چند نکته ضروری برای تنظیم قولنامه فروش خط تلفن ثابت

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/04
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش تلفن ثابت

اولین خط تلفن ثابت ایران در سال 1265 هجری شمسی بین تهران و حرم شاهزاده عبدالعظیم کشیده شد. در ابتدا، تلفن ثابت کالایی خاص و تجملاتی به حساب می‌آمد اما امروزه تلفن در تمام خانه‌ها و سایر اماکن دولتی و خصوصی به چشم می‌خورد. اشخاصی که امتیاز خط تلفن ثابت به نام آن‌ها صادر شده است؛ نسبت به آن حق مالکیت دارند و می‌توانند نسبت به فروش خط تلفن ثابت اقدام کنند. نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت نوعی توافق میان مالک امتیاز خط تلفن ثابت و خریدار آن برای انتقال مالکیت محسوب می‌شود. موضوع قرارداد خرید و فروش تلفن ثابت، انتقال امتیاز تلفن ثابت از فروشنده به خریدار است.

خطوط و امتیاز تلفن ثابت در مرحله اول توسط مخابرات به فروش می‌رسد. اشخاص پس از خریداری خط تلفن از مخابرات، مالک خط تلفن و امتیاز استفاده از آن می‌شوند. بنابراین مالک خط تلفن می‌تواند نسبت به فروش آن اقدام کند. انتقال خط تلفن ثابت شرایط خاصی دارد که باید مدنظر خریدار و فروشنده قرار بگیرد. برای مثال، یکی از مسائل اصلی در هنگام خرید و فروش خط تلفن ثابت، تغییر نام خط تلفن خواهد بود زیرا خط تلفن ثابتی که مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد در ابتدا به نام مالک است و بعد از خرید و فروش باید مالکیت آن به نام خریدار ثبت شود.

در این مقاله نکات حقوقی مربوط به این قرارداد را بررسی می‌کنیم. علاوه براین قرارداد، صلح نامه تلفن همراه نیز از دیگر قراردادهای معتبری است که امکان صلح تلفن همراه را ایجاد می‌کند. درباره این قراردادها مقالاتی منتشر شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را تهیه کنید.

آیا قانون خاصی بر قرارداد فروش تلفن ثابت نظارت دارد؟

در نظام حقوقی ایران، قراردادها در یک دسته بندی کلی به قراردادهای معین و نامعین تقسیم می‌شوند:

  1. قراردادهای معین تعداد محدودی دارند و عمدتاً برگرفته از آموزه‌های فقهی دین اسلام هستند.
  2. قراردادهای نامعین تعداد نامحدود و بی‌شماری دارند و در راستای نیازهای اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها به وجود آمده‌اند.

قرارداد بیع یکی از مهمترین نوع قراردادهای معین است. قرارداد بیع زمانی تنظیم می‌شود که اشخاص می‌خواهند مالی را مورد خرید و فروش قرار بدهند. بنابراین قرارداد خرید تلفن ثابت نیز نوعی عقد بیع است و باید مطابق با شرایط و قواعد قانون مدنی نوشته شود. در اصطلاح حقوق مدنی به نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت ، عقد بیع گفته می‌شود. شرایط قانونی قرارداد خرید تلفن ثابت در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد تلفن ثابت نوعی توافق میان مالک و خریدار تلفن ثابت است. به موجب امضای این قرارداد، مالکیت و امتیاز خط تلفن ثابت در ازای پرداخت بهای آن به خریدار منتقل می‌شود.

شرایط انتقال امتیاز خط تلفن ثابت به خریدار و چگونگی تنظیم نمونه مبایعه نامه خط تلفن به توافق میان فروشنده و خریدار بستگی دارد اما خریدار و فروشنده باید در هنگام تنظیم قرارداد به شرایط و قواعد قانونی آن نیز توجه داشته باشند.

قوانین مربوط به قرارداد فروش تلفن ثابت

قوانین مربوط به این قرارداد به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند:

قوانین آمره خرید و فروش خط تلفن: این دسته از قوانین قطعی و لازم الاجرا هستند زیرا ارتباط مستقیمی با قوانین شرعی اسلام و نظم عمومی جامعه دارند. خریدار و فروشنده خط تلفن ملزم به رعایت قوانین آمره هستند و نمی‌توانند برخلاف این دسته از قوانین با یکدیگر توافق کنند.

قوانین تکمیلی قرارداد خرید و فروش خط تلفن ثابت: خریدار و فروشنده خط تلفن ثابت تنها در موردی ملزم به رعایت قوانین تکمیلی هستند که برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

بنابراین خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند.

آیا تنظیم قولنامه و مبایعه نامه رسمی در نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت الزامی است؟

نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده خط تلفن ثابت تحقق پیدا می‌کند. توافق میان خریدار و فروشنده تلفن نیز با اعلام اراده و رضایت آن‌ها انجام می‌شود. قانونگذار در خصوص نحوه اعلام اراده الزامی مقرر نکرده است. قرارداد شفاهی فروش تلفن به وسیله اعلام اراده شفاهی خریدار و فروشنده خط تلفن تحقق پیدا می‌کند. در قرارداد مکتوب نیز اراده و رضایت خریدار و فروشنده به وسیله امضا اعلام می‌شود. نمونه مبایعه نامه خط تلفن در واقع همان قرارداد مکتوب فروش تلفن است.

بسیاری از شما فکر می‌کنید که تنها برای معاملات مربوط به املاک و مستعلات مبایعه نامه تنظیم می‌شود اما باید بدانید که برای خرید و فروش تمام اموال قانونی و مشروع می‌توان مبایعه نامه تنظیم کرد. مبایعه نامه ، سندی معتبر برای انجام معامله خرید و فروش خط تلفن است و انتقال مالکیت خط تلفن به خریدار را ثابت می‌کند.

در اصطلاح حقوقی، قولنامه به معنای تعهد خریدار و فروشنده نسبت خرید و فروش خط تلفن و انتقال مالکیت آن در آینده است اما در عرف جامعه، قولنامه فروش خط تلفن ثابت کاربردی مانند مبایعه نامه دارد و قرارداد مکتوب خرید و فروش خط تلفن ثابت محسوب می‌شود. قولنامه خرید و فروش خط تلفن ثابت نیز مانند مبایعه نامه، سندی برای اثبات خرید و فروش خط تلفن ثابت است و انتقال مالکیت خط تلفن به خریدار را ثابت می‌کند.

قولنامه و نمونه مبایعه نامه خط تلفن چگونه تنظیم می‌شوند؟

قولنامه و نمونه مبایعه نامه خط تلفن می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود:

مبایعه نامه و قولنامه عادی خرید و فروش خط تلفن به وسیله خریدار و فروشنده خط تلفن تنظیم و امضا می‌شود. مبایعه نامه و قولنامه رسمی خرید و فروش خط تلفن نیز در دفاتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند. مبایعه نامه و قولنامه عادی خط تلفن از اعتبار قانونی برخوردار هستند و انتقال مالکیت و امتیاز خط تلفن به خریدار را ثابت می‌کنند. بنابراین از نظر قانونی، تنظیم مبایعه نامه و قولنامه رسمی خط تلفن ثابت الزامی نیست.

آیا مبلغ قرارداد خرید تلفن ثابت باید در همان ابتدا پرداخت شود؟

در اصطلاح حقوق مدنی به مبلغ نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت ، ثَمن گفته می‌شود. بهای خط تلفن به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص خواهد شد. نحوه پرداخت بهای خط تلفن نیز به توافق میان خریدار و فروشنده بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی پرداخت شود.

زمان پرداخت بهای قرارداد می‌تواند قبل از تحویل گرفتن خط تلفن یا بعد از تحویل گرفتن آن باشد. پرداخت بها در نمونه قرارداد فروش تلفن به یکی از روش‌های زیر انجام می‌‌شود:

  1. نقدی: خریدار مبلغ خط تلفن ثابت را نقداً و هم زمان با انتقال مالکیت آن پرداخت می‌کند.
  2. اقساطی: خریدار مبلغ خط تلفن ثابت را همراه با تاخیر و بعد از انتقال مالکیت آن پرداخت خواهد کرد.
  3. سلم (سلف): خریدار مبلغ خط تلفن ثابت را قبل از انتقال مالکیت آن پرداخت می‌کند. در این حالت، مالکیت خط تلفن ثابت بعد از پرداخت بهای آن و همراه با تاخیر به نام خریدار انتقال پیدا می‌کند.
  4. کالی به کالی: خریدار، مبلغ خط تلفن ثابت را همرا با تاخیر پرداخت می‌کند. در این مورد، فروشنده نیز مالکیت خط تلفن ثابت را با تاخیر به خریدار منتقل می‌کند.

شرایط خروج از نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت چگونه است؟

نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت بعد از امضای خریدار و فروشنده، قطعی و لازم الاجرا می‌شود.

بنابراین بعد از امضای قرارداد، فروشنده باید نسبت به انتقال مالکیت خط تلفن به خریدار اقدام کند. خریدار نیز پس از امضای قرارداد خرید و فروش خط تلفن ملزم خواهد شد که بهای خط تلفن را به فروشنده پرداخت کند. تنها راه‌حل قانونی برای برهم‌زدن قرارداد خرید و فروش خط تلفن، فسخ آن است. به موارد قانونی فسخ قرارداد خرید و فروش خط تلفن خیار فسخ قرارداد گفته می‌شود. در قانون مدنی 10 نوع خیار برای فسخ نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت پیش بینی شده است.

این قرارداد در چند نسخه تنظیم می‌شود؟

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت براساس توافق خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. بهتر است که خریدار و فروشنده، نمونه قرارداد فروش تلفن ثابت را در چند نسخه تنظیم و یکی از نسخه‌های آن را به داور تقدیم کنند. خریدار و فروشنده با تنظیم چند نسخه از قرارداد مانع جعل و تحریف آن می‌شوند. خریدار و فروشنده خط تلفن باید تمام متن قرارداد را به دقت مطالعه، تأیید و امضا کنند.

به خاطر داشته باشید که:

برای رسیدگی به امور قانونی و حقوقی مربوط به معامله مورد نظرتان، لازم است که با مشاور حقوقی گفتگو کنید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات