دلایل کم کاری کارمندان و ارائه راهکارهای موثر برای رفع آن

-
بروزرسانی:1401/09/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کم کاری کارمندان

کم کاری کارمندان یا کارگران معضلی است که نه تنها مدیران بلکه مشتریان و مراجعین را به ستوه می‌آورد. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که به ارگان دولتی یا غیر دولتی برای انجام کاری مراجعه کرده‌اید اما کارمندی که موظف است امور مرتبط با شما را انجام دهد، بدون کوچک‌ترین توجهی به شما، بسیار خونسرد با همکاران خود یا ارباب رجوع دیگری که آشنای او است، در مورد مسائل غیر کاری صحبت می‌کند. همچنین، ممکن است به منظور انجام امور شخصی خود، شرکت را ترک کرده باشد. در این گونه مواقع، شما بالاجبار منتظر می‌مانید تا آن کارمند به شرکت بازگردد و کارتان را راه بیندازد.

روند کار این افراد به نحوی است که حتی اگر مدیر یا کارفرما نیز اموری را به آن‌ها بسپارد، مدام آن را به تعویق می‌اندازند و در انجام وظایف محوله خود تعلل می‌کنند. هرچند در هر سازمان یا کسب و کاری، تعداد معدودی از این افراد وجود دارد اما با این وجود، اگر مشکل به سرعت برطرف نشود، بر روند کل سازمان تاثیر می‌گذارد و عواقب جدی، مجموعه را تهدید خواهد کرد.

تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا علل ناشی از بروز این مسئله را بررسی کنیم. همچنین، راهکارهای موثری مبنی بر کاهش ویژگی منفی مذکور ارائه خواهیم داد. آگاهی از این دلایل و شناسایی آن‌ها پیش از امضای قرارداد استخدام ، می‌تواند برای کارفرمایان بسیار کاربردی باشد.

مفهوم کم کاری کارمندان و انواع آن براساس گرایش

کم کاری کارمندان یا کارگران که به آن اهمال کاری نیز می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتد که پرسنل، از انجام دقیق و صحیح وظایفشان و تحویل آن‌ها در موعد مقرر اجتناب می‌کنند. در واقع، افراد زیر کار در رو، امور را با کیفیتی نامطلوب و پایین‌تر از سطح انتظار مدیر یا کارفرما به اتمام می‌رسانند. کم کاری پرسنل به شکل‌های مختلفی نمود پیدا می‌کند. از جمله می‌توان به عدم انجام وظیفه بر اساس استانداردهای سازمانی، کاهش بازدهی و نتایج ضعیف، عدم پذیرش قوانین و خط مشی‌های مجموعه، رفتارهای منفی و غیر قابل قبول و غیره اشاره کرد.

انواع کم کاری کارگران

حال که با مفهوم کم‌ کاری آشنا شدید، بیایید نگاهی به انواع کم کاری کارگر بیندازیم:

  1. گرایشی: این نوع، معادل تنبلی یا فرار از زحمت است که اکثر افراد درگیر آن می‌شوند. در وجود همه ما حس‌هایی وجود دارد که گاهی اوقات ما را از انجام فعالیت‌های ضروری منصرف می‌کند و باعث می‌شود مدام آن کار را به تاخیر بیندازیم. دلایلی همچون ترس، لجبازی، زحمت گریزی، کمال‌گرایی و غیره مربوط به مدل گرایشی است. به عنوان مثال فرض کنید ایستگاه مترو در نزدیکی منزل شما است ولی شما حوصله پیاده‌روی تا ایستگاه را ندارید بنابراین با تاکسی تلفنی به محل کار خود می‌روید که به تبع آن، باید مبلغ بیشتری را هزینه کنید.
  2. شناختی: در این مورد، فرد هیچ گونه آگاهی از جوانب مختلف یک قضیه ندارد بنابراین، نمی‌تواند تصمیم مناسبی بگیرد. عواملی همچون بی‌نظمی، عدم تصمیم‌گیری مناسب، تردید، ناتوانی در درک مسئله از انواع این مورد هستند.
  3. جسمانی: گاهی نیروی انسانی به دلیل مشکلات جسمانی و بهانه کردن بیماری از انجام وظایف مهم خود اجتناب می‌کند ولی افرادی نیز هستند که با وجود مشکلات فیزیکی و معلولیت همچنان دست از تلاش بر نمی‌دارند و بسیار سخت‌کوش هستند.

تاثیر کم کاری کارمندان روی سازمان

اهداف سازمان و جامعه به نوعی با یکدیگر گره خورده‌ است. به عبارت دیگر، زمانی یک جامعه پیشرفت می‌کند که در سازمان‌های اداری اعم از دولتی یا خصوصی، کارکنانی متعهد، دلسوز، مسئولیت‌پذیر، سخت‌کوش، خلاق و با وجدان حضور داشته باشند و وظایف خود را تمام و کمال انجام دهند. از این رو، نیروی انسانی ، سرمایه‌های گران‌بها برای هر جامعه یا مجموعه محسوب می‌شوند اما مشکل زمانی شروع می‌شود که سازمان با کم کاری کارمندان مواجهه می‌شود. افرادی از این قبیل، به بهانه‌های مختلف از انجام وظایفشان امتناع و آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند. بنابراین، نظم سازمان را به هم می‌ریزند و در روند کلی مجموعه اختلال ایجاد می‌کنند. در ادامه به اثرات مخرب این رفتار منفی روی کسب و کارها بیشتر آشنا می‌شویم:

  1. کاهش بهره‌وری سازمان؛
  2. کیفیت پایین امور؛
  3. تضعیف روحیه و کاهش انگیزه سایر اعضاء؛
  4. فقدان خلاقیت در پرسنل؛
  5. نارضایتی مشتریان یا ارباب رجوع به علت معطل شدن؛
  6. اتلاف وقت؛
  7. افزایش غیبت و کاهش انضباط شغلی.

عوامل درونی و بیرونی کم کاری کارمندان

برای اینکه پیشرفت در کسب و کارتان حاصل شود باید امور به شیوه‌ صحیحی انجام بگیرد. این امر، مستلزم برخورداری از یک فرهنگ سازمانی قوی، پرسنل کار درست و ساز و کار سیستماتیک مناسب است. کم کاری کارگر ، یکی از دلایل مهم برای عدم موفقیت سازمان به شمار می‌آید که ذهن مدیران را به خود مشغول کرده‌ است و آن‌ها را درصدد یافتن علت کم کاری کارمندان می‌کند. در این قسمت ابتدا به عوامل درونی و سپس به علل بیرونی این مسئله خواهیم پرداخت:

  1. نبود انگیزه؛
  2. تمرکز پایین؛
  3. کمال‌گرایی؛
  4. عدم توانایی در اتخاذ تصمیم‌های مناسب؛
  5. برنامه‌ریزی نادرست؛
  6. عدم خلاقیت در انجام امور؛
  7. عادت به انجام امور در لحظات پایانی و دقیقه نودی بودن؛
  8. گفت و گوی درونی منفی با خود و استفاده از جملاتی مانند ” نمی‌توانم”؛
  9. ترس از شکست و اجتناب از مورد سرزنش واقع شدن؛
  10. کمبود اعتماد بنفس؛
  11. عدم مدیریت صحیح زمان.

علل بیرونی

همیشه نمی‌توان کارمندان را مقصر دانست در اکثر مواقع، مدیران نیز عامل اصلی کم کاری کارمندان به شمار می‌آیند. در ادامه علل بیرونی کم کاری پرسنل را ذکر می‌کنیم:

  1. ارائه وظایف سنگین و خارج از توانایی‌های فرد؛
  2. پیچیدگی وظایف؛
  3. عدم شرح دقیق وظایف و دستور العمل‌ها؛
  4. سبک رهبری ضعیف و عدم اقتدار در امر مدیریت؛
  5. واگذاری همزمان چندین مسئولیت به فرد؛
  6. نارضایتی شغلی؛
  7. محیط شغلی استرس‌زا؛
  8. عدم توجه به عملکرد خوب کارمند و نادیده گرفتن تلاش‌های او؛
  9. حقوق و مزایای پایین؛
  10. نبود امکانات مناسب برای ارتقای شغلی؛
  11. فقدان احساس تعلق سازمانی.

نحوه مقابله با کم کاری کارمندان

کارمند اهمال کار در انجام وظایف محوله خود تعلل می‌کند زیرا خود را درگیر امور غیر مرتبط خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر ساعت کاری 6 ساعت باشد، در نهایت، دو ساعت آن، صرف امور سازمان می‌شود و مابقی غیر مفید است. این فرد، حواس دیگر اعضای گروه را پرت می‌کند و اجازه نمی‎‌دهد عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. قصد داریم با ترفندهای زیر تا حد زیادی این چالش را در سازمان برطرف کنیم:

  1. گفت و گوی خصوصی و مودبانه با آن‌ها به منظور عدم سرزنششان در مقابل سایرین؛
  2. تعیین اهداف روشن و راهنمایی آن‌ها در مسیر موفقیت؛
  3. ایجاد بستر مناسب برای آموزش‌های کاربری و کسب مهارت‌های لازم به منظور اثبات تعهدتان به پیشرفت آن‌ها؛
  4. اخطار به آن‌ها در صورت کم کاری؛
  5. تشویق به منظور قدردانی از آن‌ها؛
  6. ارائه مسئولیت‌های اضافی به پرسنل تنبل به منظور ایجاد احساس ارزشمندی و انگیزه در آن‌ها؛
  7. شناسایی نقاط قوت این افراد به منظور واگذاری امور مرتبط با علایقشان به آن‌ها.

یک پیشنهاد موثر

در هر کسب و کاری، پرسنل باید وظایف محوله خود را بدون هیچ‌گونه کم و کاستی و مطابق با فرمایش کارفرما یا مدیر انجام دهند. در این میان، اگر افرادی به بهانه‌های مختلف شانه خالی کنند و در انجام صحیح مسئولیت‌هایشان کوتاهی کنند، با کمک راهکارهای نقل شده در این مقاله، می‌توانید علت را جویا شوید و به منظور حفظ سلامت سازمان و پیشبرد بهتر امور، سریع آن را برطرف کنید. همچنین، به منظور عدم تکرار این شرایط، می‌توانید از یک قرارداد کاری معتبر بهره ببرید و در آن شرایط لازم را برای پرسنل ذکر کنید.

برای این منظور می‌توانید از خدمات تیم حقوقی رکلا، همچون تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد کار موقت

روی تصویر بزنید تا به صفحه مربوط به دریافت این قرارداد وارد شوید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات