مربی، مربی یار و کمک مربی در مهد کودک چه می‌کنند؟ نگاهی کلی بر وظایف مربی مهد کودک

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مربی مهد کودک

دوران پیش دبستانی از مهمترین مراحل رشد کودک است چرا که این بازه زمانی از سنین حساس یک کودک محسوب می‌شود. در این سن هر نوع رفتار و گفتاری به سرعت در ذهن کودک ثبت خواهد شد زیرا حافظه تصویری یک کودک 2 الی 5 ساله به شدت مستعد ثبت هر نوع مشاهداتی است. از این رو کسانی که به عنوان مربی مهد کودک مسئول آموزش و تربیت کودکان هستند باید از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشند.

صرفا علاقه داشتن به فعالیت در این حوزه، نمی‌تواند موجب عملکرد خوب یک مربی و معلم پیش دبستانی شود. علاقه‌مندان باید قبل از شروع فعالیت خود به صورت حرفه‌ای آموزش‌ها و نحوه رفتار با بچه‌ها را فرا بگیرند. پیرو این توضیحات، در نظر داریم در مقاله حاضر، اهمیت عملکرد، وظایف مربی مهد کودک و همچنین چگونگی فعالیت در این فرصت شغلی را شرح دهیم.

در ابتدا برای آشنایی با قراردادی که برای فعالیت در این فرصت شغلی امضا می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقالات قرارداد مربی مهد کودک و قرارداد کار مربی پیش دبستانی را مطالعه کنید. این مقالات اطلاعات جامع و کاربردی را در اختیار شما می‌گذارند.

مربی مهد کودک باید چگونه باشد ؟

فردی که تصمیم می‌گیرد حرفه مربیگری در حوزه آموزش کودکان را به عنوان شغل خود انتخاب کند، علاوه بر اینکه به دانش و آموزش‌های تخصصی این حرفه نیاز دارد، باید قبل از اقدام به فعالیت در این حیطه، به شناختی دقیق از خود برسد تا بتواند تصمیم بگیرد که آیا واقعا پتانسیل بر عهده گرفتن این مسئولیت و همچنین توانایی برقراری ارتباط مستمر با کودکان را دارد؟ بسیار مهم است که مربی بداند آیا می‌تواند با صبر و بردباری مفاهیم آموزشی را به کودکان انتقال دهد؟ آیا می‌تواند برای خسته نشدن بچه‌ها در طول روز، برنامه‌های خلاقانه و هیجان‌ انگیز اجرا کند و سوالات بسیاری دیگر که قطعا هر فرد علاقمند به فعالیت در حوزه آموزش کودکان، نیاز دارد برای آن‌ها پاسخی روشن داشته باشد.

به عبارت دیگر، از آنجا که یک مربی پیش دبستانی، بخش زیادی از وقت خود را در طول روز به تعامل با بچه‌ها اختصاص می‌دهد، می‌توان گفت از جمله مهمترین وظایف مربی مهد کودک یا اولین قابلیت او برای این فرصت شغلی باید برخوردار بودن از خصوصیاتی نظیر روحیه شاد زیاد، صبر، انعطاف پذیری، خلاقیت، انرژی و هیجان زیاد باشد. البته توجه داشته باشید که تمام این موارد، در کنار آموزش‌های مربوطه و همچنین علاقه زیاد به کار در این حوزه معنا پیدا می‌کند.

شرح وظایف مربی مهد کودک چیست؟

اغلب پیش دبستانی‌ها، برای اینکه خدماتی مفید و ارزشمند به کودکان آموزشگاه خود ارائه دهند همواره سعی می‌کنند مسئولیت‌ها و اهدافی موثر برای محیط آموزشی تعریف کنند و متناسب با این موازین نیز افراد متخصص و ماهر در این حرفه را استخدام کنند که بعد از مراحل مصاحبه، ارزیابی و انتخاب افراد مورد نیاز خود، مسئولیت‌های آن‌ها نیز بر طبق مقررات تعیین شده، مشخص و روشن می‌شود و به عبارت دیگر، شرح وظایف مربی مهد کودک که شامل اجرای کلیاتی نظیر آموزش اعداد و ارقام، حروف، هنرهای نقاشی، موسیقی، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی می‌شود را برای هر یک از مربیان پیش دبستانی تدوین و ارائه می‌کنند.

بنابراین افرادی که تحت عنوان مربی یا معلم مهد کودک فعالیت دارند، با توجه به شرایط و ضوابط مرکز پیش دبستانی که در آن مشغول هستند، وظیفه دارند که مسئولیت‌های محول شده را در چهارچوب محیط آن آموزشگاه، اجرا کنند. در ادامه به مهمترین وظایف مربی مهد کودک اشاره می‌کنیم. با رعایت تمام مواردی که توضیح دادیم و در ادامه نیز شرح خواهیم داد، مرکز شما این شانس را خواهد داشت که به یک مهد کودک با کیفیت و خوب تبدیل شود.

از مهمترین مسئولیت‌ها و تعهدات این حرفه

  1. تدوین و ارائه آموزش‌های لازم به کودکان؛
  2. گزارش وضعیت آموزشی کودکان به مدیر پیش دبستانی؛
  3. آموزش رعایت بهداشت فردی به بچه‌ها؛
  4. فراهم کردن بستری مناسب و ایجاد روحیه شاد و با انگیزه جهت یادگیری بهتر؛
  5. ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه برای جذاب کردن روند آموزش و یادگیری؛
  6. ایجاد مقرراتی جهت تشویق کودکان برای دریافت مراحل آموزش؛
  7. بهره‌ گیری از روش‌های آموزشی استاندارد متناسب با هر سطح؛
  8. پیاده کردن برنامه‌های مناسب، برای تشویق بچه‌ها به ایجاد تعامل با یکدیگر؛
  9. ارائه گزارشات ناشی از پیشرفت و وضعیت آموزشی بچه‌ها به والدین آن‌ها؛
  10. نظارت دقیق و سازنده بر نحوه یادگیری بچه‌ها؛
  11. بررسی و ارزیابی امکانات و وسایل محیط آموزش از لحاظ ایمنی و بهداشت؛
  12. مشورت و معاشرت با سایر مربیان، جهت بهبود عملکرد بچه‌ها.

وظایف کمک مربی مهد کودک و اهمیت کار او

کمک مربی از جمله افراد دیگری است که جهت پیشبرد کیفی و کمی فرایند آموزش در یک پیش دبستانی، استخدام می‌شود. این اشخاص نیز همانند مربیان از آنجا که به صورت مستمر با بچه‌ها در ارتباط هستند، لازم است که از توانایی‌هایی مرتبط با این حرفه برخوردار باشند. بنابراین می‌توان گفت وظایف مربی یار در مهد کودک تفاوت چندانی با مسئولیت‌های مربی پیش دبستانی ندارد چرا که هر دو باید در امر آموزش و مدیریت بچه‌ها، علاوه بر تسلط کافی به قابلیت‌های مربوطه، از روحیه منعطف و صبور و در عین حال شاد برخوردار باشند.

با این اوصاف، وظایف کمک مربی مهد کودک ، شامل انجام اقداماتی مانند آماده کردن کلاس و وسایل مورد نیاز آموزش، برقرار کردن نظم و انضباط در کلاس، کمک به مربی در امر آموزش، سرگرم کردن بچه‌ها در اوقات فراغت و موارد مهم دیگر می‌شود. به طور کلی، برخی دیگر از وظایف مربی یار در مهد کودک را می‌توان اجرای موارد زیر دانست.

  1. ایجاد یک محیط مفرح از طریق ارائه برنامه‌هایی همچون درست کردن کاردستی، خمیربازی و بازی‌های آموزشی؛
  2. ارزیابی و بررسی نیازهای بچه‌ها از طریق نظارت بر نحوه رفتار و تعامل آن‌ها؛
  3. مدیریت محیط کلاس از لحاظ ایمنی، بهداشتی، انضباطی؛
  4. کمک به مربی برای به درستی اجرا کردن قوانین و مسئولیت‌های تعریف شده؛
  5. کمک به بچه‌ها در انجام فعالیت‌های شخصی نظیر خوردن و آشامیدن، پوشیدن لباس و در صورت لزوم هدایت آن‌ها به سرویس بهداشت؛
  6. مراقبت از بچه‌ها در حین بازی با وسایل و امکانات پیش دبستانی؛
  7. آماده کردن تمام امکانات مورد نیاز محیط آموزش؛
  8. گزارشات وضعیت روحی و جسمی بچه‌ها به مربی و مدیر پیش دبستانی؛
  9. داشتن ارتباط و تعاملی دوستانه و شاد با بچه‌ها در صورت بی قراری کردن.

مهارت‌های لازم کمک مربی

موارد بالا از جمله کاربردی‌ترین وظایف کمک مربی مهد کودک بود که به تفصیل برای شما شرح دادیم اما فارغ از این موارد و نکات، یک شخص فعال در حوزه کار مربی یار، باید از چه قابلیت‌هایی برخوردار باشد تا بتواند علاوه بر به درستی انجام دادن مسئولیت‌های محول شده، موجب ارتقاء موقعیت اجتماعی خود نیز شود؟ برای پاسخ به این سوال، بدون اغراق به شما می‌گوییم وظایف مربی یار در مهد کودک ، در صورتی به درستی انجام می‌شود و در نتیجه موجب ارتقاء سطح کیفی و موقعیت آموزشگاه و همچنین فرد کمک مربی می‌شود که فرد مورد نظر علاوه بر اشتیاق زیاد به فعالیت در حوزه کودک، از بردباری، روحیه اجتماعی منحصر به فرد، انگیزه و انرژی زیاد و همچنین توانایی چگونگی رفتار و تعامل با بچه‌ها نیز برخوردار باشد.

آگاهی از فرآیند امضای قرارداد برای این فرصت شغلی

ما در این مقاله تلاش کردیم تمام مسئولیت‌های مربیانی که در حوزه آموزش و تربیت کودکان فعالیت دارند و همینطور مهمترین نکات و اصول پیرامون این حیطه را به صورت تخصصی بیان کنیم. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که حتما مطالب این مقاله را به دقت مطالعه کنید. همچنین از آنجا که اشتغال در این حوزه، بر اساس قوانین اداره کار صورت می‌گیرد بهتر است جهت برخوردار شدن از انتخابی مناسب و رضایت بخش، ابتدا درباره نکات حقوقی تعیین شده برای این نوع فعالیت شغلی، اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید.

برای کسب این اطلاعات، این امکان را دارید که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. علاوه براین، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز از دیگر خدمات تیم حقوقی رکلا است که واسطه آن می‌توانید مسئولیت نوشتن این قرارداد را به کارشناسان ما بسپارید.

قرارداد کار مربی مهد کودک

مدیران مهد کودک، برای استخدام مربیان خود می‌توانند از این قرارداد استفاده کنند.

نمونه قرارداد کار مربی مهد کودک
دانلود نمونه قرارداد کار مربی مهد کودک
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات