در همه مشاغل از جمله در شغلهای خصوصی که بودجه مورد نیاز از طریق خودِ شرکت تأمین میشود، مدیر باید با استفاده از مصاحبه شغلی ، به پذیرش کارمندان خبره اقدام کند تا به این منظور، پیشبرد اهداف سازمانی تضمین شود چرا که بهره گیری از افراد، بدون در نظر گرفتن مهارت و تخصص آنها، ضررهای زیادی اعم از هزینههای مالی و زمانی را به شرکت تحمیل میکند. در این مقاله در مورد اصول مصاحبه شغلی موفق توضیحاتی میدهیم که لازم است افراد در زمان مصاحبه به این موارد توجه کنند.
موفقیت در مصاحبه استخدام (برای مطالعه بیشتر روی لینک بزنید. در یک مقاله اختصاصی به 11 نکته مهم آن اشاره کردهایم.) نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا اهمیت دارد زیرا نیروی انسانی ماهر یا غیر ماهر، برای ورود به بازار کسب و پیشه و ادامه مسیر رشد حرفهای خود، نیاز دارد که بتواند در برهههای زمانی مختلف، در مصاحبههای شغلی موفق شود. به این منظور پیشنهاد میکنیم که مقاله مصاحبه کاری موفق را نیز در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. برای ورود به صفحه اختصاصی این مقاله، روی عبارت بزنید.
مصاحبه، روش رایج برای گزینش افراد است. اشخاص مختلف به واسطه موفقیت در این جلسه، امکان فعالیت در موقعیت شغلی مورد نظر خود را خواهند داشت. این جلسه، معمولا بین دو نفر مصاحبه کننده و مصاحبه شونده برگزار میشود. مصاحبه کننده یا کارفرما با طرح سوالات مختلفی به ارزیابی متقاضیان و شناخت بیشتر این افراد میپردازد. همچنین ویژگیها و تواناییهای آنها را بررسی میکند و در نهایت تصمیم میگیرد که شخص را در جایگاه شغلی مورد نظر منصوب کند یا خیر؟ فرد متقاضی در صورتی که این مذاکره شغلی را با موفقیت پشت سر بگذارد، این امکان برایش فراهم میشود که در شرکت یا سازمان مورد نظر فعالیت کند.
معمولا کارفرمایان پیش از امضای قرارداد کار با پرسنل خود، آنها را از طریق مصاحبه شغلی گزینش و انتخاب میکنند. در حال حاضر ورود به هر سازمان یا شرکت، با گذر از مرحله مصاحبه امکان پذیر میشود.
چنانچه هر سازمانی، کارمندان مورد نیاز خود را بر اساس رابطه و بدون بهره گیری از ضوابط خاصی مانند مصاحبه، گزینش کند، طبیعتا با اتلاف وقت و ضررهای مالی زیادی مواجه خواهد شد. هدف از مصاحبه، گزینش افرادی است که با جایگاه شغلی مورد نظر، تناسب داشته باشند. این جلسه با هدف تأیید اطلاعاتی خواهد بود که قبلا توسط فرد در قالب رزومه ارسال شده است و همچنین بررسی رزومه متقاضیان مختلف به صورت پیوسته انجام میشود. از طرفی، متقاضیان نیز به اطلاعات مفیدی در مورد شرکت و جایگاه شغلی مزبور دست مییابند. بعد از این جلسه، افرادی که از مهارت و انگیزه کافی برخوردار باشند و توسط کارفرما نیز تأیید شوند، امکان فعالیت در سازمان ذیربط را دارند و در راستای رونق و تحقق اهداف سازمان، نهایتِ تلاش خود را میکنند.
مصاحبه شغلی مثل هر فعالیت دیگری، آداب مخصوص به خود را دارد. به منظور راحتی و فهم بهتر مطالب، در این قسمت به نکات مصاحبه شغلی موفق قبل از حضور در جلسه گفت و گوی شغلی میپردازیم:
در صورتی که تمایل دارید در سازمان یا شرکت خاصی فعالیت کنید، باید مراحل ذیل را پشت سر بگذارید:
هر فردی در طول زندگی خود در مصاحبههای زیادی شرکت میکند که شرایط این جلسات در موقعیتهای مختلف با هم متفاوت است. در این بخش به موارد مهم در روز مصاحبه اشاره میکنیم که لزوم توجه به آنها، یک مصاحبه شغلی موفق را برای شما به ارمغان میآورد:
از جمله موارد مهم دیگر در یک مصاحبه شغلی موفق ، ابراز انگیزه و انرژی بالای شما است چرا که از دید کارفرما، فرد بی حوصله، نیروی خوبی برای سازمان به حساب نمیآید. همچنین مطالعه در خصوص مصاحبه افراد موفق نیز برایتان در ایجاد انگیزه، نقش مهمی خواهد داشت.
بعد از اتمام مصاحبه شغلی ، مواردی که در طول جلسه به آنها پرداخته شد، اعم از سوالاتی که از شما پرسیدهاند و مواردی که شما، موفق به گفتن آنها نشدهاید را به طور کامل مرور و بررسی کنید. به موجب این امر، خودتان را برای جلسات بعدی آماده خواهید کرد و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر میشناسید.
از آنجایی که پیگیری نتیجه جلسه رایج نیست ولی به منظور عدم سردرگمی و تصمیم گیری برای ادامه مسیر، میتوانید در قالب ایمیل یا تماس تلفنی با کارفرما ارتباط برقرار کنید و ضمن تشکر از او، اشتیاق و قابلیتهای خود را مجددا به او گوشزد کنید. در این حالت، شانس شما برای پذیرش در آن شرکت، بیشتر خواهد شد چرا که از نظر کارفرما، شما فردی پیگیر و قوی به نظر میآیید.
در هر سازمانی، کارفرما از مصاحبه به عنوان روش تضمینی و با هدف پذیرش افراد در سازمان مربوطه بهره میگیرد. از طرفی، متقاضیانی که به دنبال شغل هستند به منظور موفقیت در این جلسه و فعالیت در سازمان، باید اصول مصاحبه شغلی موفق را بدانند اما لازم است که هم مصاحبه کننده و هم مصاحبه شونده از جنبههای حقوقی روابط شغلی خود نیز آگاه باشند. در این راستا میتوانید به وب سایت رکلا مراجعه کنید و در زمینه تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره تلفنی حقوقی از آن بهره بگیرید. همچنین در صورتی که در رابطه با مسائل حقوقی این حوزه سوالی دارید، در زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.
قرارداد کار موقت
قرارداد استخدامی برای شروع همکاری در یک سازمان، قرارداد کار است. فرم خام این قرارداد را با زدن روی تصویر دریافت کنید.