بازاریابی و فروش، یک حرفه پر طرفدار است که با توجه به گسترش و توسعه شرکت و سازمانهای تجاری و به دنبال آن ایجاد رقابت میان ارائه دهندگان خدمات و تولید کنندگان کالا، اهمیت زیادی پیدا کرده است. راهنماییهای حرفهای یک مشاور فروش یکی از عوامل مهم و ضروری در مراحل تولید و عرضه هر محصولی محسوب میشود. بنابراین اشخاصی که در این حوزه فعالیت میکنند باید از مهارتهای ارتباطی موثر و دانش کافی از حرفه بازاریابی برخوردار باشند چرا که بخش زیادی از فعالیتهای فروش محصولات و خدمات یک سازمان منوط به نحوه عملکرد مشاور بازاریابی است. از این رو شاغلین این حرفه باید همواره دانش و اطلاعات خود را متناسب با فناوری نوین به روز کنند. در این مقاله، با جزئیات بیشتری شرح وظایف مشاور بازاریابی را توصیف خواهیم کرد.
ضمن اینکه در همین ابتدا باید در نظر داشته باشید که قرارداد منعقد شده بین مشاوران بازاریابی و کارفرمایان، ماهیت و چهارچوب اصلی توافقات آنها را مشخص میکند. اشخاصی که در این حوزه اشتغال دارند، برای همکاری با کارفرمایان اغلب از انواع قرارداد خدمات مشاوره ای (روی لینک بزنید) استفاده میکنند. پیشنهاد میکنیم با زدن روی لینک، در مجله حقوقی رکلا درباره این قرارداد بخوانید.
مشاوره بازاریابی مجموعه خدماتی است که به ارائه بهترین راهکارها و راهنماییها برای افزایش میزان فروش و بازدهی بهتر کسب و کار میپردازد. به شخصی متخصص که در حوزه بازاریابی و فروش تجاری فعالیت میکند، مشاور بازاریابی گفته میشود. در واقع این شخص وظیفه دارد برنامهها و استراتژیهای هدفمند و مناسبی در راستای ارتقاء سطح کیفی محصولات و همچنین فروش آنها ارائه دهد. او موظف است که با تحلیل و بررسی دقیق و کامل وضعیت اقتصادی، منابع کارگاه یا سازمان مربوطه و بازار محصولات مورد نظر، برنامههای مناسبی تدوین کند.
همچنین در صورت بروز موانع و مشکلات، راهحلهای کارآمدی ارائه دهد. با توجه به مطالب فوق تعریف کلی از مشاور بازاریابی شامل اقداماتی همچون تحلیل و بررسی کلیه فعالیتهای داخلی و خارجی یک کسب و کار اعم از نیاز مشتریان، بازار محصولات، منابع و امکانات، مراحل تولید و میزان رضایت مشتریان میشود که در نتیجه طراحی یک برنامه منسجم و کارآمد کوتاه مدت و بلند مدت را برای دستیابی به اهداف تعیین شده سازمان به همراه خواهد داشت.
مشاوران فروش و بازاریابی برای اینکه در حرفه خود به موفقیتهای مطلوبی دست یابند علاوه بر آموزشهای تخصصی این حرفه، لازم است که به توانمندیهای فردی و اجتماعی مورد نیاز نیز تسلط کافی داشته باشند. از جمله تواناییهایی که در کارکرد یک مشاور بازاریابی اهمیت قابل توجهی دارد را میتوان موارد زیر دانست:
هدف اصلی غالب شرکتها از استخدام مشاور فروش، توسعه اهداف اقتصادی خود از طریق تدوین و پیاده سازی راهکارهای سودمند و کارآمد است. بنابراین اشخاصی که در این سمت فعالیت دارند باید بتوانند با بهره گیری از دانش، تجربه و مهارتهای خود برنامههایی خلاقانه و نوین را تدوین کنند تا علاوه بر کاهش هزینهها، زمینههای فروش محصولات را در سطحی عالی نیز فراهم کنند. با این اوصاف، شرح وظایف مشاور بازاریابی را میتوان موارد زیر برشمرد:
افرادی که در شرکتهای تجاری به عنوان مشاور فروش، قرارداد استخدام امضا میکنند، موظف هستند که در چهارچوب آن شرکت، مسئولیتهای تعریف شده را اجرایی کنند. با توجه به ماهیت کاری شرکت و کالایی که در آن تولید میشود، محتوای راهنمایی و مشاوره بازاریابی مربوط به آن نیز متفاوت خواهد بود. با این وجود، چند مورد خاص وجود دارد که به صورت عمومی در اغلب قراردادهای خدمات مشاوره ارائه میشوند. در ادامه درباره این موارد عمومی و کلیات وظایف مشاور بازاریابی شرکت بیشتر توضیح خواهیم داد.
شغل مشاور فروش از جمله مشاغل پر متقاضی و پرطرفدار است. بنابراین پیشنهاد میکنیم که در صورت تمایل به فعالیت در این حرفه، ابتدا آموزشهای لازم را کسب کنید. همچنین از آنجا که ممکن است در برخی محیطهای کاری قانون رعایت نشود، بهتر است از حقوقی که از آن برخوردار هستید، به خوبی اطلاعات داشته باشید. توصیه میکنیم هنگام شروع کار خود، درباره نکات حقوقی مشاوره بازاریابی نیز به صورت دقیق مطالعه کنید. البته در زمینه مسائل حقوقی میتوانید از خدمات وب سایت رکلا بهرهمند شوید. این خدمات، خدماتی نظیر مشاوره تلفنی حقوقی و همینطور درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی هستند.
قرارداد مشاوره فروش
اگر میخواهید یک نمونه کامل از فرم قانونی این قرارداد در اختیار داشته باشید، اینجا بزنید.
قرارداد مشاوره
با زدن روی تصویر زیر میتوانید به سهولت یک نمونه قرارداد مشاوره در اختیار داشته باشید.