یک مشاور بازاریابی چه می‌کند؟ فعالیت در حرفه مشاوره بازاریابی و اهمیت آن برای شرکت‌ها

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاور بازاریابی

بازاریابی و فروش، یک حرفه پر طرفدار است که با توجه به گسترش و توسعه شرکت و سازمان‌های تجاری و به دنبال آن ایجاد رقابت میان ارائه دهندگان خدمات و تولید کنندگان کالا، اهمیت زیادی پیدا کرده است. راهنمایی‌های حرفه‌ای یک مشاور فروش یکی از عوامل مهم و ضروری در مراحل تولید و عرضه هر محصولی محسوب می‌شود. بنابراین اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید از مهارت‌های ارتباطی موثر و دانش کافی از حرفه بازاریابی برخوردار باشند چرا که بخش زیادی از فعالیت‌های فروش محصولات و خدمات یک سازمان منوط به نحوه عملکرد مشاور بازاریابی است. از این رو شاغلین این حرفه باید همواره دانش و اطلاعات خود را متناسب با فناوری نوین به روز کنند. در این مقاله، با جزئیات بیشتری شرح وظایف مشاور بازاریابی را توصیف خواهیم کرد.

ضمن اینکه در همین ابتدا باید در نظر داشته باشید که قرارداد منعقد شده بین مشاوران بازاریابی و کارفرمایان، ماهیت و چهارچوب اصلی توافقات آن‌ها را مشخص می‌کند. اشخاصی که در این حوزه اشتغال دارند، برای همکاری با کارفرمایان اغلب از انواع قرارداد خدمات مشاوره ای (روی لینک بزنید) استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک، در مجله حقوقی رکلا درباره این قرارداد بخوانید.

تعریفی کلی از مشاور بازاریابی

مشاوره بازاریابی مجموعه خدماتی است که به ارائه بهترین راهکارها و راهنمایی‌ها برای افزایش میزان فروش و بازدهی بهتر کسب و کار می‌پردازد. به شخصی متخصص که در حوزه بازاریابی و فروش تجاری فعالیت می‌کند، مشاور بازاریابی گفته می‌شود. در واقع این شخص وظیفه دارد برنامه‌ها و استراتژی‌های هدفمند و مناسبی در راستای ارتقاء سطح کیفی محصولات و همچنین فروش آن‌ها ارائه دهد. او موظف است که با تحلیل و بررسی دقیق و کامل وضعیت اقتصادی، منابع کارگاه یا سازمان مربوطه و بازار محصولات مورد نظر، برنامه‌های مناسبی تدوین کند.

همچنین در صورت بروز موانع و مشکلات، راه‌حل‌های کارآمدی ارائه دهد. با توجه به مطالب فوق تعریف کلی از مشاور بازاریابی شامل اقداماتی همچون تحلیل و بررسی کلیه فعالیت‌های داخلی و خارجی یک کسب و کار اعم از نیاز مشتریان، بازار محصولات، منابع و امکانات، مراحل تولید و میزان رضایت مشتریان می‌شود که در نتیجه طراحی یک برنامه منسجم و کارآمد کوتاه مدت و بلند مدت را برای دستیابی به اهداف تعیین شده سازمان به همراه خواهد داشت.

یک مشاور بازاریابی حرفه‌ای از چه توانمندی‌هایی برخوردار است؟

مشاوران فروش و بازاریابی برای اینکه در حرفه خود به موفقیت‌های مطلوبی دست یابند علاوه بر آموزش‌های تخصصی این حرفه، لازم است که به توانمندی‌های فردی و اجتماعی مورد نیاز نیز تسلط کافی داشته باشند. از جمله توانایی‌هایی که در کارکرد یک مشاور بازاریابی اهمیت قابل توجهی دارد را می‌توان موارد زیر دانست:

  1. شناخت حوزه بازاریابی از ویژگی‌های مشاور بازاریابی: یکی از اهداف اصلی هر شرکت، کسب اعتبار و در نهایت مشهور کردن برند محصولات خود است. از این رو مشاوران بازاریابی باید این قابلیت را داشته باشند که فارغ از ارائه برنامه‌های مدیریت هدفمند منابع مالی، طرح‌ها و ایده‌های نوین تدوین کنند که در نهایت علاوه بر دائمی شدن مشتریان فعلی، جذب مشتریان جدید را به دنبال داشته باشد.
  2. استفاده از جدیدترین روش‌ها توسط مشاور بازاریابی: از دیگر قابلیت‌هایی که باعث می‌شود یک مشاور بازاریابی مسئولیت‌های خود را به خوبی اجرا کند، تسلط او به دانش و فناوری‌های نوین است. در واقع، می‌توان گفت یکی از پایه‌های اساسی موفقیت در این حرفه، شناخت و تسلط به دانش روز است زیرا در این صورت مشاور می‌تواند نیاز مشتریان را بهتر شناسایی کند و همچنین برنامه‌های مطلوب‌تری ارائه دهد. ضمن اینکه باید در نظر داشت که شغل بازاریابی، یکی از مشاغل در حال توسعه است و از این رو، به روز بودن دانش و اطلاعات مشاوران فعال در این حوزه امری ضروری خواهد بود.
  3. مهارت برقراری ارتباط موثر با مشتریان توسط مشاور بازاریابی: یک مشاور فروش حرفه‌ای و با تجربه باید با مشتریان خود ارتباط خوب و موثری برقرار کند تا در نهایت بتواند اعتماد آن‌ها را به دست آورد. برقراری جلسات و مذاکرات و استفاده از ترفندهای کاربردی برای تاثیرگذاری در نظر مشتریان، لازمه موفقیت در این حوزه کاری است.

از دیگر ویژگی‌ها و وظایف مهم برای این حرفه

  1. داشتن سوابق و تجارب کافی در حوزه بازاریابی؛
  2. برخورداری از مدرک لیسانس در زمینه ارتباطات یا تجارت؛
  3. روابط عموی بالا و تسلط به کپی رایتینگ؛
  4. تسلط به مهارت‌هایی همچون سئو، تولید محتوا، شبکه‌های مجازی و غیره؛
  5. دارای خلاقیت و روحیه منعطف؛
  6. توانایی شنیدن نظرات و انتقادات و ارائه راه‌حل‌های مناسب.

شرح وظایف مشاور بازاریابی به طور کلی

هدف اصلی غالب شرکت‌ها از استخدام مشاور فروش، توسعه اهداف اقتصادی خود از طریق تدوین و پیاده سازی راهکارهای سودمند و کارآمد است. بنابراین اشخاصی که در این سمت فعالیت دارند باید بتوانند با بهره‌ گیری از دانش، تجربه و مهارت‌های خود برنامه‌هایی خلاقانه و نوین را تدوین کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، زمینه‌های فروش محصولات را در سطحی عالی نیز فراهم کنند. با این اوصاف، شرح وظایف مشاور بازاریابی را می‌توان موارد زیر برشمرد:

  1. تحقیق و مطالعه درباره عملکرد و فعالیت شرکت برای شناخت بهتر نیاز‌های بازاریابی؛
  2. شناسایی و تحقیقات لازم در حوزه بازاریابی محصولات؛
  3. تدوین و ارائه یک استراتژی متناسب با میزان بودجه و زمان اختصاص یافته؛
  4. نظارت بر پروژه‌های فروش و تحلیل عملکرد و نتایج به دست آمده؛
  5. تعامل با بخش‌های بازاریابی داخلی و خارجی؛
  6. ارائه روش‌های نوین جهت بهبود مراحل بازاریابی و فروش؛
  7. مشاوره و راهنمایی درباره موقعیت کسب و کار، نحوه ارتباطات و تعاملات و همچنین برند سازی؛
  8. مشورت و مشاوره در زمینه روش‌های مختلف فروش محصولات و ارئه بهترین گزینه؛
  9. طراحی برنامه‌ای خلاقانه و موثر جهت جذب مشتریان بیشتر؛
  10. تدوین طرح‌های مناسب برای تبلیغ محصولات به شیو‌های نوین.

وظایف مشاور بازاریابی شرکت شامل چه اقداماتی می‌شود؟

افرادی که در شرکت‌های تجاری به عنوان مشاور فروش، قرارداد استخدام امضا می‌کنند، موظف هستند که در چهارچوب آن شرکت، مسئولیت‌های تعریف شده را اجرایی کنند. با توجه به ماهیت کاری شرکت و کالایی که در آن تولید می‌شود، محتوای راهنمایی و مشاوره بازاریابی مربوط به آن نیز متفاوت خواهد بود. با این وجود، چند مورد خاص وجود دارد که به صورت عمومی در اغلب قراردادهای خدمات مشاوره ارائه می‌شوند. در ادامه درباره این موارد عمومی و کلیات وظایف مشاور بازاریابی شرکت بیشتر توضیح خواهیم داد.

مهمترین تعهدات و مسئولیت‌های این حرفه

  1. راهنمایی و مشاوره در زمینه چگونگی فروش و عرضه محصولات در بازارهای مربوطه؛
  2. مشاوره‌های لازم درباره پیشبرد بهتر اهداف شرکت و همچنین نحوه استفاده مطلوب از نیروهای انسانی؛
  3. ارائه آموزش‌های لازم به مدیران جهت رهبری و هدایت مطلوب اهداف خود؛
  4. تدوین برنامه‌های کارآمد در جهت بهبود و افزایش عرضه محصولات و خدمات؛
  5. مشاوره جهت تبلیغات موثر و اقدامات لازم برای برند سازی محصولات؛
  6. ارزیابی و شناسایی کلیه مشکلات و نواقص در تمام جنبه‌های شرکت اعم از علمی، اقتصادی، تخصصی و غیره؛
  7. شناسایی و پیش بینی پیشامدهای احتمالی آینده و در صورت نیاز ارائه راه‌ حل‌های موثر؛
  8. آموزش تخصصی و لازم به سایر نیروهای شرکت؛
  9. نظارت دقیق و کامل بر تمام فعالیت‌ها و پروژه‌های انجام شده؛
  10. انتقال تجارب و دانش‌های تخصصی و نوین به مدیران و کارکنان؛
  11. نظارت بر مراحل‌ استاندارد سازی کسب و کار شرکت؛
  12. برقرار کردن یک بخش حرفه‌ای مخصوص فروش و عرضه محصولات.

در انتها توجه داشته باشید

شغل مشاور فروش از جمله مشاغل پر متقاضی و پرطرفدار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل به فعالیت در این حرفه، ابتدا آموزش‌های لازم را کسب کنید. همچنین از آنجا که ممکن است در برخی محیط‌های کاری قانون رعایت نشود، بهتر است از حقوقی که از آن برخوردار هستید، به خوبی اطلاعات داشته باشید. توصیه می‌کنیم هنگام شروع کار خود، درباره نکات حقوقی مشاوره بازاریابی نیز به صورت دقیق مطالعه کنید. البته در زمینه مسائل حقوقی می‌توانید از خدمات وب سایت رکلا بهره‌مند شوید. این خدمات، خدماتی نظیر مشاوره تلفنی حقوقی و همینطور درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی هستند.

قرارداد مشاوره فروش

اگر می‌خواهید یک نمونه کامل از فرم قانونی این قرارداد در اختیار داشته باشید، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره فروش
دانلود نمونه قرارداد مشاوره فروش

قرارداد مشاوره

با زدن روی تصویر زیر می‌توانید به سهولت یک نمونه قرارداد مشاوره در اختیار داشته باشید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات