کاربرد قرارداد مشاوره منابع انسانی برای سازمان‌ها و موسسات و شیوه صحیح امضای آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره منابع انسانی

در دنیای امروز، منابع انسانی یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید و مهمترین سرمایه سازمان‌های مختلف هستند. در حقیقت، بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که منابع انسانی دارای اساسی‌ترین و مهمترین نقش در توسعه، پیشرفت و موفقیت کسب و کارهای مختلف به شمار می‌روند. کارشناسان معتقدند که مدیران و سازمان‌هایی به موفقیت دست پیدا می‌کنند که مشاورین متخصصی را در کنار خودشان داشته باشند. به همین دلیل، حضور یک مشاور منابع انسانی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در هدایت و بهره‌مندی حداکثری از نیروی کار انسانی داشته باشد. نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی ، قراردادی است که میان کارفرما و مشاور منابع انسانی تنظیم می‌شود.

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در اداره و رهبری سازمان‌های مختلف، نیروی انسانی است. امضای این توافق نامه باعث خواهد شد که وظیفه و مسئولیت ارائه راهکار برای اداره هرچه بهتر منابع انسانی به مشاور سپرده شود. امضای این توافق نامه باعث ایجاد مسئولیت‌ها و تعهداتی برای کارفرما و مشاور می‌شود اما در عین حال، مزایایی نیز برای هر یک از آن‌ها به دنبال خواهد داشت. بهتر است که واحد مشاوره منابع انسانی در هر سازمان و ارگانی وجود داشته باشد.

در این مقاله با شرایط تنظیم و اجرای قراردادی که برای ارائه و دریافت مشاوره در زمینه اداره منابع انسانی تنظیم شده است، آشنا می‌شویم. شما برای شروع همکاری با یک مشاور متخصص، می‌توانید با او قرارداد خدمات مشاوره ای امضا کنید. در واقع، قرارداد مشاوره منابع انسانی از انواع قرارداد مشاوره است.

البته باید در نظر داشته باشید که امکان استخدام مشاور نیز وجود دارد و مشاور منابع انسانی می‌تواند با امضای انواع قرارداد کار ، توسط موسسات و شرکت‌ها نیز استخدام شود.

چرا تنظیم نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی اهمیت دارد؟

تمام مدیران سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی برای اداره صحیح و بهینه منابع انسانی به یک مشاور متخصص و با تجربه در کنار خودشان نیاز دارند. بنابراین، تمام کارفرمایانی که قصد همکاری طولانی مدت با یک مشاور منابع انسانی را دارند، می‌توانند این توافق نامه را تنظیم کنند.

افرادی که در زمینه ارائه مشاوره در خصوص اداره منابع انسانی فعالیت می‌کنند نیز به تنظیم این قرارداد نیاز دارند. می‌توان گفت که تنظیم این توافق نامه باعث خواهد شد جزئیات همکاری میان مشاور مالی و کارفرما به صورت واضح مشخص شود. لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند این توافق نامه را به عنوان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره امضا کنند. نمونه قرارداد مشاور منابع انسانی در صورتی معتبر است که مشخصات ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات در آن نوشته شود. همچنین کارفرما و مشاور باید این توافق نامه را مطالعه و مفاد آن را تایید و امضا کنند.

اصل آزادی قراردادها درباره این قرارداد چه می‌گوید؟

اصل آزادی قراردادها به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد که در خصوص موضوعات مختلف با یکدیگر توافق کنند. این اصل به واسطه ماده 10 قانون مدنی در نظام قانونی کشور ما نیز پذیرفته شده است. نمونه قرارداد مشاور منابع انسانی نیز مطابق با اصل آزادی قراردادها تنظیم می‌شود و اعتبار خودش را نیز از ماده 10 قانون مدنی کسب می‌کند.

علاوه بر ماده 10، در ماده 190 این قانون نیز شرایط اساسی صحت قراردادها بیان شده است. تمام قراردادها باید از شرایط مقرر در این ماده تبعیت کنند. قراردادی که برای ارائه مشاوره در زمینه منابع انسانی تنظیم شده نیز در صورتی نافذ و معتبر است که مطابق با شرایط اساسی مقرر در این ماده تنظیم شده باشد.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم، نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی در حکم سندی است که توافق و همکاری میان مشاور مالی و کارفرما را به اثبات می‌ رساند و به همین دلیل، تنظیم دقیق و همه جانبه آن بسیار دارای اهمیت است.

موضوع نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی را چگونه بنویسیم؟

موضوع این قرارداد در واقع همان اهدافی است که کارفرما از تنظیم و امضای قرارداد خواهد داشت. همچنین، موضوع این قرارداد، مهمترین وظیفه و مسئولیت ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای را نیز مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، موضوع این توافق نامه ، مشخص کننده قسمت مهمی از شرح وظایف ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای است. تعیین دقیق موضوع این توافق نامه بسیار دارای اهمیت است زیرا مهمترین انتظاراتی که کارفرما از مشاور منابع مالی دارد را نیز مشخص می‌کند. به صورت کلی می‌توان گفت، ارائه خدمات مشاوره‌ای از سوی مشاور در زمینه اداره منابع انسانی، تشکیل دهنده موضوع این توافق نامه است.

بهتر است که یکی از اولین ماده‌های این قرارداد به شرح و تعریف موضوع آن اختصاص پیدا کند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید مقاله « نوشتن قرارداد » را مطالعه کنید.

نحوه و ضرورت تعیین مدت در نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی

مدت این توافق نامه را باید بازه زمانی محدود و موقتی در نظر بگیریم که برای ارائه خدمات مشاوره منابع انسانی تعیین می‌شود. مدت ارائه خدمات مشاوره‌ای نیز با توافق میان طرفین این توافق نامه تعیین خواهد شد.

تعیین مدت در نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی ، بسیار دارای اهمیت است زیرا عدم تعیین آن، ممکن است که باعث بروز اختلاف میان طرفین شود. اتمام مدت این توافق نامه باعث خاتمه پیدا کردن همکاری میان کارفرما و مشاور خواهد شد. لازم به ذکر است که تمدید مدت این توافق نامه نیز به توافق میان طرفین آن بستگی دارد.

بهتر است که مشاور و کارفرما، یکی از بندهای این توافق نامه را به تعیین مدت آن اختصاص بدهند. همچنین طرفین در هنگام تنظیم این توافق نامه می‌توانند شرایط تمدید مدت آن را نیز با توافق یکدیگر پیش بینی کنند.

شرایط تعیین مبلغ نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی و جزئیات پرداخت آن

مشاور در ازای خدماتی که درباره اداره منابع انسانی به کارفرما ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است. حق الزحمه مشاور نیز براساس تصمیم و توافق مشترک میان او و کارفرما تعیین می‌شود. جزئیات، شرایط و تاریخ پرداخت حق الزحمه مشاور نیز براساس توافق میان او و کارفرما تعیین خواهد شد.

لازم به ذکر است که کارفرما باید حق الزحمه مشاور را به صورت نقدی پرداخت کند. بنابراین پرداخت اقساطی حق الزحمه در صورتی امکان پذیر است که مشاور با این موضوع موافقت کرده باشد. عدم تعیین دقیق مبلغ حق الزحمه و شرایط پرداخت آن، باعث می‌شود که احتمال بروز اختلاف میان طرفین این توافق نامه در آینده افزایش پیدا کند. به همین دلیل، باید یکی از بندهای این توافق نامه به تعیین حق الزحمه مشاور و جزئیات پرداخت آن اختصاص پیدا کند.

منظور از تعهدات فرعی طرفین نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی چیست؟

تعهد اصلی، مشاور ارائه راهکارها و راهنمایی‌های لازم در زمینه اداره منابع انسانی است. پرداخت کامل و به موقع حق الزحمه مشاور نیز مهمترین تعهد کارفرما را تشکیل می‌دهد. منظور از تعهدات فرعی در واقع جزئیات مربوط به اجرای نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی است که طرفین درباره انجام آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. بنابراین، تعهدات فرعی این توافق نامه نیز براساس توافق میان طرفین آن مشخص می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعهدات فرعی این توافق نامه نیز مانند تعهدات اصلی آن، لازم الاجرا هستند. بنابراین، هر یک از طرفین این توافق نامه که به صورت عمدی یا در اثر سهل انگاری و تعلل به تعهدات خودش عمل نکند باید خساراتی که از این بابت به طرف دیگر وارد می‌شود را جبران کند. برای مثال، مشاوری که در جلسه‌های مشاوره حاضر نمی‌شود و راهکارهای لازم را برای اداره منابع انسانی ارائه نمی‌دهد در واقع به تعهدات خود عمل نکرده است و باید خساراتی که از این بابت به کارفرما وارد می‌شود را جبران کند.

طرفین برای ضمانت حسن اجرای تعهدات اصلی و فرعی نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی می‌توانند وجه التزام تعیین کنند. وجه التزام به مبلغی گفته می‌شود که در توافق نامه به عنوان جریمه تعیین شده است. یعنی هر یک از طرفین این توافق نامه که به تعهدات خود عمل نکند، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کند.

چرا بهتر است نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی را در چند نسخه تنظیم کنیم؟

نمونه قرارداد مشاوره منابع انسانی می‌تواند در یک الی چند نسخه تنظیم شود. به صورت کلی می‌توان گفت که تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد مشاور منابع انسانی به توافق میان طرفین آن بستگی دارد. همانگونه که گفتیم، این توافق نامه مانند سندی است که توافق میان طرفین آن را به اثبات می‌رساند. از سوی دیگر اگر این قرارداد فقط در یک نسخه تنظیم شده باشد، احتمال جعل و تحریف آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، بهتر است که این توافق نامه را در بیشتر از یک نسخه تنظیم کنیم.

توصیه می‌کنیم

تنظیم دقیق و همه جانبه قرارداد مشاوره باعث می‌شود که طرفین آن از تمام وظایف و مسئولیت‌های خود، آگاه شوند. همچنین، تنظیم این قرارداد تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز اختلاف دارد. با این حال مسئولیت نوشتن قرارداد مشاوره باید به افرادی سپرده شود که با اصول و و روح حاکم بر قانون مدنی آشنایی کامل دارند.

برای تنظیم اختصاصی قرارداد مشاوره می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. همچنین برای آشنایی با ضوابط تنظیم و اجرای این قرارداد نیز می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید.

قرارداد مشاوره

با امضای این قرارداد، طرفین می‌توانند در خصوص چگونگی دریافت خدمات مشاوره با یکدیگر توافق کنند.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات