تنظیم قرارداد خرید خانه و نکاتی که در مورد نحوه بستن قرارداد خرید خانه لازم است!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید خانه

قرارداد خرید خانه یکی از انواع مهم قرارداد خرید ملک است. از مهمترین خرید‌هایی که یک انسان در طول زندگی خود دارد، خرید خانه است. خرید خانه به دلیل اینکه فرد معمولا بیش‌ترین زمان شبانه روز خود را در آن می‌گذراند، بسیار مهم است، زیرا رابطه مستقیمی با آرامش خاطر و امنیت روانی انسان دارد. نکات مهم در این قرارداد توجه به میزان هزینه‌ای است که می‌خواهیم بپردازیم. باید دقت کنیم که این خانه امکانات کافی و مورد نظر ما را داشته باشد. زمانی که خانه‌ای را انتخاب و خریداری می‌کنیم، باید متراژ خانه، سن ساختمان ،مصالح به کار رفته در آن، تاسیسات، لوله کشی ساختمان، نزدیکی به مرکز شهر، مراکز خرید، ایستگاه اتوبوس، مترو و مواردی از این قبیل را در نظر بگیریم، زیرا این موارد نکات مهم در قرارداد خرید خانه است.

لزوم مراجعه به کارشناس قبل از تنظیم قرارداد خرید خانه

یکی از نکات مهمی که پیش از امضای قرارداد خرید خانه باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما با افراد کاربلد و کارشناس درباره خانه‌ای که قصد معامله آن را دارید، مشورت کنید و از آن‌ها اطلاعات و راهنمایی بخواهید. به این صورت، با راهنمایی یک کارشناس می‌توانید یک خرید خوب برای بلند مدت داشته‌ باشید. سرمایه گذاری برای خرید یک خانه ممکن است تصمیمی مهم درباره سرمایه تمام عمر یک فرد باشد و دریافت راهنمایی از کارشناس، کمک می‌کند تا تصمیم گیری در خصوص معامله یک خانه با احتمال خطای کمتری انجام شود.

برای مثال پوسیدگی لوله‌های یک خانه ممکن است در طولانی مدت سبب خراب شدن قسمت‌هایی از خانه شود یا ریزش ساختمان را به دنبال داشته باشد. کارشناس، خانه را از لحاظ معماری و نوع ساخت بررسی می‌کند و اگر خانه در برابر زلزله مقاوم باشد ما را هم مطلع خواهد کرد. از نکات قرارداد خرید خانه ، توجه به عمر ساختمان و مواردی از این قبیل است که کارشناس آن‌ها را برای ما یادآوری و بررسی می‌کند. در نهایت با بررسی این موارد مطلع می‌شویم که خانه مورد نظر استاندارد است یا خیر و اگر خانه استانداردهای موردنظر ما را داشت می‌توانیم معامله آن را نهایی کنیم.

نمونه قرارداد خرید خانه چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد خرید خانه یک قرارداد بیع است. این قرارداد یک قرارداد لازم است، یعنی طرفین نمی‌توانند این قرارداد را جز در مواردی که در قانون و در متن قرارداد معین شده است بر هم بزنند. قرارداد خريد خانه یک قرارداد معین است. از طرف دیگر، این قرارداد یک سند حقوقی معوض است زیرا فروشنده در مقابل دریافت مبلغ، خانه خود را به خریدار می‌دهد و تصرف و مالکیت آن را منتقل می‌کند. نمونه قرارداد خرید خانه یک قرارداد رضایی است؛ یعنی نیاز به تشریفات خاصی ندارد و با ایجاب و قبول طرفین قرارداد تشکیل می‌شود.

نحوه بستن قرارداد خرید خانه

یکی از راه‌های انتقال مالکیت خانه نوشتن قرارداد خرید خانه است. این قرارداد یک سند عادی محسوب می‌شود. در نمونه فرم قرارداد خرید خانه باید تمام موارد و نکاتی را که لازم است بنویسیم تا از بروز مشکل در مورد خرید خانه جلوگیری کنیم. نحوه بستن قرارداد خرید خانه به این صورت است که دو طرف نام و مشخصات خود و خانه موضوع قرارداد را می‌نویسند و شرایط و مبلغ مورد توافق را هم قید کرده و در پایان، تمام صفحات آن را امضاء می‌کنند.

مشخصات طرفین قرارداد خريد خانه

نحوه قرارداد خرید خانه به این صورت است که در قسمت اول فرم خام قرارداد خرید خانه ، مشخصات طرفین قرارداد را می‌نویسیم. در قسمت مشخصات طرفین باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن نوشته شود. اگر یکی از طرفین یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) باشد لازم است که نام شرکت، شماره ثبت، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود. اگر خریداران متعدد باشند نام و مشخصات هر کدام نوشته می‌شود. میزان دانگ هر خریدار از خانه را هم باید قید کنیم. اگر طرفین نماینده یا وکیل دارند باید اسم و مشخصات کامل او هم نوشته شود.

