قرارداد مشاور مدیرعامل چه شرایطی دارد؟ + ویژگی‌های قرارداد مشاوره مدیر عامل

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور مدیرعامل

قرارداد مشاور مدیرعامل یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که در سمت شغلی مدیر عاملی مشغول به فعالیت هستند. این قرارداد یکی از انواع قرارداد مشاوره است. مدیر عامل، بالاترین مقام اجرایی در یک موسسه یا شرکت است. مدیر عامل یا از سهامداران شرکت است یا شخصی است که با انتخاب هیئت مدیره به عنوان مدیر عامل انتخاب شده است. بدون شک، مدیر عامل شخصی است که در حوزه اداره مجموعه تخصص دارد اما ممکن است که در موارد متعدد دیگری، تخصص و مهارت کافی نداشته باشد. برای مثال، یک مدیر عامل موفق، ممکن است سابقه‌ای در بازارهای نوپا و نوظهور نداشته باشد یا اینکه به صورت تخصصی در زمینه استفاده بهینه از سرمایه و از جزئیات اقدامات سازنده دیگر، مطلع نباشد، به همین دلیل، نیاز دارد که از اشخاص متخصص کمک بگیرد.

مدیر عامل می‌تواند با توجه به شرایط کاری شرکت یا موسسه، شخص یا اشخاصی را به عنوان مشاور استخدام کند و با آن‌ها قرارداد امضا کند. قرارداد مشاور مدیرعامل ، قراردادی است که امکان انجام این کار را برای او فراهم خواهد کرد. مدیر عامل می‌تواند با تنظیم این قرارداد، با یک مشاور متخصص همکاری کند.

مشاوران مدیر عامل چه اشخاصی هستند؟

ممکن است شخصی که با او نمونه قرارداد مشاور مدیرعامل را امضا می‌کنید، یک نیروی جوان باشد که با آموخته‌های به روز و با آگاهی از جدیدترین امکانات و متدها با شما همکاری می‌کند. این همکاری، برای مدیرعامل‌هایی که سال‌های زیادی به شیوه سنتی عمل کرده‌اند، مفید خواهد بود و باعث تغییر و تحول بزرگی در شرایط موسسه آن‌ها می‌شود. در مقابل، مدیر عامل‌های جوان نیز می‌توانند با توجه به شرایط کاری خود، از اشخاص با سابقه در زمینه فعالیت‎‌های شرکت، مشاوره بگیرند.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، محدودیتی برای همکاری با مشاوران متعدد وجود ندارد و هر سازمان باید با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد، مشاوری را انتخاب کند که بتواند با استفاده از اطلاعات و آگاهی او، موسسه یا شرکت را رونق دهد.

قرارداد مشاور مدیرعامل چگونه قراردادی است؟

تصور کنید که یک مدیر عامل هستید. مجموعه شما در خصوص ساخت یک کالای سنتی فعالیت می‌کند و تا به حال نیز به صورت کلاسیک، با مشتریان خود در ارتباط بودید و معاملات محصولاتتان به این شیوه انجام شده است. حال، با رشد روز افزون تکنولوژی و علاقه مندی مردم به صفحه‌های اجتماعی، شاهد بازار نوظهور در محیط اینترنت هستید و تمایل دارید که بتوانید در این بازار فعالیت کنید و محصولات و خدمات خود را به شیوه نوینی در اختیار مشتریان قرار دهید.

برای اقدامات سازنده باید چه کاری انجام دهید؟ لازم است چه برنامه ریزی‌هایی داشته باشید؟ با چه اشخاصی همکاری کنید و چه نیروهای جدیدی را به کار بگیرید؟ برای پاسخ به تمام این موارد، لازم است از شخصی مشاوره بگیرید که در این زمینه به صورت تخصصی مشغول به فعالیت است یا اینکه به صورت اختصاصی در این حوزه مشاوره می‌دهد.

سند معتبری که همکاری شما را با این مشاور متخصص ثبت کند، قرارداد مشاور مدیرعامل خواهد بود. نمونه قرارداد مشاوره مدیر عامل ، یک نوشته مکتوب است که به صورت اختصاصی به توافقاتی که میان شما و مشاور انجام شده است، اشاره خواهد کرد. شما می‌توانید توافقاتی که انجام شده است را در متن قرارداد بنویسید. به محض امضای این توافق نامه، طرفین متعهد به اجرای شروط و تعهدات مندرج در قرارداد خواهند بود.

نمونه قرارداد مشاور مدیرعامل یک متن مکتوب و قانونی است که رابطه شما و مشاور را به صورت قانونی ثبت می‌کند. با در دست داشتن این سند، می‌توانید اثبات کنید که قرارداد میان شما با چه شروط و تعهداتی تنظیم شده است و علاوه براین، اگر اختلاف یا مشکلی وجود داشته باشد، می‌توانید با استناد به این قرارداد در دادگاه یا مراجع حل اختلاف دیگر حاضر شوید و از شخص خاطی شکایت کنید.

انواع قرارداد مشاور مدیرعامل

با توجه به شرایطی که برای همکاری طرفین وجود دارد و با توجه به جرئیات همکاری آن‌ها، مشاور و مدیر عامل می‌توانند از قراردادهای متفاوتی استفاده کنند. ساده بگوییم، محتوای قرارداد و شروطی که در نظر می‌گیرید، نوع قرارداد شما را تعیین می‌کند. در ادامه، در رابطه با انواع نمونه قرارداد مشاور مدیر عامل توضیح می‌دهیم:

نمونه قرارداد مشاور مدیر عامل به صورت استخدامی

اگر شرایط کاری مشاور مدیر عامل، به صورتی باشد که به صورت روزانه و در ساعت معین در محل شرکت حاضر شود؛ حقوق مشخصی دریافت کند و ساعت کار مشخصی داشته باشد؛ لازم است که با او قرارداد کار یا قرارداد استخدام تنظیم کنید. با استفاده از نمونه قرارداد مشاور مدیر عامل به صورت استخدامی ، مشاور مدیر عامل از پرسنل شرکت محسوب می‌شود و ملزم خواهد بود وظایفی که به او سپرده می‌شود را انجام دهد.

تنظیم این نوع از قرارداد مشاور مدیرعامل ، در موقعیت‌هایی مناسب است که مدیر عامل تمایل داشته باشد در شرایط موسسه و شرایط کار، تغییراتی اساسی ایجاد کند و در تمام طول مدت همکاری، به حضور، دانش و مهارت مشاور نیاز داشته باشد.

نمونه قرارداد مشاوره مدیر عامل به صورت توافق خرید خدمت

شیوه دیگری از همکاری با مشاور مدیر عامل، شرایطی است که مدیر عامل تمایل دارد برای مدت مشخص و در یک حوزه خاص، از یک مشاور متخصص، راهنمایی بخواهد. برای مثال، مدیر عامل می‌تواند در خصوص شیوه نوین استفاده بهینه از سرمایه ، چندین جلسه مشاوره داشته باشد. در این شرایط، مشاور جز پرسنل مجموعه نخواهد بود و در ساعات و زمان جلساتی که معین شده است، به مدیر عامل مشاوره می‌دهد.

برای این شیوه از همکاری، مدیر عامل و مجموعه، ملزم خواهند بود که در ازای دریافت خدمات مشاوره، حق الزحمه مشاور را بپردازند. به طور معمول، این شیوه از همکاری در میان مدیر عامل‌ها و اشخاصی که به صورت اختصاصی مشاوره می‌دهند، بسیار مرسوم است. زیرا مشاوران تمایل دارند که بتوانند بدون محدودیت، با مجموعه‌های زیادی همکاری کنند و در ازای خدمات مشاوره‌ای که در اختیار مجموعه‌ها و موسسات قرار می‌دهند، اجرت دریافت کنند. با استفاده از این نوع قرارداد مشاور مدیرعامل ، مشاور می‌تواند بدون محدودیت فعالیت کند. این قرارداد مطابق با قانون مدنی و به خصوص با استناد به ماده 10 قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. براساس این ماده، قرارداد خصوصی میان اشخاص، به شرط رعایت قانون نافذ و صحیح است.

مدت قرارداد

اگر تمایل داشته باشید که از قراردادهای استخدامی استفاده کنید، می‌توانید با توجه به نیاز مجموعه و توافقاتی که میان مدیر عامل و مشاور انجام می‌شود، بازه زمانی تعیین کنید و این قرارداد را به صورت ماهانه یا حتی سالانه در نظر بگیرید. از طرف دیگر، اگر تمایل دارید که قرارداد شما، یک قرارداد همکاری باشد، می‌توانید برای دریافت مشاوره، تعداد جلسات یا مجموع ساعت را در نظر بگیرید. برای مثال، ممکن است بنویسید این قرارداد برای 20 جلسه خواهد بود که هر جلسه دو ساعت به طول می‌انجامد. یا اینکه مشخص کنید که قرارداد شما، به مدت 40 ساعت است که مشاوره به شیوه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تعیین حق الزحمه مشاور مدیر عامل در قرارداد

بدون شک، مشاور مدیر عامل، برای در اختیار گذاشتن اطلاعات، دانش، تجربه و تخصص خود، توقع دارد که حق الزحمه مشخصی را دریافت کند. بنابراین، متقاضی دریافت خدمات مشاوره که در این قرارداد خود مدیر عامل یا شرکتی است که مدیر عامل در آنجا فعالیت دارد، ملزم خواهند بود که حق الزحمه معین برای دریافت خدمات مشاوره و راهنمایی از مشاور مدیر عامل را در موعد معین بپردازند. میزان یا همان مبلغ دقیق حق الزحمه با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود و این مبلغ باید در متن قرارداد نوشته شود. علاوه براین، طرفین این قرارداد می‌توانند شیوه صحیح پرداخت حق الزحمه را نیز معین کنند.

پیشنهاد ما

اگر مدیر عامل هستید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارید به صورت اختصاصی در زمینه خاص، با مدیر عامل یک مجموعه همکاری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر کاری، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از شرایط و ابعاد حقوقی این قرارداد مطلع شوید. علاوه براین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد مشاور مدیر عامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاور مدیر عامل
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات