انتخاب یک مدیر داخلی نشریه و مجله حرفه‌ای با بررسی این چند نکته کلیدی!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر داخلی نشریه

مدیر داخلی از جمله سمت‌های مهم در هر سازمان و شرکت است زیرا نحوه عملکرد او تاثیر مهمی در چگونگی بازدهی آن سازمان خواهد داشت. در واقع هر موسسه و ارگانی که به صورت گروهی و تیمی فعالیت می‌کنند، حتما به فردی تحت عنوان مدیر داخلی نیاز دارند. برخورداری از نیروی متخصص برای مدیریت داخلی در هر موسسه و ارگان، باعث افزایش بازدهی و کیفیت نتایج کاری آن‌ها خواهد شد. شخصی که مسئولیت امور داخلی یک مرکز را برعهده دارد، باید توانایی‌های قابل توجهی داشته باشد تا بتواند وظایف خود را مطابق با دستورات اعمال شده، به درستی انجام دهد. برای مثال، افرادی که در دفتر مجلات و نشریه به عنوان مدیر داخلی نشریه فعالیت می‌کنند، مسئولیت‌های به خصوصی برعهده دارند که باید با تکیه بر دانش و مهارت خود در این حوزه آن‌ها را اجرایی کنند.

در واقع، شاغلین سمت مدیریت داخلی در دفتر مجلات، موظف هستند در راستای اهداف و فعالیت‌های آن نشریه، اقداماتی مفید و بهینه را انجام دهند. در ادامه مطالب بیشتری درباره وظایف مدیر داخلی نشریه ، مهارت‌ها و خصوصیات شاغلین این حرفه ارائه خواهیم کرد.

اشخاصی که به عنوان مدیر داخلی در یک مجموعه فعالیت می‌کنند، اغلب به واسطه امضای یک قرارداد مدیر داخلی (روی لینک بزنید) استخدام می‌شوند. نوع رابطه‌ای که میان مدیر و کارفرمای او شکل می‌گیرد، یک نوع روابط کارگری و کارفرمایی است. به همین دلیل قرارداد آن‌ها نیز، از انواع قرارداد استخدام (روی لینک بزنید) خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این موقعیت شغلی علاقه‌مند هستید، حتما درباره شرایط قراردادی آن نیز مطالعه کنید.

یک مدیر داخلی نشریه چه می‌کند؟ (بررسی ماهیت کلی این سمت شغلی)

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از مدیر داخلی شرح دهیم، باید او را در یک سازمان یا مجموعه تصور کنیم. هر سازمان یا مجموعه برای پیشبرد اهداف خود به اشخاصی تحت عنوان پرسنل نیاز دارد و هر کدام از این پرسنل نیز باید متناسب با چهارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود فعالیت کنند. در واقع، از مهمترین وظایف مدیر داخلی مجله این است که عملکرد کلیه کارکنان یک مجموعه را از تمام جوانب، تحت نظارت و مدیریت دقیق قرار دهد. باید در نظر داشته باشید که یک مدیر داخلی در واقع رابط بین سایر کارکنان و مدیر کل است. بنابراین برای برقراری یک ارتباط سازنده با هر کدام از این طرفین، باید از مهارت‌های ارتباطی مناسبی برخوردار باشد.

یک مدیر داخلی نشریه هر نوع فعالیت یا کارکرد کارمندان دیگر را مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌دهد و در صورت مشاهده مشکل یا نقص، با برنامه‌ ریزی و ارائه راهکار‌های مناسب آن را برطرف می‌کند. مسئول امور داخلی یک سازمان، همچنین وظیفه دارد که چک لیست تمام فعالیت‌های خود را به صورت دقیق ثبت و در پایان هر شیفت کاری به رئیس موسسه گزارش دهد.

مدیر داخلی نشریه کیست؟

هر دفتر نشریه یا مجله‌ برای اینکه فعالیت حرفه‌ای خود را با موفقیت بیشتری پیش ببرد و بتواند نتایج مثبت‌تری کسب کند، به طور قطع به یک مسئول داخلی حرفه‌ای و با تجربه نیاز دارد. انتشار مقالات با کیفیت در مجله یا نشریه، تحت نظارت یک مدیر داخلی حرفه‌ای میسر می‌شود. با وجود این مقدمه باید بگوییم که مدیر داخلی نشریه به کسی گفته می‌شود که مسئولیت سازماندهی، هدایت و همچنین نظارت بر نحوه چاپ، ویرایش، صفحه‌ بندی، طراحی، عکاسی و توزیع مجلات و نشریات یک دفتر مجله را بر عهده داشته باشد.

خصوصیات اخلاقی و رفتاری مناسب برای مدیر داخلی نشریه

دفتر مجله یک محیط‌ فرهنگی، علمی و هنری است. با توجه به ماهیت فعالیت هر مجله، ممکن است متخصصان متعددی گرد هم جمع شوند. این افراد بنابر نوع کار خود باید به صورت مداوم و مستمر با یکدیگر در تعامل و ارتباط باشند. در واقع، بهتر است بگوییم کلیه اشخاص مشغول در یک مجله یا نشریه باید به صورت پیوسته با یکدیگر در تعامل باشند زیرا فعالیت هر کدام از آن‌ها، مکمل فعالیت شخص دیگر است. از این رو تمام گروه از جمله مدیر داخلی نشریه ، باید از خصوصیات اخلاقی و رفتار پسندیده و متعادلی برخوردار باشند. فعالان این حوزه به واسطه شرایط کاری خود به روحیاتی کاملا اجتماعی و دوستانه نیاز دارند. در واقع، کسی که در یک نشریه کار می‌کند به اقتضای محیط کاری خود باید از روابط عمومی بالا، روحیه کار جمعی، انعطاف پذیری در رفتار و اخلاق متعادل و حرفه‌ای برخوردار باشد.

مناسب‌ترین کاندید برای سمت شغلی مدیر داخلی نشریه

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، مدیر داخلی نشریه از سمت‌های مهم هر دفتر مجله یا نشریه محسوب می‌شود. به همین جهت، افرادی که قصد دارند در این حیطه کاری مشغول شوند باید ابتدا توانایی و تخصص‌های مورد نیاز این حرفه را فرا بگیرند. در واقع، اگر شخص مسئول از مهارت‌ها و دانش لازم برخوردار نباشد، قطعا در انجام وظایف خود دچار مشکل خواهد شد. این مساله نیز عملکردی ضعیف را برای نشریه به همراه خواهد داشت. بنابراین، از جمله عوامل موثری که موجب انجام موفقیت‌ آمیز وظایف مدیر داخلی مجله می‌شود، برخوردار بودن از توانایی‌، تجارب و تخصص مورد نیاز این حوزه است که در ادامه برخی از مهمترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

قابلیت‌های لازم برای یک نیروی متخصص در این حوزه

  1. آشنایی و تسلط به اصول و فنون نگارش و ویراستاری مقالات؛
  2. توانایی برقرار کردن ارتباط سازنده و مفید با سایر همکاران فعال در حوزه نشریه؛
  3. قادر به ارزیابی و مدیریت کارکنان و نیروهای فعال در دفتر مجله؛
  4. شناخت قوانین و مقررات موجود در حیطه فعالیت‌های نگارشی و چاپی؛
  5. برخوردار بودن از خلاقیت جهت تدوین و ارائه برنامه‌های کارآمد و جدید در راستای اهداف دفتر مجله.

شرح وظایف مدیر داخلی مجله

شاغلین در انواع موقعیت‌های شغلی با عنوان مدیریت نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، مسئولیت‌هایی بر عهده دارند که باید طبق مقررات محیط کار خود، آن‌ها را اجرا کنند. اگرچه در ادامه به صورت جزئی‌تر به شرح وظایف مدیر داخلی مجله می‌پردازیم اما با این حال اگر بخواهیم به طور کلی وظایف مسئول داخلی یک دفتر نشریه را ذکر کنیم، می‌توانیم به مواردی مانند نظارت بر نحوه کارکرد سایر کارکنان، تامین ابزار و امکانات مورد نیاز نشریه، هماهنگی جلسات و ملاقات‌های کاری، ارزیابی و تحلیل نتایج کار و ارائه گزارشات آن به رئیس دفتر مجله اشاره کنیم. در ادامه به صورت جزئی‌تر از این وظایف نام می‌بریم:

سایر وظایف مدیر داخلی نشریه عبارتند از:

  1. کنترل و نظارت بر کلیه امور کارکنان نشریه و دریافت گزارش‌های لازم از آن‌ها؛
  2. پیگیری مداوم و مستمر مدت زمان اعتبار علمی و پژوهشی مقالات و نشریات دفتر مجله؛
  3. اقدامات مربوطه در حوزه نشر و چاپ مقالات در سطح ملی و بین‌ المللی؛
  4. انجام فعالیت‌هایی نظیر انتخاب افراد مناسب، ثبت و ارسال مقالات مربوطه و برطرف کردن مسائل ویرایش، مسائل داوری، ترجمه و رسیدگی به امور مالی؛
  5. نظارت بر مراحل چاپ و نشر یکی دیگر از وظایف مدیر داخلی نشریه است؛
  6. تحلیل و بازبینی نشریات و مقالات قبل از انتشار به همکاری سردبیران و کارشناسان مربوطه؛
  7. ارتباط و تعامل سازنده با سردبیران و مدیران مجلات؛
  8. برگزار کردن نمایشگاه و ارائه نشریات چاپ شده به صورت منظم و دوره‌ای؛
  9. برگزاری هیئت تحریریه و معرفی مقالات برگزیده شده و افراد فرهیخته؛
  10. معرفی و توزیع مجلات به دانشگاه‌های مختلف؛
  11. ارائه طرح و برنامه نوین جهت نشر مجلات و نشریات به صورت الکترونیکی؛
  12. ارتباط و هماهنگی با کتاب فروشی‌ها جهت فروش مجلات؛
  13. ایجاد تعامل و ارتباط با دانشگاه‌های داخلی و خارجی جهت بهره‌ مندی از نظرات و پیشنهادات صاحب نظران و همچنین تبادل و معرفی نشریات تخصصی و مرتبط با فعالیت آن دانشگاه؛
  14. یکسان کردن آیین‌ نامه و مقررات نشریه با مشورت و همفکری سردبیران، از دیگر وظایف مدیر داخلی مجله خواهد بود.

میزان حقوق و مزایا برای این سمت شغلی

دستمزد و مزایای یک مدیر داخلی نشریه معمولا بر اساس مصوبات اداره کار پرداخت می‌شود. با این وجود، ممکن است در برخی از مجلات بر اساس توانایی و سوابق تجربی شخص مورد نظر، امتیازات دیگری نیز برای مدیر داخلی در نظر گرفته شود. به طور معمول مبلغ مازاد بر تعرفه حقوق و مزایای قانون کار، با توافق طرفین برای مدیر داخلی معین خواهد شد. با اینکه اطلاعات زیادی جهت انتخاب و همچنین ارائه عملکرد بهینه در این حوزه شغلی ارائه کردیم اما پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره نکات حقوقی این حرفه نیز مطالعات دقیقی داشته باشید.

سوالات حقوقی خود را از چه کسی بپرسیم؟

شرایط فعالیت در هر کار و همچنین میزان موفقیت در آن، در وهله اول مستلزم دانش و تخصص است. از این رو افراد شاغل در این حرفه، باید همواره مطالعات کاربردی داشته باشند و علم خود را به روز کنند. از طرف دیگر، از جمله مسائل مهمی که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، مسئله حقوق و مزایای نیروی کار انسانی است. هر فردی باید قبل از شروع فعالیت جدی خود از حقوقی که از آن برخوردار است، مطلع شود.

اگر سوالاتی در این رابطه دارید، مناسب است که از یک مشاور متخصص یا یک وکیل مجرب اطلاعات بگیرید. تیم حقوقی رکلا در این راستا به ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین به ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی می‌پردازد.

قرارداد مدیر داخلی

برای استخدام کردن یک مدیر داخلی، این فرم قرارداد مناسب است. برای دریافت آن اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مدیر داخلی
دانلود نمونه قرارداد مدیر داخلی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات