قرارداد ضمانت وام بانکی یک نمونه قرارداد بین ضامن و وام گیرنده!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ضمانت وام

اگر ضامن وام شخص دیگری می‌شوید، باید حواستان به مسائل مهم زیادی باشد. در این مقاله به صورت اختصاصی به نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی می‌پردازیم و نکات مهم آن را بیان خواهیم کرد. اگر از شما درخواست شده است که ضمانت شخصی را به عهده بگیرید تا بتواند از بانک وام دریافت کند، خواندن این مطلب برای شما ضروری خواهد بود. این قرارداد یکی از انواع قرارداد ضمانت است.

ضمانت در قراردادهای بانکی تعهد سنگین و قابل توجهی است. اگرچه از دیرباز تا به حال، این شیوه از توافق با احساسات ما ارتباط زیادی داشته است اما باید به این مساله اشاره کنیم که گاهی قبول ضمانت باعث شده است که خسارت و زیان بسیار زیادی به ضامن وارد شود که در مواقعی قابل جبران نیز نیستند. به طور معمول اشخاصی که از ما درخواست می‌کنند که ضمانت آن‌ها را بپذیریم تا بتوانند از بانک وام دریافت کنند، بستگان یا اعضای خانواده ما هستند. به همین دلیل ممکن است که به دلیل احساسات، اقدامی انجام دهیم که ممکن است برای ما زیان بار باشد. حتی ممکن است که در ازای دریافت هزینه ناچیزی ضمانت شخص غریبه‌ای را به عهده بگیرید ولی آن شخص اقساط وام خود را نپردازد و برای شما دردسر بزرگی ایجاد کند.

با توجه به تمام این مواردی که بیان شد، تاکید می‌کنیم که حتما درباره قرارداد ضمانت بانکی اطلاعات دقیقی داشته باشید و با آگاهی از ابعاد حقوقی آن، برای پذیرفتن ضمانت وام بانکی اقدام کنید. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد بین ضامن و وام گیرنده توضیح خواهیم داد.

نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی چه قراردادی است؟

زمانی که برای اخذ وام به بانک مراجعه می‌کنید، بانک از شما تعهد، وثیقه یا ضامنی را می‌خواهد که به اعتبار آن‌ها، وام را در اختیار شما بگذارد. در چنین موقعیتی، ضامن شخصی است که از نظر بانک مورد تایید باشد. به طور معمول بانک کارمندان دولت را به عنوان ضامن می‌پذیرد. البته اشخاص دیگری به غیر از کارمندان دولت نیز می‌توانند به عنوان ضامن شما معرفی شوند. در ادامه، قراردادی میان ضامن و بانک برقرار می‌شود که به واسطه آن، ضامن تعهدات شما در خصوص تسویه اقساط وام را ضمانت می‌کند.

ضمانت در قراردادهای بانکی یک قرارداد معین است و از قواعد و ضوابط مرتبط با ضمانت که در قانون مدنی بیان شده است، تبعیت می‌کند. بنابراین، برای تنظیم این قرارداد، نیاز داریم که به قانون مدنی مراجعه کنیم. این توافق به طور معمول میان اشخاص حقیقی و بانک به عنوان شخص حقوقی تنظیم می‌شود.

اوصاف و ویژگی‌های نمونه قرارداد ضمانت وام

نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی نیز مانند سایر قراردادهای دیگر، از اوصاف و ویژگی‌های خاصی برخوردار است که باید پیش از امضای این قرارداد از آن آگاهی داشته باشید. در ادامه این مقاله، به چند مورد از اوصاف و ویژگی‌های نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی می‌پردازیم.

معین بودن قرارداد

قرارداد ضمانت بانکی یک قرارداد معین است. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی به صراحت درباره ضمانت و قرارداد ضمان توضیح می‌دهد. ماده 684 قانون مدنی توضیح می‌دهد که اگر یک شخص، متعهد شود مالی را که بر ذمه شخص دیگری است بپردازد، در واقع ضامن او شده است. به این ترتیب، میان ضامن و شخصی که از مدیون طلب دارد، قرارداد ضمانت تنظیم می‌شود. این قرارداد در واقع میان این دو شخص است و حتی رضایت شخص ثالث (مدیون) نیز در صحت قرارداد خللی ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب، بانک نیز می‌تواند با توجه به قانون مدنی، با ضامن نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی را امضا کند. در این قرارداد بانک مضمون له خواهد بود و با ضامن توافق می‌کند.

عهدی و تبعی بودن

نمونه قرارداد بین ضامن و وام گیرنده در واقع یک قرارداد عهدی است. یعنی اینکه میان طرفین این قرارداد، تعهدی برقرار است که براساس آن ضامن، اقساط وام را ضمانت کند و مسئولیت تسویه وام را به عهده بگیرد. از طرف دیگر، این توافق یک قرارداد تبعی نیز محسوب می‌شود. منظور از تبعی بودن قرارداد این است که حتما باید توافقی برای دریافت وام انجام شده باشد که ضامن بتواند آن تعهد را ضمانت کند. یعنی اینکه ضامن، انجام تعهدات یک قرارداد اخذ وام را ضامن می‌‎شود و بدون وجود آن توافق، قرارداد ضمانت وام نیز برقرار نمی‌شود.

ضمانت، قرارداد لازم است!

نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی یک قرارداد لازم است. قانون مدنی نیز به لازم بودن این قرارداد اشاره کرده است و به این ترتیب حق فسخ قرارداد را از طرفین سلب می‌کند. ضامن و مضمون له اجازه ندارند که این قرارداد را فسخ کنند. مگر در مواردی که در قانون درباره آن توضیح داده شده است یا در مواقعی که شرطی در متن قرارداد وجود داشته باشد. البته این امکان نیز وجود دارد که طرفین قرارداد به خواست خود، قرارداد را اقاله کنند. اقاله قرارداد یعنی اینکه تعهد آن را از بین ببرند و قرارداد را برهم بزنند.

نوع نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی را مشخص کنید!

به طور معمول دو شیوه برای ضمانت مطرح شده است که به دو شکلِ نقل ذمه به ذمه و ضمانت ضم ذمه به ذمه معین می‌شوند. در ادامه این دو نوع را توضیح خواهیم داد.

ضمان نقل ذمه به ذمه

در این نوع از ضمانت، ضامن تمام مسئولیت تعهدات و دیون را به عهده می‌گیرد. یعنی اینکه طلبکار به صورت مستقیم با ضامن در ارتباط است و دیون و مطالبات خود را از او وصول خواهد کرد. در این شیوه از ضمانت در قراردادهای بانکی ، شرایط به صورتی است که وام گیرنده دیگر با بانک در ارتباط نباشد و ضامن اقساط او را واریز کند. البته این شیوه چندان مرسوم نیست و در اغلب مواقع به شیوه دیگری توافق می‌شود که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم.

ضمانت ضم ذمه به ذمه

این نوع از ضمانت با نوع قبلی متفاوت است. این شیوه از ضمان، در واقع همان نوع مرسوم از قراردادهای ضمانت است که به تعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمانت ضم ذمه به ذمه، به این معنا است که اگر بانک تا به حال، از یک شخص به عنوان وام گیرنده طلبکار بود، حال انگار از دو شخص طلبکار است. یعنی اگر وام گیرنده طلب او را نپردازد، می‌تواند به ضامن مراجعه کند و طلب خود را از او وصول نماید. این شیوه از ضمانت، به صورت ساده به این معنی است که انگار یک بدهکار دیگر نیز به قرارداد اضافه می‌شود.

اگر وام را تسویه نکند، من ضامن هستم!

این مساله را باید در نظر داشته باشیم که تعیین این شرط به این صورت که بگوییم اگر وام گیرنده وام را تسویه نکند، من ضامن هستم، شرطی اشتباه است و با نوشتن این شرط، قرارداد شما باطل خواهد بود. شما تنها می‌توانید برای تسویه وام شرط تعلیق قرار دهید. به این صورت که اعلام کنید ضامن وام گیرنده هستید و اگر وام گیرنده، اقساط را تسویه نکند، آن زمان شما اقساط را با بانک تسویه می‌کنید.

ماده 701 قانون مدنی و فسخ نمونه قرارداد بین ضامن و وام گیرنده

ماده 701 قانون مدنی به صراحت اعلام می‌کند که نمونه قرارداد ضمانت وام بانکی یک قرارداد لازم است و طرفین اجازه فسخ قرارداد را ندارند. البته این ماده به امکان فسخ قرارداد در شرایطی که در ماده 690 شرح داده شده است نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که تنها در آن شرایط خاص، امکان فسخ قرارداد وجود دارد و در موارد دیگر، چنین حقی برای طرفین نیست.

پیشنهاد ما درباره قرارداد ضمانت بانکی

شما نیاز دارید که پیش از هر اقدامی که مسئولیتی را به عهده شما قرار دهد، حتما با مشاور حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین با امکان تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی، شرایطی را ایجاد کرده است که بتوانید قرارداد مورد نیازتان را به سرعت در اختیار داشته باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
میرزا بیگی
thumb_up_alt
سلام روزتون بخیر من سوال داشتم ما دو تا شریک هستیم برای پیشرفت کارمون از کمیته امداد تقاضای وام ۱۰۰ میلیونی کردم که خدا رو شکر قبول کردن و به بانک ارجاع دادن در ضمن برای وام دو تا ضامن میخواستن که یکی باید کارمند و دیگری کاسب باشه. ضامن اول رو من جور کردم و ضامن دوم رو خود شریکم ضامن شد قرار بر این بود برای پرداخت اقساط، مبلغ قسط تقسیم بر دو بشه حالا گفتم چون وام گیرنده من هستم برای محکم کاری برای پرداخت وام چکار باید بکنم؟
05:01
24 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. نکته‌ای که وجود داره اینه که بانک هیچ ارتباطی با روابط کاری میان شما و طرف مقابل شما نداره و تعهداتی که در مقابل بانک پذیرفته شده فقط و فقط به شما مربوط میشه. در واقع شما باید به موجب عقودی مثل عقد قرض، نسبت به بخشی از مبلغ وام، شریک رو در مقابل خودتون مسئول کنید که ایشون در مواعد مشخص، بخشی از قرض خودش رو به شما بده و شما هم اون بخش رو در کنار سهم خودتون برای پرداخت اقساط بانک صرف کنید.
15:10
25 آبان 1401
account_circle
الناز محبوب
thumb_up_alt
سلام همسر من به عنوان ضامن رفته بود بانک ولی گفتن تو رو به عنوان ضامن قبول نمی‌کنیم هیچ مدرکی به عنوان ضمانت ندادن فقط یک قرارداد امضا شد آیا ضامن به حساب میاد؟
20:26
13 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ممکن است به عنوان ضامن شناخته شوند. در این خصوص لازم است متن قرارداد امضا شده توسط همسر شما را مطالعه کنیم تا بتوانیم با اطلاعات جامع، به سوال مهم شما جواب دهیم اما در مجموع، در صورت امضای چنین قراردادی، احتمالا ضمانت خاصی را به عهده گرفته‌اند.
10:51
14 اردیبهشت 1402
account_circle
رضا کریمی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر. یکی از ضامنین یک وام گیرنده بودم که اقساط وامش را پرداخت نکرد (وام ازدواج). در زمان ضمانت، کارمند دولت بودم، ولی در موقع کسر اقساط از ضامنین، اخراج شده بودم و بانک نتوانست از من پولی کم کند و از ضامن دیگر شروع به کم کردن کرد. اما هم بانک و هم ضامن دیگر، مرا تهدید به مسدود کردن کارت ملی و سایر حساب‌های بانکی من کردند. با توجه به اینکه اقساط در حال کسر از یکی از ضامنین هست، آیا می‌شود که کارت ملی و همه حساب‌های بانکی مرا نیز مسدود کنند؟
19:17
12 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اینکه چنین امکانی وجود دارد یا خیر، مستقیما به این مربوط می‌شود که قرارداد بین ضامن و بانک، چه میزان از حدود اختیارات را در اختیار بانک قرار می‌دهد. معمولا بانک‌ها، به موجب قراردادی که با ضامنین امضا می‌کنند، اختیارات زیادی دریافت خواهند کرد و ممکن است چنین حقی برای خود در نظر گرفته باشند.
12:15
14 اسفند 1402