق کرده‌اند و قالب فلزی، برای مدت مشخص اجاره داده شده است. همچنین اگر در تحویل یا اخذ قالب و هزینه‌های آن اختلاف و مشکلاتی پیش بیاید، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد، از اشخاص متخلف یا از طرف مقابل در قرارداد، شکایت کنند. به طور کلی تنظیم این قرارداد، به شما کمک می‌کند که از رابطه حقوقی که ایجاد شده است، سند و مدرکی قانونی در اختیار داشته باشید.

مزایای استفاده از قرارداد اجاره قالب فلزی

قالب‌های فلزی، قالب‌های پرکاربردی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قالب‌ها به طور معمول برای هر زمانی که سازه‌های بتنی ساخته می‌شوند، استفاده خواهند شد. به همین دلیل است که به صاحبان پروژه‌ها و پیمانکاران، توصیه می‌شود که به جای اجاره این قالب‌ها، آن‌ها را تهیه کنند و بخرند. با این حال، هر پیمانکار با توجه به بودجه و نیازی که به قالب فلزی دارد، برای اجاره کردن قالب فلزی یا خرید آن، تصمیم می‌گیرد.

قالب‌های فلزی نسبت به سایر قالب‌ها، عمر و استحکام بیشتری دارند و استفاده از این قالب‌ها، احتمال بروز خطا یا خسارت را کمتر می‌کند. مساله مهم بعدی این است که این قالب‌ها آتش نمی‌گیرند، ظرفیت و مقاومت خوبی دارند و از نظر اقتصادی نیز بسیار با صرفه هستند. تمام این موارد، دلایلی هستند که اثبات می‌کنند، استفاده و اجاره قالب‌های فلزی بسیار مورد توجه است.

فرم قرارداد اجاره قالب فلزی از نگاه قانون

اجاره نامه قالب فلزی ، مطابق با قواعدی که قانون مدنی در خصوص عقد اجاره در نظر گرفته است، تنظیم می‌شود. نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی ، در واقع یکی از انواع عقد اجاره است که موضوع آن، اجاره قالب فلزی است. براساس تعریفی که قانون مدنی در خصوص این عقد ارائه می‌دهد، صاحبان پروژه و پیمانکاران، در ازای پرداخت اجاره بها (کرایه) ، برای مدت مشخص قالب‌های فلزی را در اختیار می‌گیرند. این اشخاص متعهد خواهند بود که از قالب‌های فلزی به همان طریقی که در عرف مشخص شده است، استفاده کنند و تعدی و تفریط نداشته باشند. در ادامه، بعد از اتمام زمان قرارداد، ملزم خواهند بود که قالب‌های فلزی را به همان طریقی که دریافت کرده‌اند، به موجر تحویل دهند.

این قرارداد از نگاه قانون مدنی، یک قرارداد لازم الاجرا ، معین و معوض است. از طرف دیگر، مستاجر در طول دوره اجاره، مالک منافع موجر خواهد بود. یعنی اینکه نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی یک قرارداد تملیکی نیز محسوب می‌شود. در ادامه درباره ابعاد مختلف این قرارداد، توضیح خواهیم داد.

معین بودن

یک فصل مشخص در قانون مدنی، به عقد اجاره و قواعد مربوط به آن اختصاص دارد. یعنی اینکه اگر شخصی بخواهد مال یا قالب فلزی خود را اجاره دهد، ملزم است که مطابق با قوانینی که برای این رابطه حقوقی تعیین شده است، عمل کند. قانون مدنی به صراحت از اجاره صحبت می‌کند و برای این قرارداد، نام مشخصی را در نظر گرفته است. به همین دلیل گفته می‌شود که نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی ، یک قرارداد معین است.

معین بودن این قرارداد، باعث می‌شود که در بسیاری از موارد، شرایط قرارداد به صورتی که در قانون آمده است، در نظر گرفته شود. البته اگر فکر می‌کنید که دیگر نمی‌توانید درباره جنبه‌های مختلف این قرارداد توافق کنید، باید بگوییم که این اختیار برای شما در نظر گرفته شده است که بتوانید با توجه به اصل آزادی قراردادها و توافق طرفین، شروطی را برای این قرارداد تعیین کنید.

لازم بودن

زمانی که دو شخص با یکدیگر توافقی امضا می‌کنند، برای آن‌ها بسیار مهم است که طرف مقابل به موضوع قرارداد متعهد باشد و ضمانتی برای انجام تعهداتش داشته باشد. برای مثال، زمانی که قالب‌های فلزی را اجاره می‌کنید، برای شما بسیار مهم است که موجر از قرارداد امضا شده، پشیمان نشود و ادعا نکند که می‌خواهد قرارداد را فسخ کند. از طرف دیگر تمایل دارید که نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی ، دقیقا مطابق با توافقات شما اجرا و عملی شود.

باید بگوییم که اجاره نامه قالب فلزی یک قرارداد لازم است. طرفین این قرارداد، متعهد هستند که در بازه زمانی اجاره، به تعهدات خود در زمینه قرارداد متعهد باشند و در قرارداد باقی بمانند. البته لازم بودن قرارداد به این معنی نیست که شما به هیچ وجه نمی‌توانید قرارداد را فسخ کنید. در این بخش نیز، طرفین می‌توانند با توجه به توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. این شروط ممکن است که مواردی باشد که برای طرفین بسیار دارای اهمیت است و در صورت بروز آن‌ها، حتما می‌خواهند که قرارداد فسخ شود.

طرفین نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی

طرفین نمونه قرارداد اجاره قالب فلزی که موجر و مستاجر نامیده می‌شوند، اشخاصی هستند که به واسطه امضای این قرارداد، نسبت به اجرای موضوع آن، متعهد خواهند بود. در فرم قرارداد اجاره قالب فلزی ، موجر شخصی است که می‌پذیرد قالب‌های فلزی خود را برای مدت مشخص در اختیار مستاجر بگذارد. البته واضح است که در ازای این کار، مبلغی را به عنوان اجاره بها دریافت می‌کند. موجر نباید به هیچ شیوه‌ای مانع استفاده کردن مستاجر از قالب‌های فلزی شود. علاوه براین، لازم است که در زمان معین، قالب‌های فلزی را در اختیار مستاجر قرار دهد.

در مقابل موجر، مستاجر شخصی است که تمایل دارد قالب‌های فلزی را اجاره کند. مستاجر در این قرارداد، احتمالا یک کارفرما یا یک پیمانکار است که برای اجرای پروژه ساخت سازه‌های بتنی به قالب‌های فلزی نیاز دارد. با امضای این قرارداد، موجر و مستاجر نسبت به یکدیگر متعهد خواهند بود و ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که برای اجرای پروژه عمرانی و ساخت و ساز، قالب فلزی اجاره کنید، لازم است که حتما درباره ابعاد حقوقی این قرارداد آگاه باشید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را ایجاد کرده است که بتوانید با هزینه بسیار مناسب، با یک مشاور حقوقی مجرب گفت و گو کنید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد اجاره تجهیزات

برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید. با زدن روی تصویر زیر، می‌توانید این نمونه قرارداد را به سهولت دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات