هتلها یکی از مراکز مهم اقامتی در هر کشوری محسوب میشوند که نقش قابل توجهی در رفاه عموم افراد دارند. با توجه به پیشرفت امکانات، خدماتی که در هتلها ارائه میشوند نیز کاملا پیشرفته و مناسب جغرافیای آن منطقه خواهند بود. به همین جهت در طول سال اشخاص زیادی به واسطه شغل، تفریح، سفر و موارد متعدد دیگر در هتلهای مقصد مورد نظر خود ساکن میشوند. بر این اساس میتوان گفت در جامعه امروزی، کارکرد هتلها تنها محلی برای اقامت نیست و در برخی مواقع، مصاحبههای کاری، قرار ملاقاتهای مهم یا انواع همایشها در این مراکز برگزار میشود. با توجه به مطالب گفته شده، یکی از عوامل مهم و موثر در اعتبار و میزان کیفیت خدمات یک هتل ، نحوه کارکرد و فعالیت کارکنان از جمله مدیر داخلی هتل است.
به بیان دیگر، چگونگی رفتار و مدیریت یک مسئول امور داخلی است که باعث ارائه خدمات با کیفیت یک هتل و پرسنل آن میشود. مدیریت داخلی از جمله بخشهای مهم یک سازمان است. شاغلین این حرفه برای شروع فعالیت خود باید قرارداد مدیر داخلی هتل را امضا کنند. برای آشنایی با حدود قانونی و تعهدات این شغل، حتما مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.
باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که شیوه همکاری مدیر داخلی با هتل، به صورت یک رابطه استخدامی است و قرارداد میان آنها نیز از انواع قرارداد کار خواهد بود.
هتلها از جمله مکانهایی هستند که در طول روز افراد زیادی در آن رفت و آمد دارند. علاوه بر تعداد زیاد مراجعان، پرسنل زیادی نیز در این مراکز کار میکنند. از این رو صاحبان هتل برای اینکه بتوانند برای مدیریت بخشهای مختلف آن به خوبی عمل کنند، نیاز دارند که از اشخاص متخصصی در این حرفه کمک بگیرند. فردی که از دانش و تخصص لازم در زمینه مدیریت داخلی هتل برخوردار است، به عنوان مدیر داخلی انتخاب و استخدام میشود و با او قرارداد مدیر داخلی امضا میکنند. بنابراین شخص مربوطه وظیفه دارد که طبق دستورات اعمال شده، بر کلیه کارکنان و نحوه کاربرد و ارائه خدمات، نظارت و مدیریت داشته باشد.
البته لازم به ذکر است که اگرچه در اغلب هتلها مسئولیتهای مدیران داخلی یکسان است اما برخی از آنها به نسبت بزرگی یا کوچکی هتل، تعداد کارکنان و همچنین خدمات ارائه شده در آن مرکز، وظایف متفاوتی به عهده میگیرند. با این حال، میتوان گفت اقداماتی که یک فرد تحت عنوان مدیر داخلی موظف به انجام آن است شامل مواردی نظیر بررسی و ارزیابی فعالیتهای کارکنان دیگر، آموزش و راهنمایی به آنها در صورت لزوم، نظارت بر نحوه خرید وسایل و امکانات مورد نیاز، مشاوره و معاشرت با رئیس هتل در راستای توسعه و همچنین ارائه گزارشات فعالیتهای خود به رئیس مربوطه میشود.
اگر بخواهیم شرح شغل مدیر داخلی هتل را توصیف کنیم، باید اینطور بگوییم؛ یک مدیر داخلی که در محیطی مانند هتل فعالیت میکند با توجه به قوانینی که در آن مکان اجرا میشود، موظف خواهد بود که به نظارت و کنترل کلیه بخشهای هتل بپردازد و در نهایت، چک لیست عملکرد خود و همچنین گزارش عملکرد سایر کارکنان را به رئیس مربوطه ارائه دهد. همچنین این شخص وظیفه دارد که تمام امور اداری، حسابداری و انضباطی هتل را تحت نظارت و مدیریت خود قرار دهد. در حقیقت مدیر داخلی به نوعی رابط بین رئیس و سایر کارمندان محسوب میشود.
مدیران داخلی هتلها برای موفقیت در حوزه کاری خود باید از توانایی و قابلیتهای لازم برخوردار باشند زیرا موفقیت در انجام وظایف مدیریت داخلی هتل تا حدود زیادی به مهارتهای فرد بستگی دارد. البته ناگفته نماند که تحصیلات و دانش مرتبط نیز از عوامل مهم برای موفقیت در این حیطه است. با این وجود، اشخاصی که مسئولیت رسیدگی و مدیریت امور داخلی یک هتل را بر عهده دارند علاوه بر دانش تخصصی در زمینه هتلداری، باید از قابلیتهایی نظیر آداب معاشرت، توانایی برقرار کردن ارتباط موثر و سازنده با مشتریان و همکاران، مهارت اجتماعی و روابط عمومی بالا و ویژگیهای اخلاقی مرتبط دیگر نیز برخوردار باشند.
در ادامه به چند توانمندی مهم برای این سمت شغلی اشاره میکنیم:
یک مدیر داخلی هتل وظایف و مسئولیتهای متعددی به عهده دارد و دایره مسئولیتهای او بسیار گسترده است. برای مثال در شرح وظایف مدیر داخلی هتل میتوان به بررسی و ارزیابی بخشهای مختلفی نظیر بخش پذیرش، اتاقها و انبارها، قسمتهای خدماتی و نظافتی، چگونگی خرید و تامین امکانات مورد نیاز اشاره کرد. از این رو به دلیل تعدد مسئولیتها و بخشهای تحت نظارت، مدیر داخلی باید در زمینههای مختلفی اعم از بهداشت محیط، ارتباطات اجتماعی، ترفندهای هتلداری ، کسب رضایت مسافران داخلی و خارجی و موارد متعدد دیگر، دانش و اطلاعات داشته باشد. در ادامه دیگر وظایف این سمت شغلی را به صورت تیتروار بیان میکنیم.
شخصی که مسئولیت کنترل و مدیریت امور داخلی یک هتل را برعهده میگیرد برای اینکه بتواند در این شغل به موفقیت دلخواه خود برسد، لازم است در مرحله اول، مهارتها و تواناییهای مورد نیاز این حرفه را کسب کند. همچنین از طریق شرکت در کلاسهای آموزشی مربوطه یا حتی دورههای کارآموزی که تجربههای بسیار کارآمدی را برای فرد به همراه دارد، دانش و اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهد تا بتواند در مدتی کوتاه به جایگاه شغلی مورد نظر خود برسد.
افرادی که به عنوان مدیر داخلی هتل استخدام میشوند، قراردادی امضا میکنند که مطابق با قانون کار نوشته شده است. از این رو شاغلین این حرفه نیز باید طبق حقوق و مزایای معین اداره کار، دستمزد بگیرند. البته حقوق این نیروهای متخصص، به دلیل برخورداری از مهارت و تخصص ویژه، معمولا مازاد بر حقوق پایه اداره کار است و به واسطه توافق میان کارفرما و مدیر داخلی معین میشود. در واقع تواناییها و همچنین سوابق و تجارب مدیر داخلی، از جمله امتیازاتی است که موجب افزایش حقوق او خواهد شد.
فعالیت به عنوان مدیر داخلی یک هتل نیازمند دانش و مهارتهای به خصوص است. اگرچه ممکن است هر شخصی بتواند در این سمت شغلی استخدام شود و در این حوزه فعالیت کند اما قطعا فعالیت در حرفه مدیریت هتلداری در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که شما آموزشها و مهارتهای لازم این حرفه را کسب کرده باشید. همچنین آگاهی از ابعاد حقوقی فعالیت به عنوان مدیر داخلی هتل ، میتواند از پیشامدهای نامطلوب جلوگیری کند.
برای دسترسی ساده و آسان به قرارداد مناسب با شرایط خودتان، میتوانید در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی رکلا درخواستتان را ثبت کنید. مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا، در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.
علاوه براین، از دیگر خدمات پر طرفداری که میتواند ابهامات ذهنی شما را در رابطه با مسائل حقوقی و قانونی این موقعیت شغلی برطرف کند، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از این خدمات نیز میتوانید درخواست خود را ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم.
قرارداد مدیر داخلی هتل
قرارداد استخدام مدیر داخلی هتل مطابق با قانون کار را از اینجا بگیرید.