نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی و نکات مهم فرم قرارداد طراحی داخلی چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/01
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی ، از انواع قراردادهای پیمانکاری است.

به خاطر می‌آورم، پاییز سال گذشته بود. با آقای فتحی که از قدیمی‌ترین مشتریان و مراجعانمان هستند، وقت مشاوره حقوقی داشتیم. به دلیل شرایط کاری و پروژه‌های متعددی که آقای فتحی در شهر‌های مختلف انجام می‌دادند، مدت زیادی بود که از راه دور و به صورت اینترنتی و با ایمیل کارهایشان را انجام می‌دادیم. بعد از مدت‌ها برای جلسه‌ای به رکلا آمده‌ بودند تا درباره مسائلی با هم صحبت کنیم. جلسه خوبی داشتیم و زمانی که به انتهای صحبتمان نزدیک می‌شدیم، آقای فتحی مکسی کردند. با لبخندی گفتند که متوجه تغییر چیدمان و دکوراسیون رکلا بوده‌اند و به نظرشان می‌آید که چقدر بهتر شده است. از لطف و محبتشان تشکر کردم. آقای فتحی گفتند که مدت‌ها بوده که به تغییر دکور دفترشان فکر می‌کنند و امروز که به رکلا آمدند بیشتر به این نتیجه رسیده‌اند که چیدمان دفتر اهمیت زیادی دارد و بسیار تاثیر گذار است.

اهمیت و تاثیر دکوراسیون و بازسازی

در تایید صحبت‌های آقای فتحی گفتم که با ایشان موافقم و دکوراسیون داخلی را از نکات دارای اهمیت هر مجموعه‌ای می‌دانم.

دکوراسیون در زبان فارسی به معنی چیدمان، آراستن و مرتب کردن است. شاید به نظر برسد که تنها مهارتی در چیدن وسایل است. اما کاری بسیاری تخصص و دارای مهارت است. اهمیت انتخاب وسایل، رنگ‌ها و چیدمان و هماهنگی این عناصر با محیط و شرایط مربوط به محیط، همچنین دقت در کاربردی بودن چیدمان کاری بسیار تخصصی است.

در ادامه گفتم که به نظر من دکوراسیون و بازسازی خانه، شرکت، دفتر کار، یا هر جای دیگری را باید به متخصصان در امر دکوراسیون و بازسازی سپرد. این کار باعث می‌شود که نتیجه مطلوب‌تری از کار گرفته شود. همچنین ثابت شده است که چیدمان و دکوراسیون مشاغل در میزان جذب مشتری و درصد فروش‌ آن‌ها بسیار موثر است. همچنین از مکان‌هایی که در چیدمان دقت بالایی به خرج می‌دهند، مراکز آموزشی و پرورشی هستند. در این مکان‌ها نیز دکوراسیون بسیار تاثیر گذار و دارای اهمیت است. یک متخصص خوب برای اجرای دکوراسیون و بازسازی کسی است که نیاز هر مجموعه را بداند و با آگاهی از این مسئله بتواند به بهترین شکل عمل کند.

یکی از مهارت‌هایی که باید داشته باشد، مهارت در طراحی دکوراسیون است. طراحی نیازمند ذوق و خلاقیت و هوشمندی بالایی است. همچنین باید به اصول چیدمان و مهارت‌های چیدمان به خوبی مسلط باشد و بتواند در این زمینه ابداع گر نیز باشد. سبک‌های طراحی نیز از مسائل بسیار مهمی است که در یک طراحی مناسب باید رعایت شود. بهتر است در این مسئله خواست و علاقه سفارش دهنده یا کارفرما با صلاحدید طراح هماهنگ شوند. در ادامه گفتم که طراح دکوراسیون رکلا از دوستان خوبم است که اگر تمایل داشته باشند، می‌توانم به ایشان معرفی کنم. آقای فتحی بسیار استقبال کردند و گفتند که خوشحال می‌شوند.

فرم قرارداد طراحی داخلی با شرکت‌های طراحی دکوراسیون و بازسازی

برای آقای فتحی توضیح دادم که کسی که می‌خواهم به ایشان معرفی کنم در واقع دارای شرکت طراحی دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون به دلیل شرایط کاری و حساسیت‌ها و مراحل مختلفی که کارشان دارد به صورت شرکت‌هایی متمرکز فعالیت می‌کند. در این شرکت، طراحان و ایده پردازان به بهترین شکل ممکن به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. برای کار با این شرکت‌ها نیاز است که قرارداد طراحی معماری تنظیم و امضا شود. اگر تنها قصد تغییر دکوراسیون داشته باشید فرم قرارداد طراحی داخلی

برای کار شما مناسب خواهد بود ولی اگر بخواهید بازسازی نیز انجام دهید باید قرارداد اجرای معماری نیز استفاده شود.

آقای فتحی سری تکان دادند و گفتند که متوجه هستند. از من خواستند که اگر زمان هست، کمی درباره این قرارداد برایشان توضیح دهم. از آنجایی که کارهای حقوقی و قراردادهایشان را نیز ما تنظیم می‌کنیم، گفتند که حتماً این قرارداد را نیز برایشان آماده کنیم. این اطمینان خاطر را دادم که حتماً به طور مفصل درباره نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی و نحوه نوشتن این قرارداد توضیح خواهم داد.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

توضیحاتم را برای آقای فتحی درباره قرارداد اجرای معماری و فرم قرارداد طراحی داخلی با « عنوان قرارداد » آغاز کردم. برای آقای فتحی گفتم همانطور که می‌دانید عنوان قرارداد عبارت کوتاهی است که محتوای قرارداد را به طور کلی توضیح می‌دهد. با خواندن عنوان قرارداد به راحتی می‌توانید متوجه شوید که قرارداد درباره چه چیزی است و چه محتوایی را در بر دارد. برای مثال عنوان مناسبی که برای قرارداد شما می‌توانیم استفاده کنیم، عنوان نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی است.

نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

مشخصات طرفین

در این بخش از قرارداد، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد به صورت کامل و با جزئیات نوشته می‌شود. فارغ از اینکه شما با شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت) وارد قرارداد پیمانکاری می‌شوید، این بخش از قرارداد دارای اهمیت زیادی است و باید با دقت نوشته شود. این بخش مشخص می‌کند که طرفین قرارداد چه کسانی هستند و در واقع چه کسانی مسئولیت قرارداد را به‌ عهده دارند. همچنین مشخص می‌شود در صورت بروز مشکل یا اختلاف چه کسانی باید پاسخگو باشند. در این بخش از قرارداد اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی و شماره تماس نوشته می‌شود. البته اگر طراح داخلی، یک شرکت است، مشخصات متفاوت خواهد بود. به تصویر زیر که مربوط به قرارداد پیمانکاری رکلا می‌باشد توجه کنید.

قرارداد طراحی معماری word

موضوع در نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

موضوع قرارداد همان کار و پروژه ای‌ است که به منظور انجام آن، قرارداد تنظیم می‌شود. در این بخش از قرارداد، به طور مفصل و کامل درباره پروژه‌ای که قرار است انجام شود توضیح داده می‌شود. تمامی کارهایی که کارفرما از پیمانکار پروژه انتظار دارد در این بخش از قرارداد به صورت نوشته می‌شود. همچنین موضوع قرارداد شامل مراحلی است که برای رسیدن به نتیجه نهایی باید طی شود. در نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی ، موضوع قرارداد شامل مراحلی مانند طراحی، عملیات اجرایی و آماده سازی، تهیه لوازم و نوسازی و نهایتاً ایجاد دکوراسیون داخلی است. البته پیمانکار موظف است که پس از انجام امور مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی، نصب اثاثیه و اجرای طراحی را هم در دستور کار قرار دهد. یکی از ابزار طراحی دکوراسیون نرم افزار است. اگر برای طراحی از نرم افزار استفاده شود، در بخش موضوع قرارداد به مراحل آن اشاره می‌شود.

نکته: طراحی دکوراسیون داخلی امروزه به یک حوزه کاری پرطرفدار تبدیل شده است. بسیاری از طراح‌ها، تمایل دارند که به صورت مستقل و به تنهایی پروژه‌های خود را انجام دهند. اگر با یک طراح مشخص همکاری می‌کنید و طراحی دکوراسیون خود را به او سپرده‌اید، تنظیم قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز می‌تواند برای شما کاربردی باشد. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک، درباره این قرارداد نیز مطالعه کنید.

محاسبات و مشخصات فنی پروژه در نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

در این بخش از قرارداد محاسبات و مشخصات فنی پروژه در بندهایی شرح داده می‌شود. این کار به پیمانکار برنامه منسجمی می‌دهد. پیمانکار بر اساس این اطلاعات، شروع به فعالیت می‌کند. در انتهای کار، پروژه و دکوراسیون تحویل داده شده با این بندها مطابقت داده می‌شود. رعایت و عمل به این بندها از مسئولیت‌ها و وظایف پیمانکار است. این بخش بر اساس انتخاب و سلیقه مشتری و سفارش دهنده، طراحی مسئولان فنی پروژه، قوانین و آیین نامه‌های مربوطه نوشته می‌شود. تعدادی از این موارد عبارتند از:

  1. تعیین سبک طراحی و دکوراسیون که قرار است با توجه به آن، پروژه مورد نظر انجام شود.
  2. تعداد طبقات، میزان متراژ زمین یا هر محاسباتی در مورد ساختمانی که قرار است، پروژه برای آن مکان اجرا شود.
  3. در صورت تخریب و بازسازی، باید جنس مصالح و ابزار نیز در این بخش نوشته شود.
  4. نوع و جنس رنگ‌هایی که برای دکوراسیون قابل استفاده است.
  5. ابزار و وسایلی که برای چیدن دکور به آن‌ها احتیاج است.
  6. اگر بخش‌هایی نیاز به سیستم نورپردازی دارد، این بخش‌ها و میزان مساحت نور پردازی و… در این بند نوشته می‌شود.
  7. اطلاعاتی نیز درباره نحوه جایگذاری سیستم گرمایش و سرمایش در محل مورد نظر مورد توجه قرار بگیرد.

بدون شک، این بخش از قرارداد با توجه به طرحی که برای اجرا مشخص می‌شود، می‌تواند بندهای مختلفی را شامل شود.

هزینه و مبلغ قابل پرداخت

هزینه و مبلغ قابل پرداخت قرارداد یکی از مهمترین مسائلی است که لازم است پیمانکار و کارفرما درباره آن به توافق رسیده باشند.

در ابتدای این بخش، هزینه و مبلغ قابل پرداخت نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی به صورت کلی نوشته می‌شود.

بعد از نوشتن هزینه قرارداد به صورت کلی، همان هزینه به صورت تفکیک شده نوشته می‌شود. به این صورت که مشخص شود هر مرحله از کار چه مقدار ارزش مالی دارد. تفکیک هزینه‌ها در ادامه، این کمک را می‌کند که اگر پیمانکار بیشتر از انتظار کار کند ، این مسئله با میزان هزینه تفکیک شده، ضرب شود و مقدار هزینه و مبلغ قابل پرداخت را مشخص کند.

برای مثال هزینه‌های جزئی و تفکیک شده می‌توانند به این صورت مشخص شود:

  1. اگر قصد انجام بازسازی باشد، قیمت ابزار و مصالح مانند کچ و سیمان و… نوشته می‌شود.
  2. هزینه تهیه رنگ به میزان متراژ مورد نظر
  3. هزینه رنگ آمیزی دیوار در متر مربع
  4. هزینه سیستم نورپردازی، سیستم گرمایش و سرمایش و تاسیسات
  5. هزینه موارد و وسایل مورد نظر با توجه به طرح انتخاب شده، مثلاً هزینه چوب ام دی اف
  6. حق الزحمه پیمانکار برای هر مقدار از کار

شرایط پرداخت هزینه

آقای فتحی که به دقت به صحبت‌هایم درباره نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی گوش می‌دادند. بعد از این‌ که درباره هزینه قرارداد توضیح دادم، پرسیدند که شرایط پرداخت هزینه در این قبیل قراردادها چگونه است؟

برای آقای فتحی عرض کردم که معمولاً شرایط پرداخت یک امر توافقی است. یعنی این که پیمانکار و کارفرما بر سر چگونگی پرداخت شدن هزینه باید با هم به توافق برسند. اما مدل‌های ثابتی نیز برای پرداخت وجود دارد که بسیاری از قراردادهای پیمانکاری به آن شکل تنظیم می‌شوند. به این ترتیب:

  1. مقداری از مبلغ قرارداد پیش از شروع به کار و در زمان عقد قرارداد به پیمانکار یا شرکت دکوراسیون داخلی پرداخت می‌شود.
  2. درصدی از قرارداد بعد از انجام 25 در صد از قرارداد ، پرداخت شود.
  3. مبلغی از قرارداد بعد از به پایان رسیدن 50 درصد از کار پرداخت شود.
  4. مابقی مبلغ قرارداد نیز درانتهای کار به پیمانکار پرداخت شود.
  5. کارفرما می‌تواند درصدی از هزینه قرارداد را به عنوان ضمانت و گارانتی نزد خود نگه دارد. این مبلغ بعد از تایید حسن انجام کار و پس از پایان دوره ضمانت و رفع مشکلات احتمالی به پیمانکار پرداخت می‌شود.

اسناد و مدارک نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

قرارداد پیش رو به عنوان سندی معتبر و قانونی است که در این قسمت از قرارداد، می‌توان به آن اشاره کرد. همچنین نقشه و طرح دکوراسیونی که قصد انجام آن را داریم نیز در این قسمت مورد اشاره قرار می‌گیرد.

مدت زمان انجام پروژه قرارداد طراحی معماری

در این بخش از قرارداد، مدت زمان انجام پروژه مشخص شده و نوشته می‌شود. در واقع، تاریخ دقیق آغاز و پایان قرارداد در این بخش مشخص می‌شود. پیمانکار موظف است در زمان مشخص شده کار را به اتمام برساند. اگر پیمانکار کار را در زمان مشخص تحویل ندهد، کارفرما می‌تواند قرارداد او را فسخ کند و پیمانکار موظف می‌شود که خسارت بپردازد. (به شرط آنکه ضمانت اجرای کاملی در قرارداد وجود داشته باشد.)

تعهدات پیمانکار در قرارداد اجرای معماری

در این بخش از قرارداد، تعهدات، وظایف، مسئولیت‎‌ها و توقعاتی که از پیمانکار داریم نوشته می‌شود. پیمانکار به موجب امضای قرارداد موظف است به تمامی مواردی که در این بند قرار دارد عمل کند. اگر کارفرما شروط خاصی داشته باشد، می‌تواند در این بخش اضافه کند و پیمانکار موظف به انجام آن می‌شود.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

همانطور که پیش‌تر درباره تعهدات پیمانکار گفتیم، در این بخش از قرارداد، درباره تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های کارفرما نیز صحبت می‌شود. در این بخش، تمامی مسئولیت‌ها ، وظایف، تعهدات و توقعات کارفرما در جریان پروژه حاضر نوشته می‌شود. بنابراین اگر پیمانکار شرط خاصی داشته باشد، در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد و همین مسئله باعث می‌شود که بعد از امضای، قرارداد کارفرما موظف به انجام و رعایت آن شود.

موارد فسخ در نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

در این بخش از قرارداد، مواردی عنوان می‌شود که در صورت بروز هر کدام از آن‌ها، می‌توان قرارداد را به پایان رساند یا به نوعی قرارداد را فسخ کرد. بدون داشتن دلیل موجه، نمی‌توان قرارداد را یک سویه به پایان رساند مگر آنکه چنین حقی در قرارداد به طرفین یا یکی از آن‌ها داده شده باشد

برای آقای فتحی توضیح دادم بخش‌های دیگری نیز در نمونه قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی وجود دارد که بسیار کاربردی است. آقای فتحی تشکر کردند و گفتند که از توضیحاتم استفاده کافی را برده‌اند. همچنین به ما سپردند که با شرکت دکوراسیون داخلی، قرارداد تنظیم کنیم.

پیشنهاد ما

رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. ما انواع قرارداد پیمانکاری را تنظیم کرده‌ایم. شما می‌توانید با ورود به بخش نمونه قرارداد ، آن‌ها را مشاهده و انتخاب کنید. همچنین اگر قصد تنظیم یک قرارداد را دارید، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی نیز، می‌توانید به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

دریافت متن قرارداد

برای دسترسی به این قرارداد کامل بر روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد معماری داخلی
دانلود نمونه قرارداد معماری داخلی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات