قرارداد نمایندگی بیمه ؛ قراردادی آشنا برای همه ما

نویسنده:سارا آریا
-
بروزرسانی:1401/09/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی بیمه

قرارداد نمایندگی بیمه ، مهم‌ترین سند همکاری بین شخص نماینده و شرکت بیمه می‌باشد. در حقیقت نماینده پس از تنظیم قرارداد، متعهد می‌شود که بیمه‌‌ نامه را مطابق با قوانین، خدمات شرکت و شرایط تعیین شده در نمونه قرارداد نمایندگی بیمه ، به فروش برساند و در قبال آن، درصدی از هزینه‌ را به عنوان حق الزحمه خود دریافت کند.

بدین صورت، چنانچه شما تصمیم بگیرید کسب و کار بیمه ای خود را راه اندازی کنید و توسط یکی از شرکت‌های بیمه که زیر نظر بیمه مرکزی می‌باشد، نمایندگی بیمه دریافت کنید، ابتدا باید اقدام به تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی بیمه کنید که در این صورت، شرکت بیمه متعهد می‌شود در قبال خدماتی که شما به مشتریان ارائه می‌دهید، درصدی از حق بیمه را به شما پرداخت نماید.

همانطور که می‌دانیم، مدت‌ها است که فعالیت‌های مربوط به بیمه همچون تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی بیمه و فعالیت در عرصه‌های مختلف، از تأثیر‌گذار‌ترین و مهم‌ترین صنایع اقتصادی دنیا به شمار می‌رود.

مطابق با نظر کارشناسان ملی و بین المللی و با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه و طی سال‌های گذشته، بیمه به عنوان پرسود‌ترین، کم‌ ریسک‌ترین‌ و پایدارترین صنعت اقتصادی محسوب می‌شود و بر همین اساس، توجه زیادی را به خود معطوف کرده است.

بیمه (insurance) چیست؟!

بیمه، ضمانتی برای جان و مال اشخاص است که در عصر جدید شکل گرفته است و به این صورت است که شخص برای جان یا مال خود مبلغی را به صورت ماهانه و… به شرکت بیمه پرداخت می‌کند و در قبال آن، شرکت بیمه در صورت وجود مشکل یا اصابت خطر، موظف است مبلغی را پرداخت کند.

بیمه در اصطلاح حقوقی عبارت است از: عقدی که به واسطه آن یک طرف نمونه قرارداد نمایندگی بیمه ، متعهد می‌شود که در ازای پرداخت وجوه از طرف مقابل، در صورت وقوع مشکل و حوادث احتمالی، خسارت وارده را جبران کرده و وجه معینی را پرداخت کند.

قوانین حاکم بر نمونه قرارداد نمایندگی بیمه

از جمله قوانین حاکم بر قرارداد نمایندگی بیمه ، قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری می‌باشد. در ادامه به مهم‌ترین نکات مربوط به این قانون اشاره می‌کنیم:

  1. نماینده بیمه شخصی (حقیقی یا حقوقی) است که با توجه به قوانین و مقررات مربوط به بیمه مانند قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و سایر مقررات شورای عالی بیمه، مجاز به انجام خدمات از طرف شرکت بیمه می‌باشد.
  2. شرکت بیمه، قسمتی از وظایف و اختیارات خود و پرداخت خسارت رشته‌های مختلف بیمه را به شخص نماینده واگذار می‌کند.
  3. پس از تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پروانه نمایندگی بیمه به وسیله شرکت‌های بیمه، در همه یا اکثر رشته‌های مختلف بیمه‌ای صادر خواهد شد. مدت اعتبار نمونه قرارداد نمایندگی بیمه و پروانه نمایندگی، معمولا سه سال است که البته شرکت بیمه با رعایت قوانین و شرایط بیمه و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، می‌تواند این مدت را تمدید کند. به همین ترتیب می‌توان دریافت که اعتبار پروانه نمایندگی وابسته به اعتبار نمونه قرارداد نمایندگی بیمه ، می‌باشد.
  4. مقررات آیین‌نامه قرارداد نمایندگی بیمه ایران ، برای کسانی است که در ایران مشغول به فعالیت هستند. اخذ اعطای نمایندگی در خارج از کشور نیز، منوط به تأیید و موافقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل ابلاغ شده توسط این نهاد می‌باشد.

همانطور که بیان کردیم نمایندگی باید با توجه به این قانون و سایر مقررات صادر شده توسط شورای عالی بیمه تاسیس شود. به عنوان مثال شورای عالی بیمه برای اجرای بند 5 ماده 17 قانون اخیر الذکر، آیین نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه را نیز تنظیم کرده است که در هنگام اعطای نمایندگی به شخص متقاضی باید مد نظر قرار گیرد.

کارگزار بیمه یا نماینده بیمه؟!

کارگزاران بیمه با نمایندگان بیمه در عملکرد خود تفاوت بسیاری دارند، از جمله اینکه کارگزاران بیمه می‌توانند از تمامی شرکت‌های بیمه، کد دریافت کنند و مسئول مشاوره دادن به اشخاص بیمه‌‌ گذار هستند و همچنین بیمه نامه‌هایی که بازاریابی شده‌اند را در شعب شرکت‌های بیمه صادر می‌کنند، البته لازم به ذکر است که کارگزاران بیمه، اجازه ندارند که بیمه نامه را در دفتر خود صادر کنند.

در مقابل نمایندگان بیمه، فقط اجازه دارند با یک شرکت بیمه همکاری داشته‌ باشند و البته امکان صدور بیمه نامه در دفتر خود را نیز دارند.

نمونه قرارداد نمایندگی بیمه

شرایط طرفین در تنظیم قرارداد نمایندگی بیمه

شخص (حقیقی یا حقوقی) که تصمیم دارد قرارداد نمایندگی بیمه ایران تنظیم کند، باید دارای شرایط (عمومی و اختصاصی) باشد.

در ادامه این شرایط را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شرایط عمومی نماینده حقیقی بیمه

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛
  2. اعتقاد به ادیان رسمی کشور؛
  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
  4. دارا بودن حداقل مدرک دیپلم؛
  5. دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا هر نوع معافیت قانونی دیگر در مدت نمونه قرارداد نمایندگی بیمه (برای آقایان)؛
  6. نداشتن سوء سابقه و محکومیت کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت در جرایم مطابق ماده ۶۴ قانون بیمه مرکزی ایران و بیمه گری؛
  7. عدم حجر و برخورداری از سلامت روانی؛
  8. توانایی مالی و امکان تجهیز دفتر؛
  9. عدم سوء سابقه در صنعت بیمه، برای متقاضیان دارای سابقه فعالیت‌های بیمه‌ای.

شرایط اختصاصی نماینده حقیقی بیمه

  1. داشتن مدرک icdl (مهارت‌های هفت‌گانه رایانه)؛
  2. موفقیت در مصاحبه شورای اخذ نمایندگی؛
  3. موفقیت در آزمون نمایندگی؛
  4. گذراندن دوره آموزشی عملی ۱۵ روزه در واحد اجرایی؛
  5. گذراندن دوره آموزش کسب و کار بیمه؛
  6. گذراندن دوره آموزش تحت نظر نمایندگان منتخب؛
  7. داشتن واحد کاری تجاری مناسب با حداقل مساحت ۱۵ متر و واحد اداری مناسب با حداقل مساحت ۳۰ متر؛
  8. دارا بودن حداکثر سن ۵۵ سال (به جز بازنشستگان صنعت بیمه و اشخاصی که به تصویب هیأت مدیره رسیده‌اند).

توجه داشته باشید که شرایط عمومی و اختصاصی هر کدام از شرکت‌های بیمه می‌تواند متفاوت باشد. شرایطی که توسط شرکت‌های بیمه تعیین می‌شود متنوع است و محدود به مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم نخواهد بود.

نکات مهم تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی بیمه

در قرارداد نمایندگی بیمه ایران، درج مجموعه‌ای از نکات بسیار ضروری است که آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت مشخصات دقیق هر یک از طرفین قرارداد نوشته می‌شود. با توجه به کاربرد قرارداد موضوع این نوشتار، به احتمال زیاد یک طرف قرارداد را شخص حقوقی تشکیل می‌دهد.

شخص حقوقی موظف است اطلاعاتی همچون نام شرکت، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، شماره تماس، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری (موضوع ماده 590 قانون تجارت)، نام نماینده، سمت نماینده و… را در متن قرارداد مربوطه ذکر کند.

از طرفی دیگر در صورتی که شخص حقیقی طرف قرارداد مربوطه قرار گیرد، بیان اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، محل سکونت یا اقامتگاه موضوع ماده 1002 قانون مدنی، مشخصات محلی که قصد دارد آن را به نمایندگی بیمه اختصاص دهد، شماره تماس، آدرس ایمیل و… ضرورت دارد.

اگر در خصوص شناسایی شخص حقیقی و شخص حقوقی سوال دارید، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک‌های مشخص شده بزنید و مقالات مرتبط با آن‌ها را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. با مطالعه این مقالات، به خوبی با ماهیت این اشخاص در متون قراردادی آشنا خواهید شد.

وظایف شرکت بیمه در قرارداد نمایندگی بیمه

  1. شرکت بیمه در نمونه قرارداد نمایندگی بیمه وظیفه دارد، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم را به موقع به نماینده تحویل دهد.
  2. شرکت موظف به درج نام و کد نماینده در بیمه نامه مربوطه می‌باشد.
  3. شرکت اعطاء کننده نمایندگی بیمه در صورتی که پروانه نمایندگی لغو شود، موظف است مراتب را سریعاً به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین بیمه گذاران اطلاع دهد و سپس نسبت به استرداد پروانه و جمع‌آوری اسناد، مدارک، سربرگ، مهر، تابلو و… اقدام کند.
  4. اعلام نرخ و شرایط یکسان به تمام نماینده‌ها جهت تاسیس نمایندگی بیمه به صورت قانونی از جمله سایر وظایف شرکت بیمه خواهد بود.
  5. فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم نرم افزاری در فضای مجازی برای انجام امور تعیین شده در متن قرارداد توسط شخص نماینده به عهده شرکت اعطاء کننده نمایندگی خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد نمایندگی بیمه خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

ضمن آنکه می‌توانید از کارشناسان حقوقی ما، مشاوره حقوقی تلفنی و تخصصی دریافت کنید.

سارا آریا
«سارا آریا» فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به مباحث حقوقی و امور قراردادها است و در تیم تحریریه رکلا، فعالیت می‌کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات