وکیل قراردادهای بین المللی و راه ارتباطی جهت مشاوره قراردادهای بین المللی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1399/11/26
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
وکیل قراردادهای بین المللی

هرچند داد و ستد از زمان‌های گذشته در میان مردم شهرها و مناطق مختلف رواج داشت اما امروزه با رشد وسایل ارتباطی، داد و ستد و تجارت به ابعاد بین المللی رسیده است. بسیاری از کشورها و شرکت‌های وابسته به دولت آن‌ها، به وسیله قراردادهای بین المللی با دیگر کشورها در ارتباط هستند و با آن‌ها معاملات تجاری و اقتصادی انجام می‌دهند. وکیل قراردادهای بین المللی یکی از انواع وکیل قرارداد است که به صورت اختصاصی در زمینه تنظیم قراردادهای بین المللی فعالیت می‌کند.

البته این عنوان به دلیل تمرکز روی این قبیل قراردادها و فعالیت اختصاصی در زمینه معاملات بین المللی به وکلا نسبت داده می‌شود و مرتبه خاصی تحت عنوان وکیل قراردادهای بین المللی وجود ندارد.

چه قراردادهایی را قرارداد بین المللی می‌نامیم؟

پیش از صحبت درباره وکیل متخصص قراردادهای بین المللی ، لازم است به طور کلی درباره قراردادهای بین المللی صحبت کنیم. قراردادهای بین المللی آن دسته از قراردادها هستند که حداقل یکی از طرفین آن‌ها تابعیت ایرانی نداشته باشد. به عبارت بهتر، یکی از طرفین باید بیرون از محدوده جغرافیایی کشور باشد.

هر نوع معامله در حوزه تجارت، اقتصاد، بازرگانی، علم و فرهنگ که با دیگر کشورها و اشخاصی خارج از محدوده جغرافیایی و مرزی کشور برقرار شود، معامله بین المللی است. بدون شک هر معامله‌ای هم نیازمند قرارداد است. قراردادهای بین المللی اسنادی هستند که از ارتباط کاری و معاملات طرفین خارجی و داخلی صحبت می‌کنند.

انواع وکالت برای قراردادهای بین المللی

تنوع وکالت برای قراردادهای بین المللی به انواع این قرارداد بستگی دارد. به طور کلی قراردادهای بین المللی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

قراردادهای بین المللی میان بخش دولتی حکومت‌ها

این قبیل قراردادهای بین المللی میان بخش دولتی کشورها تنظیم می‌شود. قانون مجلس شورای اسلامی در اصل 77 بیان می‌کند که قراردادها و موافقت‌های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسند. از طرف دیگر در اصل 125 قانون اساسی آمده است که امضای قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین المللی به عهده رئیس جمهور یا نمایندگان قانونی آن است.

وکیل امور قراردادهای بین المللی بخش دولتی، از اعضای دولت است یا از طرف آن‌ها به خدمت گرفته می‌شود. این شخص درباره ابعاد مختلف این قرارداد بررسی می‌کند و بررسی‌های ابتدایی را به اطلاع مرجع معتبر می‌رساند. برای مثال قرارداد خرید گندم از انواع قراردادهای بین المللی است که اجازه تجارت آن در موافقتنامه بین المللی غله مصوب 1967 صادر شده است. براساس این موافقتنامه، دولت اجازه دارد به تجارت و معامله گندم بپردازد.

قراردادهای بین المللی خصوصی

بیشترین فعالیت این وکلا در حوزه قرارداد خصوصی است. قراردادهایی که به صورت خصوصی و در زمینه تجارت و معاملات بین المللی انجام می‌شوند، بیشتر در حوزه صادرات و واردات کالا، تولیدات و امثالهم است. برای آنکه بتوانید قراردادی بدون عیب و نقص داشته باشید، لازم است از دانش حقوقی وکیل قراردادهای بین المللی بهره ببرید و از طریق گفت و گو با وکیل، درباره ابعاد مختلف قرارداد اطلاع کسب کنید.

وکیل قراردادهای بین المللی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

وکیل امور قراردادهای بین المللی در زمینه مشاوره پیش از نوشتن قرارداد ، تنظیم قرارداد و دعاوی مربوط به قراردادهای بین المللی، خدمات ارائه می‌دهد. در ادامه به مواردی از خدمات این گروه از وکلا اشاره می‌کنیم:

  1. این وکیل می‌تواند از جانب شما ماموریت داشته باشد که صحت و اعتبار شرکت یا سازمانی که قصد دارید با آن معامله انجام دهید را بررسی کند.
  2. این وکیل می‌تواند با شنیدن درباره شرایط معامله، بهترین نوع قرارداد را به شما معرفی کند و به شما پیشنهاد دهد که قرارداد در چه چارچوبی تنظیم شود.
  3. مشاوره قراردادهای بین المللی از خدمات دیگر وکیل است که پیش از امضای قرارداد یا در مراحل اجرای قرارداد می‌توانید از آن استفاده کنید.
  4. وکیل می‌تواند با پذیرش وکالت از جانب شما در جلسات و مذاکرات با طرف خارجی حاضر شود و با توجه به منافع شما برای تنظیم قرارداد و تفاهمات گفت و گو کند.
  5. تنظیم قرارداد، از مهمترین خدماتی است که یک وکیل متخصص قراردادهای بین المللی می‌تواند به مراجعان و موکل خود ارائه دهد.
  6. بخش مهم دیگری از خدمات این گروه از وکلا، حضور برای دادرسی‌ها و دعوی قراردادهای بین المللی است. بدون شک انجام این کار نیز نیازمند دانش تخصصی و مهارت ویژه‌ای است که هر وکیل توانایی آن را ندارد.

مشاوره قراردادهای بین المللی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از خدمات این وکلا، ارائه مشاوره و گفت و گو درباره نحوه مذاکره و تنظیم قرارداد است. این قبیل خدمات، توسط مشاور حقوقی قراردادهای بین المللی هم ارائه می‌شود. مشاور حقوقی قراردادهای بین المللی می‌تواند در مذاکرات به نیابت از شما شرکت کند، قرارداد تنظیم کند و به سوالات شما در حیطه قرارداد پاسخ دهد.

تنها تفاوتی که میان مشاور حقوقی قرارداد بین المللی و وکیل متخصص در این زمینه وجود دارد، مساله پذیرش وکالت در دادگاه و دفاع از موکل است. مشاور حقوقی نمی‌تواند در دادگاه حاضر شود و از شما دفاع کند. این وظیفه تنها به وکیل متخصص قراردادهای بین المللی سپرده می‌شود. بنابراین، با توجه به نیازتان و شرایطی که در آن حضور دارید می‌توانید از خدمات حقوقی به صورت وکالت یا مشاوره استفاده کنید.

وکیل قراردادهای بین المللی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای انتخاب وکیل این حوزه، باید به ویژگی‌های اختصاصی وکیل توجه کنید. دانش، تخصص و تسلط وکیل به حوزه قراردادهای بین المللی از مهمترین ملاک‌های انتخاب او است. علاوه بر این، تجربه و سابقه فعالیت وکیل نیز در انتخاب او بسیار اهمیت دارد.

در ادامه به چند ویژگی شخصی اشاره می‌کنیم که برخورداری از آن‌ها برای وکلایی که در حوزه قراردادهای بین المللی فعالیت می‌کنند بسیار کاربردی است:

  1. آشنایی با زبان خارجی و توانایی صحبت کردن روان
  2. آشنایی با آداب و رسوم و شیوه معاشرت تجاری و نحوه مذاکرات بین المللی
  3. آشنایی با موضوع مورد معامله و شناخت منافع شرکت یا سازمانی که وکالت آن‌ها را پذیرفته است
  4. آشنایی با قانون و نحوه دادرسی در دادگاه‌های کشورهای مورد معامله
  5. تعیین شروط منطبق با قوانین و عرف بین الملل
  6. بررسی ابعاد حقوق و قانونی قرارداد
  7. و غیره

این وکیل با برخورداری از این مهارت‌ها می‌تواند به بهترین شیوه در زمینه تخصصی قراردادهای بین المللی فعالیت کند و نتایج مثبتی برای سابقه کاری خود و منافع موکل داشته باشد.

راه ارتباطی با وکیل قراردادهای بین المللی

شما می‌توانید در خصوص قراردادهای بین المللی مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای این کار، روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید.
شما همچنین می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را با زدن بر روی لینک قبل ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات