با خواندن این مطلب، از نمونه قرارداد فروش گندم بیشتر بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/09
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید گندم

قرارداد خرید گندم ، از مهمترین قراردادهایی است که میان کشاورزان و خریداران محصول کشاورزی تنظیم می‌شود. گندم متداول‌ترین محصول کشاورزی کشور است و در بسیاری از مناطق کشور کشت می‌شود. از طرفی محصولی پرطرفدار است. زیرا سبد غذایی مردم جهان به آن وابسته است. به همین دلیل می‌توانیم ادعا کنیم که این محصول چه در داخل کشور و چه در سایر کشورها، همیشه مشتریان خود را دارد. کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مطلوبی که دارد، می‌تواند تولید کننده بزرگی در زمینه کشت گندم باشد. به همین مناسبت، صادرات گندم و خرید و فروش بین المللی این محصول نیز از قراردادهای متداول خارجی محسوب می‌شود.

تولیدات کشاورزی و محصولات صادراتی اهمیت زیادی در چرخه اقتصادی کشور دارند. از طرفی نیاز داخلی کشور را مهیا می‌کنند و از طرفی موجب می‌شوند که وابستگی به صادرات نفتی روز به روز کاهش پیدا کند و چرخه تولیدی و تجارت و اقتصاد، قوی‌تر و فعال‌تر باشد. در این میان، بدون شک معاملاتی که انجام می‌شود نیازمند یک نمونه قرارداد خرید گندم اصولی است که تمامی جوانب را رعایت کرده باشد و بتوان با استفاده از آن با اطمینان بیشتری وارد معامله و خرید و فروش شد.

نمونه قرارداد خرید گندم چه نوع قراردادی محسوب می‌شود؟

نمونه قرارداد فروش گندم نوشته‌ای قانونی است که که در آن درباره انجام معامله خرید و فروش گندم صحبت شده است. این قرارداد یک سند معتبر قانونی است که خرید و فروش گندم میان طرفین را از نظر قانونی ثابت می‌کند. در واقع مدرک معتبری برای حفاظت از حقوق طرفین است.

متن قرارداد حاوی اطلاعات جامعی درباره نوع گندم، میزان گندم خریداری شده، چگونگی انجام معامله گندم میان خریدار و فروشنده، قیمت هر کیلو، کیسه یا هر تن گندم که بنا به درخواست مشتری آماده تحویل می‌شود، شرایط تحویل گندم‌های سفارش داده شده، شرایط قرارداد و موارد مهم دیگر است. متن نمونه قرارداد فروش گندم طرفین معامله را معرفی می‌کند و با امضای قرارداد، این اشخاص تمام مسئولیت قرارداد را به عهده خواهند داشت و در صورت بروز خطا یا مشکل باید پاسخگو باشند.

نمونه قرارداد خرید گندم از نگاه قانون مدنی

نمونه قرارداد خرید گندم از نگاه قانون مدنی، یک نوع قرارداد خرید کالا است. عقد بیع یا عقد خرید و فروش، از جمله عقود معین قانون مدنی است که برای انجام معاملات به کار گرفته می‌شود. در واقع هر خرید و فروشی که انجام می‌شود، نوعی از عقد بیع است. همانطور که اشاره کردیم، قانون مدنی عقد بیع را یک عقد معین می‌نامد. به این معنی که در متن قانون به طور صریح و مستقیم درباره آن توضیح داده شده است.

قانون مدنی عقد بیع را تعریف می‌کند و در ماده‌هایی از این قانون درباره نحوه اجرای این معامله قواعدی آمده است. بنابراین تنظیم نمونه قرارداد خرید گندم ، زمانی صحیح و معتبر است که مطابق با قانون مدنی درباره عقد بیع باشد. از طرفی ماده 10 قانونی مدنی نیز تاکید می‌کند که محدودیتی در تنظیم قراردادها وجود ندارد و تنها شرط لازم این است که قرارداد مخالف صریح قانون و عرف نباشد.

جایز یا لازم بودن قرارداد

تضمین انجام قرارداد از دغدغه‌های طرفین قراردادهای خرید و فروش است. قانون مدنی قرارداد بیع را عقدی لازم می‌داند. به این معنی که قراردادهایی که براساس قواعد عقد بیع نوشته و تنظیم می‌شوند، لازم الاجرا هستند. طرفین ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و برای انجام معامله مورد نظر همکاری کنند. خریدار یا فروشنده گندم، بعد از امضای قرارداد نمی‌تواند ابراز پشیمانی کند یا یک طرفه قرارداد را فسخ کند. البته خریدار می‌تواند در بخش شروط قرارداد، مدت زمان محدودی را برای بررسی محصول و امکان ارجاع آن در نظر بگیرد.

به طور کلی خریدار و فروشنده ملزم هستند که به قرارداد عمل کنند. اما می‌توانند شرایطی را هم برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. لازم بودن عقد بیع، تضمین مطمئنی است که به پشتوانه آن، بسیاری از اشخاص با آسودگی خاطر بیشتری اقدام به انجام معامله می‌کنند.

قرارداد فروش گندم

شرایط صحت قرارداد

قرارداد فروش گندم ، زمانی صحیح است که شرایط قانون مدنی رعایت شود. شرایط عمومی قانون مدنی در این قرارداد عبارتند از:

  1. قصد و رضای کشاورز و خریدار
  2. اهلیت کشاورز و خریدار (عاقل و بالغ باشند و به اموال خود دسترسی داشته باشند)
  3. مورد معامله مشخص باشد. برای مثال تعیین مساحت مشخصی گندم، میزان مشخصی از مورد معامله را معلوم نمی‌کند. در متن قرارداد باید اشاره شود که دقیقا چه چیزی در نظر خریدار است. آیا خریدار گندم را می‌خواهد یا سبوس آن را. همچنین باید مشخص شود که مقدار خریداری شده دقیقا چند کیلو است.

قرارداد سلف گندم چگونه قراردادی است

ماهیت کار کشاورزی به این صورت است که کشاورز فصل‌هایی از سال را مشغول کار و فعالیت است تا بتواند محصول را به خوبی برداشت کند. کشاورز محصول برداشت شده را می‌فروشد و درآمد حاصل از کشاورزی یک سال خود را از این طریق کسب خواهد کرد. بنابراین کشاورز باید برای زمان مانده تا برداشت بعدی محصول که غالبا چند فصل بعد است، مدیریت مالی داشته باشد. درآمد حاصل از کشاورزی ماهانه نیست و به همین دلیل گاهی پیش می‌آید که کشاورزان در طول سال از نظر مالی دچار مشکل شوند.

یکی از راه‌های رسیدگی به این مشکل این است که کشاورز از قرارداد سلف گندم استفاده کند. قرارداد سلف گندم که در زبان عامه به قرارداد سلم معروف است، نوعی از عقد بیع است. از نظر قانونی صحیح و معتبر است. این قرارداد را می‌توانیم نوعی پیش فروش محصول نیز در نظر بگیریم. به این صورت که خریدار براساس برآورد سال‌های پیش، بخشی از محصول کشاورز را به صورت پیش پرداخت از او می‌خرد. در مقابل کشاورز نیز متعهد می‌شود که در زمان برداشت محصول، آن میزان محصول فروخته شده را به خریدار تحویل بدهد.

قرارداد خرید تضمینی گندم با عقد بیع کالی به کالی گندم

از آن‌جایی که گندم محصولی پر طرفدار است و جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی مردم دارد، بعضی از خریداران تمایل دارند که برای اطمینان بیشتر، این محصول را به صورت پیش خرید تهیه کنند. برای این منظور از قرارداد پیش خرید گندم استفاده می‌شود. قرارداد پیش خرید گندم می‌تواند به صورت سلف یا سلم باشد، یا ممکن است به صورت عقد بیع کالی به کالی تنظیم شود. بیع کالی به کالی در واقع نوعی قرارداد خرید تضمینی گندم است. تنظیم این قرارداد به این صورت است که کشاورز و خریدار با تنظیم یک قرارداد متعهد می‌شوند که در زمان برداشت محصول، معامله خرید و فروش را انجام دهند. به این صورت که کشاورز متعهد می‌شود گندم برداشت شده را به خریدار بفروشد و خریدار نیز متعهد می‌شود که گندم مورد نظر را خریداری کند. در این قرارداد، مبلغی برای محصول، در زمان تحویل گندم پرداخت می‌شود.

شرایط فسخ نمونه قرارداد خرید گندم

نمونه قرارداد خرید گندم قراردادی لازم است و طرفین آن موظف هستند که به تعهدات قراردادی خود عمل کنند. با این حال، این امکان وجود دارد که شرایطی را برای فسخ قرارداد نیز در نظر بگیرند تا در صورت بروز آن‌ها بتوانند قرارداد را فسخ کنند. شرایطی مانند معیوب بودن گندم، عدم پرداخت به موقع ثمن قرارداد، عدم تحویل به موقع گندم توسط کشاورز و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند دلیلی برای فسخ قرارداد باشند. البته اگر در قرارداد به این موارد به عنوان شرط فسخ اشاره شده باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید درخواست خود برای تنظیم قرارداد را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا تماس برقرار شود. همانطور که می‌دانید رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است.

قرارداد فروش محصولات کشاورزی

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که بخواهید محصولات کشاورزی را معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
عباس سلیمانی
thumb_up_alt
با عرض سلام. قراردادی بین من و شخص دیگر بابت سلف ذرت قید شده که خریدار در امضای شاهد، جعل نموده آیا قرارداد باطل است؟
18:46
24 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر امضای طرفین زیر صفحات قرارداد باشد وجود یا عدم وجود امضای شاهد لطمه‌ای به اعتبار قرارداد شما وارد نخواهد کرد. در واقع، با امضای طرفین، قرارداد معتبر خواهد شد.
12:22
25 آبان 1400
account_circle
چاوش اكبري
thumb_up_alt
سلام. می‌خوام شالی پیش خرید کنم و چون مبلغ بالاست احتیاج به مشاور دارم برای عقد قرارداد و محکم کاری‌های لازم.
08:53
14 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. درخواست شما توسط دپارتمان حقوقی ثبت شد. با شما تماس خواهیم داشت.
10:34
15 مرداد 1401