مشخصات موضوع قرارداد

باید در قسمت دوم فرم خام قرارداد خرید خانه مشخصات خانه را به طور کامل بنویسیم. در این مرحله از مراحل عقد قرارداد خريد خانه باید واحد شمارش خانه که باب است را بنویسیم و میزان دانگ مد نظر در متن قرارداد نوشته شود. متراژ خانه، شمالی یا جنوبی بودن خانه، کنتور برق، آب، گاز، شماره پلاک اصلی و فرعی، تلفن، کولر، شوفاژ، آدرس کامل و در صورت وجود، انبار، پارکینگ، پیلوت و مساحت هر کدام باید نوشته شود.

مبلغ قرارداد خرید خانه

در این بخش از نمونه فرم قرارداد خرید خانه ، مبلغ باید به صورت کامل و مقطوع، هم به عدد و هم به حروف نوشته شود. اگر برای پرداخت از چک استفاده می‌کنیم بهتر است چک در حضور دو طرف صادر و امضاء شود تا مطمئن شویم چک سرقتی یا از حساب مسدود نیست. البته اگر چک برگشت هم بخورد، آسیبی به صحت قرارداد خريد خانه نمی‌زند. مگر اینکه دو طرف توافق کرده باشند که در صورت برگشت خوردن چک، قرارداد فسخ شود.

نمونه قرارداد خرید خانه

تعهدات و شرایط طرفین

در این مرحله از مراحل عقد این قرارداد، دو طرف می‌توانند با هم درباره زمان تنظیم سند رسمی و حضور در دفترخانه توافق کنند. دو طرف می‌توانند برای تحویل خانه و پرداخت مبلغ زمانی را در نظر بگیرند و توافق کنند که اگر هر کدام از طرفین به تعهد خود عمل نکند جریمه دیرکرد را به طرف مقابل بپردازد.

اگربه دلیل اینکه خانه مصادره شده یا به دلیل غصبی بودن، رهن یا عوامل دیگر، قابلیت انتقال به خریدار را ندارد فروشنده باید علاوه بر تمام مبلغی که خریدار پرداخته است خسارت او را هم بپردازد. البته این به توافق دو طرف بستگی دارد و می تواند اصلا خسارتی نگیرد.

طرفین در قرارداد خريد خانه باید در قسمت شرایط قرارداد، همه شروط خود را ثبت کنند تا در صورت عدم رعایت شرط مورد توافق، بتوانند به راحتی قرارداد را فسخ کنند.

تمام هزینه‌های خانه و انتقال سند با توافق دو طرف پرداخت می‌شود.

شرایط فسخ قرارداد خرید خانه

قرارداد خريد خانه یک قرارداد لازم است و دو طرف نمی‌توانند آن‌ را به هم بزنند، اما گاهی قانون این اختیار را به آن‌ها می‌دهد و گاهی خودشان این حق فسخ قرارداد را در قرارداد می‌نویسند. قانون فسخ قرارداد، همان مواردی است که برای بیع در قانون مدنی آمده است.

وقتی هریک از طرفین، حق فسخ قرارداد را برای خود در نظر گرفتند، می‌توانند با هم توافق کنند که در صورتی که قرارداد فسخ شود جریمه فسخ را به طرف مقابل بپردازند. اگر در مهلت فسخ قرارداد خرید خانه ، این فسخ به دلیل خیارات یا طبق توافقات قبلی صورت بگیرد، باید خسارت فسخ قرارداد خريد خانه را که در ضمن قرارداد نوشته بودند را هم پرداخت کند.

از مواردی که قانون، فسخ قرارداد خريد خانه را مجاز می‌داند ماده 385 قانون مدنی است که می گوید اگر خانه به شرط مقدار معین فروخته شود، ولی بعدا مشخص شود که در واقع بیشتر از آن مقدار گفته شده است، در اینجا فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد، اما اگر کمتر باشد خریدار است که می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

در ماده 359 قانون مدنی هم، این حق فسخ قرارداد خرید خانه را به فروشنده داده و گفته است که اگر خریدار مبلغ قرارداد را در موعد مقرر پرداخت نکرد فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد خريد خانه را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی اینجا بزنید.

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

برای تهیه یک فرم کامل از قرارداد خانه ، اینجا بزنید. با امضای این قرارداد می‌توانید خانه مورد نظر خود را معامله کنید.

نمونه قرارداد خانه
دریافت نمونه قرارداد خانه

نمونه قرارداد خانه | نمونه قولنامه خانه ( فروش اقساطی )

اینجا بزنید و در کوتاه‌ترین زمان، این نمونه قرارداد را تهیه کنید.

قولنامه فروش اقساطی خانه
دانلود قولنامه فروش اقساطی خانه
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
قاضی‌زاده
thumb_up_alt
سلام ببخشید بنده در دفتر املاک مشغول به کار هستم خواستم ببینم برای نوشتن قرارداد خرید و فروش از همون ابتدای کار که طرفین میان میشینن باید چیکار کرد؟ ممنون میشم راهنماییم کنین.
07:37
28 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر منظور شما در خصوص روابط میان طرفین (خریدار و فروشنده) و نه روابط میان آن‌ها و شما است، باید یک مبایعه نامه با شرط مراجعه در تاریخ مشخص به دفترخانه مشخص تنظیم شود.
10:47
29 تیر 1401