نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن و انواع متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/19
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله تعمیر مسکن

قرارداد جعاله تعمیر مسکن از انواع قرارداد جعاله است که در زمینه تعمیر و بازسازی ساختمان و مسکن کاربرد زیادی دارد. بسیاری از اشخاص که قصد بازسازی و تعمیر ساختمانشان را در نظر دارند، به دنبال یک قرارداد هستند که به وسیله آن، شخصی پیگیری و انجام این تعمیرات را به عهده بگیرد. این قرارداد، سند حقوقی است که می‌تواند این امکان را برای متقاضیان فراهم کند. تعمیرات ساختمان، کاری است که می‌تواند جنبه‌های مختلفی را شامل شود. تعمیر ساختمان می‌تواند شامل مواردی مثل : گچ بری مجدد، نمای ساختمان، تعمیر دیوار و کفپوش، نقاشی ساختمان، عایق کاری، تاسیسات و لوله کشی، برق کشی و… باشد. یکی از قراردادهایی که می‌توان برای تعمیر مسکن از آن استفاده کرد قرارداد جعاله است. برای تنظیم این قرارداد کاری، از فرم قرارداد جعاله تعمیر مسکن استفاده می‌شود که براساس قانون مدنی نوشته شده است.

نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن چیست؟

قراردادی است که به وسیله آن، عقد جعاله میان دو طرف برقرار می‌شود. این قرارداد نوعی از قرارداد مدنی است که انجام تعمیر و بازسازی مسکن را به عهده شخص دیگری می‌سپارد و در ازای انجام این کار به آن شخص مزد و حق الزحمه‌ای می‌پردازد.

ماده 561 قانون مدنی جعاله را اینگونه تعریف می‌کند:

«جعاله عبارت است از التزام شخصی به اداء (پرداخت) اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از این که طرف معین باشد یا غیر معین»

این قرارداد یک قرارداد جایز است. به این معنی که طرفین قرارداد، هر زمان که بخواهند می‌توانند از قرارداد خارج شوند. نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن قراردادی معین است و در قانون مدنی به آن اشاره شده است. اشخاصی که به دنبال تعمیر و بازسازی خانه هستند می‌توانند از این قرارداد استفاده کنند. برای تنظیم و نوشتن این قرارداد، باید سه رکن اصلی عقد جعاله حضور داشته باشند.

سه رُکن اصلی این قرارداد

ماده 562 قانون مدنی این سه رکن را اینگونه معرفی می‌کند:

«در جعاله، ملتزم را جاعل، طرف را عامل و اجرت را جُعل می‌گویند.»

براساس این ماده، برای تنظیم یک قرارداد جعاله حضور سه رکن واجب و ضروری است. ما در ادامه، این سه رکن مهم را بیان خواهیم کرد:

1- جاعل در قرارداد جعاله تعمیر مسکن

در متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن جاعل کسی است که درخواست کننده تعمیر مسکن است. در واقع جاعل همان شخصی است که می‌خواهد تعمیر و بازسازی مسکن را به عامل بسپارد. جاعل طرف اول قرارداد محسوب می‌شود و باید عاقل و بالغ بوده و به منابع مالی خود تصرف داشته باشد. همچنین لازم است که مسکن مورد نظر در مالکیت جاعل باشد یا برای تعمیر آن وکالت داشته باشد.

جاعل در واقع شخصی است که انجام شدن موضوع این قرارداد را درخواست می‌کند و در آخر نیز متعهد می‌شود که در ازای انجام شدن موضوع قرارداد، حق الزحمه عامل را بپردازد.

2- عامل در قرارداد جعاله تعمیر مسکن

عامل آن شخصی است که می‌پذیرد تعمیر و بازسازی خانه را به عهده بگیرد. عامل شخصی خواهد بود که متعهد می‌شود با توجه به خواست و نظر جاعل و با توجه به کاری که جاعل در نظر دارد، تعمیر و بازسازی را انجام دهد. برای عامل شرط خاصی وجود ندارد. تنها کافی است که به سن تمییز رسیده باشد و توانایی انجام کار را داشته باشد. برای مثال، عامل باید توانایی تعمیر و بازسازی خانه مورد نظر را به همان طریقی که جاعل در نظر دارد، داشته باشد.

3- جُعل در قرارداد جعاله تعمیر مسکن

جُعل، حق الزحمه و مزدی است که جاعل بابت بازسازی و تعمیر مسکن مورد نظر به عامل می‌پردازد. ممکن است این حق الزحمه به شکل پول باشد یا به هر شکل دیگری که طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند. میزان جعل بنا به کاری که عامل انجام می‌دهد و براساس عرف جامعه تعیین می‌شود. البته در هر صورت، توافق طرفین شرط اول است. پیشنهاد می‌کنیم هر میزان حق الزحمه‌ای که توافق کرده‌اید را به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسید. این اقدام از بروز اختلافات احتمالی بعدی جلوگیری می‌کند.

متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن

شرایط لازم برای انجام نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن

قانون مدنی در ماده 570 به این موارد اشاره کرده‌ است

« جعاله بر عمل نامشروع یا بر عمل غیر عقلایی باطل است.»

با توجه به این ماده و چیزی که در فقه درباره عقد جعاله نوشته شده است، برای عقد جعاله سه شرط، لازم و ضروری است. این سه شرط عبارتند از:

  1. این قرارداد نباید در مورد یک کار نامشروع و غیر قانونی تنظیم و امضا شود.
  2. این قرارداد نباید به دلیل انجام کار بیهوده و پوچی باشد. برای تنظیم این قرارداد باید دلیل منطقی و معقولی وجود داشته باشد.
  3. در صورتی که برای انجام موضوع قرارداد، حضور خود جاعل ضروری باشد و عدم حضور او مشکل داشته باشد (قائم به شخص بودن قرارداد)، تنظیم و عقد این قرارداد امکان پذیر نیست.

انواع عامل در متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن

این قرارداد از نظر عاملی که انجام آن را به عهده می‌گیرد به دو دسته جعاله عام و جعاله خاص تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره آن‌ها می‌پردازیم:

  1. جعاله عام: در این نوع از قرارداد جعاله، برای جاعل تنها انجام شدن کار و تعمیر ساختمان اهمیت دارد. جاعل می‌خواهد که زودتر به قصد و نیت مورد نظر برسد. در این شرایط شخص عاملی که قرارداد را به عهده می‌گیرد، می‌تواند هر کسی باشد و لزومی به حضور شخص خاصی به عنوان عامل نیست.
  2. جعاله خاص: زمانی پیش می‌آید که جاعل فقط می‌خواهد که شخص خاصی تعمیر ساختمان او را به عهده بگیرد. یا برای مثال می‌خواهد که یکی از اعضای خانواده این مسئولیت را بپذیرد. در این شرایط دیگر عامل نمی‌تواند هر کسی باشد و فقط باید شخص مورد نظر جاعل در قرارداد حضور داشته باشد. البته این مساله کاملاً به توافق طرفین بستگی دارد و طرفین قرارداد باید پیش از عقد قرارداد در این زمینه به توافق برسند.

برای آشنایی بیشتر با قرارداد جعاله خاص ، می‌توانید روی عنوان آن بزنید و به صفحه مقاله آن وارد شوید. این مقاله در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است. در هنگام نوشتن این مقاله تلاش کردیم که جعاله خاص را به زبان ساده تعریف کنیم. همچنین مهمترین نکات حقوقی مربوط به این قرارداد نیز، در مقاله مطرح شده است.

نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن از نگاه قانون

فصل هفتم قانون مدنی به طور خاص درباره جعاله توضیح داده است و به همین دلیل عقد جعاله از انواع قرارداد معین است و از نظر قانون مدنی، تنظیم و عقد آن ایرادی ندارد. نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن نیز نوعی از قراردادهای جعاله است و ایرادی در آن نیست.

نحوه نوشتن متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن

در این بخش درباره نحوه نوشتن این قرارداد توضیح می‌دهیم. بعد از مشخص شدن عنوان قرارداد که براساس نوع تعمیراتی که در نظر دارید، تعیین و نوشته می‌شود، قرارداد را با اطلاعات و مشخصات طرفین شروع می‌کنیم.

اطلاعات و مشخصات طرفین

در این بخش از قرارداد لازم است که اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد به عنوان جاعل و عامل با جزئیات نوشته و ثبت شود. در ابتدا مشخصات و اطلاعات جاعل را می‌نویسیم. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامتگاه شخص ، کد پستی و شماره تماس او، از مواردی هستند که باید در قرارداد ثبت می‌شوند. بعد از اطلاعات جاعل، مشخصات عامل نیز به همان ترتیب در قرارداد نوشته می‌شود. اگر شخص حاضر در فرم قرارداد جعاله تعمیر مسکن شخص حقوقی باشد، اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را در قرارداد ثبت کنیم.

مورد جعاله

مورد جعاله، همان موضوع قرارداد است. اجرای عملیات تعمیراتی و ساختمانی در ساختمان مورد نظر، که آدرس دقیق ساختمان در این بخش نوشته می‌شود. مشخصات ساختمان شامل آدرس دقیق، پلاک و شماره سند مالکیت است که نشان دهد مالکیت ملک در اختیار جاعل است. اگر شخصی مالک ملک نباشد، باید از سمت مالک اجازه تعمیر یا تغییر در ساختمان را داشته باشد.

حق الجعل و نحوه پرداخت آن در نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن

حق الجعاله همان مبلغی است که به عنوان مزد براساس تقاضای جاعل در حق عامل تعیین می‌شود. اگر برای انجام مورد جعاله، هزینه‌ای لازم باشد، جاعل میزان آن هزینه را در اختیار عامل قرار می‌دهد و در این بخش از قرارداد به آن اشاره می‌کند. ممکن است که کار تعمیر ساختمان دارای مراحل تفکیک پذیر باشد. در این زمان جاعل می‌تواند مشخص کند که بعد از تمام هر مرحله، حق الجعاله آن مرحله را بپردازد. یا ممکن است که بخواهد به صورت ماهانه حق الجعاله را بپردازد. نحوه پرداخت حق الجعاله باید با توافق طرفین قرارداد باشد و در این بخش از قرارداد نوشته شود.

مدت جعاله در نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن

در این بخش از فرم قرارداد جعاله تعمیر مسکن تاریخ دقیق شروع و اتمام قرارداد به تاریخ دقیق روز و ماه و سال، نوشته می‌شود. عامل موظف می‌شود که در این مدت تعیین شده، مورد جعاله را به اتمام برساند و کار را تمام کند. با نظر طرفین قرارداد و توافق کتبی آن‌ها قرارداد قابلیت تمدید را دارد. در این بخش می‌توانید مشخص کنید که در صورت تمدید قرارداد، حق الجعاله افزایش پیدا ‌کند یا تغییر نکند.

شرایط و ضوابط در متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن

از موارد ضروری در نگارش محتوای این قرارداد این است که شرایط و ضوابطی که برای تعمیر مسکن مورد توجه طرفین است، در متن قرارداد جعاله تعمیر مسکن به صراحت نوشته شود. در ادامه، مواردی از این شرایط را بیان می‌کنیم:

  1. اگر انجام تعمیرات خانه دارای مراحل مختلفی باشد، جاعل می‌تواند با دادن اختیار تفویض، به عامل اجازه دهد که بنا به صلاحدید خود و نیاز ساختمان، موضوع جعاله را به افراد دیگر واگذار کند؛
  2. چه عملیاتی کردن موضوع این قرارداد توسط عامل انجام شود چه شخص ثالث مسئولیت اجرای آن را به عهده بگیرد، جاعل می‌تواند به فرآیند اجرای این پروژه نظارت داشته باشد؛
  3. اگر عیب و نقصی در تعمیرات مسکن مشاهده شود، جاعل می‌تواند به عامل یا نیروی تحت امر عامل گزارش دهد و درخواست کند که عیب و نقص مورد نظر برطرف شود؛
  4. جاعل باید در پایان مدت نمونه قرارداد جعاله تعمیر مسکن به عامل مراجعه کند و ضمن تحویل ساختمان، نسبت به پرداخت حق الجعاله عامل، اقدامات لازم را انجام دهد؛
  5. در صورتی که برای اجرای موضوع جعاله، امکانات و شرایط مناسب فراهم نباشد، جاعل موظف است ابزار و امکانات را برای عامل فراهم کند؛
  6. و … .

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

ضمنا تیم حقوقی رکلا نمونه قرارداد جعاله انجام کار را تنظیم کرده است. این قرارداد را می‌توانید در بانک قرارداد رکلا جستجو و تهیه کنید.

دانلود نمونه قرارداد جعاله انجام کار

برای آنکه ماموریت تعمیر مسکن را به شخص دیگری بسپارید باید از قرارداد جعاله انجام کار استفاده شود که از طریق تصویر زیر به آن دسترسی خواهید داشت. روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد جعاله انجام کار
دانلود نمونه قرارداد جعاله انجام کار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات