نمونه قرارداد پیمانکاری کناف و بایدهایی که بهتر است به عنوان کارفرما و پیمانکار بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری کناف

قرارداد پیمانکاری کناف در دکوراسیون داخلی اهمیت و کاربرد بسیاری دارد. قرارداد پیمانکاری کناف در حوزه قرارداد‌های پیمانکاری ساختمان و اجرای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکوراسیون داخلی از آن جهت که نمای بیرونی کار است و چیزی است که توسط سایرین مشاهده می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. زمانی که یک ساختمان، مرحله مهم ساخت را طی می‌کند، وارد مرحله دیگری می‌شود که بسیار هیجان انگیز‌تر خواهد بود. این مرحله هیجان انگیز که تلفیقی از مهارت و هنر است، دکوراسیون را شکل می‌دهد.

انتخاب طرح و مدل‌های مختلف برای دکوراسیون داخلی ساختمان، به سلیقه هنری صاحب ساختمان بستگی دارد. مالکان ساختمان و ساکنان آن تمایل دارند که محیطی که در آن زندگی می‌کند از نظر زیبایی شناختی، به خوبی دکور شده باشد. یکی از روش‌های متداول برای دکوراسیون داخلی استفاده از کناف است.

پیمان همکاری میان کارفرما و پیمانکار ساخت کناف، به وسیله نمونه قرارداد پیمانکاری کناف تنظیم می‌شود. در ادامه درباره این قرارداد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نمونه قرارداد پیمانکاری کناف چیست؟

نمونه قرارداد پیمانکاری کناف ، متن مکتوبی است که در آن درباره چگونگی انجام پروژه کناف و سقف کاذب ساختمان صحبت شده‌ است. در این قرارداد درباره رابطه کارفرما و پیمانکار توضیح داده می‌شود و موضوع اصلی که همان اجرای کناف است مشخص می‌شود. همچنین درباره موارد مهمی مانند شرایط انجام کار، مدت زمان، مبلغ قرارداد، تعهدات طرفین، نقشه‌ها و مدارک و… صحبت می‌شود. متن نمونه قرارداد کناف یک سند معتبر قانونی محسوب می‌شود که از ارتباط میان دو طرف در یک پروژه کاری صحبت می‌کند.

در صورت بروز خطا یا مشکل در روند اجرای پروژه، طرفین قرارداد با در دست داشتن قرارداد پیمانکاری، می‌توانند اقدام به شکایت کنند و در مرجع رسیدگی به قرارداد استناد کنند. در حقیقت قرارداد پیمانکاری کناف یک سند از حقانیت پیمان شما است که می‌توانید برای رسیدگی به شکایت و اثبات حقوق خود از آن بهره بگیرید. این قرارداد میان دو طرف تنظیم می‌شود. یک طرف کارفرما محسوب می‌شود، یعنی شخصی که تقاضای انجام پروژه را دارد. طرف دیگر پیمانکار است. پیمانکار شخصی است که می‌پذیرد در ازای دریافت مبلغ مشخصی، درخواست کارفرما را اجرا کند.

مزایای استفاده از نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

اجرای پیمانکاری کناف در میان سازندگان یا مردم بسیار محبوب است، زیرا:

  1. سرعت اجرا و انجام پروژه پیمانکاری کناف بسیار سریع‌ است و کار، در زمان کمتری انجام می‌شود.
  2. امکان دسترسی به بخش‌های پشتی کار که تاسیسات برقی در آن قرار دارد، وجود دارد.
  3. کناف بسیار سبک است. به همین دلیل اگر حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل یا هر مساله دیگر، پیش بیاید آسیب زننده نخواهد بود.

نگاه قانون به نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

قرارداد پیمانکاری از آن دسته قراردادهایی است که لازم است چگونگی انجام پروژه به طور دقیق در متن قرار توضیح داده شود. این توضیح، تمام ابعاد پروژه، روابط میان کارفرما و پیمانکار، مرحله به مرحله پیشرفت کار، نقشه کار و حتی شرایط فسخ قرارداد را نیز شامل می‌شود. طرفین در تعیین این حدود باید توافق داشته باشند. دلیل ذکر این موارد و توضیحات این است که نمونه قرارداد پیمانکاری کناف ، یک قرارداد نامعین است. یعنی در متن قانون مدنی به صورت مستقیم به آن اشاره نشده است. زمانی که قانون مدنی درباره عقد خاصی صحبت کند، در ماده‌های دیگر درباره چگونگی انجام و اجرای آن قرارداد توضیح می‌دهد. اما پیمانکاری یک عقد نامعین است. بنابراین نیاز است که درباره تمامی ابعاد آن مشورت شود و در زمان نوشتن قرارداد ثبت شود.

برای اثبات صحیح بودن این قرارداد، می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی استناد کنیم. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون موجه و جایز هستند و ایرادی در تنظیم آن‌ها نیست. قرارداد پیمانکاری یک قرارداد خصوصی است. برای موجه بودن این قرارداد، فقط لازم است که به قانون توجه کرد و قرارداد مخالف صریح قوانین نباشد.

نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

برای تنظیم متن قرارداد پیمانکاری کناف لازم است که اطلاعات دقیقی درباره چگونگی انجام کار داشته باشیم. همچنین درباره اصول نگارش قرارداد آگاه باشیم. آگاهی درباره حقوق طرفین و تعهداتی که به‌عهده دارند، در زمان تنظیم قرارداد بسیار دارای اهمیت است. این آگاهی موجب می‌شود که احتمال بروز خطا در تنظیم قرارداد به میزان قابل توجهی کاهش یابد و قراردادهای با کیفیت‌تری تنظیم شوند. در ادامه به شرح نکات مهم یک نمونه متن قرارداد پیمانکاری کناف می‌پردازیم و آن را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم.

هزینه قرارداد در نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

هزینه قرارداد یک بار به صورت کلی و یک بار به صورت تفکیک شده و مرحله مرحله‌ای محاسبه می‌شود.

در نمونه قرارداد پیمانکاری کناف یک بار به صورت کلی مبلغ کل قرارداد مشخص می‌شود. این مبلغ براساس نرخ اتحادیه و صنف و با توافق کارفرما و پیمانکار تعیین شده و در متن قرارداد پیمانکاری کناف نوشته می‌شود. در ادامه پروژه را به مراحل و بخش‌های متعددی تقسیم می‌کنیم. برای اجرای هر بخش مدت زمانی را در نظر می‌گیریم که پیمانکار موظف است در آن بازه زمانی، کار را تحویل دهد. هزینه کناف هر واحد از ساختمان تعیین شده و بعد از هر مرحله، پیمانکار می‌تواند حقوقش را از کارفرما طلب کند.

نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

برای پرداخت مبلغ قرارداد روش‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از کارفرمایان شرط می‌کنند که مبلغی برای شروع کار پیمانکار به او پرداخت کنند و مابقی حق الزحمه را دقیقا بعد از انجام هر مرحله پرداخت کنند. علاوه بر این، کارفرما می‌تواند درصدی از مبلغ قرارداد را برای حسن انجام کار، نزد خود نگه دارد و بعد از تایید حسن انجام کار، آن درصد نگهداری شده را به پیمانکار بازگرداند. البته روش‌های پرداخت بسیاری وجود دارد و لازم است که طرفین با توجه به شرایطی که دارند، به توافق برسند و براساس آن توافق عمل کنند.

هزینه تامین مصالح و مواد

برای اجرای نمونه قرارداد پیمانکاری کناف ، نیاز به مصالح و مواد مخصوصی است. ممکن است کارفرما اعلام کند تمامی مواد و مصالح مورد نیاز پروژه را تامین خواهد کرد. در این شرایط پیمانکار فقط موظف است که اجرای پروژه را به نحو احسن انجام دهد. از طرفی ممکن است که کارفرما از پیمانکار بخواهد که مصالح و مواد را پیمانکار تامین کند. در این شرایط، به دو صورت می‌تواند هزینه‌ای که پرداخت کرده است را از کارفرما طلب کند. یا با ارائه فاکتور و کاغذ خرید، از کارفرما بخواهد که هزینه‌های پرداخت شده برای تامین مصالح را بپردازد یا مبلغ و هزینه تهیه مصالح و مواد را از پیش تخمین بزند و به مبلغ کلی اضافه‌ کند.

موارد فسخ قرارداد در نمونه قرارداد پیمانکاری کناف

با نوشتن این موارد به عنوان شرایط فسخ قرارداد ، می‌توانید با طرف دیگر توافق کنید که اگر هر کدام از این موارد انجام شوند، قرارداد را فسخ خواهید کرد:

  1. انتقال یا واگذاری عملیات ساخت کناف به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر بدون اطلاع کارفرما
  2. عدم اجرای بخشی از پروژه یا ناقص انجام دادن پروژه
  3. تاخیر در شروع به کار بیشتر از … روز (در اینجا می‌توانید مشخص کنید که چند روز تاخیر باعث خواهد شد که قرارداد را فسخ کنید.)
  4. تعطیل کردن کار بدون کسب اجازه کتبی از کارفرما.

پیشنهاد ما

برای ثبت سفارش تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی، روی همین عبارت بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، اطلاعاتی که درخواست شده است را وارد کنید. در نهایت با ثبت درخواست در این بخش، تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط خواهند گرفت و در خصوص قراردادی که در نظر دارید، با شما گفتگو خواهند کرد.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از جمله خدماتی است که می‌تواند برای شما کاربردی باشد. برای استفاده از این سرویس، لازم است که در صفحه اختصاصی آن، درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر کار کناف توسط یک تیم پیمانکاری (بیشتر از یک نفر) انجام می‌شود، این قرارداد بین کارفرما و پیمانکار تنظیم و امضا شود.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر فقط یک نفر، امور مرتبط با کناف ساختمان کارفرما را انجام می‌دهد از این قرارداد استفاده شود و آن را بین خودتان امضا کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
ایمان نژاد
thumb_up_alt
اگر کناف کاری، کار خود را به خوبی انجام نداده باشد باید به کجا مراجعه کرد آیا صنف یا اتحادیه‌ای دارند؟ یا باید به دایره تعزیرات مراجعه کرد؟
10:48
25 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر قرارداد دارید به مرجع حل اختلاف قرارداد مراجعه کنید. مرجع حل اختلاف قرارداد، داوری یا دادگاه است. اگر قرارداد به صورت شفاهی بوده است، ابتدا یک اظهارنامه ارسال کنید و در صورتی که همکاری انجام نشد علیه ایشان در دادگاه محل اجرای قرارداد، طرح دعوا کنید.
19:53
21 آذر 1399
account_circle
سبحان جلیلیان
thumb_up_alt
سلام. اگه کناف کاری بیاد یه قراردادی تنظیم کنه که داخل قرارداد ملاک متراژ رو برخلاف عرف بازار تنظیم کنه، مثلا ملاک متراژ، متر مربع باشه ولی ایشون متر مربع ضرب در یک و نیم در نظر بگیره مثلا بنویسه داخل قرارداد به دلیل زیر سازی بهتر کارفرما اون رو امضاء کنه، آیا این مشکلی داره میتونم بعد انجام پروژه از ایشون شکایتی کنم؟
12:23
08 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. توافق میان شما بر عرف مقدم است. اگر در خصوص حق الزحمه به توافق رسیده‌اید اولویت خواهد داشت.
14:55
10 مرداد 1401
account_circle
یاسین خدابخشی
thumb_up_alt
سلام اگر کناف کار، کاری رو عهده دار شود که قبلا توسط یکی از دیگر همکارانش نیمه کاره رها شده باشد و اکنون مصالح موجود باشد و هیچ قراردادی نیز نوشته نشده باشد و از مصالح موجود استفاده شود آیا حق الزحمه با توجه به وجود مصالح فقط حق العملی خواهد بود یا کنافکار می‌تواند مصالح رو در قالب فاکتور خریداری شده محاسبه و سپس از حق العمل کم کند؟
05:35
20 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر مصالح توسط پیمانکار قبل تامین شده است و در مالکیت ایشان باشد شما صرفا باید مطابق با قرارداد خودتان با کارفرما، نسبت به دریافت حق الزحمه اقدام کنید. شما مالک مصالح نیستید و فقط در مقام استفاده از آن خواهید بود.
14:48
22 آبان 1401