نمونه قرارداد خرید لوازم خانگی و طریقه نوشتن این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/21
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش لوازم خانگی

قرارداد فروش لوازم خانگی یکی از انواع مهم قرارداد خرید کالا است که بسیار مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد. لوازم خانگی، اقلام متعددی را شامل می‌شود که بنا به نیاز مردم، فروخته یا خریداری می‌شوند. خرید و فروش به خصوص خرید و فروش لوازم خانگی، از اموری است که هر روزه شاهد آن هستیم. در خرید‌های کوچک از فاکتورهای خرید و در معامله‌های بزرگ‌تر می‌توانیم از فرم قرارداد فروش لوازم خانگی استفاده کنیم.

فرم قرارداد فروش اقساطی لوازم خانگی نیز یکی دیگر از روش‌های فروش این قبیل کالا است. از آنجایی که در این معامله، کالایی در ازای مبلغی به شخص خریدار واگذار می‌شود، می‌توانیم بگوییم که معامله بیع اتفاق افتاده است. بیع به معنی خرید و فروش است و از قراردادهای کاربردی در قانون مدنی است. نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی نیز یکی از انواع قراردادهای بیع است. از این قرارداد به طور گسترده در معاملات امروزه استفاده می‌شود.

نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

نمونه قرارداد لوازم خانگی ، متنی است که میان خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. در این متن از چگونگی انجام معامله بیع صحبت شده و درباره ابعاد محتلف خرید و فروش لوازم خانگی اطلاعاتی آورده می‌شود. قرارداد می‌تواند به صورت نمونه قرارداد فروش اقساطی لوازم خانگی یا نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی نقدی تنظیم شود. تفاوت آن‌ها نیز در زمان تسویه حساب و پرداخت بهای کالا است.

در متن نمونه قرارداد خرید لوازم خانگی ، درباره نوع و جنس کالای مورد نظر به دقت توضیح داده می‌شود و اطلاعات کارخانه‌ای و ظاهری کالا یا اقلام متعدد خریداری شده، در متن قرارداد می‌آید. نمونه قرارداد لوازم خانگی سند معتبری است که مشخص می‌کند میان طرفین، معامله‌ای صورت گرفته است. همچنین این قرارداد مشخص می‌کند که هر کدام از طرفین نسبت به یک دیگر تعهداتی دارند. در مجموع، نمونه قرارداد خرید لوازم خانگی یک سند معتبر قانونی است که در صورت بروز خطا یا مشکل می‌توان با استناد به آن در شورای حل اختلاف یا دادگاه حاضر شد.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

آشنایی با چگونگی تنظیم قرارداد باعث می‌شود که قراردادهای بهتری تنظیم کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر، اقدام به امضای قرارداد کنید. در ادامه به شرح یک نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی می‌پردازیم و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم. در ابتدای قرارداد و برای شروع، می‌توانید به این مساله اشاره کنید که قرارداد بر اساس قواعد بیع و قانون مدنی تنظیم می‌شود و از این جهت دارای اعتبار است. بعد از اشاره به برقراری عقد بیع، قرارداد را با معرفی طرفین آغاز می‌کنیم.

اطلاعات و مشخصات خریدار و فروشنده

ابتدایی ترین و مهمترین بخش هر قرارداد، معرفی طرفین قرارداد است. این بخش مشخص می‌کند که چه کسانی مسئولیت قرارداد را به عهده گرفته‌اند. در ابتدا لازم است که فروشنده را معرفی کنیم و بعد به معرفی خریدار می‌پردازیم. فروشنده و خریدار به تناسب اینکه شخص حقیقی (فرد انسانی) یا شخص حقوقی (شرکت، کارخانه، تولیدی…) باشند به دو روش در متن قرارداد معرفی می‌شوند. اگر هر کدام از طرفین نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی ، شخص حقیقی باشند از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس استفاده می‌کنیم. اگر فروشنده یا خریدار شخص حقوقی باشند، باید به اطلاعاتی مانند نام کارخانه یا شرکت تولیدی، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره کنیم.

طرفین می‌توانند به جای خود، نماینده‌ یا وکیلی را برای عقد قرارداد بفرستند. اما لازم است که نماینده یا وکیل مدرکی داشته باشد که نشان دهد اجازه امضای قرارداد را دارد. بعد از تایید صلاحیت نماینده یا وکیل انتخابی، باید اطلاعات و مشخصات او نیز در متن قرارداد آورده شود.

اگر هر کدام از طرفین، شماره تماس یا آدرس محل اقامت خود را تغییر دهد، لازم است که این تغییرات را به اطلاع طرف دیگر قرارداد برساند.

قرارداد خرید لوازم خانگی

موضوع قرارداد در نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

موضوع قرارداد حاضر، همانطور که از عنوان قرارداد پیدا است، «انجام معامله بیع یا خرید و فروش لوازم خانگی» میان فروشنده و خریدار است. در این بخش از قرارداد، کالا یا اقلام مورد نظر خریدار لیست شده و درباره آن توضیح داده می‌شود. لازم است که درباره جنس کالا، ابعاد و رنگ آن، کارایی آن، شرکت تولید کننده، سال ساخت و موارد مهم دیگر توضیحات کامل داده شود. اگر خریدار قصد خرید اقلام متعدد و زیادی از شرکت یا کارخانه داشته باشد، لازم است که لیست خرید به قرارداد پیوست شود زیرا تحویل کالا و پرداخت هزینه آن، با توجه به این لیست بررسی می‌شود. اگر تعداد اقلام کم باشد، در این بخش از قرارداد به آن‌ها اشاره می‌کنیم و در لیست، اقلامی که به فروش می‌رسد را معرفی می‌کنیم.

مدت نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

مدت فرم قرارداد فروش لوازم خانگی با توجه به توافق طرفین تنظیم می‌شود. ممکن است که یک مغازه‌دار بخواهد در قراردادی بلند مدت، اجناس مورد نیاز مغازه را از تولیدی یا عمده فروشی خاصی تهیه کند. به این منظور در متن قرارداد، به تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد اشاره می‌شود.

ثمن قرارداد در نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

ثمن قرارداد همان مبلغی است که در ازای خرید کالا، به فروشنده پرداخت می‌شود. در واقع، ثمن قرارداد، بهای کالا است. قیمت دقیق کالا در این بخش از قرارداد مشخص می‌شود. اگر تعداد اقلام زیاد است، لازم است در لیستی، قیمت هر جنس مشخص شود و بعد، قیمت کلی اقلام خریداری شده محاسبه شود. قیمت کلی و قیمت جزیی خرید را در این بخش می‌نویسیم.

نحوه پرداخت در نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

بعد از مشخص کردن قیمت کالا و اجناس، درباره نحوه پرداخت بهای آن صحبت می‌کنیم. نجوه پرداخت مبلغ قرارداد به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. در تصمیم گیری برای این موضوع، طرفین باید توافق داشته باشند. نحوه پرداخت هزینه اجناس به چند شکل امکان پذیر است. به همین تناسب عقد بیع حالت‌های مختلف می‌گیرد. از جمله:

  1. بیع نقد: به محض تحویل کالا، هزینه پرداخت می‌شود.
  2. بیع نسیه: کالا دریافت می‌شود و خریدار تضمین می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک، هزینه آن را بپردازد.
  3. بیع سلم یا سلف: خریدار از پیش، مبلغ قرارداد را به فروشنده پرداخت می‌کند. فروشنده نیز متعهد می‌شود که به آن میزان پرداختی، کالا یا جنس به خریدار تحویل بدهد.
  4. بیع کالی به کالی: زمانی منعقد می‌شود که طرفین آماده معامله نیستند ولی برای آینده قرار می‌گذارند. در این نوع قرارداد، طرفین مشخص می‌کنند که معامله‌ای در آینده میانشان انجام و کالایی به خریدار فروخته شود. نکته دارای اهمیت این است که در زمان مشخص، مبلغ قرارداد به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

تعهدات خریدارد در نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

  1. خریدار موظف است که در زمان مشخص شده، مبلغ قرارداد را به فروشنده بپردازد؛
  2. خریدار باید جای مناسبی برای تحویل کالا در نظر داشته باشد؛
  3. اگر خریدار از ادامه همکاری با کمپانی یا شرکت فروشنده منصرف شد، باید یک ماه زودتر، این موضوع را اطلاع دهد؛

و …

حق فسخ در نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

از آنجایی که قرارداد حاضر با توجه به عقد بیع نوشته شده است و جز عقود لازم است، طرفین نمی‌توانند آن را یک طرفه فسخ کنند یا تصمیم به اتمام قرارداد بگیرند. برای این کار لازم است که شروط خاصی برای فسخ در نظر بگیرند و در متن قرارداد به آن اشاره کنند. با توجه به این شروط و در صورت بروز آن‌ها، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. از جمله این شروط عبارتند از:

  1. اگر خریدار به موقع بهای قرارداد را پرداخت نکند. (خیار تاخیر ثمن)
  2. اگر فروشنده در زمان مشخص کالا یا جنس را تحویل ندهد. (خیار شرط)
  3. اگر جنس و کالای مورد نظر از نظر کیفیت مشکل داشته باشد و مرغوب نباشد. (خیار عیب)

یکی از نکات بسیار مهم در قراردادهای بیع، مساله اختیارات فسخ است. مواردی که در بالا اشاره شد تلفیقی از خیار شرط و خیار تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد است. اما شما می‌توانید به دلیل قیمت بسیار بالای لوازم خانگی در مقایسه با قیمت واقعی (خیار غبن) نیز قرارداد را فسخ کنید.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

در صورت بروز اختلاف و مشکل، طرفین می‌توانند با در دست داشتن قرارداد حاضر، به شورای حل اختلاف و دادگاه مراجعه کنند. همچنین می‌توانند برای سهولت کار و کاهش زمان و هزینه، شخصی را به عنوان مرجع حل اختلاف مشخص کنند تا میانشان داوری کند. مرجع انتخاب شده باید با توافق هر دو طرف قرارداد باشد.

پیشنهاد ما

فروشندگان لوازم خانگی معمولا تمایل دارند که معاملات خود با مشتریان را با شرایط خاص خود انجام دهند. بنابراین، ممکن است توافقات و شروطی که در نظر دارند، مختص به شرایط کاری خودشان باشد. با توجه به این توضیحات، بسیار متداول است که فروشندگان لوازم خانگی تمایل داشته باشند که از قراردادهای اختصاصی استفاده کنند. تیم رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، این امکان را ایجاد کرده است که بتوانید به سهولت سفارش قرارداد مورد نظر خود را ثبت کنید و مسئولیت نگارش آن را به متخصصان رکلا بسپارید.

علاوه بر این، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدمات حقوقی تیم رکلا است که برای استفاده از آن می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد فروش لوازم خانگی (نقدی)

این نمونه قرارداد، یک قرارداد مناسب برای ثبت مکتوب معامله فروشندگان لوازم خانگی و مشتریان آن‌ها است.

نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی
دانلود نمونه قرارداد فروش لوازم خانگی

قرارداد فروش اقساطی لوازم خانگی

خرید و فروش اقساطی لوازم خانگی از معاملات متداول میان فروشندگان و خریداران این محصولات است. فروشندگان و خریداران لوازم خانگی می‌توانند با امضای این قرارداد، توافقات و معامله خود را مکتوب کنند.

نمونه قرارداد فروش اقساطی لوازم خانگی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی لوازم خانگی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات